|
LUNCHCONCERT
Aanvang
12:00 uur Programmaduur
plm. 30 á 45 minuten
Zondag 25 november:
aanvang: 12 uur toegang is gratis
Amsterdams strijkorkest Lundi Bleu
- Concert in d-klein voor 2 violen, strijkers en basso continuo,
J.S. Bach
- Crisantemi, G. Puccini
- Holberg Suite, E. Grieg
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
In De Duif: zondag 4 november 12.00 uur
Conservatorium van Amsterdam - BRASS
CvA-Brass is het koperensemble van het Conservatorium van Amsterdam.
Door middel van dit ensemble wil het conservatorium de koperafdeling
promoten en studenten de kans bieden om op hoog niveau met elkaar
samen te spelen.
Het ensemble bestaat uit veertien gemotiveerde studenten, twaalf
koperblazers en twee slagwerkers die worden gecoacht door de
verschillende hoofdvak-docenten van de koperafdeling.
CvA-Brass heeft contact met verschillende buitenlandse conservatoria,
zoals het Koninklijk Conservatorium van Kopenhagen en de Northwestern
University in Chicago.
In november 2005 is het ensemble naar Kopenhagen geweest en
in februari 2008 gaat CvA-Brass voor een studiereis naar Chicago.
De studenten krijgen dan les van de docenten van de Northwestern
University en zullen een paar concerten verzorgen.
Als voorbereiding op de reis naar Chicago geeft het ensemble
dit jaar veel concerten waaronder een concert op het Sauerland
Herbst Festival in Duitsland.
Zij spelen een gevariëerd programma! werken van o.a Gabrieli,
Brahms, Dvorak.
Leden CVA-Brass
Raymond Munnecom, dirigent
Frank Braafhart, piccolo-trompet
Javier Lorente, es-trompet
Phillipe Huter, bes-trompet
Jorge Layana, bes-trompet/ cornet
Max Schrader, bes-trompet/ bugel
Jonathan Wegloop, hoorn
Margreet Mulder, hoorn
Johan de Wijs, trombone
Maarten Lowel, trombone
Hector Prieto, bastrombone
Jan Spoek, tuba
Harm Vuijk, euphonium
Glenn Liebaut, percussie
Paula Chico, percussie
*********************************************************************************
Opening
Lunchconcertserie seizoen 2007 - 2008
Hagacantare,
meer dan een halve eeuw een muzikale uitdaging !
Onder
leiding van haar dirigent René Verhoeff ontwikkelde het
Philharmonisch Koor Hagacantare, gemengd koor van circa 100
leden, een herkenbaar karakter en daarmee een eigen plaats binnen
het Nederlandse muziekleven.
Het koor voert werken uit van binnen- en buitenlandse componisten,
vanaf de renaissance tot de huidige tijd, en schrikt niet terug
voor nieuw en onbekend werk.
Het repertoire omvat geestelijke en wereldlijke werken, oratoria,
cantates, motetten, opera en avant-gardistische werken, zowel
met begeleiding van orkest of orgel als a capella.
Naast
eigen concerten verleent het koor zijn medewerking aan evenementen
en theaterproducties.
Ter
gelegenheid van zijn vijftigjarig bestaan ontving Hagacantare
in 1997 de Stadspenning van 's Gravenhage.
Behalve
tal van uitvoeringen in en buiten Den Haag gaf Hagacantare in
de loop der jaren vele concerten in het buitenland. In april
2002 werd met groot succes opgetreden in de kathedralen van
Parijs en Chartres.
In voorgaande jaren werden concertreizen gemaakt naar onder
meer Canada, Turkije, België en Tsjechië.
In
2004 werkte Hagacantare mee aan de eerste in Nederland vervaardigde
DVD met koormuziek.
In
2005 werd op 4 mei een concert gegeven met als motto: ' Den
Haag herdenkt zijn doden', verder in 2005 een Concertreis naar
Frankrijk met optredens in Straatsburg en Colmar en het traditionele
Kerstconcert.
In
2006 stelde dirigent René Verhoeff een programma samen
met Slavische muziek. Het programma onder de titel: Gajdute
werd acht keer met groot succes uitgevoerd in Den Haag en de
regio.
In
2007 bestaat het koor 60 jaar. Als onderdeel van het jubileum
was er in Mei een concertreis naar Auxerre en Vezelay, op 16
september een jubileum concert met werken van Hendrik Andriessen,
Albert de Klerk, Jan Mul, Herman Strategier en Gounod.
Op
7 oktober een optreden in ‘De Duif' in Amsterdam en eind december
het traditionele kerstconcert.
m.m.v. Bert Vingerhoed - bas
1. |
Salve
Regina |
|
Gregoriaans.
6e eeuw
mannenkoor |
2. |
Bogurodica |
|
Anoniem
11 e eeuw
vrouwenkoor
|
3. |
a)
Alleluia
b) Jektjenia Prosietjeljnaja
|
|
Slavische
ritus 12 e eeuw
mannenkoor – bassolis |
4. |
a)
Tebe pojom
b) Gospodi pomilui
|
|
Slavische
ritus 13 e eeuw
Gemengd koor
|
5. |
Jeedienorodnie
ie Sieno |
|
Slavische
ritus 12/13 e eeuw
Gemengd koor – bassolist |
6. |
Russisch
gebed |
|
Slavische
ritus 12 eeuw
Bert Vingerhoed – bas |
7. |
a)
Adoramus te Christe
b) O Salutaris
|
|
F.Roselli
(geb.± 1520 - ?)
P. de la Rue (1460-1518)
Gemengd koor
|
8. |
Gaude
Mater Polonia |
|
G.G.Gorczycki
(1722-1798)
Gemengd koor |
9. |
a)
O occho manza mia
b) Io ti voria |
|
O.
di Lasso (1532-1594)
gemengd koor |
10. |
Veno |
|
Bedrich
Smetana (1824-1884)
gemengd koor |
*********************************************************************************
zondag
24 juni 2007:
Mirjam
Overlach
harp
Zomer-recital
Carl
Philipp Emanuel Bach = Sonate G-groot
John
Thomas = The minstrel's adieu to his native land
Paul
Hindemith = Sonate für die Harfe
Felix
Mendelssohn Bartholdy = uit: Lieder ohne Worte, op.30,
Nr.1
Miriam
Overlach
Miriam
Overlach, geboren in Hannover (Duitsland) kwam in 2001 naar
Nederland om bij Erika Waardenburg aan het Conservatorium
van Amsterdam te studeren. Zij behaalde in 2004 haar Bachelor-
en in 2006 haar Masterdiploma, allebei met hoogste onderscheiding.
Miriam
nam deel aan masterclasses bij onder andere Isabelle Perrin,
Sarah O' Brien en Emilia Moskvitina. In 2005 kreeg zij een
stipendium van het Prins Bernard Cultuurfonds en volgde zij
lessen bij Prof. Brigitte Sylvestre in Frankrijk.
Miriam
was eersteprijswinnaar van het Internationaal Concours ‘Martine
Geliot' te Lille in 2002. Tevens ontving zij een uitnodiging
voor deelname aan het prestigieuze harpconcours in Israël
2003 en 2006, waar ze beide keren bij de eerste zes eindigde.
In
april 2006 won zij het Grachtenfestival Conservatorium Concours
in Amsterdam en werd vervolgens uitgenodigd om op het festival
solo- en kamermuziekrecitals te geven.
In
maart 2007 kreeg zij de Vriendenkrans en de AVRO Klassiek
Prijs van het '58ste Vriendenkrans Concours van het Concertgebouw
en Koninklijk Concertgebouworkest' toegekend.
In
april 2007 werd zij winnares van het Nederland Harpconcours
en kreeg bovendien ook de prijs voor de beste uitvoering van
het stuk 'Twice' van Edward Mebius, dat voor het concours
gescheven werd.
In
de afgelopen jaren was zij te gast op verschillende festivals
in Europa zoals bijvoorbeeld het “World Harp Congress"
in Genève de “Internationale Ferienkurse für neue
Musik Darmstadt" en "Muzikale Zomeravonden"
in Groningen en Ostfriesland.
Miriam
is lid van het Trio Lumaka (met Jana Machalett, fluit en Martina
Forni, altviool) waarmee zij zowel de jury- als ook de publieksprijs
won tijdens het Nationaal Kamermuziek Concours 2006 te Almere.
Miriam
heeft bij verschillende Nederlandse orkesten geremplaceerd,
waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest en het Gelders
Orkest. Zij is regelmatig te gast bij het Asko- en het Schönberg
Ensemble.
ZOMER-ORGELCONCERT
SMITS orgel De Duif
Aanvang
16:00 uur (kerk open: 15.30 uur)
*********************************************************************************
zondag
22 juli 2007:
Vita
Kalnciema
uit Riga
(Letland) met een boeiend programma van componisten uit haar geboorteland
en uit de lage landen (Nederland en België)
zondag
5 augustus 2007:
Babette
Mondry
uit Basel
(Zwitserland) met een afwisselend programma van onbekende erken
en 'highlights'
Gabriel
Pierné (1863-1937)
- Prélude
Joseph-Ermend
(1880-1944) - Bonnal Paysages Euskariens:
La Vallée du Béhorléguy, au matin
Franz Liszt
(1811-1886)
- "Die Vogelpredigt des Heiligen Franziskus"
J.S. Bach
(1685-1750) -
Passacaglia und Fuge c-Moll, BWV 582
Olivier
Messiaen (1908-1992) - "Les oiseaux et les sources"
Charles-Marie
Widor
- Toccata aus der Symphonie No.
5 *
zondag
19 augustus 2007:
Michael
Hedley
uit Amsterdam
(organist Nicolaaskerk)
een programma
met werken van o.a. Vivaldi, Mozart, Saint-Saëns.
*********************************************************************************
zondag
24 juni 2007:
Mirjam
Overlach
harp
Zomer-recital
Carl
Philipp Emanuel Bach = Sonate G-groot
John
Thomas = The minstrel's adieu to his native land
Paul
Hindemith = Sonate für die Harfe
Felix
Mendelssohn Bartholdy = uit: Lieder ohne Worte, op.30,
Nr.1
Miriam
Overlach
Miriam
Overlach, geboren in Hannover (Duitsland) kwam in 2001 naar
Nederland om bij Erika Waardenburg aan het Conservatorium
van Amsterdam te studeren. Zij behaalde in 2004 haar Bachelor-
en in 2006 haar Masterdiploma, allebei met hoogste onderscheiding.
Miriam
nam deel aan masterclasses bij onder andere Isabelle Perrin,
Sarah O' Brien en Emilia Moskvitina. In 2005 kreeg zij een
stipendium van het Prins Bernard Cultuurfonds en volgde zij
lessen bij Prof. Brigitte Sylvestre in Frankrijk.
Miriam
was eersteprijswinnaar van het Internationaal Concours ‘Martine
Geliot' te Lille in 2002. Tevens ontving zij een uitnodiging
voor deelname aan het prestigieuze harpconcours in Israël
2003 en 2006, waar ze beide keren bij de eerste zes eindigde.
In
april 2006 won zij het Grachtenfestival Conservatorium Concours
in Amsterdam en werd vervolgens uitgenodigd om op het festival
solo- en kamermuziekrecitals te geven.
In
maart 2007 kreeg zij de Vriendenkrans en de AVRO Klassiek
Prijs van het '58ste Vriendenkrans Concours van het Concertgebouw
en Koninklijk Concertgebouworkest' toegekend.
In
april 2007 werd zij winnares van het Nederland Harpconcours
en kreeg bovendien ook de prijs voor de beste uitvoering van
het stuk 'Twice' van Edward Mebius, dat voor het concours
gescheven werd.
In
de afgelopen jaren was zij te gast op verschillende festivals
in Europa zoals bijvoorbeeld het “World Harp Congress"
in Genève de “Internationale Ferienkurse für neue
Musik Darmstadt" en "Muzikale Zomeravonden"
in Groningen en Ostfriesland.
Miriam
is lid van het Trio Lumaka (met Jana Machalett, fluit en Martina
Forni, altviool) waarmee zij zowel de jury- als ook de publieksprijs
won tijdens het Nationaal Kamermuziek Concours 2006 te Almere.
Miriam
heeft bij verschillende Nederlandse orkesten geremplaceerd,
waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest en het Gelders
Orkest. Zij is regelmatig te gast bij het Asko- en het Schönberg
Ensemble.
zondag
29 april 2007:
Wouter
Penris
jazz
vocalist.
Wouter Penris (Bariton)
begon al vroeg met muziek. Toen hij vier was zong hij tweede
stemmetjes mee met de radio, samen met moeders. Zingen was normaal.
Op 11-jarige leeftijd begon hij met pianoles bij een basisschooldocent.
Na een aantal jaren les, raakte hij “geïnspireerd”; hij
ambieerde een conservatorium studie piano. Op een open dag van
het conservatorium Zwolle kwam Wouter in contact met Riekje
Bakker van de afdeling klassieke zang. Zang! Dat was pas echt
gaaf; sinds de baard in de keel had hij niet meer gezongen,
een wereld ging opnieuw open. Na 3 jaar klassieke zangles, en
een jaar vooropleiding bij Riekje, werd Wouter toegelaten tot
het conservatorium in Zwolle voor zowel klassieke als lichte
muziek. Wouter ging voor licht, een gok, maar hij kwam precies
op de goede plek terecht; een goed geschoolde stem, in een muziekstijl
waarin creativiteit centraal staat. Ook de pianolessen bleken
een aanwinst. Rik Elings leerde Wouter hoe je kon improviseren.
Al snel schreef hij eigen arrangementen. Ronald Douglas maakte
Wouter wegwijs in de jazz. Wouter heeft workshops gevolgd bij
Liesbeth List, Gerrie van der Klei, David Linx en Anne-Marie
Speed. En legt zich vooral toe op de Jazz en Pop. Recentelijk
heeft Wouter meegedaan aan het Nederlands Jazz Vocalisten Concours
2007 in Zwolle; hij behaalde de 4e plaats.
*********************************************************************************
zondag
27 mei 2007:
Lundi
Bleu
Amsterdams
Strijkorkest
olv.
Johan Olof
Programma:
Nielsen – Suite voor
strijkers op.1
Holst – St. Pauls suite voor Strijkers
Janacek – Suite voor strijkers
*********************************************************************************
History concerten:
zondag
25 maart 2007:
Fernando
Altamura
Italiaans
pianist geeft een zondagse recital !
Programma:
F.Chopin: Etude op.25 n.7
F.Liszt: Isolde's Liebestod
Jeux d'eaux
à la Villa d'Este
M.Ravel: two valses
H.Dutilleux: Choral et variations
CURRICULUM
Fernando
Altamura ,
born in Bari (Italy) on 26th September 1985, took
his bachelor degree in piano
in “N. Piccinni” Conservatory in Bari (Italy) with M° Somma
in September 2004
with the highest mark summa cum laude and the same degree in the
Codarts, Hogeschule voor de kunsten, in Rotterdam with M°
Aquiles Delle Vigne in August 2005 with the highest mark. Now
he is attending the postgraduate course in the same school.
In
2004 he won the International Prize Sommerakademie Mozarteum
Salzburg . In 2005 the International Prize “J.
Brahms” Barcellona P.G. (Italy) and
2 nd Prize winner of the International piano competition
in “Bitola Interfest” (Macedonia).
Moreover
from 1994, he has won 23 first prizes as soloist in national and
international category music competitions among which: Taranto,
Bari, Monopoli (BA), Toritto (BA), Taurisano (LE), Andrano (LE),
Giovinazzo (BA), Nettuno (Roma) Palombaio (BA) Teramo, Vieste
(Fg), Roma (Giubileo 2000), Altamura (European Contest), Foggia,
Formia (Roma), “Città di San Gemini” International Competition
– Premio Mascia Masin (section C: 1st prize, and International
Open Contest 3rd prize) “Muzii Altruda” in Vasto (special prize
for modern music). He also won 18 first prizes in chamber music
competition, among which: Trani (BA), Barletta (European challenge),
Palombaio (BA), Corato (BA), Giovinazzo (BA), Teramo (European
Competition), Bari, Monopoli (BA), Sanremo (GE), Andrano (LE),
“International Challenge of Music, Altamura (BA), Vieste (FG),
Roma “Giubileo 2000”, “Capitanata Competition” (FG). From 1999
to 2004 he was chosen to represent Bari Conservatory in performances
in Foggia, Benevento and Cosenza Conservatories. Active in Masterclasses
in Notaresco (TE) with M° Marisa Somma – winning a fellowship
- Spoleto (PG), Trani (BA), Florence, Lucca, Roma and Salzburg
with M° Aquiles delle Vigne, Rodi Garganico with M° Robert
Levin, Zell an der Pram (chamber music) with M° Georg Steinschaden,
Rotterdam, M° Jean-Bernard Pommier and M° Mikhail Voskressensky
, Rome M° Mamiko Suda, always taking part in final concerts.
Recitals in :
Vieste (FG), Borgia (CS), International Festival in Gargano, Bari
, Bellizzi (SA), Lucera (FG), Martina Franca, Mola di Bari, Matera,
Foggia, Brindisi, Florence (Florence International Music Festival),
April 2003 and May 2004), Tropea (CS), Bruxelles (“Opus Artis”),
Spoleto “International Piano Festival”. Leipzig
“International
Festival”, July 2005 and 2006, Seoul (Hoam concert hall), November
2006.
Performances with piano and
orchestra: Mozart:
Konzert-Rondò K 382 – Ravel:
Concert in G – Bach: Concert in C dur for 2 pianos and orchestra
– Poulenc: Concert for 2 pianos and orchestra – Klaas De Vries:
“De Profundis” – Marc Yeats: “Torment of the metals” – John Adams:
“Gran Pianola Music” . Interested in modern music he frequented
an interpretation of XX century music course with M° Emanuele
Arciuli. First performance and recording in April 2003 of Maria
Pia Sepe's “Serial Route” for Schoenberg Multimedia Exhibition held
in collaboration with Bari University, in June 2003 of G. Cresta's
“Del segno custodito” (vl, vc, pf) and in December 2005 of Ferdinando
Sarno “Florilegio” (pf).
zondag
25 februari 2007:
Nieuwe
Opera Academie Amsterdam
o.l.v.
Alexander Oliver
De Nieuwe Opera Academie bestaat
sinds 1996 en is een samenwerkingsverband tussen de Opera-afdelingen
van het Conservatorium van Amsterdam en het Koninklijk Conservatorium
in Den Haag. De opleiding die De Nieuwe Opera Academie aanbiedt,
is een tweejarige intensieve masteropleiding waarbij alle aspecten
die nodig zijn om jonge veelbelovende operazangers tot allround
performers op te leiden aan bod komen. Het maximum aantal studenten
dat bij De Nieuwe Opera Academie kan studeren, is zestien. Tijdens
de studie profiteren de zangers van persoonlijke coaching, dramalessen,
fysieke theatertraining, taalcoaching en de mogelijkheid om twee
keer per jaar deel te nemen aaneen grote volledig geënsceneerde
productie met orkestbegeleiding. Ook kunnen de studenten deelnemen
aan masterclasses en workshops, gegeven door grote namen uit de
hedendaagse beroepspraktijk. De afgelopen jaren hebben Dale Duesing,
John Bröcheler, Henk Smit, Mark Tucker, Anthony Rolfe Johnson,
Cora Canne Meijer en Graham Clark deze verzorgd. Recente producties
van De Nieuwe Opera Academie waren Brittens Albert Herring
en A Midsummer Night's Dream , Ravels L'enfant
et les sortilèges , Mozarts Così fan tutte
, Don Giovanni, Le nozze di Figaro en Die Zauberflöte
, Maderna's Satyricon in combinatie met Monteverdi's
Il Ballo delle ingrate , Smetana's Twee weduwen ,
Offenbachs La vie Parisienne en Händels Alcina
. Sinds 1999 is de artistieke leiding van De Nieuwe Opera
Academie in handen van Alexander Oliver.
De
Nieuwe Opera Academie presenteert haar toptalenten in dit lunchconcert
in De Duif.
Het
programma wordt nog nader bekendgemaakt.
zondag
28 januari 2007:
TRIO
D.A.L.I.
Programma
trio D.A.L.I.
Richard
Prada – tenor
Rob
Wanders – bariton
Dante
Oei – piano
Programma
1.
Rondo in a kl.t. KV 511 (1787)
W.A. Mozart
Dante
2.
Ballade nr. 2 in F gr.t. opus 38 (1840) F.
Chopin Dante
3. La Serenata P.
Tosti Richard
4.
Per la gloria d'adorarvi G.
Bononcini Rob
5.
Ancora P.
Tosti Richard
6.
Ave Maria L.
Luzzi Rob
7.
Solenne in quest' ora (La Forza del Destino – G. Verdi)
Richard / Rob
8.
Dulcinea J.M.C.
Lloret Richard
9.
Volver A. le Pera
/ C. Gardel Richard
10.
Stand by me Trad.
Rob
Het
Trio D.A.L.I. bestaat reeds sinds 1988. Het trio verzorgt regelmatig
concerten in concertzalen, (te)huizen, kerken, op pleinen etc.
Het repertoire omhelst vele stijlen en periodes (o.a. aria antiche,
liederen, opera en operette-aria's en duetten, spirituals, volksmuziek
en jazz-standards). Enige bekendheid kreeg het trio door het optreden
voor het Rode Kruis in huize IJselvliedt in Wezep. Een gedeelte
van dit optreden is te zien geweest op de Nederlandse televisie
(1989). Ook op de Belgische televisie is hier aandacht aan geschonken
(1991).
Van
de oorspronkelijke bezetting is alleen de bariton Rob Wanders
nog actief binnen het trio.
Richard
Prada:
De
tenor Ricardo Prada (1967) begon zijn muzikale
studie in zijn geboorteland Brazilië.
De
studie werd vervolgd aan het Koninklijk Conservatorium in Den
Haag.
Zijn
zangleraren aan dat instituut waren Marius van Altena, Gerda van
Zelm en Meinard Kraak, bovendien volgde hij toentertijd ook lessen
van Cristina Deutekom.
Hij
studeerde vervolgens aan de operastudio van het Koninklijk Conservatorium.
Als
koorzanger werkte hij onder andere bij de Nederlandse Bachvereniging
en het koor van de Nederlandse Opera. Hij werkte ook mee in andere
ensembles, zoals Fala-musica, Bozzolo en Capella Figuralis, het
solistenensemble van de Nederlandse Bachvereniging.
Als
solist treedt Ricardo Prada op in binnen- en buitenland in verschillende
opera's en oratoria.
In
het Oratoriumvak omvat zijn repertoire tenorpartijen in Bach's
Johannes- en Mattheuspassion, het Requiem van Mozart, de Petite
Messe Sollenelle van Rossini en de Messiah
van Händel.
In
Opera vertolkt hij de onder andere de rollen van Tamino in Die
Zauberflöte van W.A. Mozart, Ferrando in Cosi fan tutte van
W.A. Mozart, Nemorino in L'Élisir d'amore van G. Donizetti
en Faust in Faust van Gounod.
Rob
Wanders:
De
bariton RobWanders (1963) studeerde zang bij
Cora Canne Meijer aan de Opera-Academie van het Sweelinck Conservatorium
te Amsterdam (het huidige Conservatorium van Amsterdam). In 1993
behaalde hij daar zijn diploma. Hij heeft solistisch gezongen
in oratoria en opera's, onder meer onder dirigenten als Hartmut
Haenchen, Ed Spanjaard, Julian Reynolds, Reinbert de Leeuw en
Frans Brüggen. Hij geeft concerten met zijn klassieke trio
‘D.A.L.I.' en met de zanger/pianist Wiebe-Pier Cnossen vormt hij
sinds 2000 ‘Strangers in the Crowd'. Zij brengen voornamelijk
jazz-standards, negrospirituals en ballads. Rob is tevens freelance
koorzanger bij De Nederlandse Opera, de Nationale Reisopera, Koor
Nieuwe Muziek en The Bachchoir of the Netherlands. In 1997 kwam
zijn 1 e CD uit: ‘Wanders Nachtlied, met liederen van onder andere
Schubert, Mahler en Brahms. In 2001 nam hij een 2 e CD op: Rob
Wanders On. Hierop staan zowel klassieke werken (Mozart, Schubert,
Sibelius e.a.) als pop-ballads en negro-spirituals. Zijn 3 e CD,
getiteld Lilac Wine met uitsluitend ‘licht' repertoire, is in
oktober 2004 uitgekomen. Rob wordt hierop bijgestaan door een
complete band.
In
1994 publiceerde Rob, in eigen beheer, een gedichtenbundel met
gedichten van zijn hand: Een Eeuwige Roos. Deze kreeg een vervolg
in 1999 met: Hé, blauwe vogel.
p.s.
Bovenstaande cd's zijn te verkrijgen, direct bij Rob zelf of via
het emailadres: wandersrob@hotmail.com
.
Dante
Oei:
Dante
Oei werd geboren in
1973. Na zijn studie piano aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam
(bij Willem Brons) en compositie aan het Koninklijk Conservatorium
in Den Haag (bij Diderik Wagenaar), heeft Oei een reputatie opgebouwd
als vertolker van nieuwe muziek. Zijn repertoire omvat vele van
de pianowerken van John Cage en Morton Feldman, naast werken van
Xenakis, Wolff, Stockhausen, Sciarrino, Ayres en Andriessen. Hij
bracht werk in première van componisten als Clarence Barlow,
Tom Johnson, Rozalie Hirs en Anthony Fiumara en diverse componisten
in binnen- en buitenland hebben inmiddels werken aan hem opgedragen.
In 2005 werd Oei samen met Samuel Vriezen uitgenodigd door de Universiteit
van Wenen om lessen en concerten te geven rondom de pianomuziek
van Tom Johnson in het kader van de 13e editie van de Wiener Tage
für zeitgenössische Klaviermusik.
Hij heeft als pianist opgetreden in Miami, Rome, Leuven, Parijs,
Gent, Utrecht, Brussel, Amsterdam en vele andere plaatsen in binnen-
en buitenland.
zondag
24 december 2006:
Ernst
Klijzing
zingt
van "jazz naar kerst".
en
voorprogramma: Cor Hartgers - piano
Ernst
Klijzing , geboren
op 23 juni 1980 te Groningen, met tweelingbroer de jongste van
5 kinderen.
Van huis uit wordt er altijd veel muziek gemaakt. zodoende werd
ook Ernst op de leeftijd van 5 jaar een viooltje aangereikt. Hier
werden de eerste muzieknoten op gespeeld.
Vanaf zijn 9e levensjaar begint hij op de Piano. Naast de lessen
begint het uitzoeken van muziek en het maken van melodietjes zeer
gestaag.
Op zijn 13e staat Ernst voor het eerst op het podium van 'de Oosterpoort'
om daar bij een songfestival voor 1250 man een lied ten gehore
te brengen. Zeer succesvol als jongste deelnemer verdiende hij
daar de tweede prijs.
Na herhaling wint hij later ook de Eerste plaats met een eigen
lied. Waarbij een cd-opname is gemaakt en waaruit veel positieve
commentaren, optredens en contacten zijn voortgevloeid.
Aan het eind van zijn Atheneum komt de gedachte om met een groep
te gaan touren door Europa.
zogezegd, zo gedaan. Een tour werd gemaakt met een trio.
Hier begonnen daadwerkelijke invloeden van jazz hoorbaar te worden.
Het was geen vreemde keuze om na deze tour van 8 maanden door
heel Europa (Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Nederland), terug
te komen en te beginnen aan het conservatorium van Amsterdam.
In de tussentijd begint Ernst ook aan Theater in Amsterdam onder
de bezielende leiding van Herman Fluitman. Hij leert hem wegwijs
te worden in het theater, de locaties en het eerste gestructureerde
uitvoeren van verschillende Producties, geschreven door Herman
Fluitman en op muziek van Martin van Dijk .
Gaandeweg begint het conservatoriumleven. Ernst Studeert zang.
Hier krijgt hij les van o.a. Ge Titulaer, Syli Langelaan,
Lydia van Dam en Ronald Douglas .
Naast de reguliere lessen volgde hij veel workschops. Mensen als
Willem Nijholt, Bobby McFerrin, Deborah Brown, Gerri van
der Klei brengen het nodige van theater, jazz en zang
specifiek bij.
Nu is Ernst op verscheidene creatieve gebieden bezig. Naast het
winnen van de Pilkington's Persprijs voor presentatoren
is hij muzikaal leider van zijn vocale groep Spot-on Vocaal
, presenteert hij v.a. 19 november 2006 zijn eigen programma
Ernst&Co in Amsterdam én gaat hij
binnenkort weer een volgende produktie in het theater aan. Opnieuw
met Herman Fluitman. Echter nu niet alleen als acteur/pianist,
maar ook hier als muzikaal leider.
Cor
Hartgers
is vaste pianist van de Noorderkerk te Amsterdam.
Hij
speelt in het eerste deel van het concert werken van:
Chopin, Satie en Schumann
= = = =
zondag
17 december 2006:
Aad
Hoc Koor
met
Esther Kooi op harp
Irina
Antonova op piano
en
Henriette Schenk - solo
o.l.v.
Aad Veldhuis
Kerstconcert
2006
Aad Veldhuis
Henriette
Schenk
De
sopraan Henriette Serline Schenk studeerde zang aan het Sweelinck
Conservatorium in Amsterdam, o.a. bij Charles van Tassel.
Daarna zette ze haar studie voort bij Margreet Honig. Ze werkte
mee aan verschillende opera-produkties, zoals "De Tsaar laat zich
fotograferen" van Kurt Weill met de Lyrische Komedie en "Die Zauberflote"
van Mozart, uitgevoerd door de Stichting Kamer Opera Nederland.
Vanaf 1990 begon ze zich meer op de lichte klassieke muziek te
richten en maakte programma's met werk van George Gershwin en
Leonard Bernstein. Tussen 1993 en 1997 trad ze veel op met de
kinderboekenschrijver Karel Eykman, met wie ze muziek-theatervoorstellingen
voor kinderen maakte, met muziek van o.a. Harry Bannink, Henny
Vrienten en Berend van den Berg.
De millennium-wisseling greep zij aan om Kurt Weill (1900-1950)
te herdenken: in nauwe samenwerking met pianist Paul Prenen produceerde
zij een muziektheater-programma en een cd met liederen van Weill.
Hierop volgden vergelijkbare programma's over Hanns Eisler en
Benjamin Britten. In 2005 maakte ze met Paul Prenen en Kees Arntzen
een programma en een cd over de dichter Kurt Tucholsky, met muziek
van Hanns Eisler, Kees Arntzen en Paul Prenen.
Verder zingt ze regelmatig chansons met de accordeoniste Ellen
Boers en geeft ze zangles en cursussen.
voor
Aad Hoc koor zie ook: www.aadhoc.nl
Esther Kooi (1985)
Esther
leerde als 7-jarige noten lezen en blokfluiten. Een jaar later
koos zij ervoor harp te gaan spelen bij Gertru Smit, harpdocent
aan muziekschool FluXus in Zaandam. Vlak voor haar 11 e verjaardag
stapte ze over op pedaalharp.
In
2002 is ze haar opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam
gestart, waar ze in juni 2007 eindexamen doet.
Esther
won diverse prijzen en vermeldingen bij concoursen, waaronder
het Prinses Christina Concours en het Interprovinciaal Concours
van Stichting Jong Muziektalent Nederland. Zij volgde masterclasses
bij vooraanstaande harpistes als Isabelle Perrin, Maria Graf en
Emilia Moskvitina. Regelmatig geeft zij concerten (vaak met Marianne
Smit) en speelt zij als gastharpist in orkesten.
In
de zomer van 2005 vroeg de Duitse componist Karheinz Stockhausen
haar en Marianne Smit de wereldpremière te spelen van een
nog door hem te componeren stuk. In de zomer van 2006 speelden
Esther samen met Marianne Smit de wereldpremière van Freude
in de duomo van Milaan. Daarna speelde ze het stuk nog in Lugo
(Italië) en Duitsland. De CD is uitgekomen in november 2006.
Er staan nu nog verschillende concerten met Freude gepland in
het buitenland.
zondag
26 november 2006:
Lundi
Bleu.
Amsterdams
Strijkorkest
o.lv.
Johan Olov.
Programma:
Corelli,
Concerto Grosso opus 6, no. 1
Mozart, Adagio en Fuga, KV 546
Dvorak, Serenade voor strijkers in E, opus 22
zondag
15 oktober 2006:
De
Nieuwe
Opera Academie
Met:
Leila Sbaïti, Alistair Shelton-Smith,
Aleksandra Anisimowicz, Bassem Alkhouri, Sonja Volten, Estefanía
Perdomo Nogales,
m.m.v.
Mirsa Adami – vleugel
Duetten
en aria's uit de opera's
:
Carmen Bizet - Die Zauberflöte,
Così fan Tutte,
La Nozze di Figaro Mozart -Die lustigen
Weiber von Windsor Nicolai -I Capuleti
e i Montecchi Bellini
-Billy Budd Britten -Manon,
Werther Massenet
- De verkochte bruid Smetana
- La Boheme Puccini ? Guiditta
Lehar
Het concert is gratis; van harte welkom
! !
Zondag
24 september 2006
let op: lokatie: Amstelkerk !
Miriam Overlach - harp
Ami
Ma'ayani Toccata
Francesco
Petrini Sonate per arpa
op. 3
- alegro
- andant
- presto
Felix
Mendelssohn- Bartholdy uit: Lieder ohne Worte
op. 30, Nr. 1
Henriette
Renie Ballade Fantastique
CV:
Miriam
Overlach
Miriam
Overlach , geboren in Hannover (Duitsland) kwam in 2001 naar Nederland
om aan het Conservatorium
van
Amsterdam bij Erika Waardenburg te studeren. In
2004 behaalde zij haar Bachelordiploma met de hoogste
onderscheiding.
Momenteel bereidt ze zich voor op het ‘Tweede fase' examen.
Miriam
nam deel aan masterclasses bij onder andere Isabelle Perrin, Daphne Boden,
Sarah O' Brien en
Emilia
Moskvitina. Afgelopen jaar
kreeg zij een beurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds om lessen met
Prof. Brigitte Sylvestre in Frankrijk te volgen.
Miriam
was eersteprijswinnaar van het Internationaal Concours ‘Martine Geliot'
te Lille in 2002.
Tevens
ontving zij een uitnodiging voor deelname aan het prestigieuze harpconcours
in Israël in 2003,
waaraan
ze vierde werd.
.
In
de afgelopen jaren was ze te gast bij diverse festivals in binnenland
en buitenland zoals het World Harp
Congress
te Genève, de Ferienkurse für Neue Musik Darmstadt en het
festival ‘Prinsengrachtconcert' te Amsterdam.
Miriam
is remplaçant bij onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest,
het Residentie Orkest,
het
Radio Filharmonisch Orkest, het Schönberg Ensemble en het Asko Ensemble.
Archief lunchconcerten:
Programma
tijdens de
Open
Monumentendagen 2006
zaterdag
9 en zondag 10 september 2006
Hartelijk welkom
om tijdens de Open Monumentendagen 2006 in De Duif
om te komen genieten
van een zeer gevarieërd programma - muziek en dans !.
Alle programma-onderdelen
zijn gratis toegankelijk.
Verder wordt
er de gehele dag koffie/thee geserveerd
(en wat dacht
u van heerlijke, goed belegde verse broodjes ?!).
Zaterdag
9 september:
dansvoorstelling
van de befaamde tangogroep Marglu Magia
13.00
uur en om 15.00 uur
Zondag
10 september:
12.00: lunchconcert met Maria Milstein viool
en Serquei Milstein piano, zij spelen:
J.Brahms- sonate no 3 op 108
-Allegro
-Adagio
-Un poco presto e con sentimento
-Presto agitato
A.Dvorak- F.Kreisler-slovonicc Dance no 12
-humoresque
M.Ravel- ,,Tzigane,,
14.00 Lettera Amorosa (liefdesbrief) --zie hieronder
--
15.30 Stijldans demonstratie met dans koppels van
holland promotion div dans stijlen
Toelichting:
LETTERA
AMOROSA (De Liefdesbrief)
Choreografie:
Adriaan Kans
Muziek: Claudio Monteverdi (1567-1643), 'Lettera amorosa à
voce sola', uitgevoerd door Ensemble Concerto van Roberto Gini
De 'Lettera Amorosa' is gemaakt op en voor de trappen van de Rietveld
hal in het Van Gogh Museum, in opdracht van de Rabo bank, als opening
van hun ontvangstavonden in het kader van de Rembrandt-Caravaggio
tentoonstelling, van februari tot juni 2006.
Choreografie Adriaan Kans
Muziek Claudio Monteverdi (1567-1643), 'Lettera
amorosa à voce sola',
uitgevoerd
door Ensemble Concerto van Roberto Gini
Film
Henk van Dijk, i.s.m. Montevideo
Danser film Erik Constantin
Dansers
dansers van de Vooropleiding Dans, Theaterschool
Amsterdam
LUNCHCONCERTEN
IN DE DUIF
Aanvang 12:00 uur
Programmaduur
plm. 30 minuten
Zondag
18 juni 2006
De Nieuwe Opera Academie
Bassem Alkhouri - tenor
Erkut Cantürk - bariton
Caroline Cartens - sopraan
Rea Fueter - mezzo sopraan
Griet de Geyter - sopraan
Ludovic Provost - bariton
Wendy Roobol - sopraan
Eloise Routledge - sopraan
m.m.v. Mirsa Adami – vleugel
|
Met
delen uit de opera's:
|
|
|
Faust
'Avont de quitter ces lieux' - Gounod Erkut Cantürk
Duet uit Don
Giovanni 'La ci darem la mano' - Mozart - Wendy
Roobol, Erkut Cantürk
Duet Nedda en Silvo uit I
Pagliacci 'Nedda, Silvio' - Leoncavallo - Ludovic
Provost, Caroline Cartens
Rec. + aria uit Orfeo
ed Euridice 'Che fiero momento' – Von Gluck - Wendy
Roobol
Duet uit acte II Rosenkavalier
'Mir ist die Ehre' - Strauss - Eloise Routledge, Rea Fueter:
Duet uit l'Elisir
d’Amore 'La la la la la ' (Donizetti) - Griet
de Geyter, Bassem Alkhouri
De rest van het programma is een verrassing...
|
|
=================================================================
HISTORIE
In eerdere lunchconcerten in De Duif traden op:
=================================================================
Zondag
28 mei 2006
LUNDI BLEU
Virtuoze
violen en ronkende bassen
Voorjaarsconcert Amsterdams Strijkorkest Lundi Bleu
AMSTERDAM
– Twintig
strijkers die het vuur uit hun sloffen spelen in Mozart, Bartok, Andriessen
en Tsjaikovsky. Op 28 mei a.s. is het Amsterdamse strijkorkest Lundi Bleu
opnieuw te beluisteren in de Duif in Amsterdam!
Lundi
Bleu is samengesteld uit strijkers uit de beste studentenorkesten
van Nederland. Sinds september 2005 repeteert het orkest aan een programma
met hoogtepunten uit de strijkersmuziek, van de barokke klanken van een
vioolconcert van Bach tot de romantiek van de strijkersserenade van Elgar.
Programma
28 mei:
- Bela
Bartok - Roemeense dansen in de bewerking voor strijkorkest
-
Louis Andriessen - Variaties en fuga op een thema van Johann Kuhnau
- Pjotr
Ilitsj Tsjaikovski - Strijkersserenade op 48 in C-groot
zondag
23
april 2006
AAD
HOC KOOR
Dear Love, be not unkind - Richard Dering
Canciones de Amor - Manuel
Oltra
Chansons - Claude Debussy
4
delen uit: Ingerimaa õhtud/ Ingrian Evenings
- Veljo Tormis
Het
Aad Hoc Koor is een Amsterdams
klassiek a cappella-kamerkoor en bestaat momenteel uit zesentwintig
leden. Het koor is in 1993 opgericht en geeft sindsdien drie à
vier maal per jaar een concert op goed niveau. Na de oprichting als projectkoor,
om een aantal liederen van Debussy ten gehore te brengen, bleek Debussy
al gauw niet de enige bindende factor...
Het
koor staat onder leiding van: Aad Veldhuis.
===================
zondag
26 maart
2006
OPERA
IN DE DUIF
Eloise
Routledge en Bassem
Alkhouri
(beiden
van de Nieuwe Opera Academie)
met
begeleiding van pianist Mirsa Adami
Programma:
- Lenski's
Aria, from (Eugene Onegin ) P, Tchaikovsky
Bassem Alkhouri
-
Ach, ich fühl's, from Die Zauberflöte by Mozart
Eloise
Routledge
-
E la solita storia del pastore, from (L' Arlesiana) F, Cilea
Bassem
Alkhouri
-
Lied, P, Tchaikovsky -
Bassem Alkhouri
- Meinem
Kinde, Richard Strauss -
- Schlagende
Herzen, Richard Strauss
Eloise
Routledge
-
Questa O quella, from (Rigoletto ) G Verdi
Bassem
Alkhouri
- Ah, tardai troppo… O luce di quest'anima,
uit Linda Di Chamounix van Donizetti,
Eloise Routledge
De Nieuwe Opera Academie bestaat
sinds 1996 en is een samenwerkingsverband tussen de Opera-afdelingen
van het Conservatorium van Amsterdam en het Koninklijk Conservatorium
in Den Haag. De opleiding die De Nieuwe Opera Academie aanbiedt, is
een tweejarige intensieve masteropleiding waarbij alle aspecten die
nodig zijn om jonge veelbelovende operazangers tot allround performers
op te leiden aan bod komen. Het maximum aantal studenten dat bij De
Nieuwe Opera Academie kan studeren, is zestien. Tijdens de studie
profiteren de zangers van persoonlijke coaching, dramalessen, fysieke
theatertraining, taalcoaching en de mogelijkheid om twee keer per
jaar deel te nemen aaneen grote volledig geënsceneerde productie
met orkestbegeleiding. Ook kunnen de studenten deelnemen aan masterclasses
en workshops, gegeven door grote namen uit de hedendaagse beroepspraktijk.
De afgelopen jaren hebben Dale Duesing, John Bröcheler, Henk
Smit, Mark Tucker, Anthony Rolfe Johnson, Cora Canne Meijer en Graham
Clark deze verzorgd. Recente producties van De Nieuwe Opera Academie
waren Brittens Albert Herring en A Midsummer Night's
Dream , Ravels L'enfant et les sortilèges , Mozarts
Così fan tutte , Don Giovanni, Le nozze di Figaro
en Die Zauberflöte , Maderna's Satyricon
in combinatie met Monteverdi's Il Ballo delle ingrate , Smetana's
Twee weduwen , Offenbachs La vie Parisienne en
Händels Alcina . Sinds 1999 is de artistieke leiding
van De Nieuwe Opera Academie in handen van Alexander Oliver.
Mirsa Adami
De pianiste Mirsa
Adami begon haar pianostudies in Tirana, Albanië
bij Elsa Veizi en Takuina Adami. Op jonge leeftijd speelde ze daar
met verschillende orkesten en gaf vele recitals in het land. In 1991
kwam ze naar Nederland om haar studie te vervolgen, eerst bij Jan
Huizing in Groningen en later bij Jan Wijn aan het Sweelinck Conservatorium
te Amsterdam.
Haar brede interesse
leidde tot gevarieerde concertactiviteiten. Elke zomer is ze pianiste
voor de celloclass bij masterclasses von Holland Music Sessions. In
opdracht van HMS organiseerde ze een succesvolle serie kinderconcerten
voor de basisscholen rondom Apeldoorn. Ze werkt samen met de schrijvers
Willem Jan Otten en Vonne van de Meer en draagt regelmatig gedichten
voor in haar recitals. Ze heeft meerdere malen opgetreden op de Prinsengrachtconcerten.
Daarnaast trad ze ook op in andere landen zoals Italië, Frankrijk,
Duitsland en Japan.
Mirsa
Adami vormt een vast duo met violiste Cecilia Bernardini met wie ze in
maart 2003 de Vrindenkrans van het Concertgebouw won. In
2004 maakte ze haar debuut in de ‘Grote Zaal' van het Concertgebouw te
Amsterdam met het Derde pianoconcert van Prokofjev met het VU-orkest o.l.v.
Daan Admiraal.
Ze
behaalde in 2000 met lof het ‘uitvoerend musicus diploma' en is nu verbonden
als repetitor aan de Nieuwe Opera Akademie te Amsterdam.
Eloise
Routledge
Born
in England, Eloise Routledge previously studied at the Royal Welsh College
of Music and Drama in Wales, and is now studying at De Nieuwe Opera Academie
( DNOA ) with Magreet Honig and Mariette Nollen.
As
a soloist, Eloise has performed in concerts across Wales and England,
including Queen Elizabeth Hall in London, and in major concert halls across
Australia including Sydney Opera House whilst on tour as guest soloist
for Treorchy Male Choir. Other performances include Haydn's The Seasons
with Torfaen Choral Society and The Welsh Sinfonia, and Prom
in the Park with The Welsh Sinfonia and Bryan Davies. More recently,
Eloise performed at the Boekmanzaal in Amsterdam.
Eloise's
award successes include Lampeter Eisteddfod Youth Competition, and prizewinner
in Hampshire Singing Competition and the National Eisteddfod W. Towyn
Roberts competition in the UK. During her studies, Eloise has been fortunate
to work with Donald Maxwell, Ryland Davies, Patricia McMahon and Malcolm
Martineau.
Her
opera roles include The Vixen in Janácek's The Cunning
Little Vixen , Cis in Benjamin Britten's Albert Herring,
Eurydice in Offenbach's Orpheus in the Underworld , and
Amor in excerpts from Cavalli's L'Egisto. She recently
performed Puck in Britten's A Midsummer Night's Dream
and will be performing Nella in Puccini's Gianni Schicchi
, and Second Woman in Purcell's Dido and Aeneas
with DNOA in June 2006.
======================
zondag
26 februari 2006
Ruzanna Nahapetjan
(sopraan)
en
Irina Antonova (piano).
=======================
zondag
29 januari 2006
Alexander
Drozdov
Alexander
Drozdov (Moskou, 1979) studeert sinds september 2003 aan het Conservatorium
van Amsterdam bij Willem Brons. Alexander onderscheidt zich van
andere jonge Russische pianisten door zijn artistieke openheid en belangstelling
voor de westerse benadering van werken uit de klassieke muziek.
Alexander
studeerde aan de beroemde Gnessin Academie te Moskou bij de - ook in
Nederlandse vakkringen zeer bekende en gerespecteerde pianist/pedagoog
- Professor Vladimir Tropp. Alexander behaalde aldaar in 2002 het einddiploma
voor solo-spel, kamermuziek en begeleiding. Daarna werd hij geselecteerd
om een jaar in Amerika te studeren aan het Kansas City Conservatory
of Music bij Robert Weirich. In de tussentijd bezocht Alexander tal
van Masterclasses waar hij studeerde bij bekende pianisten/pedagogen
als John O'Conor, Alexander Volkov, Victor Derevianko en Willem Brons.
Hij trad reeds op in tal van bekende en prestigieuze zalen als de Rachmaninoff
zaal van het Moskou's Conservatorium alsook meerdere malen in Israël.
Ook
werd hij reeds gevraagd als solist bij verschillende orkesten zoals
het USSR Staats Symfonie Orkest, het Staats Orkest van Moskou alsook
het eigen orkest van het Gnessin-instituut waarmee hij met veel succes
het eerste pianoconcert van Johannes Brahms uitvoerde. Alexander Drozdov
was prijswinnaar in allerlei concoursen in Rusland zoals het Rubinstein
concours te Moskou en de Association “Classical Heritage” eveneens te
Moskou. In het kader van de Internationale Masterclass Piano gaf Alexander
in augustus 2002, 2003 en 2004 een zeer geslaagd recital in de Grote
Zaal van Cristofori.
S.
Rachmaninoff Piano sonata nr.2, in bes klein, op 36, 1931
edition.
Allegro agitato
Non allegro. Lento
Allegro molto
kijk
ook op: www.drozdov.nl
=======================
zondag
27 november 2005
LUNDI BLEU
Duif-concert
Het orkest speelt
zonder dirigent, maar wel onderleiding van Carel den Hertog. Carel studeert
viool op het Conservatorium van Amsterdam. Hij speelt in diverse ensembles,
onder andere in zigeuner- en klezmer band Trio C tot de Derde. Tot deze
zomer was hij concertmeester van het VU-Orkest. Vanuit dit orkest is Lundi
Bleu opgericht.
Programma:
J.S.
Bach Vioolconcert in A klein (solist: Carel
den Hertog)
E.
Elgar Strijkersserenade
F.
Mendelssohn Strijkerssymfonie No. 10
=======================
zondag
30 oktober
2005
ARTE DUO
Het Arte Duo is in 2001 opgericht door de conservatoriumstudenten
Aubrey Snell (saxofoon) en Lineke Lever (piano). Hun naam ontlenen zij
aan het stuk Scaramouche van Darius Milhaud. Dit was één
van de eerste stukken, die zij samen ten gehore brachten. Scaramouche
is een figuur uit de Commedia dell'Arte.
Het
Arte Duo wordt gecoacht door David Kuyken en Frank Timpe. Tevens hebben
zij masterclasses gevolgd van de saxofonisten Willem van Merwijk, Arno
Bornkamp en Hans de Jong. Kijk voor meer informatie op: www.arteduo.scarlet.nl
Aubrey
Snell begon haar saxofoonstudie
aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Leo van Oostrom en vervolgde
haar studie aan het Utrechts Conservatorium bij Johan van der Linden en
Willem van Merwijk. In januari 2005 sloot Aubrey haar bachelorstudie cum
laude af. Zij vervolgt haar studie aan het Koninklijk Conservatorium in
Den Haag in de Voortgezette Kunstopleiding Muziek bij Frank Timpe.
Gedurende
haar studie volgde ze diverse masterclasses, o.a. bij David Liebman, Steve
Mauck, John Sampen, Philippe Geiss en Nobuya Sugawa. Aubrey is actief
in verschillende soorten kamermuziekensembles, o.a. het Da Vinci Saxofoonkwartet
en het Ricciotti Ensemble. Daarnaast is zij actief in muziektheater.
Sinds
september studeert Aubrey tevens aan de Acteursopleiding in Amsterdam.
Lineke
Lever studeert bij David Kuyken aan het Utrechts Conservatorium.
In juni 2005 heeft ze haar bachelorstudie cum laude afgerond. Zij vervolgt
haar studie nog in de Voortgezette Kunstopleiding Muziek. Lineke heeft
een voorliefde voor kamermuziek. Zij vormt op dit moment samen met de
sopraan Sandra van Loon het Duo Belena. Lineke heeft als liedbegeleidster
verschillende masterclasses gevolgd, o.a. bij Elly Ameling, Rudolf Jansen,
Udo Reinemann, Meinard Kraak, Stanley Hoogland en Richard Egarr. Daarnaast
speelt zij in een pianotrio met de violiste Nasim Allamehzadeh en de celliste
Winde Reijnders. Lineke volgde als soliste masterclasses van Rudolf Jansen, Jan Wijn,
Ton Hartsuiker, Martijn van den Hoek en het pianoduo Tal & Groethuijsen.
Lineke
maakte in januari 2004 haar radiodebuut in het programma A4 op radio 4.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Concert
tijdens de Open Monumentendagen
10
en 11 september 2005.
Op zaterdag zijn er 2 uitvoeringen
van het bekende Stabat Mater van Pergolesi; er zijn 2 uitvoeringen: 11.00
en 14.00 uur. De concerten zijn gratis toegankelijk!
De kerk is de gehele
dag te bezichtigen (tot 15.30 uur).
Uitvoerenden:
Ensemble Luci Serene
Heleen Meijer - sopraan
Annette Stallinga - alt
Andrew Clark - orgel
Kijk op deze
site voor info over Stabat Mater
en tevens : Stabat
Mater
en: literatuurgeschiedenis over
Stabat
Mater
Stabat Mater
Het Stabat Mater van Giovanni Batista Pergolesi (1710-1736) stamt waarschijnlijk
uit 1736 en wordt beschouwd als zijn laatste werk. In datzelfde jaar stierf
Pergolesi aan tuberculose. De compositie werd geschreven in opdracht van
de adellijke broederschap “de Moeder van Zeven Smarten”van de San Luigi
di Palazzo te Napels. Het Stabat Mater is een liturgisch gedicht, dat
is toegeschreven aan de franciscaner monnik Jacobus Benedictus, beter
bekend onder de naam van zijn geboorteplaats als Jacopone da Todi (+1306).
Het bezingt de grote smart van een moeder, die haar enige kind stervende
ziet aan het kruishout. Het werk is oorspronkelijk bedoeld voor twee solostemmen,
maar in later tijd ook veelvuldig door vrouwenkoor gezongen in afwisseling
met solisten. Na zijn dood werd dit werk van Pergolesi wereldberoemd.
De compositie bevat 12 delen, waarin de volledige tekst van het Stabat
Mater is verwerkt. Aria's voor sopraan en alt en duetten voor vrouwenkoor
wisselen elkaar af in een logische volgorde. Dit poëtische, liturgische
gedicht heeft te allen tijde veel musici geïnspireerd tot het componeren
van meerstemmige muziek. De bijzondere stijl van dit religieuze werk wijkt
in hoge mate af van de muzikale invulling van de teksten bij andere componisten.
Het feit, dat Pergolesi vooral operacomponist was, is hier niet vreemd
aan.
Giovanni Battista Pergolesi:
Stabat Mater Dolorosa
Hymn Time: 41'00.
--------------------------------------------------------------------------------
1 Stabat Mater dolorosa 4:15
2 Cuius animam gementem 2:45
3 O quam tristis 2:30
4 Quae moerebat et dolebat 2:45
5 Quis est homo 3:00
6 Vidit suum dulcem natum 4:30
7 Eia, Mater,fons amoris 2:45
8 Fac ut ardeat 2:45
Tekst: met een rijmende vertaling
van Willem Wilmink:
Stabat
Mater dolorosa
Iuxta
crucem lacrimosa
Dum
pendebat Filius
Cuius
animam gementem
Contristatam
et dolentem
Pertransivit
gladius
O
quam tristis et afflicta
Fuit
illa benedicta
Mater
unigeniti!
Quae
moerebat et dolebat,
Et
tremebat cum videbat
(
Pia Mater, dum videbat)
Nati
poenas incliti
Quis
est homo qui non fleret,
Christi
Matrem si videret
In
tanto supplicio?
Quis
non posset contristari,
Piam
Matrem contemplari
Dolentem
cum Filio?
Pro
peccatis suae gentis
Vidit
Iesum in tormentis,
Et
flagellis subditum.
Vidit
suum dulcem natum
Moriendo
desolatum
Dum
emisit spiritum
Eia
Mater, fons amoris
Me
sentire vim doloris
Fac,
ut tecum lugeam
Fac,
ut ardeat cor meum
In
amando Christum Deum
Ut
sibi complaceam
Sancta
Mater, istud agas,
Crucifixi
fige plagas
Cordi
meo valide.
Tui
nati vulnerati,
Tam
dignati pro me pati,
Poenas
mecum divide.
Fac
me vere tecum flere,
(
Fac me tecum, pie, flere )
Crucifixo
condolere,
Donec ego vixero.
Iuxta crucem tecum stare,
Te
libenter sociare
( Et me tibi sociare )
In
planctu desidero
Virgo
virginum praeclara,
Mihi
iam non sis amara
Fac
me tecum plangere
Fac,
ut portem Christi mortem
Passionis
eius sortem,
(
Passionis fac consortem )
Et
plagas recolere.
Fac
me plagis vulnerari,
Cruce
hac inebriari,
(Fac me cruce inebriari)
Ob
amorem Filii
(
Et cruore Filii )
Inflammatus
et accensus
(
Flammis ne urar succensus )
(
Flammis orci ne succendar )
Per
Te, Virgo, sim defensus
(
Per Te, Virgo, fac, defendar )
In
die iudicii.
Fac
me cruce custodiri
(Fac me cruce sublevari )
Morte
Christi praemuniri
(Morte Christi conservari)
Confoveri
gratia
(Cumulari gratia)
Christe,
cum sit hinc exire,
Da
per Matrem me venire
Ad
palmam victoriae
Quando
corpus morietur,
Fac,
ut animae donetur
Paradisi
gloria. Amen.
|
De
rijmende vertaling van Willem Wilmink
De
Moeder stond door smart bevangen en met tranen langs haar wangen
waar haar zoon gekruisigd hing
En het was haar in haar lijden of een zwaard haar kwam doorsnijden
dat dwars door het hart heen ging.
Hoe verdrietig en verloren was de toch zo uitverkoren moeder die
hem 't leven gaf.
Ze moest klagen, ze moest rouwen en ze beefde bij 't aanschouwen
van zijn vreselijke straf.
Wie voelt er geen tranen komen die daarheen wordt meegenomen, waar
hij Christus' moeder vindt?
Wie zou tranen binnenhouden als hij dat verdriet aanschouwde van
de moeder bij haar kind?
Zij zag wat hij heeft geleden voor het kwaad dat mensen deden, zag
de zwepen, zag het slaan,
Hoorde 't kind, door haar gedragen, stervende om bijstand vragen,
zag hoe hij is doodgegaan.
Vrouw van liefde en genade, wil toch op mijn schouders laden alles
wat U lijden doet.
'k Wil mijn hart aan hem verpanden, laat mij dan van liefde branden
opdat ik hem zo ontmoet.
Moeder, wil mijn hart bezeren met de wonden die hem deren, die zo
nederig wilde zijn
Om te lijden voor mijn zonden. Laat mij lijden aan zijn wonden,
laat mij delen in zijn pijn.
Laat mij huilen aan uw zijde, laat het kruis ook mij doen lijden
tot ik zelf eens doodgaan moet
'k Wil mij naar het kruis begeven om daar met U mee te leven in
wat hem zo lijden doet.
Stralende, ik moet U eren, wil U toch niet van mij keren, laat mij
huilend bij U staan.
Laat mij Christus' dood ervaren, laat mij in mijn hart bewaren al
wat hem is aangedaan.
Laat zijn pijnen mij genaken, laat het kruis mij dronken maken van
de liefde voor uw zoon
En wil dan mijn voorspraak wezen als ik 't helse vuur moet vrezen
na het oordeel voor zijn troon.
Laat het kruis over mij waken, laat zijn dood mij sterker
maken, zodat hij me begeleidt
En mijn ziel, als 't lijf moet sterven, de verrukking doet verwerven
die de hemel ons bereidt. Amen.
|
De onbekende dichter van het
'Stabat mater' heeft twee bijbelplaatsen als uitgangspunt van zijn gedicht
genomen. Het evangelie van Lucas (2:35) verhaalt dat Maria en Jozef naar
Jeruzalem reisden om hun pasgeboren kind aan God op te dragen. Toen zij
de tempel binnengingen, werden zij aangesproken door een oude man, de
ziener Simeon. Deze nam het kind in zijn armen, noemde het 'een licht
dat voor de heidenen straalt', maar voorspelde ook dat Maria's ziel eens
door een zwaard zou worden doorboord. In het evangelie van Johannes (19:25)
wordt verteld dat toen Jezus werd gekruisigd, zijn moeder, Maria de vrouw
van Klopas en Maria Magdalena bij het kruis stonden. In het Latijn luidt
het begin van deze zin: Stabant iuxta crucem Iesu mater eius... De dichter
heeft beide citaten in de eerste strofen verwerkt.
De eerste vier strofen brengen de vrome christen die de tekst - lezend,
luisterend of zingend - op zich in laat werken tot compassio, tot mede-lijden
met de treurende moeder Gods. De strofen 5-10 vormen een reeks smeekbeden
waarin haar gevraagd wordt, toe te staan dat de 'ik' - de ik-vorm onderstreept
de persoonlijke relatie - naast Maria bij het kruis mag staan en deel
mag nemen aan haar verdriet. Zij moge hem doen ontvlammen in liefde voor
haar zoon en hem deelgenoot maken in Zijn lijden. Termen als inebriari
('dronken worden'), inflammatus et accensus ('aangestoken en gloeiend')
zijn afkomstig uit de beeldentaal van de mystieke liefde. Door deze brandende
liefde voor de lijdende Christus hoopt de 'ik', onder Maria's hoede en
op haar voorspraak, de hel te kunnen ontgaan en de hemelse vreugde deelachtig
te worden.
Wie was Giovanni Battista Pergolesi
?
Schoenmaker Francesco Draghi
verhuisde in 1635 van Pergola naar Iesi. En zo kwam de Giovanni Battista,
als derde zoon op 4 januari 1710 geboren, aan zijn welluidende achternaam,
Pergolesi.
Zijn eerste muzieklessen kreeg hij van locale stadsmuzikanten. Hij werd
door een edelman ontdekt en op diens kosten naar het Conservatorium van
Napels gestuurd.
Zijn eerste opera's vielen erg in de smaak van de aristocratie, en hij
werkt meestal in dienst van regionale hoven.
Waarschijnlijk na enkele mislukkingen, of wegens de aanhoudende dreiging
van de aardbevingen rond Napels, componeerde hij een tijdlang geen opera's
meer.
In 1733 maakt hij een indrukwekkende come-back met zijn opera ‘La Serva
Padrona'. Het is een opera buffa, een komische opera en een vrij nieuw
genre voor die tijd. Met het serieuze genre leek hij maar geen succes
te kunnen oogsten. Elke nieuwe poging mislukte en in zijn rustoord bewerkt
hij zijn ‘Dies Irae' maar tot het beroemde ‘Stabat Mater'.
Pergolesi leed toen al aan tubercoluse en werd verzorgd in een Franciscaner
klooster. Tot een paar dagen vóór zijn dood op 16 maart
1736 werkte hij nog aan de partituur. Op 16 maart 1736 stierf hij, 26
jaar oud. Zijn lichaam wordt in een armzalig massagraf geworpen.
Het Stabat Mater behoorde al gauw tot één van de populairste
religieuze werken in Europa. Niemand minder dan Johann Sebastian Bach
gebruikte in 1741 Pergolesi's Stabat Mater als basis voor zijn Motet ‘Tilge,
Höchster, meiner Sünden'.
Concertserie
Zondagmiddag lunchconcerten 2005
|
|
|
Seizoensoverzicht
2004-2005:
Zondag
26 september 2004:
CAPELLA
SANCTA MARIA
Koorconcert
in De Duif: Capella Sancta Maria
In
het monumentale gebouw De Duif aan de Prinsengracht worden na de recent
oplevering uit de restauratie sinds 2 jaar op zondagmiddag gratis lunchconcerten
gegeven door veelal jonge, talentvolle musici uit binnen- en buitenland.
De concerten staat goed in de belangstelling en vanwege het succes start
zondag 26 sept. een nieuwe concertserie met het projectkoor Capella
Sancta Maria olv.dirigent Enrique Lopez Corton.
Het
project-ensemble van 12 zangers bestaat sinds november 2003 en werd opgericht
door de huidige dirigent Enrique Lopez. Het eerste project behelsde de
uitvoering van Monteverdi's 6-stemmige mis "In illo tempore"
. Het ensemble specialiseert zich in repertoire uit de Renaissance en
de vroege Barok uit Zuid-Europa.
De
dirigent Enrique Lopez Corton werd in Spanje geboren en haalde later zijn
bij Master programma koordirectie grote resultaten aan het Conservatorium
van Amsterdam. Hij is o.a. las organist en koordirigent verbonden aan
de Annakerk in Amstelveen en dirigent daarnaast nog een 4-tal koren. Tijdens
het concert in De Duif worden werken gezongen van o.a.: Cristobal de Morales,
Francisco Guerro, Desprez, da Palestrina en Gabrieli.
Het
concert vindt plaats vanaf 12.00 uur; de entree is gratis.
Na afloop wordt een vrijwillige bijdrage in de kosten gevraagd (collecte).
Zondag
17 oktober 2004:
Rotterdams
Kamerorkest
Dirigent: Conrad van alphen
Soliste: Eleonore Pameijer (Fluit)
Programma:
J. Hamburg A Prayer and a Dance
J. Kleppe
Psyche voor fluit en orkest
Dvorak
Serenade voor strijkers
Visit our website: www.rotterdamskamerorkest.com
Het
Rotterdams Kamerorkest o.l.v. de Nederlandse, uit Zuid Afrika
afkomstige dirigent Conrad van Alphen , is een dynamisch
orkest bestaande uit enthousiaste en zeer talentvolle jonge beroepsmusici.
Ondanks haar korte bestaan (sinds 2000) heeft het Rotterdams Kamerorkest,
grotendeels op eigen kracht, het bijna onmogelijke weten te bereiken:
namelijk, dat zij gerekend wordt tot één van de beste kamerorkesten
in Nederland. Het Rotterdams Kamerorkest treedt regelmatig op in concertseries
van belangrijke zalen zoals Het Concertgebouw in Amsterdam, De Doelen
in Rotterdam en de Koningin Elizabethzaal in Antwerpen. Ook wordt zij
geprogrammeerd in series van veel andere concertzalen in binnen en buitenland.
Daarnaast heeft het orkest een eigen concertserie in de Doopsgezinde kerk
in Rotterdam.
De
CD die het Rotterdams Kamerorkest opgenomen heeft voor het prestigieuze
label Channel Classics, met gitaarduo ‘Katona Twins' wordt in de vakpers
uitvoerig geprezen (‘Editor's Choice'- Grammophone Magazine februari 2002)
Onder
veel internationale belangstelling heeft het Rotterdams Kamerorkest, samen
met de briljante hoboïst Alexei Ogrintchouk, de wereldpremière
van het verloren hoboconcert van Beethoven, in maart 2003 in De Doelen,
uitgevoerd.Van dit hoboconcert is ook een CD opgenomen voor Raptus Records.
In
november 2003 verscheen onder het internationale label Telarc de allernieuwste
CD van het Rotterdams Kamerorkest met de Holberg Suite van Grieg, en de
Strijkerserenades van Dvorák en Elgar. Ondanks de bekendheid van
de uitgevoerde werken stond deze CD zes weken lang in de Top 10 Klassiek
op Radio 4 en wordt hij door het toonaangevende muziektijdschrift ‘Luister'
(maart 2004) beoordeeld met een 9. Ook internationaal wordt deze CD beloond
met lovende recensies.
In
2002 maakte het Rotterdams Kamerorkest een succesvolle tournee door Slovenië
en is opnieuw uitgenodigd in oktober 2004 wanneer zij ook in Macedonië
zal optreden. Tijdens het komende seizoen bezoekt het orkest tevens Zuid
Afrika en heeft het eveneens een officiële uitnodiging ontvangen
voor een optreden in St. Petersburg.
Enkele
internationale recensies
……
First and foremost, there's the playing of the orchestra. Founded in 2000
by conductor Conrad van Alphen, this is a very young outfit, but how tight
the ensemble is, and what a lovely sound they produce. Listen to the warm
glow given off in the opening moderato Moderato movement of the Dovrák…..
Gramophone Magazine April 2004
………..This
is a stunning CD. The Concierto Madrigal by Rodrigo has been recorded
several times, but never better than here!…. Gramophone Magazine
February 2002
……leek
het alsof ik deze dood gespeelde werken weer voor het eerst hoorde. Wat
een fantastisch mooie Holberg-suite. Wat een schwung, wat een vitaliteit!
En die Dvorák!….. Maarten 't Hart – ‘Luister'
..........here
comes the Rotterdam Chamber Orchestra, founded in 2000, with a string
sound equaling that of any orchestra in the world. The sound of the RCO
is rich, warm, precise and exciting. Conductor van Alphen leads the brilliant
musicians in performance that are robust and lyrical, as good as any I've
heard of these popular pieces..................... A winner all the way.
Let's hope it's the beginning of a long and fruitful association between
this ensemble and Telarc........... Rad Bennet -www.goodsound.com
Teldec
(Telarc) has a winner with their CD of performances by the Rotterdam Chamber
Orchestra ..............Obviously this is a first-class ensemble.......
http://classicalcdreview.com
.........this
fine Dutch orchestra..................this string get-together is as sensual
as it is educational.............. The Guardian Unlimited
..........the
excellent Rotterdam Chamber Orchestra.................. Amazon.com
Stringlovers
will lap up the lushness of romantic compositions with rich tones elicited
by conductor Conrad van Alphen. Grieg's Holberg Suite is played with fervour,
while Dvorák's Serenade for Strings is nothing short of ravishing.
Entertainment Northeast
Tegnies is die Rotterdamse
strykers sekuur en standvastig, met aandag aan onwankelbare intonasie……
‘n.ruim mate van geskakeerde musikale kleur wat die luisteraar boei……… met
die suiwer, maar tegelyk warm-boeiende klank palet van dié kamerorkes
is dit 'n CD waarna 'n mens met blymoedigheid sal terugkeer…….. Thys
Odendaal - Die Beeld- (Suid-Afrikaans)
Zondag
28 nov. 2004:
Ensemble
Diggle-Siefert-Hizumi
The
American soprano, Maribeth Diggle, finished her studies in 2002 at the
Musikhochschule Luzern, Switzerland, with a major in voice and a minor
in conducting. Immediately following, she went on to study at the Conservatorium
van Amsterdam to further her solo voice and performance skills. Maribeth
enjoys singing a wide range of classical music, from roles she has received
in the operas "Le Nozze di Figaro", "Dido and Aneas",
and "Il Gong Magico", to a recent love of contemporary music,
performing pieces written by international and Dutch composers. She looks
foward to perform "Kane", a piece written for her by the Dutch
composer, Paul Oomen, as well as this current tour with romantic lied.
The German mezzo-soprano, Antje Siefert, studied violin, piano and traditional
bagpipes before discovering her talent of singing. She began her singing
studies at the Hochschule fuer Musik und Theater Hannover, Germany, and
went on at the Conservatorium van Amsterdam with her teacher Margreet
Honig in 2002 and will graduate in 2005.
Next to her love of lied, Antje Siefert is also active in the genres of
oratorio and opera. She is a member of the opera department DNOA of the
conservatories of Amsterdam and Den Haag.
The Japanese pianist, Nana Hizumi, graduated from the Sapporo Otani junior
college in Japan. She is continuing her studies to further improve her
piano performance at the Conservatorium van Amsterdam under Willem Brons.
At present, she is also putting her energy in accompaniment and appearing
in concerts of chamber music.
Ensemble Diggle-Siefert-Hizumi
Maribeth Diggle, soprano, Antje Siefert, mezzo-soprano, and Nana Hizumi,
piano, met each other at the Conservatorium van Amsterdam in the "liedklas",
a course where singers and pianists work together on all aspects of the
lied repertoire through making music and discussing about background of
songs and their interpretation. These three artists discovered their common
interests and started making music together.
Here they present a late romantic concert programme of songs by Brahms,
Strauss, Wolf and Mahler with a side step to the opera repertoire (Humperdinck:
Haensel und Gretel).
Zondag
19 dec. 2004:
Kerstconcert
Natalija
Filimonova, mezzo-sopraan
Adil
Abdullaev, tenor
Irina
Antonova, piano
Programma:
bekende aria's en duets
Zondag
30 januari 2005:
Sax
@ Stix
Saxofoniste
Eva van Grinsven en slagwerker Ramon Lormans
Programma:
- Duo dance song van Gordo Stout
- Divertimento van Akira Yuyama
- Shadows of Wood van Eckhard Kopetzki (ipv Swiggers)
CV 'Sax & Stix'
In september 2002 hebben 2 jonge, enthousiaste musici aan het conservatorium
van Tilburg het duo 'Sax & Stix' opgericht. Slagwerker Ramon Lormans
en
saxofoniste Eva van Grinsven hebben dezelfde grote passie voor kamermuziek
en zijn steeds op zoek naar vernieuwend, veelzijdig repertoire. in hun
korte
bestaan hebben zij al een aantal succesvolle concerten verzorgd in Tilburg
en omstreken, bijvoorbeeld tijdens het kamermuziekfestival 'Hemel en
aarde'
te Hilvarenbeek.
Inmiddels studeren beide musici aan het conservatorium van Amsterdam,
waar
zij met beide handen alle kansen aangrijpen om tijdens hun studie zo
veel
mogelijk podiumervaring op te doen. Een buitenkansje hen deze zondag
in De Duif te zien en horen optreden!
Zondag
27 februari 2005
Natsuko
Mineghishi, sopraan
Nana
Hizumi, piano
Programma:
Liederen van Brahms en Schubert
Brahms
Lieder
Geheimnis
Alte
Liebe
Immer
leise
Der
Jäger
Treue
Liebe
Meine
Liebe ist Grün
Auf
dem See
Ständchen
I am currently studying
at the Amsterdam Conservatorium's Masters degree
in Contemporary music through non-western technique, My singing teacher
is
Paula de Wit. I origianlly come from Japan and I have lived half of
my life
in Australia. I ahevobtained my Bachelors degree and masters degree
in
Australia before coming to Holland.
I have previously performed at the De Duif with Suzi
Florlich and I was
really impressed by its acustics. I would love to perfrom there again.
I
realised the audience at DE Duif prefer calssical repatoirs than modern
repators so I wish to choose program with traditional vocal repatoirs.
As
it
has fantastic piano and acustics, I am thinking of choosing melodious
tunes
by German composers or other classical composers. At the moment, I
am
thinking of singing songs by Brahams. I ahve not chosen my pianist
yet at
this stage but it will most likely be Nana Izumi, another student
from the
conservatorium. I hope this will satisfy what you are looking
for!
Yours sincerely,
Natsuko Mineghishi
Zondag
27 maart 2005:
back
in concert:
DARRAGH
O NEIL
Dublin
born guitarist Darragh O Neill enjoys a varied
career in music which includes performing, teaching,
and arranging new works for solo guitar.
He has made numerous TV appearances in Britain and
Ireland with such acts as... Decca recording artist
Russel "The voice" Watson, West-end sensation Michael
Ball, Australia's Vanessa Amorossi, and Spain's Enrico
Iglesias.
Darragh was educated in London where he studied with
Professor Carlos Bonnel at the Royal college. Darragh
earned both his bachelor and masters degrees in music
performance at LCM Thames Valley University. Upon
graduation he received the Louis Krasner award for
most outstanding final string recital.
This year Darragh is recording works for his forth
coming CD of baroque classics.
In addition to teaching his beloved students,
Darragh's favourite pastimes include eating chocolate,
playing snooker (badly),and running (when its not too
cold!)
Darragh
was once before in The Dove and
he was one
of the favourites of that season;
so he's
back again!
Darragh will be performing works by, among others,
J.S.Bach, Albeniz, and John Tavener.
Zondag
24 april 2005
Kamilla
Isanbaeva, piano
en op cello:
Anne Meike Burgel
Programma:
J.S.Bach
5de Suite voor cello Prelude
F.Chopin
2de sonate voor piano op.35 Eerste deel
A.Scriabin
5 Preludes op.73
L.van Beethoven Sonate
voor piano en cello nr.3 op.69
Camilla
Isanbaeva was born in Tashkent, capital of Uzbekistan,
in 1980.She started to play piano by the age of 6 when she was
allowed to study at the special music school. At the age of 10
she studied in Moscow at the music school by the conservatory.
In
1994 she immigrated to the Netherlands with her mother.
She
was a Young Talent student at the conservatory of Amsterdam. Camilla
studied with such professors as Jan Wijn, Marcel Baudet, Ton Hartsuiker.
She
took parts at competitions and won couple of prices. Camilla played
a lot of concerts, recitals as well as chamber music. She took
master classes with a number of Russian teachers.
Now
Camilla is studying at the Amsterdam Conservatory with Naum Grubert.
At the moment she is playing in a piano trio in Amsterdam, which
is coached by Dmitry Ferschtmann.
Zondag
29 mei 2005
Alexander
Drozdov, piano
speelt
: R.
Schumann Fantasie op. 17
kijk
ook op: www.drozdov.nl
Alexander
Drozdov (Moskou, 1979) studeert sinds september 2003 aan het Conservatorium
van Amsterdam bij Willem Brons. Alexander onderscheidt zich van
andere jonge Russische pianisten door zijn artistieke openheid en belangstelling
voor de westerse benadering van werken uit de klassieke muziek.
Alexander
studeerde aan de beroemde Gnessin Academie te Moskou bij de - ook in
Nederlandse vakkringen zeer bekende en gerespecteerde pianist/pedagoog
- Professor Vladimir Tropp. Alexander behaalde aldaar in 2002 het einddiploma
voor solo-spel, kamermuziek en begeleiding. Daarna werd hij geselecteerd
om een jaar in Amerika te studeren aan het Kansas City Conservatory
of Music bij Robert Weirich. In de tussentijd bezocht Alexander tal
van Masterclasses waar hij studeerde bij bekende pianisten/pedagogen
als John O'Conor, Alexander Volkov, Victor Derevianko en Willem Brons.
Hij trad reeds op in tal van bekende en prestigieuze zalen als de Rachmaninoff
zaal van het Moskou's Conservatorium alsook meerdere malen in Israël.
Ook werd
hij reeds gevraagd als solist bij verschillende orkesten zoals het USSR
Staats Symfonie Orkest, het Staats Orkest van Moskou alsook het eigen
orkest van het Gnessin-instituut waarmee hij met veel succes het eerste
pianoconcert van Johannes Brahms uitvoerde. Alexander Drozdov was prijswinnaar
in allerlei concoursen in Rusland zoals het Rubinstein concours te Moskou
en de Association “Classical Heritage” eveneens te Moskou. In het kader
van de Internationale Masterclass Piano gaf Alexander in augustus 2002,
2003 en 2004 een zeer geslaagd recital in de Grote Zaal van Cristofori.
|
|