|   | 
    NRC 18 
        augustus: Jos Brink (1942-2007) 
         
        Jos Brink: entertainer en provocateur 
        Jos Brink overleed vrijdag op 65-jarge leeftijd. Hij gebruikte zijn enorme 
        populariteit om zijn controversiële boodschappen voor een breed publiek 
        acceptabel te maken. 
        Door Henk van Gelder 
         
        Archief:overzicht - Meer medianieuws  
         
        Jos Brink was musicalmaker, cabaretier, acteur, tekstschrijver, columnist, 
        tv-presentator, predikant – en ook, als weinig andere artiesten, 
        in staat om het publiek in twee kampen te verdelen. Tegenover de velen 
        die hem bewonderden om het evidente vakmanschap en het onmiskenbare plezier 
        waarmee hij steeds weer aan iets nieuws begon, stonden immers degenen 
        bij wie hij felle gevoelens van afkeer opriep. Afkeer omdat hij bijvoorbeeld, 
        vooral op de televisie, zó enthousiast of geëmotioneerd kon 
        doen dat het er in hun ogen hoogst geveinsd uitzag. Dat maakte hem hoogst 
        omstreden en belemmerde vaak het uitzicht op zijn onbetwistbare betekenis 
        als artiest. Hij gebruikte zijn populariteit om in amusementsverpakking 
        een breed publiek te confronteren met wat hij te zeggen had.  
         
        Vlak na zijn 65ste verjaardag kreeg Jos Brink begin juli te horen dat 
        hij darmkanker met ongeneeslijke uitzaaiingen had. Komend seizoen zou 
        hij, net als vorig jaar, deel uitmaken van de cabareteske theatergroep 
        Purper. En ook het daaropvolgende seizoen was al ingevuld; hij had toegezegd 
        de rol van reder Bos te zullen spelen in de aanstaande musicalbewerking 
        van Heijermans’ klassieker Op hoop van zegen.  
         
        Beide afspraken moesten worden afgezegd. In plaats daarvan werd hij vorige 
        week voor operaties in het ziekenhuis opgenomen, waar hij gistermiddag 
        is overleden. Ondanks de slechte vooruitzichten kwam het nieuws van zijn 
        snelle dood toch nog als een schok.  
         
        Jos Brink wist eigenlijk altijd al dat hij artiest wilde worden. Hij wist 
        alleen nog niet hoe. Al op zijn zestiende werd hij aangenomen voor een 
        cursus van de toenmalige hoorspelkern van de omroep, die hij – mede 
        door zijn verzorgde dictie – met succes afsloot. Hij werd aangenomen 
        en speelde, als jeugdig acteur in vaste dienst, in die nadagen van het 
        radiohoorspel in heel wat uitzendingen mee. Door zijn radiowerk werd hij 
        eind 1962 ook gevraagd de door Skip Voogd geschreven teksten uit te spreken 
        in het programma Tussen 10+ en 20- waarin wekelijks een half uur lang 
        tienerplaten werden gedraaid – een genre dat toen nog nauwelijks 
        op de Hilversumse radio te horen was. Zo werd hij een van de eerste diskjockeys 
        van Nederland.  
         
        Zijn vaste slottekst („pas goed op jezelf”) werd destijds 
        op alle schoolpleinen herhaald. Een paar jaar later werd hij tevens presentator 
        van een tv-programma voor jongeren. Maar intussen deed Brink ook verwoede 
        pogingen om in allerlei theaterprogrammaatjes zijn draai te vinden. Hij 
        solliciteerde vergeefs bij zijn grote voorbeeld Wim Sonneveld, speelde 
        mee in cabaretgroepjes die weinig succes boekten en verdiende intussen 
        zijn brood als dj en veelgevraagde stem voor reclamespots. Tot hij in 
        1972 door de vroegere showdanser Frank Sanders werd uitgenodigd om toe 
        te treden tot diens beginnende groep Tekstpierement. Samen schreven ze 
        het eerste programma, dat al meteen opviel door de combinatie van maatschappijkritische 
        grappen, banale kwinkslagen, welluidende samenzang en gedistingeerde aankleding. 
        Al snel waren Sanders en Brink ook privé een paar. En ze behoorden 
        tot de eerste artiesten die daar geen geheim van maakten. Integendeel: 
        toen Brink presentator werd van de AVRO-quiz Puzzeluur en dus vaak met 
        zijn foto in de krant kwam, liet hij Sanders altijd mééposeren. 
        Dat maakte hen tot vroege voorvechters van homorechten.  
         
        Als tv-ster bereikte hij de hoogste toppen, toen hij in 1979 een show 
        presenteerde bij de zeventigste verjaardag van koningin Juliana. Brink 
        overhandigde haar niet alleen een uitbundig boeket, maar kuste haar ook 
        op de linkerwang. Daarna volgde de wekelijkse spelshow Wedden dat...? 
        die een van de grootste successen uit de tv-geschiedenis werd.  
         
        Welbewust bouwde Jos Brink zijn tv-populariteit op om zichzelf in het 
        theater de armslag te geven voor het soort voorstellingen dat hij wilde 
        maken. In de jaren tachtig waren dat vooral de musicals die samen met 
        Frank Sanders bedacht en produceerde – weelderige miljoenenproducties 
        waarin kluchtige en cabareteske scènes samengingen, net als in 
        de dagen van Tekstpierement. Ook schreef hij diverse toneelstukken, zoals 
        het gevoelige, maar verrassend onsentimentele Een nieuwe dood dat anno 
        1986 voor het eerst aan een groot publiek een realistisch verhaal vertelde 
        over de nieuwe ziekte aids. Zo wist hij de bezoekers die slechts naar 
        het theater waren gekomen om die lachebek van de televisie in levende 
        lijve te zien, geregeld tot luisteren te dwingen naar treffend geformuleerde 
        teksten over homoseksualiteit, over onrecht, of bijvoorbeeld over spijkerharde 
        christenen die geen erbarmen kennen. Daarnaast heeft hij jarenlang gewerkt 
        als pastor en stervensbegeleider. Begin dit jaar verscheen van zijn hand 
        nog een boek over rouwverwerking – een van de tientallen boeken 
        die hij samenstelde uit zijn columns in uiteenlopende periodieken als 
        Privé, Trouw en de Gaykrant. 
         
        Dat hij nog lang niet uitgespeeld was, bewees Jos Brink de laatste jaren 
        onder meer met zijn opvallend sobere spel in de musical Als op het Leidscheplein..., 
        over de collaborerende tekstschrijver Jacques van Tol. En vorig jaar werkte 
        hij voor het eerst met de groep Purper – niet als de ster van het 
        clubje, maar juist als teamspeler. Dat blijkt nu zijn laatste theaterproductie 
        te zijn geweest. Een abrupt eind aan een carrière die ongelooflijk 
        veelzijdig en gevarieerd was. 
        
 
         
 | 
      |