Home De Duif

 

LUNCHCONCERT
Aanvang 12:00 uur Programmaduur plm. 30 á 45 minuten

 

Zondag 25 november:

aanvang: 12 uur toegang is gratis

Amsterdams strijkorkest Lundi Bleu



- Concert in d-klein voor 2 violen, strijkers en basso continuo, J.S. Bach
- Crisantemi, G. Puccini
- Holberg Suite, E. Grieg



+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

In De Duif: zondag 4 november 12.00 uur


Conservatorium van Amsterdam - BRASS



CvA-Brass is het koperensemble van het Conservatorium van Amsterdam.

Door middel van dit ensemble wil het conservatorium de koperafdeling promoten en studenten de kans bieden om op hoog niveau met elkaar samen te spelen.
Het ensemble bestaat uit veertien gemotiveerde studenten, twaalf koperblazers en twee slagwerkers die worden gecoacht door de verschillende hoofdvak-docenten van de koperafdeling.

CvA-Brass heeft contact met verschillende buitenlandse conservatoria, zoals het Koninklijk Conservatorium van Kopenhagen en de Northwestern University in Chicago.

In november 2005 is het ensemble naar Kopenhagen geweest en in februari 2008 gaat CvA-Brass voor een studiereis naar Chicago. De studenten krijgen dan les van de docenten van de Northwestern University en zullen een paar concerten verzorgen.

Als voorbereiding op de reis naar Chicago geeft het ensemble dit jaar veel concerten waaronder een concert op het Sauerland Herbst Festival in Duitsland.


Zij spelen een gevariëerd programma! werken van o.a Gabrieli, Brahms, Dvorak.


Leden CVA-Brass

Raymond Munnecom, dirigent

Frank Braafhart, piccolo-trompet
Javier Lorente, es-trompet
Phillipe Huter, bes-trompet
Jorge Layana, bes-trompet/ cornet
Max Schrader, bes-trompet/ bugel
Jonathan Wegloop, hoorn
Margreet Mulder, hoorn
Johan de Wijs, trombone
Maarten Lowel, trombone
Hector Prieto, bastrombone
Jan Spoek, tuba

Harm Vuijk, euphonium

Glenn Liebaut, percussie

Paula Chico, percussie


*********************************************************************************

Opening Lunchconcertserie seizoen 2007 - 2008

Hagacantare, meer dan een halve eeuw een muzikale uitdaging !

 

 

Onder leiding van haar dirigent René Verhoeff ontwikkelde het Philharmonisch Koor Hagacantare, gemengd koor van circa 100 leden, een herkenbaar karakter en daarmee een eigen plaats binnen het Nederlandse muziekleven.


Het koor voert werken uit van binnen- en buitenlandse componisten, vanaf de renaissance tot de huidige tijd, en schrikt niet terug voor nieuw en onbekend werk.
Het repertoire omvat geestelijke en wereldlijke werken, oratoria, cantates, motetten, opera en avant-gardistische werken, zowel met begeleiding van orkest of orgel als a capella.

Naast eigen concerten verleent het koor zijn medewerking aan evenementen en theaterproducties.

 

Ter gelegenheid van zijn vijftigjarig bestaan ontving Hagacantare in 1997 de Stadspenning van 's Gravenhage.

 Behalve tal van uitvoeringen in en buiten Den Haag gaf Hagacantare in de loop der jaren vele concerten in het buitenland. In april 2002 werd met groot succes opgetreden in de kathedralen van Parijs en Chartres.
In voorgaande jaren werden concertreizen gemaakt naar onder meer Canada, Turkije, België en Tsjechië.

 

In 2004 werkte Hagacantare mee aan de eerste in Nederland vervaardigde DVD met koormuziek.  

In 2005 werd op 4 mei een concert gegeven met als motto: ' Den Haag herdenkt zijn doden', verder in 2005 een Concertreis naar Frankrijk met optredens in Straatsburg en Colmar en het traditionele Kerstconcert.

 In 2006 stelde dirigent René Verhoeff een programma samen met Slavische muziek. Het programma onder de titel: Gajdute werd acht keer met groot succes uitgevoerd in Den Haag en de regio.

 In 2007 bestaat het koor 60 jaar. Als onderdeel van het jubileum was er in Mei een concertreis naar Auxerre en Vezelay, op 16 september een jubileum concert met werken van Hendrik Andriessen, Albert de Klerk, Jan Mul, Herman Strategier en Gounod.

Op 7 oktober een optreden in ‘De Duif' in Amsterdam en eind december het traditionele kerstconcert.


m.m.v. Bert Vingerhoed - bas

1.
Salve Regina
 

Gregoriaans. 6e eeuw
mannenkoor

2.
Bogurodica

Anoniem 11 e eeuw
vrouwenkoor

3.
a) Alleluia
b) Jektjenia Prosietjeljnaja
Slavische ritus 12 e eeuw
mannenkoor – bassolis
4.
a) Tebe pojom
b) Gospodi pomilui
Slavische ritus 13 e eeuw
Gemengd koor
5.
Jeedienorodnie ie Sieno
Slavische ritus 12/13 e eeuw
Gemengd koor – bassolist
6.
Russisch gebed
Slavische ritus 12 eeuw
Bert Vingerhoed – bas
7.
a) Adoramus te Christe
b) O Salutaris
F.Roselli (geb.± 1520 - ?)
P. de la Rue (1460-1518)
Gemengd koor
8. Gaude Mater Polonia   G.G.Gorczycki (1722-1798)
Gemengd koor
9. a) O occho manza mia
b) Io ti voria
  O. di Lasso (1532-1594)
gemengd koor
10. Veno   Bedrich Smetana (1824-1884)
gemengd koor

 

*********************************************************************************

zondag 24 juni 2007:

Mirjam Overlach

harp

Zomer-recital

 

Carl Philipp Emanuel Bach = Sonate G-groot

 

John Thomas = The minstrel's adieu to his native land

 

Paul Hindemith = Sonate für die Harfe

 

Felix Mendelssohn Bartholdy = uit: Lieder ohne Worte, op.30, Nr.1

Miriam Overlach

 

Miriam Overlach, geboren in Hannover (Duitsland) kwam in 2001 naar Nederland om bij Erika Waardenburg aan het Conservatorium van Amsterdam te studeren. Zij behaalde in 2004 haar Bachelor- en in 2006 haar Masterdiploma, allebei met hoogste onderscheiding.
Miriam nam deel aan masterclasses bij onder andere Isabelle Perrin, Sarah O' Brien en Emilia Moskvitina. In 2005 kreeg zij een stipendium van het Prins Bernard Cultuurfonds en volgde zij lessen bij Prof. Brigitte Sylvestre in Frankrijk.
 
Miriam was eersteprijswinnaar van het Internationaal Concours ‘Martine Geliot' te Lille in 2002. Tevens ontving zij een uitnodiging voor deelname aan het prestigieuze harpconcours in Israël 2003 en 2006, waar ze beide keren bij de eerste zes eindigde.
In april 2006 won zij het Grachtenfestival Conservatorium Concours in Amsterdam en werd vervolgens uitgenodigd om op het festival solo- en kamermuziekrecitals te geven.
In maart 2007 kreeg zij de Vriendenkrans en de AVRO Klassiek Prijs van het '58ste Vriendenkrans Concours van het Concertgebouw en Koninklijk Concertgebouworkest' toegekend.
In april 2007 werd zij winnares van het Nederland Harpconcours en kreeg bovendien ook de prijs voor de beste uitvoering van het stuk 'Twice' van Edward Mebius, dat voor het concours gescheven werd.
 
In de afgelopen jaren was zij te gast op verschillende festivals in Europa zoals bijvoorbeeld het “World Harp Congress" in Genève de “Internationale Ferienkurse für neue Musik Darmstadt" en "Muzikale Zomeravonden" in Groningen en Ostfriesland.
 
Miriam is lid van het Trio Lumaka (met Jana Machalett, fluit en Martina Forni, altviool) waarmee zij zowel de jury- als ook de publieksprijs won tijdens het Nationaal Kamermuziek Concours 2006 te Almere.
 
Miriam heeft bij verschillende Nederlandse orkesten geremplaceerd, waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest en het Gelders Orkest. Zij is regelmatig te gast bij het Asko- en het Schönberg Ensemble.

 

ZOMER-ORGELCONCERT SMITS orgel De Duif
Aanvang 16:00 uur (kerk open: 15.30 uur)

 

*********************************************************************************

zondag 22 juli 2007:

Vita Kalnciema

uit Riga (Letland) met een boeiend programma van componisten uit haar geboorteland en uit de lage landen (Nederland en België)

zondag 5 augustus 2007:

Babette Mondry

uit Basel (Zwitserland) met een afwisselend programma van onbekende erken en 'highlights'

Gabriel Pierné (1863-1937)       -  Prélude

Joseph-Ermend (1880-1944)     - Bonnal Paysages Euskariens: La Vallée du Béhorléguy, au matin

Franz Liszt (1811-1886)            - "Die Vogelpredigt des Heiligen Franziskus"

J.S. Bach (1685-1750)              - Passacaglia und Fuge c-Moll, BWV 582

Olivier Messiaen (1908-1992)   - "Les oiseaux et les sources"

Charles-Marie Widor                 - Toccata aus der Symphonie No. 5 *

 

zondag 19 augustus 2007:

Michael Hedley

uit Amsterdam (organist Nicolaaskerk)

een programma met werken van o.a. Vivaldi, Mozart, Saint-Saëns.

*********************************************************************************

zondag 24 juni 2007:

Mirjam Overlach

harp

Zomer-recital

 

Carl Philipp Emanuel Bach = Sonate G-groot

 

John Thomas = The minstrel's adieu to his native land

 

Paul Hindemith = Sonate für die Harfe

 

Felix Mendelssohn Bartholdy = uit: Lieder ohne Worte, op.30, Nr.1

Miriam Overlach

 

Miriam Overlach, geboren in Hannover (Duitsland) kwam in 2001 naar Nederland om bij Erika Waardenburg aan het Conservatorium van Amsterdam te studeren. Zij behaalde in 2004 haar Bachelor- en in 2006 haar Masterdiploma, allebei met hoogste onderscheiding.
Miriam nam deel aan masterclasses bij onder andere Isabelle Perrin, Sarah O' Brien en Emilia Moskvitina. In 2005 kreeg zij een stipendium van het Prins Bernard Cultuurfonds en volgde zij lessen bij Prof. Brigitte Sylvestre in Frankrijk.
 
Miriam was eersteprijswinnaar van het Internationaal Concours ‘Martine Geliot' te Lille in 2002. Tevens ontving zij een uitnodiging voor deelname aan het prestigieuze harpconcours in Israël 2003 en 2006, waar ze beide keren bij de eerste zes eindigde.
In april 2006 won zij het Grachtenfestival Conservatorium Concours in Amsterdam en werd vervolgens uitgenodigd om op het festival solo- en kamermuziekrecitals te geven.
In maart 2007 kreeg zij de Vriendenkrans en de AVRO Klassiek Prijs van het '58ste Vriendenkrans Concours van het Concertgebouw en Koninklijk Concertgebouworkest' toegekend.
In april 2007 werd zij winnares van het Nederland Harpconcours en kreeg bovendien ook de prijs voor de beste uitvoering van het stuk 'Twice' van Edward Mebius, dat voor het concours gescheven werd.
 
In de afgelopen jaren was zij te gast op verschillende festivals in Europa zoals bijvoorbeeld het “World Harp Congress" in Genève de “Internationale Ferienkurse für neue Musik Darmstadt" en "Muzikale Zomeravonden" in Groningen en Ostfriesland.
 
Miriam is lid van het Trio Lumaka (met Jana Machalett, fluit en Martina Forni, altviool) waarmee zij zowel de jury- als ook de publieksprijs won tijdens het Nationaal Kamermuziek Concours 2006 te Almere.
 
Miriam heeft bij verschillende Nederlandse orkesten geremplaceerd, waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest en het Gelders Orkest. Zij is regelmatig te gast bij het Asko- en het Schönberg Ensemble.

 

 

 

zondag 29 april 2007:

Wouter Penris

jazz vocalist.


Wouter Penris (Bariton) begon al vroeg met muziek. Toen hij vier was zong hij tweede stemmetjes mee met de radio, samen met moeders. Zingen was normaal. Op 11-jarige leeftijd begon hij met pianoles bij een basisschooldocent. Na een aantal jaren les, raakte hij “geïnspireerd”; hij ambieerde een conservatorium studie piano. Op een open dag van het conservatorium Zwolle kwam Wouter in contact met Riekje Bakker van de afdeling klassieke zang. Zang! Dat was pas echt gaaf; sinds de baard in de keel had hij niet meer gezongen, een wereld ging opnieuw open. Na 3 jaar klassieke zangles, en een jaar vooropleiding bij Riekje, werd Wouter toegelaten tot het conservatorium in Zwolle voor zowel klassieke als lichte muziek. Wouter ging voor licht, een gok, maar hij kwam precies op de goede plek terecht; een goed geschoolde stem, in een muziekstijl waarin creativiteit centraal staat. Ook de pianolessen bleken een aanwinst. Rik Elings leerde Wouter hoe je kon improviseren. Al snel schreef hij eigen arrangementen. Ronald Douglas maakte Wouter wegwijs in de jazz. Wouter heeft workshops gevolgd bij Liesbeth List, Gerrie van der Klei, David Linx en Anne-Marie Speed. En legt zich vooral toe op de Jazz en Pop. Recentelijk heeft Wouter meegedaan aan het Nederlands Jazz Vocalisten Concours 2007 in Zwolle; hij behaalde de 4e plaats.

        

 

*********************************************************************************

zondag 27 mei 2007:

Lundi Bleu

Amsterdams Strijkorkest

olv. Johan Olof

Programma:

Nielsen – Suite voor strijkers op.1
Holst – St. Pauls suite voor Strijkers
Janacek – Suite voor strijkers

 

 

*********************************************************************************

History concerten:

zondag 25 maart 2007:

Fernando Altamura

Italiaans pianist geeft een zondagse recital !

Programma:

F.Chopin: Etude op.25 n.7

F.Liszt: Isolde's Liebestod
         Jeux d'eaux à la Villa d'Este

M.Ravel: two valses

H.Dutilleux: Choral et variations

 

CURRICULUM

 

Fernando Altamura , born in Bari (Italy) on 26th September 1985, took his bachelor degree in piano in “N. Piccinni” Conservatory in Bari (Italy) with M° Somma in September 2004 with the highest mark summa cum laude and the same degree in the Codarts, Hogeschule voor de kunsten, in Rotterdam with M° Aquiles Delle Vigne in August 2005 with the highest mark. Now he is attending the postgraduate course in the same school.

In 2004 he won the International Prize Sommerakademie Mozarteum Salzburg . In 2005 the International Prize “J. Brahms” Barcellona P.G. (Italy) and 2 nd Prize winner of the International piano competition in “Bitola Interfest” (Macedonia).

Moreover from 1994, he has won 23 first prizes as soloist in national and international category music competitions among which: Taranto, Bari, Monopoli (BA), Toritto (BA), Taurisano (LE), Andrano (LE), Giovinazzo (BA), Nettuno (Roma) Palombaio (BA) Teramo, Vieste (Fg), Roma (Giubileo 2000), Altamura (European Contest), Foggia, Formia (Roma), “Città di San Gemini” International Competition – Premio Mascia Masin (section C: 1st prize, and International Open Contest 3rd prize) “Muzii Altruda” in Vasto (special prize for modern music). He also won 18 first prizes in chamber music competition, among which: Trani (BA), Barletta (European challenge), Palombaio (BA), Corato (BA), Giovinazzo (BA), Teramo (European Competition), Bari, Monopoli (BA), Sanremo (GE), Andrano (LE), “International Challenge of Music, Altamura (BA), Vieste (FG), Roma “Giubileo 2000”, “Capitanata Competition” (FG). From 1999 to 2004 he was chosen to represent Bari Conservatory in performances in Foggia, Benevento and Cosenza Conservatories. Active in Masterclasses in Notaresco (TE) with M° Marisa Somma – winning a fellowship - Spoleto (PG), Trani (BA), Florence, Lucca, Roma and Salzburg with M° Aquiles delle Vigne, Rodi Garganico with M° Robert Levin, Zell an der Pram (chamber music) with M° Georg Steinschaden, Rotterdam, M° Jean-Bernard Pommier and M° Mikhail Voskressensky , Rome M° Mamiko Suda, always taking part in final concerts. Recitals in : Vieste (FG), Borgia (CS), International Festival in Gargano, Bari , Bellizzi (SA), Lucera (FG), Martina Franca, Mola di Bari, Matera, Foggia, Brindisi, Florence (Florence International Music Festival), April 2003 and May 2004), Tropea (CS), Bruxelles (“Opus Artis”), Spoleto “International Piano Festival”. Leipzig “International Festival”, July 2005 and 2006, Seoul (Hoam concert hall), November 2006.

Performances with piano and orchestra: Mozart: Konzert-Rondò K 382 – Ravel: Concert in G – Bach: Concert in C dur for 2 pianos and orchestra – Poulenc: Concert for 2 pianos and orchestra – Klaas De Vries: “De Profundis” – Marc Yeats: “Torment of the metals” – John Adams: “Gran Pianola Music” . Interested in modern music he frequented an interpretation of XX century music course with M° Emanuele Arciuli. First performance and recording in April 2003 of Maria Pia Sepe's “Serial Route” for Schoenberg Multimedia Exhibition held in collaboration with Bari University, in June 2003 of G. Cresta's “Del segno custodito” (vl, vc, pf) and in December 2005 of Ferdinando Sarno “Florilegio” (pf).

 

zondag 25 februari 2007:

Nieuwe Opera Academie Amsterdam

o.l.v. Alexander Oliver


De Nieuwe Opera Academie
bestaat sinds 1996 en is een samenwerkingsverband tussen de Opera-afdelingen van het Conservatorium van Amsterdam en het Koninklijk Conserva­torium in Den Haag. De opleiding die De Nieuwe Opera Academie aanbiedt, is een tweejarige intensieve masteropleiding waarbij alle aspecten die nodig zijn om jonge veelbelovende operazangers tot allround performers op te leiden aan bod komen. Het maximum aantal studenten dat bij De Nieuwe Opera Academie kan studeren, is zestien. Tijdens de studie profiteren de zangers van persoonlijke coaching, dramalessen, fysieke theatertraining, taalcoaching en de mogelijkheid om twee keer per jaar deel te nemen aaneen grote volledig geënsceneerde productie met orkestbegeleiding. Ook kunnen de studenten deelnemen aan masterclasses en workshops, gegeven door grote namen uit de hedendaagse beroepspraktijk. De afgelopen jaren hebben Dale Duesing, John Bröcheler, Henk Smit, Mark Tucker, Anthony Rolfe Johnson, Cora Canne Meijer en Graham Clark deze verzorgd. Recente producties van De Nieuwe Opera Academie waren Brittens Albert Herring en A Midsummer Night's Dream , Ravels L'enfant et les sortilèges , Mozarts Così fan tutte , Don Giovanni, Le nozze di Figaro en Die Zauberflöte , Maderna's Satyricon in combinatie met Monteverdi's Il Ballo delle ingrate , Smetana's Twee weduwen , Offenbachs La vie Parisienne en Händels Alcina . Sinds 1999 is de artistieke leiding van De Nieuwe Opera Academie in handen van Alexander Oliver.

De Nieuwe Opera Academie presenteert haar toptalenten in dit lunchconcert in De Duif.

Het programma wordt nog nader bekendgemaakt.

zondag 28 januari 2007:

TRIO D.A.L.I.

Programma trio D.A.L.I.

 

Richard Prada – tenor

Rob Wanders – bariton

Dante Oei – piano

 

  Programma

1. Rondo in a kl.t. KV 511 (1787)      W.A. Mozart            Dante

2. Ballade nr. 2 in F gr.t. opus 38 (1840)     F. Chopin       Dante                  3. La Serenata         P. Tosti       Richard

4. Per la gloria d'adorarvi       G. Bononcini       Rob

5. Ancora           P. Tosti       Richard

6. Ave Maria           L. Luzzi       Rob

7. Solenne in quest' ora   (La Forza del Destino – G. Verdi)     Richard / Rob

8. Dulcinea           J.M.C. Lloret       Richard

9. Volver         A. le Pera / C. Gardel     Richard

10. Stand by me         Trad.         Rob

 

 

Het Trio D.A.L.I. bestaat reeds sinds 1988. Het trio verzorgt regelmatig concerten in concertzalen, (te)huizen, kerken, op pleinen etc. Het repertoire omhelst vele stijlen en periodes (o.a. aria antiche, liederen, opera en operette-aria's en duetten, spirituals, volksmuziek en jazz-standards). Enige bekendheid kreeg het trio door het optreden voor het Rode Kruis in huize IJselvliedt in Wezep. Een gedeelte van dit optreden is te zien geweest op de Nederlandse televisie (1989). Ook op de Belgische televisie is hier aandacht aan geschonken (1991).

Van de oorspronkelijke bezetting is alleen de bariton Rob Wanders nog actief binnen het trio.

 

 

Richard Prada:

De tenor Ricardo Prada (1967) begon zijn muzikale studie in zijn geboorteland Brazilië.

De studie werd vervolgd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Zijn zangleraren aan dat instituut waren Marius van Altena, Gerda van Zelm en Meinard Kraak, bovendien volgde hij toentertijd ook lessen van Cristina Deutekom.

Hij studeerde vervolgens aan de operastudio van het Koninklijk Conservatorium.

Als koorzanger werkte hij onder andere bij de Nederlandse Bachvereniging en het koor van de Nederlandse Opera. Hij werkte ook mee in andere ensembles, zoals Fala-musica, Bozzolo en Capella Figuralis, het solistenensemble van de Nederlandse Bachvereniging.

Als solist treedt Ricardo Prada op in binnen- en buitenland in verschillende opera's en oratoria.

In het Oratoriumvak omvat zijn repertoire tenorpartijen in Bach's Johannes- en Mattheuspassion, het Requiem van Mozart, de Petite Messe Sollenelle van Rossini en de Messiah van Händel.

In Opera vertolkt hij de onder andere de rollen van Tamino in Die Zauberflöte van W.A. Mozart, Ferrando in Cosi fan tutte van W.A. Mozart, Nemorino in L'Élisir d'amore van G. Donizetti en Faust in Faust van Gounod.

 

Rob Wanders:

De bariton RobWanders (1963) studeerde zang bij Cora Canne Meijer aan de Opera-Academie van het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam (het huidige Conservatorium van Amsterdam). In 1993 behaalde hij daar zijn diploma. Hij heeft solistisch gezongen in oratoria en opera's, onder meer onder dirigenten als Hartmut Haenchen, Ed Spanjaard, Julian Reynolds, Reinbert de Leeuw en Frans Brüggen. Hij geeft concerten met zijn klassieke trio ‘D.A.L.I.' en met de zanger/pianist Wiebe-Pier Cnossen vormt hij sinds 2000 ‘Strangers in the Crowd'. Zij brengen voornamelijk jazz-standards, negrospirituals en ballads. Rob is tevens freelance koorzanger bij De Nederlandse Opera, de Nationale Reisopera, Koor Nieuwe Muziek en The Bachchoir of the Netherlands. In 1997 kwam zijn 1 e CD uit: ‘Wanders Nachtlied, met liederen van onder andere Schubert, Mahler en Brahms. In 2001 nam hij een 2 e CD op: Rob Wanders On. Hierop staan zowel klassieke werken (Mozart, Schubert, Sibelius e.a.) als pop-ballads en negro-spirituals. Zijn 3 e CD, getiteld Lilac Wine met uitsluitend ‘licht' repertoire, is in oktober 2004 uitgekomen. Rob wordt hierop bijgestaan door een complete band.

In 1994 publiceerde Rob, in eigen beheer, een gedichtenbundel met gedichten van zijn hand: Een Eeuwige Roos. Deze kreeg een vervolg in 1999 met: Hé, blauwe vogel.

p.s. Bovenstaande cd's zijn te verkrijgen, direct bij Rob zelf of via het emailadres: wandersrob@hotmail.com .

 

Dante Oei:
Dante Oei werd geboren in 1973. Na zijn studie piano aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam (bij Willem Brons) en compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (bij Diderik Wagenaar), heeft Oei een reputatie opgebouwd als vertolker van nieuwe muziek. Zijn repertoire omvat vele van de pianowerken van John Cage en Morton Feldman, naast werken van Xenakis, Wolff, Stockhausen, Sciarrino, Ayres en Andriessen. Hij bracht werk in première van componisten als Clarence Barlow, Tom Johnson, Rozalie Hirs en Anthony Fiumara en diverse componisten in binnen- en buitenland hebben inmiddels werken aan hem opgedragen. In 2005 werd Oei samen met Samuel Vriezen uitgenodigd door de Universiteit van Wenen om lessen en concerten te geven rondom de pianomuziek van Tom Johnson in het kader van de 13e editie van de Wiener Tage für zeitgenössische Klaviermusik.
Hij heeft als pianist opgetreden in Miami, Rome, Leuven, Parijs, Gent, Utrecht, Brussel, Amsterdam en vele andere plaatsen in binnen- en buitenland.

 

 

zondag 24 december 2006:

Ernst Klijzing

zingt van "jazz naar kerst".

en voorprogramma: Cor Hartgers - piano

Ernst Klijzing , geboren op 23 juni 1980 te Groningen, met tweelingbroer de jongste van 5 kinderen.
Van huis uit wordt er altijd veel muziek gemaakt. zodoende werd ook Ernst op de leeftijd van 5 jaar een viooltje aangereikt. Hier werden de eerste muzieknoten op gespeeld.
Vanaf zijn 9e levensjaar begint hij op de Piano. Naast de lessen begint het uitzoeken van muziek en het maken van melodietjes zeer gestaag.

Op zijn 13e staat Ernst voor het eerst op het podium van 'de Oosterpoort' om daar bij een songfestival voor 1250 man een lied ten gehore te brengen. Zeer succesvol als jongste deelnemer verdiende hij daar de tweede prijs.

Na herhaling wint hij later ook de Eerste plaats met een eigen lied. Waarbij een cd-opname is gemaakt en waaruit veel positieve commentaren, optredens en contacten zijn voortgevloeid.

Aan het eind van zijn Atheneum komt de gedachte om met een groep te gaan touren door Europa.
zogezegd, zo gedaan. Een tour werd gemaakt met een trio.
Hier begonnen daadwerkelijke invloeden van jazz hoorbaar te worden.

Het was geen vreemde keuze om na deze tour van 8 maanden door heel Europa (Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Nederland), terug te komen en te beginnen aan het conservatorium van Amsterdam.

In de tussentijd begint Ernst ook aan Theater in Amsterdam onder de bezielende leiding van Herman Fluitman. Hij leert hem wegwijs te worden in het theater, de locaties en het eerste gestructureerde uitvoeren van verschillende Producties, geschreven door Herman Fluitman en op muziek van Martin van Dijk .

Gaandeweg begint het conservatoriumleven. Ernst Studeert zang. Hier krijgt hij les van o.a. Ge Titulaer, Syli Langelaan, Lydia van Dam en Ronald Douglas .
Naast de reguliere lessen volgde hij veel workschops. Mensen als Willem Nijholt, Bobby McFerrin, Deborah Brown, Gerri van der Klei brengen het nodige van theater, jazz en zang specifiek bij.

Nu is Ernst op verscheidene creatieve gebieden bezig. Naast het winnen van de Pilkington's Persprijs voor presentatoren is hij muzikaal leider van zijn vocale groep Spot-on Vocaal , presenteert hij v.a. 19 november 2006 zijn eigen programma Ernst&Co in Amsterdam én gaat hij binnenkort weer een volgende produktie in het theater aan. Opnieuw met Herman Fluitman. Echter nu niet alleen als acteur/pianist, maar ook hier als muzikaal leider.

Cor Hartgers

is vaste pianist van de Noorderkerk te Amsterdam.

Hij speelt in het eerste deel van het concert werken van:

Chopin, Satie en Schumann

 = = = =

 

zondag 17 december 2006:

Aad Hoc Koor

met Esther Kooi op harp

Irina Antonova op piano

en Henriette Schenk - solo

o.l.v. Aad Veldhuis

Kerstconcert 2006

 

 

      Aad Veldhuis   

  Henriette Schenk

De sopraan Henriette Serline Schenk studeerde zang aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, o.a. bij Charles van Tassel.
Daarna zette ze haar studie voort bij Margreet Honig. Ze werkte mee aan verschillende opera-produkties, zoals "De Tsaar laat zich fotograferen" van Kurt Weill met de Lyrische Komedie en "Die Zauberflote" van Mozart, uitgevoerd door de Stichting Kamer Opera Nederland.
Vanaf 1990 begon ze zich meer op de lichte klassieke muziek te richten en maakte programma's met werk van George Gershwin en Leonard Bernstein. Tussen 1993 en 1997 trad ze veel op met de kinderboekenschrijver Karel Eykman, met wie ze muziek-theatervoorstellingen voor kinderen maakte, met muziek van o.a. Harry Bannink, Henny Vrienten en Berend van den Berg.
De millennium-wisseling greep zij aan om Kurt Weill (1900-1950) te herdenken: in nauwe samenwerking met pianist Paul Prenen produceerde zij een muziektheater-programma en een cd met liederen van Weill. Hierop volgden vergelijkbare programma's over Hanns Eisler en Benjamin Britten. In 2005 maakte ze met Paul Prenen en Kees Arntzen een programma en een cd over de dichter Kurt Tucholsky, met muziek van Hanns Eisler, Kees Arntzen en Paul Prenen.
Verder zingt ze regelmatig chansons met de accordeoniste Ellen Boers en geeft ze zangles en cursussen.

voor Aad Hoc koor zie ook: www.aadhoc.nl

 

Esther Kooi (1985)

Esther leerde als 7-jarige noten lezen en blokfluiten. Een jaar later koos zij ervoor harp te gaan spelen bij Gertru Smit, harpdocent aan muziekschool FluXus in Zaandam. Vlak voor haar 11 e verjaardag stapte ze over op pedaalharp.

 

In 2002 is ze haar opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam gestart, waar ze in juni 2007 eindexamen doet.

 

Esther won diverse prijzen en vermeldingen bij concoursen, waaronder het Prinses Christina Concours en het Interprovinciaal Concours van Stichting Jong Muziektalent Nederland. Zij volgde masterclasses bij vooraanstaande harpistes als Isabelle Perrin, Maria Graf en Emilia Moskvitina. Regelmatig geeft zij concerten (vaak met Marianne Smit) en speelt zij als gastharpist in orkesten.

 

In de zomer van 2005 vroeg de Duitse componist Karheinz Stockhausen haar en Marianne Smit de wereldpremière te spelen van een nog door hem te componeren stuk. In de zomer van 2006 speelden Esther samen met Marianne Smit de wereldpremière van Freude in de duomo van Milaan. Daarna speelde ze het stuk nog in Lugo (Italië) en Duitsland. De CD is uitgekomen in november 2006. Er staan nu nog verschillende concerten met Freude gepland in het buitenland.

zondag 26 november 2006:

Lundi Bleu.

Amsterdams Strijkorkest

o.lv. Johan Olov.

Programma:

Corelli, Concerto Grosso opus 6, no. 1
Mozart, Adagio en Fuga, KV 546
Dvorak, Serenade voor strijkers in E, opus 22

 

 

zondag 15 oktober 2006:

 

De Nieuwe
Opera Academie

Met: Leila Sbaïti, Alistair Shelton-Smith,
Aleksandra Anisimowicz, Bassem Alkhouri, Sonja Volten, Estefanía Perdomo Nogales,

m.m.v. Mirsa Adami – vleugel

Duetten en aria's uit de opera's :
Carmen Bizet - Die Zauberflöte, Così fan Tutte,
La Nozze di Figaro
Mozart -Die lustigen Weiber von Windsor Nicolai -I Capuleti e i Montecchi Bellini
-Billy Budd Britten -Manon, Werther Massenet
- De verkochte bruid Smetana
- La Boheme Puccini ? Guiditta Lehar

 

Het concert is gratis; van harte welkom ! !

 

 

 

 



Zondag 24 september 2006
let op: lokatie: Amstelkerk !


Miriam Overlach - harp

 

 

Ami Ma'ayani           Toccata

 

Francesco Petrini         Sonate per arpa op. 3

                                    - alegro

                                    - andant   

                                    - presto

Felix Mendelssohn- Bartholdy     uit: Lieder ohne Worte op. 30, Nr. 1

 

Henriette Renie         Ballade Fantastique

 

CV:

Miriam Overlach

 

 

Miriam Overlach , geboren in Hannover (Duitsland) kwam in 2001 naar Nederland om aan het Conservatorium

van Amsterdam bij Erika Waardenburg te studeren. In 2004 behaalde zij haar Bachelordiploma met de hoogste

onderscheiding. Momenteel bereidt ze zich voor op het ‘Tweede fase' examen.

 

Miriam nam deel aan masterclasses bij onder andere Isabelle Perrin, Daphne Boden, Sarah O' Brien en

Emilia Moskvitina. Afgelopen jaar kreeg zij een beurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds om lessen met Prof. Brigitte Sylvestre in Frankrijk te volgen.

 

Miriam was eersteprijswinnaar van het Internationaal Concours ‘Martine Geliot' te Lille in 2002.

Tevens ontving zij een uitnodiging voor deelname aan het prestigieuze harpconcours in Israël in 2003,

waaraan ze vierde werd.

.

In de afgelopen jaren was ze te gast bij diverse festivals in binnenland en buitenland zoals het World Harp

Congress te Genève, de Ferienkurse für Neue Musik Darmstadt en het festival ‘Prinsengrachtconcert' te Amsterdam.

 

Miriam is remplaçant bij onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentie Orkest,

het Radio Filharmonisch Orkest, het Schönberg Ensemble en het Asko Ensemble.

 

Archief lunchconcerten:

 

Programma tijdens de

Open Monumentendagen 2006

zaterdag 9 en zondag 10 september 2006

Hartelijk welkom om tijdens de Open Monumentendagen 2006 in De Duif

om te komen genieten van een zeer gevarieërd programma - muziek en dans !.

Alle programma-onderdelen zijn gratis toegankelijk.

Verder wordt er de gehele dag koffie/thee geserveerd

(en wat dacht u van heerlijke, goed belegde verse broodjes ?!).

                               
                               

Zaterdag 9 september:

dansvoorstelling van de befaamde tangogroep Marglu Magia

13.00 uur en om 15.00 uur

 

Zondag 10 september:          

12.00: lunchconcert met Maria Milstein viool en Serquei Milstein piano, zij spelen:

J.Brahms- sonate no 3 op 108
                 -Allegro 
                 -Adagio
                 -Un poco presto e con sentimento
                 -Presto agitato

A.Dvorak- F.Kreisler-slovonicc Dance no 12
                         -humoresque

M.Ravel- ,,Tzigane,,

14.00 Lettera Amorosa (liefdesbrief) --zie hieronder --

15.30 Stijldans demonstratie met dans koppels van  holland promotion div dans stijlen


Toelichting:

LETTERA AMOROSA (De Liefdesbrief)
Choreografie: Adriaan Kans
Muziek: Claudio Monteverdi (1567-1643), 'Lettera amorosa à voce sola', uitgevoerd door Ensemble Concerto van Roberto Gini

De 'Lettera Amorosa' is gemaakt op en voor de trappen van de Rietveld hal in het Van Gogh Museum, in opdracht van de Rabo bank, als opening van hun ontvangstavonden in het kader van de Rembrandt-Caravaggio tentoonstelling, van februari tot juni 2006.

Choreografie     Adriaan Kans
Muziek     Claudio Monteverdi (1567-1643), 'Lettera amorosa à voce sola',

uitgevoerd door Ensemble Concerto van Roberto Gini

Film       Henk van Dijk, i.s.m. Montevideo
Danser film     Erik Constantin

Dansers     dansers van de Vooropleiding Dans, Theaterschool Amsterdam

 

LUNCHCONCERTEN IN DE DUIF
Aanvang 12:00 uur

Programmaduur plm. 30 minuten

Zondag 18 juni 2006

De Nieuwe Opera Academie


Bassem Alkhouri - tenor
Erkut Cantürk - bariton
Caroline Cartens - sopraan
Rea Fueter - mezzo sopraan
Griet de Geyter - sopraan
Ludovic Provost - bariton
Wendy Roobol - sopraan
Eloise Routledge - sopraan

m.m.v. Mirsa Adami – vleugel

 
      Met delen uit de opera's:
 
  • Faust 'Avont de quitter ces lieux' - Gounod Erkut Cantürk

  • Duet uit Don Giovanni 'La ci darem la mano' - Mozart - Wendy Roobol, Erkut Cantürk

  • Duet Nedda en Silvo uit I Pagliacci 'Nedda, Silvio' - Leoncavallo - Ludovic Provost, Caroline Cartens

  • Rec. + aria uit Orfeo ed Euridice 'Che fiero momento' – Von Gluck - Wendy Roobol

  • Duet uit acte II Rosenkavalier 'Mir ist die Ehre' - Strauss - Eloise Routledge, Rea Fueter:

  • Duet uit l'Elisir d’Amore 'La la la la la ' (Donizetti) - Griet de Geyter, Bassem Alkhouri


  • De rest van het programma is een verrassing...
  •  

    =================================================================
    HISTORIE
    In eerdere lunchconcerten in De Duif traden op:
    =================================================================
    Zondag 28 mei 2006

    LUNDI BLEU


    Virtuoze violen en ronkende bassen

    Voorjaarsconcert Amsterdams Strijkorkest Lundi Bleu
     


    AMSTERDAM – Twintig strijkers die het vuur uit hun sloffen spelen in Mozart, Bartok, Andriessen en Tsjaikovsky. Op 28 mei a.s. is het Amsterdamse strijkorkest Lundi Bleu opnieuw te beluisteren in de Duif in Amsterdam!

    Lundi Bleu is samengesteld uit strijkers uit de beste studentenorkesten van Nederland. Sinds september 2005 repeteert het orkest aan een programma met hoogtepunten uit de strijkersmuziek, van de barokke klanken van een vioolconcert van Bach tot de romantiek van de strijkersserenade van Elgar.

    Programma 28 mei:

    • Bela Bartok - Roemeense dansen in de bewerking voor strijkorkest
    • Louis Andriessen - Variaties en fuga op een thema van Johann Kuhnau 
    • Pjotr Ilitsj Tsjaikovski - Strijkersserenade op 48 in C-groot

     

    zondag 23 april 2006

    AAD HOC KOOR


    Dear Love, be not unkind - Richard Dering

    Canciones de Amor - Manuel Oltra

    Chansons - Claude Debussy

    4 delen uit: Ingerimaa õhtud/ Ingrian Evenings
    - Veljo Tormis  

    Het Aad Hoc Koor is een Amsterdams klassiek a cappella-kamerkoor en bestaat momenteel uit zesentwintig leden. Het koor is in 1993 opgericht en geeft sindsdien drie à vier maal per jaar een concert op goed niveau. Na de oprichting als projectkoor, om een aantal liederen van Debussy ten gehore te brengen, bleek Debussy al gauw niet de enige bindende factor...

    Het koor staat onder leiding van: Aad Veldhuis.

    ===================
    zondag 26 maart 2006

    OPERA IN DE DUIF

    Eloise Routledge en Bassem Alkhouri

    (beiden van de Nieuwe Opera Academie)

    met begeleiding van pianist Mirsa Adami

    Programma:  

    • Lenski's Aria, from (Eugene Onegin ) P, Tchaikovsky
      Bassem Alkhouri

    • Ach, ich fühl's, from Die Zauberflöte by Mozart
      Eloise Routledge
    • E la solita storia del pastore, from (L' Arlesiana) F, Cilea
      Bassem Alkhouri
    • Lied, P, Tchaikovsky -
      Bassem Alkhouri
    • Meinem Kinde, Richard Strauss -
    • Schlagende Herzen, Richard Strauss

    Eloise Routledge

    • Questa O quella, from (Rigoletto ) G Verdi

    Bassem Alkhouri

    • Ah, tardai troppo… O luce di quest'anima, uit Linda Di Chamounix van Donizetti,
      Eloise Routledge


      De Nieuwe Opera Academie
      bestaat sinds 1996 en is een samenwerkingsverband tussen de Opera-afdelingen van het Conservatorium van Amsterdam en het Koninklijk Conserva­torium in Den Haag. De opleiding die De Nieuwe Opera Academie aanbiedt, is een tweejarige intensieve masteropleiding waarbij alle aspecten die nodig zijn om jonge veelbelovende operazangers tot allround performers op te leiden aan bod komen. Het maximum aantal studenten dat bij De Nieuwe Opera Academie kan studeren, is zestien. Tijdens de studie profiteren de zangers van persoonlijke coaching, dramalessen, fysieke theatertraining, taalcoaching en de mogelijkheid om twee keer per jaar deel te nemen aaneen grote volledig geënsceneerde productie met orkestbegeleiding. Ook kunnen de studenten deelnemen aan masterclasses en workshops, gegeven door grote namen uit de hedendaagse beroepspraktijk. De afgelopen jaren hebben Dale Duesing, John Bröcheler, Henk Smit, Mark Tucker, Anthony Rolfe Johnson, Cora Canne Meijer en Graham Clark deze verzorgd. Recente producties van De Nieuwe Opera Academie waren Brittens Albert Herring en A Midsummer Night's Dream , Ravels L'enfant et les sortilèges , Mozarts Così fan tutte , Don Giovanni, Le nozze di Figaro en Die Zauberflöte , Maderna's Satyricon in combinatie met Monteverdi's Il Ballo delle ingrate , Smetana's Twee weduwen , Offenbachs La vie Parisienne en Händels Alcina . Sinds 1999 is de artistieke leiding van De Nieuwe Opera Academie in handen van Alexander Oliver.


      Mirsa Adami
      De pianiste Mirsa Adami begon haar pianostudies in Tirana, Albanië bij Elsa Veizi en Takuina Adami. Op jonge leeftijd speelde ze daar met verschillende orkesten en gaf vele recitals in het land. In 1991 kwam ze naar Nederland om haar studie te vervolgen, eerst bij Jan Huizing in Groningen en later bij Jan Wijn aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam.

      Haar brede interesse leidde tot gevarieerde concertactiviteiten. Elke zomer is ze pianiste voor de celloclass bij masterclasses von Holland Music Sessions. In opdracht van HMS organiseerde ze een succesvolle serie kinderconcerten voor de basisscholen rondom Apeldoorn. Ze werkt samen met de schrijvers Willem Jan Otten en Vonne van de Meer en draagt regelmatig gedichten voor in haar recitals. Ze heeft meerdere malen opgetreden op de Prinsengrachtconcerten. Daarnaast trad ze ook op in andere landen zoals Italië, Frankrijk, Duitsland en Japan.

    Mirsa Adami vormt een vast duo met violiste Cecilia Bernardini met wie ze in maart 2003 de Vrindenkrans van het Concertgebouw won. In 2004 maakte ze haar debuut in de ‘Grote Zaal' van het Concertgebouw te Amsterdam met het Derde pianoconcert van Prokofjev met het VU-orkest o.l.v. Daan Admiraal.

    Ze behaalde in 2000 met lof het ‘uitvoerend musicus diploma' en is nu verbonden als repetitor aan de Nieuwe Opera Akademie te Amsterdam.

    Eloise Routledge
    Born in England, Eloise Routledge previously studied at the Royal Welsh College of Music and Drama in Wales, and is now studying at De Nieuwe Opera Academie ( DNOA ) with Magreet Honig and Mariette Nollen.

     

    As a soloist, Eloise has performed in concerts across Wales and England, including Queen Elizabeth Hall in London, and in major concert halls across Australia including Sydney Opera House whilst on tour as guest soloist for Treorchy Male Choir. Other performances include Haydn's The Seasons with Torfaen Choral Society and The Welsh Sinfonia, and Prom in the Park with The Welsh Sinfonia and Bryan Davies. More recently, Eloise performed at the Boekmanzaal in Amsterdam.

     

    Eloise's award successes include Lampeter Eisteddfod Youth Competition, and prizewinner in Hampshire Singing Competition and the National Eisteddfod W. Towyn Roberts competition in the UK. During her studies, Eloise has been fortunate to work with Donald Maxwell, Ryland Davies, Patricia McMahon and Malcolm Martineau.

     

    Her opera roles include The Vixen in Janácek's The Cunning Little Vixen , Cis in Benjamin Britten's Albert Herring, Eurydice in Offenbach's Orpheus in the Underworld , and Amor in excerpts from Cavalli's L'Egisto. She recently performed Puck in Britten's A Midsummer Night's Dream and will be performing Nella in Puccini's Gianni Schicchi , and Second Woman in Purcell's Dido and Aeneas with DNOA in June 2006.

     

    ======================
    zondag 26 februari 2006
    Ruzanna Nahapetjan (sopraan)

    en Irina Antonova (piano).

     =======================
    zondag 29 januari 2006
    Alexander Drozdov

    Alexander Drozdov (Moskou, 1979) studeert sinds september 2003 aan het Conservatorium van Amsterdam bij Willem Brons.   Alexander onderscheidt zich van andere jonge Russische pianisten door zijn artistieke openheid en belangstelling voor de westerse benadering van werken uit de klassieke muziek.

    Alexander studeerde aan de beroemde Gnessin Academie te Moskou bij de - ook in Nederlandse vakkringen zeer bekende en gerespecteerde pianist/pedagoog - Professor Vladimir Tropp. Alexander behaalde aldaar in 2002 het einddiploma voor solo-spel, kamermuziek en begeleiding. Daarna werd hij geselecteerd om een jaar in Amerika te studeren aan het Kansas City Conservatory of Music bij Robert Weirich. In de tussentijd bezocht Alexander tal van Masterclasses waar hij studeerde bij bekende pianisten/pedagogen als John O'Conor, Alexander Volkov, Victor Derevianko en Willem Brons. Hij trad reeds op in tal van bekende en prestigieuze zalen als de Rachmaninoff zaal van het Moskou's Conservatorium alsook meerdere malen in Israël.

    Ook werd hij reeds gevraagd als solist bij verschillende orkesten zoals het USSR Staats Symfonie Orkest, het Staats Orkest van Moskou alsook het eigen orkest van het Gnessin-instituut waarmee hij met veel succes het eerste pianoconcert van Johannes Brahms uitvoerde. Alexander Drozdov was prijswinnaar in allerlei concoursen in Rusland zoals het Rubinstein concours te Moskou en de Association “Classical Heritage” eveneens te Moskou. In het kader van de Internationale Masterclass Piano gaf Alexander in augustus 2002, 2003 en 2004 een zeer geslaagd recital in de Grote Zaal van Cristofori.

    S. Rachmaninoff   Piano sonata nr.2, in bes klein, op 36, 1931 edition.
    Allegro agitato
    Non allegro. Lento
    Allegro molto

    kijk ook op: www.drozdov.nl

     =======================
    zondag 27 november 2005
    LUNDI BLEU


    Duif-concert



    Het orkest speelt zonder dirigent, maar wel onderleiding van Carel den Hertog. Carel studeert viool op het Conservatorium van Amsterdam. Hij speelt in diverse ensembles, onder andere in zigeuner- en klezmer band Trio C tot de Derde. Tot deze zomer was hij concertmeester van het VU-Orkest. Vanuit dit orkest is Lundi Bleu opgericht.

     

    Programma:

    J.S. Bach      Vioolconcert in A klein (solist: Carel den Hertog)

    E. Elgar      Strijkersserenade

    F. Mendelssohn    Strijkerssymfonie No. 10

     =======================

    zondag 30 oktober 2005
    ARTE DUO
     

    Het Arte Duo is in 2001 opgericht door de conservatoriumstudenten Aubrey Snell (saxofoon) en Lineke Lever (piano). Hun naam ontlenen zij aan het stuk Scaramouche van Darius Milhaud. Dit was één van de eerste stukken, die zij samen ten gehore brachten. Scaramouche is een figuur uit de Commedia dell'Arte.


    Het Arte Duo wordt gecoacht door David Kuyken en Frank Timpe. Tevens hebben zij masterclasses gevolgd van de saxofonisten Willem van Merwijk, Arno Bornkamp en Hans de Jong. Kijk voor meer informatie op: www.arteduo.scarlet.nl



    Aubrey Snell begon haar saxofoonstudie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Leo van Oostrom en vervolgde haar studie aan het Utrechts Conservatorium bij Johan van der Linden en Willem van Merwijk. In januari 2005 sloot Aubrey haar bachelorstudie cum laude af. Zij vervolgt haar studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag in de Voortgezette Kunstopleiding Muziek bij Frank Timpe.

    Gedurende haar studie volgde ze diverse masterclasses, o.a. bij David Liebman, Steve Mauck, John Sampen, Philippe Geiss en Nobuya Sugawa. Aubrey is actief in verschillende soorten kamermuziekensembles, o.a. het Da Vinci Saxofoonkwartet en het Ricciotti Ensemble. Daarnaast is zij actief in muziektheater.

    Sinds september studeert Aubrey tevens aan de Acteursopleiding in Amsterdam.

    Lineke Lever studeert bij David Kuyken aan het Utrechts Conservatorium. In juni 2005 heeft ze haar bachelorstudie cum laude afgerond. Zij vervolgt haar studie nog in de Voortgezette Kunstopleiding Muziek. Lineke heeft een voorliefde voor kamermuziek. Zij vormt op dit moment samen met de sopraan Sandra van Loon het Duo Belena. Lineke heeft als liedbegeleidster verschillende masterclasses gevolgd, o.a. bij Elly Ameling, Rudolf Jansen, Udo Reinemann, Meinard Kraak, Stanley Hoogland en Richard Egarr. Daarnaast speelt zij in een pianotrio met de violiste Nasim Allamehzadeh en de celliste Winde Reijnders.
    Lineke volgde als soliste masterclasses van Rudolf Jansen, Jan Wijn, Ton Hartsuiker, Martijn van den Hoek en het pianoduo Tal & Groethuijsen.

    Lineke maakte in januari 2004 haar radiodebuut in het programma A4 op radio 4.

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Concert tijdens de Open Monumentendagen

    10 en 11 september 2005.

    Op zaterdag zijn er 2 uitvoeringen van het bekende Stabat Mater van Pergolesi; er zijn 2 uitvoeringen: 11.00 en 14.00 uur. De concerten zijn gratis toegankelijk!

    De kerk is de gehele dag te bezichtigen (tot 15.30 uur).

    Uitvoerenden:

    Ensemble Luci Serene
    Heleen Meijer      - sopraan
    Annette Stallinga - alt
    Andrew Clark       - orgel

    Kijk op deze site voor info over Stabat Mater

    en tevens : Stabat Mater

    en: literatuurgeschiedenis over Stabat Mater

    Stabat Mater
    Het Stabat Mater van Giovanni Batista Pergolesi (1710-1736) stamt waarschijnlijk uit 1736 en wordt beschouwd als zijn laatste werk. In datzelfde jaar stierf Pergolesi aan tuberculose. De compositie werd geschreven in opdracht van de adellijke broederschap “de Moeder van Zeven Smarten”van de San Luigi di Palazzo te Napels. Het Stabat Mater is een liturgisch gedicht, dat is toegeschreven aan de franciscaner monnik Jacobus Benedictus, beter bekend onder de naam van zijn geboorteplaats als Jacopone da Todi (+1306). Het bezingt de grote smart van een moeder, die haar enige kind stervende ziet aan het kruishout. Het werk is oorspronkelijk bedoeld voor twee solostemmen, maar in later tijd ook veelvuldig door vrouwenkoor gezongen in afwisseling met solisten. Na zijn dood werd dit werk van Pergolesi wereldberoemd. De compositie bevat 12 delen, waarin de volledige tekst van het Stabat Mater is verwerkt. Aria's voor sopraan en alt en duetten voor vrouwenkoor wisselen elkaar af in een logische volgorde. Dit poëtische, liturgische gedicht heeft te allen tijde veel musici geïnspireerd tot het componeren van meerstemmige muziek. De bijzondere stijl van dit religieuze werk wijkt in hoge mate af van de muzikale invulling van de teksten bij andere componisten. Het feit, dat Pergolesi vooral operacomponist was, is hier niet vreemd aan.

    Giovanni Battista Pergolesi:
    Stabat Mater Dolorosa
    Hymn Time: 41'00.
    --------------------------------------------------------------------------------
    1 Stabat Mater dolorosa 4:15
    2 Cuius animam gementem 2:45
    3 O quam tristis 2:30
    4 Quae moerebat et dolebat 2:45
    5 Quis est homo 3:00
    6 Vidit suum dulcem natum 4:30
    7 Eia, Mater,fons amoris 2:45
    8 Fac ut ardeat 2:45

    Tekst: met een rijmende vertaling van Willem Wilmink:

    Stabat Mater dolorosa

    Iuxta crucem lacrimosa

    Dum pendebat Filius

    Cuius animam gementem

    Contristatam et dolentem

    Pertransivit gladius

    O quam tristis et afflicta

    Fuit illa benedicta

    Mater unigeniti!

    Quae moerebat et dolebat,

    Et tremebat cum videbat

    ( Pia Mater, dum videbat)

    Nati poenas incliti

    Quis est homo qui non fleret,

    Christi Matrem si videret

    In tanto supplicio?

    Quis non posset contristari,

    Piam Matrem contemplari

    Dolentem cum Filio?

    Pro peccatis suae gentis

    Vidit Iesum in tormentis,

    Et flagellis subditum.

    Vidit suum dulcem natum

    Moriendo desolatum

    Dum emisit spiritum

    Eia Mater, fons amoris

    Me sentire vim doloris

    Fac, ut tecum lugeam

    Fac, ut ardeat cor meum

    In amando Christum Deum

    Ut sibi complaceam

    Sancta Mater, istud agas,

    Crucifixi fige plagas

    Cordi meo valide.

    Tui nati vulnerati,

    Tam dignati pro me pati,

    Poenas mecum divide.

    Fac me vere tecum flere,

    ( Fac me tecum, pie, flere )

    Crucifixo condolere,
    Donec ego vixero.


    Iuxta crucem tecum stare,

    Te libenter sociare
    ( Et me tibi sociare )

    In planctu desidero

    Virgo virginum praeclara,

    Mihi iam non sis amara

    Fac me tecum plangere

    Fac, ut portem Christi mortem

    Passionis eius sortem,

    ( Passionis fac consortem )

    Et plagas recolere.

    Fac me plagis vulnerari,

    Cruce hac inebriari,
    (Fac me cruce inebriari)

    Ob amorem Filii

    ( Et cruore Filii )

    Inflammatus et accensus

    ( Flammis ne urar succensus )

    ( Flammis orci ne succendar )

    Per Te, Virgo, sim defensus

    ( Per Te, Virgo, fac, defendar )

    In die iudicii.

    Fac me cruce custodiri
    (Fac me cruce sublevari )

    Morte Christi praemuniri
    (Morte Christi conservari)

    Confoveri gratia
    (Cumulari gratia)

    Christe, cum sit hinc exire,

    Da per Matrem me venire

    Ad palmam victoriae

    Quando corpus morietur,

    Fac, ut animae donetur

    Paradisi gloria. Amen.

     

    De rijmende vertaling van Willem Wilmink

     

    De Moeder stond door smart bevangen en met tranen langs haar wangen waar haar zoon gekruisigd hing


    En het was haar in haar lijden of een zwaard haar kwam doorsnijden dat dwars door het hart heen ging.


    Hoe verdrietig en verloren was de toch zo uitverkoren moeder die hem 't leven gaf.


    Ze moest klagen, ze moest rouwen en ze beefde bij 't aanschouwen van zijn vreselijke straf.


    Wie voelt er geen tranen komen die daarheen wordt meegenomen, waar hij Christus' moeder vindt?


    Wie zou tranen binnenhouden als hij dat verdriet aanschouwde van de moeder bij haar kind?


    Zij zag wat hij heeft geleden voor het kwaad dat mensen deden, zag de zwepen, zag het slaan,


    Hoorde 't kind, door haar gedragen, stervende om bijstand vragen, zag hoe hij is doodgegaan.


    Vrouw van liefde en genade, wil toch op mijn schouders laden alles wat U lijden doet.


    'k Wil mijn hart aan hem verpanden, laat mij dan van liefde branden opdat ik hem zo ontmoet.


    Moeder, wil mijn hart bezeren met de wonden die hem deren, die zo nederig wilde zijn


    Om te lijden voor mijn zonden. Laat mij lijden aan zijn wonden, laat mij delen in zijn pijn.


    Laat mij huilen aan uw zijde, laat het kruis ook mij doen lijden tot ik zelf eens doodgaan moet


    'k Wil mij naar het kruis begeven om daar met U mee te leven in wat hem zo lijden doet.


    Stralende, ik moet U eren, wil U toch niet van mij keren, laat mij huilend bij U staan.


    Laat mij Christus' dood ervaren, laat mij in mijn hart bewaren al wat hem is aangedaan.


    Laat zijn pijnen mij genaken, laat het kruis mij dronken maken van de liefde voor uw zoon


    En wil dan mijn voorspraak wezen als ik 't helse vuur moet vrezen na  het oordeel voor zijn troon.


    Laat  het kruis over mij waken, laat zijn dood mij sterker maken, zodat hij me begeleidt


    En mijn ziel, als 't lijf moet sterven, de verrukking doet verwerven die de hemel ons bereidt. Amen.

     

    De onbekende dichter van het 'Stabat mater' heeft twee bijbelplaatsen als uitgangspunt van zijn gedicht genomen. Het evangelie van Lucas (2:35) verhaalt dat Maria en Jozef naar Jeruzalem reisden om hun pasgeboren kind aan God op te dragen. Toen zij de tempel binnengingen, werden zij aangesproken door een oude man, de ziener Simeon. Deze nam het kind in zijn armen, noemde het 'een licht dat voor de heidenen straalt', maar voorspelde ook dat Maria's ziel eens door een zwaard zou worden doorboord. In het evangelie van Johannes (19:25) wordt verteld dat toen Jezus werd gekruisigd, zijn moeder, Maria de vrouw van Klopas en Maria Magdalena bij het kruis stonden. In het Latijn luidt het begin van deze zin: Stabant iuxta crucem Iesu mater eius... De dichter heeft beide citaten in de eerste strofen verwerkt.

    De eerste vier strofen brengen de vrome christen die de tekst - lezend, luisterend of zingend - op zich in laat werken tot compassio, tot mede-lijden met de treurende moeder Gods. De strofen 5-10 vormen een reeks smeekbeden waarin haar gevraagd wordt, toe te staan dat de 'ik' - de ik-vorm onderstreept de persoonlijke relatie - naast Maria bij het kruis mag staan en deel mag nemen aan haar verdriet. Zij moge hem doen ontvlammen in liefde voor haar zoon en hem deelgenoot maken in Zijn lijden. Termen als inebriari ('dronken worden'), inflammatus et accensus ('aangestoken en gloeiend') zijn afkomstig uit de beeldentaal van de mystieke liefde. Door deze brandende liefde voor de lijdende Christus hoopt de 'ik', onder Maria's hoede en op haar voorspraak, de hel te kunnen ontgaan en de hemelse vreugde deelachtig te worden.

    Wie was Giovanni Battista Pergolesi ?

    Schoenmaker Francesco Draghi verhuisde in 1635 van Pergola naar Iesi. En zo kwam de Giovanni Battista, als derde zoon op 4 januari 1710 geboren, aan zijn welluidende achternaam, Pergolesi.
    Zijn eerste muzieklessen kreeg hij van locale stadsmuzikanten. Hij werd door een edelman ontdekt en op diens kosten naar het Conservatorium van Napels gestuurd.
    Zijn eerste opera's vielen erg in de smaak van de aristocratie, en hij werkt meestal in dienst van regionale hoven.
    Waarschijnlijk na enkele mislukkingen, of wegens de aanhoudende dreiging van de aardbevingen rond Napels, componeerde hij een tijdlang geen opera's meer.

    In 1733 maakt hij een indrukwekkende come-back met zijn opera ‘La Serva Padrona'. Het is een opera buffa, een komische opera en een vrij nieuw genre voor die tijd. Met het serieuze genre leek hij maar geen succes te kunnen oogsten. Elke nieuwe poging mislukte en in zijn rustoord bewerkt hij zijn ‘Dies Irae' maar tot het beroemde ‘Stabat Mater'.
    Pergolesi leed toen al aan tubercoluse en werd verzorgd in een Franciscaner klooster. Tot een paar dagen vóór zijn dood op 16 maart 1736 werkte hij nog aan de partituur. Op 16 maart 1736 stierf hij, 26 jaar oud. Zijn lichaam wordt in een armzalig massagraf geworpen.
    Het Stabat Mater behoorde al gauw tot één van de populairste religieuze werken in Europa. Niemand minder dan Johann Sebastian Bach gebruikte in 1741 Pergolesi's Stabat Mater als basis voor zijn Motet ‘Tilge, Höchster, meiner Sünden'.

     

    Concertserie Zondagmiddag lunchconcerten 2005


     
     

    In het najaar zal een nieuwe serie starten van de maandelijkse lunchconcerten.

    *****************************************************************************

     

    Overzicht van het afgelopen seizoen:

    Zondag 12 juni 2005

    Programma:

    Giovanni Pieluigi da Palestrina (1524-1594): Veni Sponsa Christi
    Giovanni Pieluigi da Palestrina: Missa Papae Marcelli, de delen Kyrie en Agnus Dei
    Anton Bruckner (1824-1896):   Ave Maria, Locus iste, Os justi
    Antonio Lotti (1667-1740): Crucifixus
    Gregorio Allegri (1582-1652): Miserere

    Overige informatie:

    Kamerkoor Fenix bestaat dit jaar 5 jaar en telt momenteel 41 enthousiaste leden. Het geheel staat onder leiding van Jeroen Spitteler. Op 18 juni gaven wij ook een concert in de Nicolaaskerk, aanvang 20.15 uur, waarbij wij naast bovengenoemd programma ook nog de mis in E mol van Bruckner uitvoeren.

    Fenix kamerkoor ;  kijk ook op http://www.kamerkoor.cjb.net/

     

    Zondag 26 juni 2005

    Nicole Milner, cello  <=== concert gecancelled !!

     

     
     
           
     

    Seizoensoverzicht 2004-2005:

    Zondag 26 september 2004:

    CAPELLA SANCTA MARIA

     

    Koorconcert in De Duif: Capella Sancta Maria

     

    In het monumentale gebouw De Duif aan de Prinsengracht worden na de recent oplevering uit de restauratie sinds 2 jaar op zondagmiddag gratis lunchconcerten gegeven door veelal jonge, talentvolle musici uit binnen- en buitenland. De concerten staat goed in de belangstelling en vanwege het succes start zondag 26 sept. een nieuwe concertserie met het projectkoor Capella Sancta Maria olv.dirigent Enrique Lopez Corton.

     

    Het project-ensemble van 12 zangers bestaat sinds november 2003 en werd opgericht door de huidige dirigent Enrique Lopez. Het eerste project behelsde de uitvoering van Monteverdi's 6-stemmige mis "In illo tempore" . Het ensemble specialiseert zich in repertoire uit de Renaissance en de vroege Barok uit Zuid-Europa.

    De dirigent Enrique Lopez Corton werd in Spanje geboren en haalde later zijn bij Master programma koordirectie grote resultaten aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij is o.a. las organist en koordirigent verbonden aan de Annakerk in Amstelveen en dirigent daarnaast nog een 4-tal koren. Tijdens het concert in De Duif worden werken gezongen van o.a.: Cristobal de Morales, Francisco Guerro, Desprez, da Palestrina en Gabrieli.

     

    Het concert vindt plaats vanaf 12.00 uur; de entree is gratis. Na afloop wordt een vrijwillige bijdrage in de kosten gevraagd (collecte).

     

    Zondag 17 oktober 2004:

    Rotterdams Kamerorkest
    Dirigent: Conrad van alphen
    Soliste: Eleonore Pameijer (Fluit)


    Programma:
    J. Hamburg       A Prayer and a Dance
    J. Kleppe           Psyche voor fluit en orkest
    Dvorak              Serenade voor strijkers

    Visit our website: www.rotterdamskamerorkest.com

                    

     

    Het Rotterdams Kamerorkest o.l.v. de Nederlandse, uit Zuid Afrika afkomstige dirigent Conrad van Alphen , is een dynamisch orkest bestaande uit enthousiaste en zeer talentvolle jonge beroepsmusici. Ondanks haar korte bestaan (sinds 2000) heeft het Rotterdams Kamerorkest, grotendeels op eigen kracht, het bijna onmogelijke weten te bereiken: namelijk, dat zij gerekend wordt tot één van de beste kamerorkesten in Nederland. Het Rotterdams Kamerorkest treedt regelmatig op in concertseries van belangrijke zalen zoals Het Concertgebouw in Amsterdam, De Doelen in Rotterdam en de Koningin Elizabethzaal in Antwerpen. Ook wordt zij geprogrammeerd in series van veel andere concertzalen in binnen en buitenland. Daarnaast heeft het orkest een eigen concertserie in de Doopsgezinde kerk in Rotterdam.

     

    De CD die het Rotterdams Kamerorkest opgenomen heeft voor het prestigieuze label Channel Classics, met gitaarduo ‘Katona Twins' wordt in de vakpers uitvoerig geprezen (‘Editor's Choice'- Grammophone Magazine februari 2002)

     

    Onder veel internationale belangstelling heeft het Rotterdams Kamerorkest, samen met de briljante hoboïst Alexei Ogrintchouk, de wereldpremière van het verloren hoboconcert van Beethoven, in maart 2003 in De Doelen, uitgevoerd.Van dit hoboconcert is ook een CD opgenomen voor Raptus Records.

     

    In november 2003 verscheen onder het internationale label Telarc de allernieuwste CD van het Rotterdams Kamerorkest met de Holberg Suite van Grieg, en de Strijkerserenades van Dvorák en Elgar. Ondanks de bekendheid van de uitgevoerde werken stond deze CD zes weken lang in de Top 10 Klassiek op Radio 4 en wordt hij door het toonaangevende muziektijdschrift ‘Luister' (maart 2004) beoordeeld met een 9. Ook internationaal wordt deze CD beloond met lovende recensies.

     

    In 2002 maakte het Rotterdams Kamerorkest een succesvolle tournee door Slovenië en is opnieuw uitgenodigd in oktober 2004 wanneer zij ook in Macedonië zal optreden. Tijdens het komende seizoen bezoekt het orkest tevens Zuid Afrika en heeft het eveneens een officiële uitnodiging ontvangen voor een optreden in St. Petersburg.

     

    Enkele internationale recensies

    …… First and foremost, there's the playing of the orchestra. Founded in 2000 by conductor Conrad van Alphen, this is a very young outfit, but how tight the ensemble is, and what a lovely sound they produce. Listen to the warm glow given off in the opening moderato Moderato movement of the Dovrák….. Gramophone Magazine April 2004

     

    ………..This is a stunning CD. The Concierto Madrigal by Rodrigo has been recorded several times, but never better than here!…. Gramophone Magazine February 2002

     

    ……leek het alsof ik deze dood gespeelde werken weer voor het eerst hoorde. Wat een fantastisch mooie Holberg-suite. Wat een schwung, wat een vitaliteit! En die Dvorák!….. Maarten 't Hart – ‘Luister'

     

     

    ..........here comes the Rotterdam Chamber Orchestra, founded in 2000, with a string sound equaling that of any orchestra in the world. The sound of the RCO is rich, warm, precise and exciting. Conductor van Alphen leads the brilliant musicians in performance that are robust and lyrical, as good as any I've heard of these popular pieces..................... A winner all the way. Let's hope it's the beginning of a long and fruitful association between this ensemble and Telarc........... Rad Bennet -www.goodsound.com

       

    Teldec (Telarc) has a winner with their CD of performances by the Rotterdam Chamber Orchestra ..............Obviously this is a first-class ensemble....... http://classicalcdreview.com

     

    .........this fine Dutch orchestra..................this string get-together is as sensual as it is educational.............. The Guardian Unlimited

     

     

    ..........the excellent Rotterdam Chamber Orchestra.................. Amazon.com

     

     

    Stringlovers will lap up the lushness of romantic compositions with rich tones elicited by conductor Conrad van Alphen. Grieg's Holberg Suite is played with fervour, while Dvorák's Serenade for Strings is nothing short of ravishing. Entertainment Northeast

     

     

    Tegnies is die Rotterdamse strykers sekuur en standvastig, met aandag aan onwankelbare intonasie…… ‘n.ruim mate van geskakeerde musikale kleur wat die luisteraar boei……… met die suiwer, maar tegelyk warm-boeiende klank palet van dié kamerorkes is dit 'n CD waarna 'n mens met blymoedigheid sal terugkeer…….. Thys Odendaal - Die Beeld- (Suid-Afrikaans)

     

    Zondag 28 nov. 2004:

    Ensemble Diggle-Siefert-Hizumi

    The American soprano, Maribeth Diggle, finished her studies in 2002 at the Musikhochschule Luzern, Switzerland, with a major in voice and a minor in conducting. Immediately following, she went on to study at the Conservatorium van Amsterdam to further her solo voice and performance skills. Maribeth enjoys singing a wide range of classical music, from roles she has received in the operas "Le Nozze di Figaro", "Dido and Aneas", and "Il Gong Magico", to a recent love of contemporary music, performing pieces written by international and Dutch composers. She looks foward to perform "Kane", a piece written for her by the Dutch composer, Paul Oomen, as well as this current tour with romantic lied.

    The German mezzo-soprano, Antje Siefert, studied violin, piano and traditional bagpipes before discovering her talent of singing. She began her singing studies at the Hochschule fuer Musik und Theater Hannover, Germany, and went on at the Conservatorium van Amsterdam with her teacher Margreet Honig in 2002 and will graduate in 2005.
    Next to her love of lied, Antje Siefert is also active in the genres of oratorio and opera. She is a member of the opera department DNOA of the conservatories of Amsterdam and Den Haag.

    The Japanese pianist, Nana Hizumi, graduated from the Sapporo Otani junior college in Japan. She is continuing her studies to further improve her piano performance at the Conservatorium van Amsterdam under Willem Brons. At present, she is also putting her energy in accompaniment and appearing in concerts of chamber music.

    Ensemble Diggle-Siefert-Hizumi

    Maribeth Diggle, soprano, Antje Siefert, mezzo-soprano, and Nana Hizumi, piano, met each other at the Conservatorium van Amsterdam in the "liedklas", a course where singers and pianists work together on all aspects of the lied repertoire through making music and discussing about background of songs and their interpretation. These three artists discovered their common interests and started making music together.

    Here they present a late romantic concert programme of songs by Brahms, Strauss, Wolf and Mahler with a side step to the opera repertoire (Humperdinck: Haensel und Gretel).

     

    Zondag 19 dec. 2004:

    Kerstconcert

    Natalija Filimonova, mezzo-sopraan

    Adil Abdullaev, tenor

    Irina Antonova, piano

    Programma: bekende aria's en duets

     

    Zondag 30 januari 2005:

    Sax @ Stix

    Saxofoniste Eva van Grinsven en slagwerker Ramon Lormans


    Programma:

    - Duo dance song van Gordo Stout

    - Divertimento van Akira Yuyama

    - Shadows of Wood van Eckhard Kopetzki (ipv Swiggers)


    CV 'Sax & Stix'

    In september 2002 hebben 2 jonge, enthousiaste musici aan het conservatorium
    van Tilburg het duo 'Sax & Stix' opgericht. Slagwerker Ramon Lormans en
    saxofoniste Eva van Grinsven hebben dezelfde grote passie voor kamermuziek
    en zijn steeds op zoek naar vernieuwend, veelzijdig repertoire. in hun korte
    bestaan hebben zij al een aantal succesvolle concerten verzorgd in Tilburg
    en omstreken, bijvoorbeeld tijdens het kamermuziekfestival 'Hemel en aarde'
    te Hilvarenbeek.
    Inmiddels studeren beide musici aan het conservatorium van Amsterdam, waar
    zij met beide handen alle kansen aangrijpen om tijdens hun studie zo veel
    mogelijk podiumervaring op te doen. Een buitenkansje hen deze zondag in De Duif te zien en horen optreden!

     

    Zondag 27 februari 2005

    Natsuko Mineghishi, sopraan

    Nana Hizumi, piano

    Programma: Liederen van Brahms en Schubert

     

    Brahms Lieder

    Geheimnis

    Alte Liebe

    Immer leise

     

    Der Jäger

     

    Treue Liebe

     

    Meine Liebe ist Grün

     

    Auf dem See

     

    Ständchen

     

    I am currently studying at the Amsterdam Conservatorium's Masters degree
    in Contemporary music through non-western technique, My singing teacher is
    Paula de Wit. I origianlly come from Japan and I have lived half of my life
    in Australia. I ahevobtained my Bachelors degree and masters degree in
    Australia before coming to Holland.

       I have previously performed at the De Duif with Suzi Florlich and I was
    really impressed by its acustics. I would love to perfrom there again. I
    realised the audience at DE Duif prefer calssical repatoirs than modern
    repators so I wish to choose program with traditional vocal repatoirs. As
    it
    has fantastic piano and acustics, I am thinking of choosing melodious tunes
    by German composers or other classical composers. At the moment, I am
    thinking of singing songs by Brahams. I ahve not chosen my pianist yet at
    this stage but it will most likely be Nana Izumi, another student from the
    conservatorium.  I hope this will satisfy what you are looking for!

       Yours sincerely,
       Natsuko Mineghishi

     

    Zondag 27 maart 2005:

    back in concert:

    DARRAGH O NEIL

    Dublin born guitarist Darragh O Neill enjoys a varied
    career in music which includes performing, teaching,
    and arranging new works for solo guitar.

    He has made numerous TV appearances in Britain and
    Ireland with such acts as... Decca recording artist
    Russel "The voice" Watson, West-end sensation Michael
    Ball, Australia's Vanessa Amorossi, and Spain's Enrico
    Iglesias.

    Darragh was educated in London where he studied with
    Professor Carlos Bonnel at the Royal college. Darragh
    earned both his bachelor and masters degrees in music
    performance at LCM Thames Valley University. Upon
    graduation he received the Louis Krasner award for
    most outstanding final string recital.

    This year Darragh is recording works for his forth
    coming CD of baroque classics.

    In addition to teaching his beloved students,
    Darragh's favourite pastimes include eating chocolate,
    playing snooker (badly),and running (when its not too
    cold!)

    Darragh was once before in The Dove and

    he was one of the favourites of that season;

    so he's back again!

    Darragh will be performing works by, among others,
    J.S.Bach, Albeniz, and John Tavener.

     

    Zondag 24 april 2005

    Kamilla Isanbaeva, piano

    en op cello:   Anne Meike Burgel

    Programma:

    J.S.Bach                     5de Suite voor cello    Prelude
    F.Chopin                     2de sonate voor piano  op.35   Eerste deel
    A.Scriabin                   5 Preludes op.73
    L.van Beethoven          Sonate voor piano en cello nr.3 op.69

    Camilla Isanbaeva was born in Tashkent, capital of Uzbekistan, in 1980.She started to play piano by the age of 6 when she was allowed to study at the special music school. At the age of 10 she studied in Moscow at the music school by the conservatory.

     

    In 1994 she immigrated to the Netherlands with her mother.

    She was a Young Talent student at the conservatory of Amsterdam. Camilla studied with such professors as Jan Wijn, Marcel Baudet, Ton Hartsuiker.

     

    She took parts at competitions and won couple of prices. Camilla played a lot of concerts, recitals as well as chamber music. She took master classes with a number of Russian teachers.

     

    Now Camilla is studying at the Amsterdam Conservatory with Naum Grubert. At the moment she is playing in a piano trio in Amsterdam, which is coached by Dmitry Ferschtmann.

    Zondag 29 mei 2005

    Alexander Drozdov, piano

    speelt : R. Schumann Fantasie op. 17 

    kijk ook op: www.drozdov.nl

    Alexander Drozdov (Moskou, 1979) studeert sinds september 2003 aan het Conservatorium van Amsterdam bij Willem Brons.   Alexander onderscheidt zich van andere jonge Russische pianisten door zijn artistieke openheid en belangstelling voor de westerse benadering van werken uit de klassieke muziek.

    Alexander studeerde aan de beroemde Gnessin Academie te Moskou bij de - ook in Nederlandse vakkringen zeer bekende en gerespecteerde pianist/pedagoog - Professor Vladimir Tropp. Alexander behaalde aldaar in 2002 het einddiploma voor solo-spel, kamermuziek en begeleiding. Daarna werd hij geselecteerd om een jaar in Amerika te studeren aan het Kansas City Conservatory of Music bij Robert Weirich. In de tussentijd bezocht Alexander tal van Masterclasses waar hij studeerde bij bekende pianisten/pedagogen als John O'Conor, Alexander Volkov, Victor Derevianko en Willem Brons. Hij trad reeds op in tal van bekende en prestigieuze zalen als de Rachmaninoff zaal van het Moskou's Conservatorium alsook meerdere malen in Israël.

    Ook werd hij reeds gevraagd als solist bij verschillende orkesten zoals het USSR Staats Symfonie Orkest, het Staats Orkest van Moskou alsook het eigen orkest van het Gnessin-instituut waarmee hij met veel succes het eerste pianoconcert van Johannes Brahms uitvoerde. Alexander Drozdov was prijswinnaar in allerlei concoursen in Rusland zoals het Rubinstein concours te Moskou en de Association “Classical Heritage” eveneens te Moskou. In het kader van de Internationale Masterclass Piano gaf Alexander in augustus 2002, 2003 en 2004 een zeer geslaagd recital in de Grote Zaal van Cristofori.

     


     


     

     

     

           
     

    RG 2007-04-11| © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl