|
|||||||||||||||||
Bijdrage Marina Slot - zondag 25 juli 2010 Zomerserie : Op verhaal komen. |
|||||||||||||||||
Voorganger: Marina SlotLector: Lydia de Wit
Zomerserie 2010 deel 3: Schepping.
Gedicht van Dag Hammerskold
Verder word ik gedreven een onbekend land in De grond wordt harder. de lucht prikkelender, kouder Aangeraakt door de wind vanuit mijn onbekende einder trillen de snaren in afwachting
Aldoor vragend zal ik aankomen, daar waar het leven wegklinkt- een klare toon in de stilte
Welkom en inleiding.Welkom vanmorgen in de Duif om ‘Op verhaal te komen', welkom om in de stilte van dit uur bij jezelf en je eigen diepte te zijn en welkom bij de Eeuwige en Onnoembare die ons allen vasthoudt waar wij ook gaan ver weg of gewoon dichtbij hier in Amsterdam in dit mooie Godshuis. Het is vandaag de 3e zondag in de Zomerserie van 2010, we nodigen iedereen vandaag uit om mee op reis te gaan, een reis die ons voert naar het Noorden van onze aardbol, Noorwegen, Zweden, Finland en IJsland. Naar een vreemd land waar het zomers heel lang licht is en waar 's winters het oplichten van de witte sneeuw zorgt voor een zacht licht in het donker. Land waar naast de Lutherse godsdienst nog veel van de oude Germaanse religie is overgebleven. Land dat groot en uitgestrekt is, waar je uren kunt rijden zonder iemand tegen te komen. Waar je in de bossen en de oneindige berglandschappen gemakkelijk kunt verdwalen. Land waar elfen en bosnimfen, trollen e.a. sprookjeswezens dicht bij de volwassen mens staat omdat de natuur zo overweldigend en machtig aanwezig is in het leven. Een land waar meer schapen, geiten en rendieren dan mensen wonen, waar de eland, wolf en beer dichtbij de mens komen. Dat land kent haar oude verhalen, en heeft een traditie van het zingen van haar geschiedenis door sjamanen, zingen soms met ondersteuning van de oude vaak zelfgemaakte snaarinstrumenten zoals de kantele die jullie straks horen. Lydia leest straks delen uit het 1 e gedicht van de Kalevala, gedichten uit de grensstreek van Finland en Rusland, dit eerste deel gaat over de schepping van de wereld en daarna een deel uit de Edda, de Noordse verhalen en gedichten ontstaan in het middeleeuwse IJsland over een nieuwe aarde. Teksten die ons èn vreemd èn ook weer niet vreemd voorkomen. Want wij kennen soortgelijke woorden uit onze Bijbelse scheppingsverhalen, de overleving van Noach en zijn mensen- en dierenfamilie na de zondvloed, wat een soort herschepping was. Het verhaal uit de Edda doet ons denken aan Openbaring 21 over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. De mensheid heeft wereldwijd overal haar eigen verhalen over schepping, over overleving van grote natuurrampen, iedereen wil wel zijn eigen droom of visioen hebben over hoe het beter kan worden in de wereld. En ook dat gaat over Schepping, het centrale thema van vandaag.
Muziek.
Scheppingsverhaal uit de Kalevala
Kalevala, delen uit de eerste rune Aangespoord
word ik door luchtkracht, door mijn zinnen opgeroepen om tot zingen nu
te komen, zelden
komen wij te samen, zelden vinden wij elkander door
de streken van het noorden, door het land van Kalevala.
************
Korte
tijd slechts was verstreken, nauwelijks een ogenblikje, 't
onderstuk, gewelfd slechts weinig, wordt tot aarderond geschapen, 't bovenstuk
het eierschaal nu
Een nieuwe aarde uit de Edda
Een nieuwe aarde stijgt op uit de zee. Zij is groen en schoon en er groeit koren op niet ingezaaide akkers: Op ziet zij komen ten andere male de groene aarde uit de zee; beken schuimen de arend schiet van de rotsen op vis belust. De nieuwe zon glijdt langs de hemel, groot en stralend. Widar en Wali leven no; de wereldbrand heeft hen geschoond. Zij vestigen zich op het Idaveld waar eenmaal Aasgaard stond. Daarheen komen ook Thors zonen, Modi en Magni, zij hebben Mjölnir bij zich. Balder en Hod keren uit Hel verzoend terug en Hönir keert terug van het Wanenheim. Zij zetten zich in een kring en vertellen elkaar van de oude tijden. Dan vinden zij in het gras de gouden damschijven waarmee de Azen vroeger speelden en dat doen zij nu samen. De twee mensen, die zich verborgen gehouden hebben en zich uit de ochtenddauw voedden om in leven te blijven, komen nu ook te voorschijn. En van hen stammen de nieuwe mensengeslachten af, die de nieuwe aarde zullen bewonen. Daar zullen geen zorgen zijn, geen nood en geen boosheid, maar vreugde en onschuld. In Gimle staat een zaal, schoner dan de zon en met goud gedekt. Daarin zullen schuldloze scharen bouwen en wonen en eeuwig geluk deelachtig worden.
Daar komt de Hoge tot heerschappij de sterke van Boven, die over allen gebiedt. Overweging.Toen wij eens op een weg reden door het Noorden van Noorwegen in Lapland en wij hadden de hele dag nog niemand gezien, gebeurde er iets vreemds met mij. Ik werd helemaal onrustig, we kwamen langs een huis en ik wilde aanbellen, ik wilde een mens zien, ik had om te overleven context nodig, relatie. Ik was uit mijn gewone doen, ik was – zoals we dat vandaag de dag noemen- uit mijn comfortzone en stond op overleven, overleven van al dat vreemde dat ik niet kende. Urenlang ijs en sneeuw, bevroren meren, rotsen, nauwelijks vegetatie. Het landschap schraapte over mijn ziel, ik was niet alleen koud, maar ook diep geraakt tot op mijn botten. Alles wat gewoon is in de 21 e eeuw, is niet aanwezig, de supermarkt is 70 km verder, ja je kunt een zalm kopen, die ze net gevangen hebben in het meer. De benzinepompen zijn dun gezaaid, als je er een ziet gelijk tanken, want het kan pas honderden kilometers verder zijn dat je er weer een tegenkomt. De dieren zijn hier in de meerderheid, de rendierkudden die hun vaste trek hebben, de schapen die hun eigen paadje lopen en de geitenkudden die tot hoog op de toppen van de bergen klimmen en als ze beneden komen je auto helemaal aan puin kunnen knuffelen. De boeren gaan in het voorjaar naar de zomerboerderij hoog in de bergen en begin september weer naar beneden met de kudden om daar een groot feest te vieren. Er zijn veel oude rituelen die nog steeds in ere blijven en waar iedereen aan meedoet, zoals op Johannistag ( een mengvorm van de geboortedag van Johannes de Doper op 24 juni en de Germaanse zonnewendefeesten) op de langste dag van het jaar, 21 juni waarop men aan het strand van zee en meer grote houtvuren brandt en daar eet en drinkt met elkaar. De mensen leven in de stilte van de natuur, dichtbij de natuur en weten dat ze moeten gehoorzamen aan haar wetten. In het ritme van de natuur te leven lijkt saai en voorspelbaar, maar het geeft een diepe innerlijke rust en kracht. Het is heel aards en oer wat je voelt als je daar een tijdje meeleeft met de mensen. Het scheppingsverhaal van de Kalevala is een heel andere dan wat wij kennen, als een Middeleeuwse schilder die met kleur en licht speelt, schetst de dichter het ontstaan van het heelal uit de brokstukken van de eieren van de eend “wordt tot aarderond geschapen, 't bovenstuk het eierschaal nu vormt de hoge brug van de hemel, 't geel het eierdooier boven schenkt het stralende licht van de zon 't eiwit glanst als zilveren manestralen. Spatjes wijd en zijd gesprenkeld worden sterren aan de hemel” Heel subtiel, heel dichtbij wordt natuur uit natuur geschapen. Eieren, teken van vruchtbaarheid worden groter en maken de schepping en de wereld van een tere en grote schoonheid die herkenbaar is als je daar ooit rondgezworven hebt in dat Noordse Noorden. De kleuren van de zon en het water, de zilveren manestralen. Het is van een puurheid en oerschepping waar de mens verstelt van staat. Ik vergelijk het even met onze natuur in de dagen dat er geen vliegtuigen vlogen door de aswolk, toen herkende ik iets van die oogverblindende helderheid van het heelal die je ook daar ziet. Zalmenkommen worden gevormd, en dat is heel belangrijk dat die worden geschapen, want wat is de mens daar zonder vis, het belangrijkste dierlijke voedsel voor de mens. Wat is de mens daar zonder water, waar werk en transport met elkaar zijn verbonden. De schepping moet wel kloppen en de wereld is een andere daar dan hier. Het vreemde land is mooi en onherbergzaam. In het hoge noorden zijn de kleine kerken, centra van ontmoeting met elkaar. Op zondag komt men samen en eet en drinkt, praat en ontmoet elkaar, daar is de kerk meer een leefplek. Een plaats om je te warmen, je niet alleen te hoeven voelen, een plek waar altijd licht is ook in die lange donkere winter. Iets daarvan kennen wij ook in de Duif, die behoefte om het leven met elkaar te leven, om elkaar te ontmoeten, om mee te leven met blijdschap en verdriet in een wereld die veel complexer is dan op de plek waar ik jullie vandaag van vertel. In het christelijk geloof is de schepping vaak een discussiepunt geweest, of het nu wel of niet zo gebeurd is. En dat vind ik zó onbelangrijk. Als je als mens gelooft in een droom, in een visioen van vrede en gerechtigheid, ga je toch ook niet roepen: is dat wel waar ? Schepping is een beetje vervuild in onze gedachten net als de schepping in werkelijkheid is. Wat een prachtige wereld is er voor ons gemaakt en wat zijn wij gezegend met lieve en mooie mensen, dieren en planten om ons heen. Wat een mooie natuur is ons geschapen en hoe? Daar heeft iedereen zijn eigen verhaal bij zoals wij vandaag zien. Ook in het scheppingsverhaal van de Edda is sprake van 2 mensen die zich verborgen hebben gehouden, zijn Adam en Eva ook daar doorgedrongen? Ze hebben andere namen en zij en hun nakomelingen gaan een wereld bewonen, waar geen zorgen zijn, geen nood en geen boosheid, maar vreugde en onschuld. Een nieuwe aarde wordt geschapen. Een aarde waarin vreugde heerst, waar Goden in een kring zitten en elkaar verhalen vertellen en spelen in het leven, spelen om elkaars blijdschap te zien. Wat is de schepping mooi als je echt wilt kijken, wat is er veel vreugde als je het wilt zien en wilt vermeerderen. Dikwijls praten we veel over verdriet en ellende en dan scheppen we nog meer verdriet. We kunnen ook de zon scheppen in ons leven en van die mooie kleine sterren aan de hemel. We mogen het leven spelend leven, want er is veel schoons te beleven. En wat is het belangrijk om stil te staan bij je eigen scheppingskracht. Wat heb jij geschapen, gecreëerd in deze wereld en dat hoeft niet groots en meeslepend te zijn. Een creatie kan heel klein en fijn zijn. Waar ben jij trots op, waar kan jij van genieten dat je dat geschapen hebt, gemaakt hebt? Op de uitnodiging om ervaringen met elkaar te delen, gingen een aantal mensen in.
Wat is dit mooi om zo van elkaar te horen. Dat maakt dat je weet dat het mogelijk is om iets moois neer te zetten, te bereiden, waar anderen van kunnen genieten. Schepping, dat is iets wat je elke dag weer kunt doen. Dat maakt de wereld mooier en nieuwer. En dat maakt dat die nieuwe aarde waar de Bijbel en veel andere tradities en verhalen over spreken, waar Jezus naar toe werkt en wat wij Koninkrijk van God noemen, dat die nieuwe aarde werkelijkheid kan worden hier en nu. Amen
Muziek
Gabriela's song uit As it is in heaven
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
RG 2010-07-27 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl |
|||||||||||||||||