Seideravond
2010
Thema:
Loslaten
Voorgangers
Marina Slot en Hortense Ghijs
Welkom Lieve mensen,
Van harte welkom op de Seideravond die wij al jarenlang
vieren in de Duif. We staan in een eeuwenlange Joodse traditie van
de Seidermaaltijd en we gedenken vanavond ook het laatste Avondmaal,
het laatste Seidermaal dat Jezus genoot met zijn binnenkring van
discipelen, mannen en vrouwen. Hortense en ik gaan jullie liturgisch
door de avond heen leiden, maar er zijn nog veel meer lieve leden
van onze gemeenschap druk bezig geweest om de ruimte in orde te
maken, te koken en bakken. En dat is heerlijk!
mogen gewoon aanschuiven en genieten van een heerlijk maal, een
goed glas wijn, verhalen en een mooi gesprek. Ik wens ons een gezegende
avond toe en vooral veel plezier met elkaar!
Aansteken van het licht
De Seideravond staat voor het leren omgaan met de onzekerheden van
het bestaan, leren dealen met vreugde en verdriet, het leven met
haar lichte en met haar donkere kanten, licht en donker in de buitenwereld,
onder elkaar en in jezelf. Daarom steken wij nu het licht aan om
nooit te vergeten dat er altijd weer licht komt, dat het altijd
weer dag wordt, ook al duurt de nacht nog zo lang.
Hortense:
menora, tafeloudsten alle lichtjes.
Lied - H.Oosterhuis / B.Huijbers
Om
vrijheid (Als vrijheid was, wat vrijheid lijkt)
Inleiding
Vanavond
is ons thema loslaten, vanavond leven we even in het moment van
de vlucht, de vlucht uit Egypte, het moment van niet weten waar
je morgen je hoofd ter ruste legt.
De
avond waarop je met elkaar als vrienden eet en praat, maar niet
weet of de vriend van vanavond, die zegt volgeling te zijn, medeleerling
of hij morgen nog je vriend is. En voor Jezus die de beweging leidt,
is het onzeker of het leven nog doorgaat. Op zo'n avond eet je anders
dan anders en ben je anders bij elkaar, intenser, meer betrokken
op elkaar.
Betekenis
van Seideravond
Sederavond
of Seideravond (Hebreeuws: leel haseder – ??? ????) is een avond
aan het begin van het zeven dagen durende Pesachfeest
, waarop joden uit de Haggada
lezen, 4 glazen wijn (of druivensap) drinken en een feestelijke
sedermaaltijd gebruiken. In Israël wordt één
sederavond gevierd en erbuiten twee. De Haggada behandelt het verhaal
van de Joodse slavernij
in Egypte
en de uittocht
uit Egypte . Seder (???) betekent letterlijk: volgorde of orde,
omdat de gebruiken volgens een volgorde of orde worden uitgevoerd
die eveneens in de Haggada staat. Haggada betekent: vertelling.
De
eerste beker
Een
toast op het leven, op het leven van ons mensen, leven in liefde
en vriendschap, leven elke dag op de rand van iets nieuws, iets
anders wat je verrast of verontrusten kan. Een leven dat Jezus van
Nazareth ons goddelijk heeft voorgeleefd.
Op
ons leven hier in de gemeenschap van zoekers en zieners
Lachaim
Tijd
om even kort te praten met de mensen aan je tafel. Maak, indien
nodig even kennis en vertel waarom je gekomen bent. En ik
wil graag straks horen wie van jullie de jongste hier aan tafel
is.
Lezing
Exodus 13 : 1-10
De
Eeuwige zei tegen Mozes: ‘Wijd alle eerstgeborenen aan mij; alles
wat bij de Israëlieten of bij hun vee als eerste de moederschoot
verlaat behoort mij toe.'
Mozes
zei tegen het volk: ‘Blijf deze dag gedenken, de dag waarop u weggetrokken
bent uit Egypte, dat slavenland, want met krachtige hand heeft de
Eeuwige u daaruit bevrijd. Er mag dan niets gegeten worden dat zuurdesem
bevat. Deze dag, de dag van uw uittocht, valt in de maand
Abib. Als de Eeuwige u eenmaal in het gebied van Kanaän gebracht
heeft, in het land dat hij onder ede aan uw voorouders beloofd heeft,
een land dat overvloeit van melk en honing, neem dan steeds in deze
maand het volgende gebruik in acht: Eet zeven dagen lang ongedesemd
brood, en vier op de zevende dag feest ter ere van de Eeuwig . Niet
alleen moet u die zeven dagen ongedesemd brood eten, ook mag er
in het hele land geen gedesemd brood of zuurdesem bij u te vinden
zijn. En vertel uw kinderen die dag: “Zo gedenk ik wat de Eeuwige
voor mij heeft gedaan toen ik wegtrok uit Egypte.” Laat dit
gebruik zijn als een herinneringsteken om uw arm en op uw voorhoofd,
zodat de wetten van de Eeuwige voortdurend op uw lippen zijn. De
Eeuwige heeft u immers met sterke hand uit Egypte bevrijd. Ieder
jaar opnieuw moet u dit gebruik op de vastgestelde tijd in acht
nemen.
De
vragen van de jongste
De
traditionele vragen luiden: Waarom is deze avond zo verschillend
van alle andere avonden; wat is pesach; wat is dat voor brood en
wat ligt er in de schalen op de tafels.
Uitleg
van de gerechten :
Er
zijn matzes. Brood van de armen. In tegenstelling tot gerezen brood
dat "chameets" heet is dit brood dat níet gerezen
is. Brood waarvan je veel kunt eten en toch nooit genoeg te hebben.
Brood dat de joden in armoe in Egypte aten.
Mét
de matzes wordt bitterkruid gegeten. Dat heet "Maror."
Seideravond leert de mensen hoe ze moeten omgaan met het bittere
in de wereld. Het negatieve, de moeilijkheden die je niet uit de
weg moet gaan maar die je op zijn tijd te consumeren hebt.
Op
de Seiderschotel liggen een ei en een been. Herinneringen aan het
Pesachlam en het feestoffer dat ieder Opgangsfeest gebracht wordt.
Er
staat ook Charoseth op tafel: een lekkere spijs met een treurige
achtergrond. De substantie doet denken aan de klei waarvan de joden
de tichelstenen moesten bakken voor de Egyptenaren.
Naast
de bekers wijn die wij zelf zullen drinken in de loop van de avond,
mogen we niet vergeten om één beker wijn neer te zetten
voor de profeet Elia. Joden geloven er rotsvast is dat áls
Elia terug zal keren op aarde, dit zal zijn tijdens Pesach. Laat
zijn wijn daarom al klaar staan. En laten we de deur op een kier
zetten, zodat hij niet voor een gesloten deur staat.
Een
ander eeuwenoud gebruik is de handwassing.
Aan
het begin van een Seideravond is het gebruikelijk dat de gastheer
zich de handen wast of laat wassen. Van oorsprong een reinigingsritueel
dat Jezus ook al omkeerde. Niet hem werden de handen gewassen, maar
hij waste de voeten van zijn trouwe volgeningen. Het gaat immers
niet om gediend worden maar om zelf te dienen.
We
zijn nu bijna zo ver dat we kunnen beginnen aan laten we maar zeggen
het voorafje van wat de tafel vanavond te bieden heeft. Als wij
ons gereinigd hebben, als we onze handen hebben gewassen kunnen
we aan tafel gaan.
De
handwassing
Ter
voorbereiding op het aan tafel gaan zullen Hortense en ik, naar
oud gebruik de tafeloudsten dienen bij het wassen van de handen.
Wij zullen met een kan water langs de tafels komen en de tafeloudste
de handen wassen.
Hierna
een korte "break" waarbij de mensen onderling wat kunnen
praten, wat matzes eten en wijn kunnen drinken.
Tweede lezing
Soms gebeurt het onverwacht :
dat verdriet jouw leven binnentreedt
en je volkomen beheersen gaat.
Soms gebeurt het dat je de controle verliest
en alleen nog pijn kent, alleen nog vragen stelt.
Maar als je het heft uit handen
durft te geven, als je de wanhoop
niet wegsluit, maar die stap voor stap
doorleeft, dan zul je gevoelig worden
voor het geheim van de Geest.
En als de Geest jouw leven leiden gaat,
word jij een nieuw en ander mens,
leef je niet langer in de sfeer
van de aarde, maar leef je voortaan
in de sfeer van de Geest - dus van de liefde.
Wanneer dat geheim in jouw leven open bloeit,
heb je het geheim van het leven gevonden –
heeft de Geest jou gevonden en ben je
vanuit de sfeer van de dood overgezet
in de sfeer van het eeuwige leven –
want liefde en Geest kunnen niet sterven.
Zo wordt in het diepste donker
het hoge licht van God in jou geboren!
Uit "Eerlijk kijken naar jezelf" van Hans Stolp blz 126
Lied
- H.Oosterhuis/A.Oomen
Jij
bent de God die mij gegeven is,
Vullen
van de glazen, ter voorbereiding op de tweede beker
Laten
wij, voordat we overgaan tot het gebruiken van de maaltijd, toasten.
Laten wij het glas heffen op ons voorbeeld: Jezus van Nazareth,
die ons liet zien hoe je als mens met elkaar wilt omgaan
Toasten
wij op de eeuwige Zoon van God, Jezus van Nazareth, ons voorbeeld.
Lachaïm
We
gebruiken de maaltijd
Een
inleiding op het themagesprek over Loslaten
Als
je op het punt staat om te vluchten, als je weet dat het leven kort
zal zijn, als je iets heel nieuws gaat doen in het leven, of als
er jou iets overkomt, waardoor het leven anders wordt, minder gelukkig,
alleen, of minder mobiel, dan is er in het moment de overweging
van wat neem ik mee en wat laat ik los of wat moet ik loslaten.
Twee
voorbeelden uit mijn eigen leven.
Enige
jaren geleden brak ik mijn voet en de gebrekkige medische behandeling
zorgde ervoor dat ik een chronische aandoening kreeg, waardoor ik
minder goed kan lopen en minder goed kan staan dan daarvoor. Ik
moest mijn hobby loslaten, lange-afstandswandelen, met het rugzakje
op de rug de vrije natuur in. Ik moest gaan bedenken hoe ik me zou
gaan bewegen en ik wist niet hoe het verder moest, zeker omdat het
niet het enige been was, dat ik brak.
Een
ander verhaal, vorig jaar ben ik gestopt met mijn werk omdat ik
met de inhoud niet gelukkig meer was. Ik kwam om in het papier en
ik miste de mensen.
Morgen
ga ik beginnen aan een nieuwe job, met direct leidinggeven aan mensen
en met een nieuwe inhoud. Gisteren was ik er voor het eerst en ik
werd rondgeleid door de directeur, mijn nieuwe chef. Wat mij opviel
was dat hij met zoveel liefde over zijn mensen spreekt.
Ik
weet dat het beloofde land ver weg is, maar ik weet ook dat het
belangrijk is om te zoeken wat bij je past. Dat is wat er is en
dat heb ik gedaan. En wat neem ik mee naar de toekomst, liefde voor
mensen, mijn zakelijk inzicht, mijn betrokkenheid en aandacht voor
mens en inhoud. En wat laat ik los, de angst, het donker, de bergen
met dossiers, de vernedering en kwetsuren, de politieke spelletjes.
Ik ga verder met mijn leven gedragen in de liefde van de Eeuwige,
Zoon en Heilige Geest en dat is een grote rijkdom.
De
derde beker
Vul
daarom de glazen nog eenmaal. We drinken op de liefde van de Eeuwige
die ons draagt door het leven, die ons liefde schenkt waardoor wij
in staat zijn om liefde door te geven.
Laten
wij ons glas heffen op de goddelijke liefde die in ons woont
Tafelgesprek
Vertel
elkaar het verhaal wat je vandaag meeneemt en wat je loslaat en
wees in liefde aanwezig met elkaar zodat jijzelf en ook de anderen
ruimschoots aan de beurt komen.
Aan
het einde van een Seideravond is het gebruikelijk dat iedereen nog
een stukje van de affikoman (dat is een matze die aan het begin
van de maaltijd wordt ingepakt in een doek) krijgt uitgereikt.
De
joden hadden daarvoor de achterliggende gedachte dat je de smaak
van de matze zo lang mogelijk moet bewaren.
Jezus
echter gaf een heel andere wending, een heel nieuwe dimensie aan
het teken van het delen van brood en wijn.
Jezus
deelde brood en wijn als teken van een verbond tussen hem en de
mensen die hem volgen. Een heilig verbond dat niets meer of minder
zegt dan:
ik
verbind me met jouw woorden, ik verbind me met jouw geest. In die
zin zijn we één in denken en doen.
Een
eeuwig verbond dat je kunt tonen in houding en gedrag in het menselijk
verkeer.
Want
zó eenvoudig is Jezus' boodschap: weest elkaar tot zegen.
Om
elkaar daar in te sterken komen wij als gemeenschap wekelijks bijeen.
Om elkaar te bemoedigen en te steunen.
Ook
vanavond willen wij het door Jezus ingestelde teken stellen.
Daarom
vraag ik jullie allemaal een vierde beker wijn in te schenken. Dan
komen wij met een schaal met matzes langs. Eet de matze nog niet
op.
De
vierde beker
Zoals
wij altijd elke zondag delen met elkaar van brood en wijn tekenen
van leven en van samen, doen wij dat vandaag ook. Als gemeenschap
hebben wij met elkaar onze verhalen gedeeld, ons lief en ons leed
en een heerlijke maaltijd die met liefde is bereid.
We
vieren dat wij geloven in de liefde van God die alle verstand te
boven gaat en dat wij met vallen en opstaan die liefde ook leven,
hier in de Duif en daarbuiten.
We
denken aan allen die de liefde niet kennen en niet weten wat gemeenschap
is. We drinken op de wereld dat zij wat herbergzamer mag worden,
doordat wij en al die anderen die geloven in liefde het laten stromen.
Lachaim
Afronding
gesprek
Kijk
nog even of je elkaar nog iets toe wilt wensen en of alles gezegd
is wat gezegd moest worden. Laat je hart spreken.
Lied - H.Oosterhuis/A.Oomen
Een
schoot van ontferming is onze God.
Woord
van dank
Dank
voor de voorbereiders Hortense, Ans enTon, Hans, Yvonne, Thea, Fieke
Afwassers
gevraagd voor het opruimen en afwassen
Zegenbede
De
Eeuwige zegent ons en. behoedt ons,
De
Barmhartige doet zijn gelaat over ons lichten en is ons genadig
De
Ene met de vele Namen verheft haar gelaat over ons en geeft ons
vrede.
Amen
|