|
||||
Bijdrage Fred Vos, viering 17 juli
2005 |
||||
Voorganger: Fred Vos
en Lector: Cees Blaauw
|
||||
Lezingen: Wijsheid 12:13-19 en Mattheüs 13:24-43 |
||||
Welkom en inleiding Van harte welkom op deze grijze, maar veelbelovende zondagmorgen, hier in De Duif, een plek waar je je thuis mag voelen. De plek die voor ieder van ons een rustpunt en een bron van inspiratie mag zijn als je hier voor het eerst bent en ook als je hier vaker komt. Welkom ben je in onze gemeenschap van God en mensen, in deze viering van schrift en tafel. Vorige week las Alet ons de gelijkenis van de zaaier. Toen ging het om de aarde waarin het zaad terecht komt. De evangelielezing van vandaag sluit direct aan op de lezing van vorige week. Het gaat nu over het zaad zélf en hoe dit de gelegenheid krijgt om uit te groeien en vrucht te dragen. Pas wanneer de tijd rijp is zal het worden geoogst en wordt scheiding aangebracht tussen wat goed is en wat niet. Ik wens ons allen een inspirerend uur toe met elkaar en met God. Wij zien uit naar een tijd Wij zien ernaar uit omdat het ons beloofd is Laten wij elkaar helpen om mensen van goede wil te zijn |
||||
Overweging Van de week was ik bezig in onze tuin. Daar groeit van alles door elkaar. Groen wat we zelf geplant hebben en groeisels, die we er niet zelf in hebben gezet, maar die op de wind zijn binnengebracht. De laatste categorie is onkruid. Vinden wij. We hebben die planten er immers zelf niet neergezet. Ze passen niet in ons plan. Dus ga je door de knieën en haal je het weg. Als het onkruid nog klein is kun je nauwelijks zien tot
wat voor plant dit zal uitgroeien. Wat voor bloemen het zal dragen. Ook
blijkt het altijd weer met zijn wortels verstrikt te zitten in die van
planten die je wèl zelf geplant hebt. Het verwijderen van dat ‘onkruid’
zorgt er onvermijdelijk voor dat je ook de goede planten beschadigt. ============ - Behoedzaam tot de oogsttijd Wanneer de leerlingen vragen om een uitleg van de gelijkenis vertelt
Jezus hoe het verhaal verstaan moet worden. In de uitleg van Jezus krijgt
de gelijkenis een andere lading. De gelijkenis blijkt ineens geen simpel
verhaaltje te zijn, een boerenwijsheid die zelfs een amateur tuinder wel
begrijpt, maar het voortdurende en verbeten gevecht dat de Liefdevolle
voert tussen goed en kwaad. Jezus legt uit dat het verhaal een metafoor
is voor het oordeel bij de voltooiing van deze wereld. - Goddelijk geduld Mogen wij, dienaren, het kwaad uitrukken? Nee, leert Jezus, de oogst is voor de eigenaar. Die oordeelt over wat koren is en wat kaf. Alles gebeurt op de bestemde tijd. Het geduld van de Eeuwige gaat aan alles vooraf en het hele leven is ervan doortrokken. Maar vrijblijvend is het niet. Er is een uiterste houdbaarheidsdatum. Leer hiervan, bedoelt Jezus te zeggen: geef het zaaigoed de tijd om zich te ontplooien en zijn ware aard te tonen. Wie weet wat voor moois en goeds het oplevert, wat je nu nog niet kunt zien. Wees geduldig, ga niet af op een eerste snelle indruk en veroordeel het niet. Geef het een kans. Wees gerust en heb vertrouwen. Want het werkelijke onrecht, het diepste kwaad, zal Hem niet ontgaan, het zal niet vergeten worden. Uiteindelijk zal het zichtbaar worden en de dader zal zijn straf niet ontlopen. - Geen vrijbrief Jezus leert ons geduld en mildheid te betrachten. Hij leert ons niet af te gaan op een enkele of een eerste indruk en het recht in eigen hand te nemen en je oordeel te vellen. Je loopt daarmee een groot risico dit zogenaamde recht ondergeschikt te maken aan eigen belang. Het mooie van Jezus’ verhaal is, dat zijn les toepasbaar is op alle niveaus in ons leven. Oordeel niet over je broer of zuster, buurman, vriend, collega. Laat het oordeel over een verdachte niet over aan het slachtoffer, een journalist of krant, maar aan een onafhankelijke rechter. De vreugdevolle boodschap die Jezus ook dit keer opnieuw brengt, is die van troost en hoop. Wat er ook gebeurt, je krijgt altijd de kans om je berouw te tonen, je vergissing goed te maken, je ware aard te laten zien en weer terug te komen bij Hem. - Snelrecht of onafhankelijk rechter? In de 21ste eeuw kennen wij - god zij dank - voor onze rechtspraak de onafhankelijke rechter. Laat ik mij beperken tot de Nederlandse situatie. In onze rechtspraak worden de persoonlijke achtergronden van een verdachte altijd in overweging genomen, zijn psyche onderzocht, wordt afstand genomen van de beschuldigingen door een verdediger die kanttekeningen en nuanceringen plaatst bij de beweringen van een openbare aanklager. Onze cultuur met zijn christelijke achtergrond, waarin het verhaal van de zaaier gekend werd, lag ten grondslag aan ons huidige, goed functionerende rechtssysteem. Na het eindoordeel van de rechter ontloopt een schuldige nooit een gerechtvaardigde straf. Heeft Jezus’ verhaal nu aan waarde ingeboet? Ik denk het niet. Waakzaamheid blijft geboden. Van tijd tot tijd hoor je via borreltafel of ingezonden brief verkondigen, dat onze rechtspraak veel te mild is en dat zwaardere straffen toegekend en meer huizen van bewaring gebouwd moeten worden. Dit zijn de momenten waarop wij ons het verhaal van de zaaier weer moeten herinneren en Jezus’ boodschap van mildheid, zorgvuldigheid en hoop opnieuw tot ons moeten laten doordringen. Maar ook op onszelf en onze omgeving blijft de waarschuwing uit het verhaal van kracht. Het is heel verleidelijk snel met je antwoord klaar te staan, iemand te beoordelen op zijn handelen zonder de achtergronden te kennen. Ook dit zijn momenten om het verhaal van de zaaier weer tot je door te laten dringen. - Mosterdzaad en zuurdesem Het eerste verhaal over het mosterdzaadje versta ik als: uit iets kleins
en nietigs kunnen grote resultaten groeien. Het verhaal van het zuurdesem tenslotte, zie ik als troostende, hoopgevende
gedachte voor iedereen die meent tegen de bierkaai te vechten: “Alles
wat ik doe, de vriendelijkheid die ik ten toon spreid, ik zie er niets
van terug – waarvoor doe ik het eigenlijk – ik lijk wel gek”. Bronnen: Plaatsvervangend muzikaal begeleider Ton Visser achter de vleugel
De Barmhartige zegene ons en Zij behoede ons, |
||||
|
||||
|
||||
RG 2005-07-30 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl |
||||