Jos Brink overleden
 
 

NRC 18 augustus: Jos Brink (1942-2007)
Jos Brink: entertainer en provocateur

Jos Brink overleed vrijdag op 65-jarge leeftijd. Hij gebruikte zijn enorme populariteit om zijn controversiële boodschappen voor een breed publiek acceptabel te maken.
Door Henk van Gelder

Archief:overzicht - Meer medianieuws

Jos Brink was musicalmaker, cabaretier, acteur, tekstschrijver, columnist, tv-presentator, predikant – en ook, als weinig andere artiesten, in staat om het publiek in twee kampen te verdelen. Tegenover de velen die hem bewonderden om het evidente vakmanschap en het onmiskenbare plezier waarmee hij steeds weer aan iets nieuws begon, stonden immers degenen bij wie hij felle gevoelens van afkeer opriep. Afkeer omdat hij bijvoorbeeld, vooral op de televisie, zó enthousiast of geëmotioneerd kon doen dat het er in hun ogen hoogst geveinsd uitzag. Dat maakte hem hoogst omstreden en belemmerde vaak het uitzicht op zijn onbetwistbare betekenis als artiest. Hij gebruikte zijn populariteit om in amusementsverpakking een breed publiek te confronteren met wat hij te zeggen had.

Vlak na zijn 65ste verjaardag kreeg Jos Brink begin juli te horen dat hij darmkanker met ongeneeslijke uitzaaiingen had. Komend seizoen zou hij, net als vorig jaar, deel uitmaken van de cabareteske theatergroep Purper. En ook het daaropvolgende seizoen was al ingevuld; hij had toegezegd de rol van reder Bos te zullen spelen in de aanstaande musicalbewerking van Heijermans’ klassieker Op hoop van zegen.

Beide afspraken moesten worden afgezegd. In plaats daarvan werd hij vorige week voor operaties in het ziekenhuis opgenomen, waar hij gistermiddag is overleden. Ondanks de slechte vooruitzichten kwam het nieuws van zijn snelle dood toch nog als een schok.

Jos Brink wist eigenlijk altijd al dat hij artiest wilde worden. Hij wist alleen nog niet hoe. Al op zijn zestiende werd hij aangenomen voor een cursus van de toenmalige hoorspelkern van de omroep, die hij – mede door zijn verzorgde dictie – met succes afsloot. Hij werd aangenomen en speelde, als jeugdig acteur in vaste dienst, in die nadagen van het radiohoorspel in heel wat uitzendingen mee. Door zijn radiowerk werd hij eind 1962 ook gevraagd de door Skip Voogd geschreven teksten uit te spreken in het programma Tussen 10+ en 20- waarin wekelijks een half uur lang tienerplaten werden gedraaid – een genre dat toen nog nauwelijks op de Hilversumse radio te horen was. Zo werd hij een van de eerste diskjockeys van Nederland.

Zijn vaste slottekst („pas goed op jezelf”) werd destijds op alle schoolpleinen herhaald. Een paar jaar later werd hij tevens presentator van een tv-programma voor jongeren. Maar intussen deed Brink ook verwoede pogingen om in allerlei theaterprogrammaatjes zijn draai te vinden. Hij solliciteerde vergeefs bij zijn grote voorbeeld Wim Sonneveld, speelde mee in cabaretgroepjes die weinig succes boekten en verdiende intussen zijn brood als dj en veelgevraagde stem voor reclamespots. Tot hij in 1972 door de vroegere showdanser Frank Sanders werd uitgenodigd om toe te treden tot diens beginnende groep Tekstpierement. Samen schreven ze het eerste programma, dat al meteen opviel door de combinatie van maatschappijkritische grappen, banale kwinkslagen, welluidende samenzang en gedistingeerde aankleding. Al snel waren Sanders en Brink ook privé een paar. En ze behoorden tot de eerste artiesten die daar geen geheim van maakten. Integendeel: toen Brink presentator werd van de AVRO-quiz Puzzeluur en dus vaak met zijn foto in de krant kwam, liet hij Sanders altijd mééposeren. Dat maakte hen tot vroege voorvechters van homorechten.

Als tv-ster bereikte hij de hoogste toppen, toen hij in 1979 een show presenteerde bij de zeventigste verjaardag van koningin Juliana. Brink overhandigde haar niet alleen een uitbundig boeket, maar kuste haar ook op de linkerwang. Daarna volgde de wekelijkse spelshow Wedden dat...? die een van de grootste successen uit de tv-geschiedenis werd.

Welbewust bouwde Jos Brink zijn tv-populariteit op om zichzelf in het theater de armslag te geven voor het soort voorstellingen dat hij wilde maken. In de jaren tachtig waren dat vooral de musicals die samen met Frank Sanders bedacht en produceerde – weelderige miljoenenproducties waarin kluchtige en cabareteske scènes samengingen, net als in de dagen van Tekstpierement. Ook schreef hij diverse toneelstukken, zoals het gevoelige, maar verrassend onsentimentele Een nieuwe dood dat anno 1986 voor het eerst aan een groot publiek een realistisch verhaal vertelde over de nieuwe ziekte aids. Zo wist hij de bezoekers die slechts naar het theater waren gekomen om die lachebek van de televisie in levende lijve te zien, geregeld tot luisteren te dwingen naar treffend geformuleerde teksten over homoseksualiteit, over onrecht, of bijvoorbeeld over spijkerharde christenen die geen erbarmen kennen. Daarnaast heeft hij jarenlang gewerkt als pastor en stervensbegeleider. Begin dit jaar verscheen van zijn hand nog een boek over rouwverwerking – een van de tientallen boeken die hij samenstelde uit zijn columns in uiteenlopende periodieken als Privé, Trouw en de Gaykrant.

Dat hij nog lang niet uitgespeeld was, bewees Jos Brink de laatste jaren onder meer met zijn opvallend sobere spel in de musical Als op het Leidscheplein..., over de collaborerende tekstschrijver Jacques van Tol. En vorig jaar werkte hij voor het eerst met de groep Purper – niet als de ster van het clubje, maar juist als teamspeler. Dat blijkt nu zijn laatste theaterproductie te zijn geweest. Een abrupt eind aan een carrière die ongelooflijk veelzijdig en gevarieerd was.

 

 
       
 

| Archief/Bijdragen | Archief 2007 |

 
 

RG 2007-08-26 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl