|
||||
Bijdrage Diana, viering 21 september
2008
|
||||
Lector: Fred Vos teksten: |
||||
|
||||
Inleiding Goede morgen beste mensen, hartelijk
welkom bij deze dienst van schrift en tafel in De Duif. En een bijzonder
welkom aan 5 speciale gasten uit Burundi, Congo en Ruanda. Fred en ik u wensen ons allen een goede viering toe. Overweging Er is een islamitisch verhaal waar
de ouders van een stel broers en zusters is overleden en aan de mullah
gevraagd wordt om de erfenis te verdelen. Dat wil de mullah zeker doen
maar hij wil weten of zij willen dat hij de erfenis volgens menselijke
of volgens goddelijke rechtvaardigheid zal verdelen. “Nou, volgens
de goddelijke rechtvaardig¬heid natuurlijk”, antwoorden de erfgenamen
vroom. Dan gaat de mullah aan de slag en met blinde willekeur verdeelt
hij het geld en de goederen, de een krijgt veel, de ander weinig. Want
de goddelijke rechtvaardigheid is immers voor de mensen niet te begrijpen.
Kijk maar om je heen, de een krijgt geld en een gezond lijf. De ander
ziekte en armoede. Het is vredesweek – we denken aan vrede en wat direct aan vrede is gekoppeld: gerechtigheid. Rechtvaardigheid, gerechtigheid gaat vooraf aan vrede. Vrede kan immers nooit echte vrede zijn als mensen nog steeds onrecht ervaren. Is er geen recht gedaan, heeft er geen verzoening plaats gevonden, dan is er hoogstens sprake van gewapende vrede, van vergetelheid en op zijn minst smeulende onvrede. De teksten die we vandaag lazen zijn niet uitgekozen op het thema van de vredes¬zondag – maar ze passen er wonderwel bij. Laten we er eens naar gaan kijken. Jona is kwaad op God, wil zelfs liever sterven dan zo verder te leven.
Stel je eens voor: zo maar, als donderslag bij heldere hemel, wordt Jona
door God aangesproken om naar Ninive te gaan en de inwoners aan te klagen:
“want het kwaad dat ze daar doen is ten hemel schreiend”.
Dat wil Jona helemaal niet en wat doet hij – hij slaat op de vlucht.
Wegwezen, hij wil helemaal niet doen wat God hem vraagt. Hij vlucht naar
Tarsis en onderweg in de boot doet God het dan zwaar stormen. Iedereen
op de boot is in paniek. Jona beseft dat het om hem is en hij laat zich
overboord gooien. Meteen bedaart de storm. Jona ondertussen wordt in het
water door een grote vis opgeslokt en 3 dagen later op land weer uitgespuwd.
Dan krijgt hij opnieuw van God de opdracht om naar Ninive te gaan en dit
keer weigert hij niet. En hij waarschuwt het volk dat God over 40 dagen
Ninive zal wegvagen. Maar God verwerpt beide gedachtegangen: ”Is het terecht dat je boos bent? Ben je boos omdat ik een volk dat tot inkeer kwam heb gespaard?”. En de wijngaardenier, die voor God staat in het verhaal, zegt: “Beste man, ik behandel jou toch niet onrecht¬váárdig als ik voor een ander ruimhartig ben? Word je nu kwaad omdat ik goed ben voor anderen? Het zijn twee verhalen die allebei niet echt gebeurd zijn, maar ze staan ergens voor. Ze staan voor een bepaald soort rechtvaardigheid, misschien wel goddelijke rechtvaardigheid. In het eerste verhaal dreigt God met verdelging van de stad en zijn bewoners maar hij ziet er van af. In het tweede verhaal wordt er geld uitgedeeld aan mensen die er geen recht op hebben maar het wel goed kunnen gebruiken. De boosheid krijgt ineens iets afgunstigs. De bewoners van Ninive krijgen niet hun gerechtvaardigde straf. En die arbeiders krijgen meer dan waar zij recht op hebben! En daar gaat het hier dus om in de goddelijke rechtvaardigheid: mensen krijgen meer dan waar ze recht op hebben. Het gaat om méér om veel meer dan om kale recht¬vaardigheid alleen. Alléén maar rechtvaardigheid is niet genoeg voor God. God is barmhartig, tot vergeving bereid, trouw, liefdevol. We hebben vandaag vrouwen in huis die in hun land, in oorlogssituaties concreet werken aan verzoening. Dat is een verduiveld moeilijke zaak als je familie is vermoord, als je dorp, je gemeenschap is geruïneerd, als je de aantallen en de verhalen kent van heel nabij. Natuurlijk ben je angstig en haat je de vijand, de groep mensen die je volk de meest vreselijke dingen heeft aangedaan. Je verdedigt jezelf en houdt je verre van je vijanden. Maar als de oorlog luwt, als het overleven voorbij is, als het leven weer aan de deur klopt – wat doe je dan? Deze vrouwen zijn uitgenodigd om hier in Nederland hun verhaal te vertellen omdat zij werken aan onderling vertrouwen, aan begrip. Vanuit het perspectief van slachtoffers lijkt hun ellende het belangrijkst, hun grieven het ergst. Natuurlijk, iedere dode is te erg, ieder onrecht een verschrikking! Hoe dapper en ruimhartig is het dan om je eigen verdriet en aanklachten te overstijgen. Om te beseffen dat je je ellende niet kunt afmeten aan die van anderen, dat aantallen doden niet te vergelijken zijn. Jouw verdriet is niet te meten aan dat van een ander. Ellende kun je niet meten en rechtvaardig verdelen, onrechtvaardigheid kun je niet meten en rechtvaardig vergelden. Kijk, waar gaat het nu om – zolang je in je cirkeltje van eigenbelang redeneert heb je helemaal gelijk. Wie heeft ongelijk als zij zich alleen maar wil bekommeren om het verdriet van de eigen gemeenschap en niet om dat van de vijand? En laten we naar de 2 bijbelverhalen kijken: die ene arbeider had ook wel minder willen werken en meer verdienen – zo zit een mens nu eenmaal in elkaar. Maar die andere arbeiders, die geen werk konden vinden, die daar maar stonden de hele dag op de markt. Zij en hun gezin zouden waarschijnlijk die avond geen eten hebben gehad. Waarschijn¬lijk was er in de wijngaard eigenlijk geen werk voor hen. Maar om hen geen honger te laten leiden, gaf de wijngaardenier hen toch werk en een dagloon. Is dat niet ruimhartig? En Jona, die zo achter zijn broek is gezeten om dood en verderf te verkondigen
en toen dat allemaal niet doorging – zou jij je niet belazerd voelen?
Maar de inwoners van de stad Ninive kwamen tot inkeer – juist door
Jona’s aanklachten. Jona had succes. De inwoners beseften het onrecht
dat zij deden en keerden zich om. God vraagt van ons om breder te kijken – om meer te zien dan onze
eigen wereld. Goddelijke rechtvaardigheid is inzicht, is wijsheid, is stoppen het verkeerde
te doen. Het is je egoïsme, je cirkeltje van eigenbelang overwinnen.
Iedereen heeft in zijn leven van die zaken die, groot of klein, ons opsluiten in ons cirkeltje van eigenbelang. Hier in Nederland ervaren we niet wat oorlog is, wij zouden dat makkelijker moeten kunnen: ons eigenbelang overstijgen. Kunnen wij dat betekenen, beseffen dat we zo kunnen leven – dat wij kunnen geven van alles wat we hebben? Goddelijke rechtvaardigheid is niet hetzelfde als menselijke, maar het is ook geen blinde willekeur, zoals de mullah van het verhaal dacht. Goddelijke rechtvaardigheid loopt over van barmhartigheid en genade en is liefdevol en geduldig en trouw en tot vergeving bereid. God geeft ons een weg uit ons cirkeltje van eigenbelang en op weg naar een ander, liefdevol, trouw, geduldig, zorgvuldig, vol mededogen en vreugde. Amen
Nodiging Het laatste woord is niet aan de
dood. God heeft ons gezegd dat leven goed doen is, recht doen, elkaar
bevrijden. Het laatste woord is aan het licht en de vrede. Wij nodigen u allemaal uit om brood en wijn te delen. Iedereen niemand
uitgezonderd kan dat gebruiken: kracht en tederheid om licht en vrede
te kunnen zijn.
Voorbeden Laten
we bidden voor onszelf, dat wij vrij zullen zijn van pijn, van ongeluk,
van bitterheid en vijandigheid. Voor onszelf, onze naasten, voor wie we niet kennen, voor wie we haten:
Vergeet niet je ogen Vergeet niet je hart Vergeet niet je leven
Zegenbede Moge de Krachtige en Tedere dicht
bij ons zijn Moge Zij onze ogen openen en ons hart doen ontwaken, Moge Hij ons kracht en tederheid schenken |
||||
|
||||
|
||||