|
||||
Bijdrage
Catrinus Mak |
||||
Lector: Sem van de Pol 1e lezing: Exodus 22:20-30
Welkom en inleiding Gebed Overweging Ik wil beginnen met een voorbeeld over wat mij een jaar of 20 geleden
overkwam. Het is al even geleden, eind jaren 80, dat ik op straat werd
bedreigd. Ik was met de nachttrein thuisgekomen en liep naar mijn fiets
die aan een boom stond. Toen hoorde ik roepen: “Heb je een beetje
geld bij me?” Eerst dacht ik, dit is een junk, die bedelt om een
gulden of zo. Toen stonden er opeens 2 mannen dicht bij me, met alle twee
een mes op me gericht. Ik was even verlamd van schrik. “Ja, doe
maar rustig, geef je geld gewoon maar en dan kun je weer gaan.”
Ik stond op het punt mijn portemonnee te pakken. Toen hoorde ik zeggen:
“Deze walkman willen we ook wel” Ik luisterde toen veel naar
muziek en had net een dure walkman gekocht. Toen dacht ik: “Ja jullie
die dure walkman jatten en dan voor 25 piek verkopen, mooi niet !!”
En in een impulsieve flits, rende ik weg. Dit verhaal kan wel behulpzaam zijn om Exodus te begrijpen. De Eeuwige
heeft het volk Israel uit Egypte bevrijd. En het gaat er niet alleen om
dat het volk Israel is niet langer in slavernij leeft, nee het gaat er
ook om dat dergelijke vormen van uitbuiting niet opnieuw ontstaan. Daartoe
krijgt het volk Israel in Exodus allerlei nieuwe leefregels te horen.
En het hoofdmotief is steeds: gedraag je niet zoals omliggende volken.
Laat het recht van de sterkste niet gelden. Maar wees solidair met de
weduwen, de kinderen, de armen, de zwakken. Juist om dat menselijke reactie
patroon, van het stuivertje wisselen van wie de macht heeft, te doorbreken
zijn de leefregels ingrijpend. Kortom, het volk Israel werd gevraagd een
stap verder te maken. Ok, je leeft niet langer in onderdrukking, maar
laat dit dan ook in jullie nieuwe samenleving niet opnieuw gebeuren. Jezus nodigt ons in zijn bergrede uit, om nóg een stap verder
te maken. Om vaste patronen te doorbreken. Heb ook je vijanden lief. We
hebben er lang over gesproken in de voorbereidingsgroep op de maandagavond.
Als voorbeeld van hoe mensen wezenlijk een stap verder kunnen zetten,
werd de film des hommes et des dieux genoemd. Dat gaat over 8 monniken,
die in een islamitisch land leven. Eerst heel harmonieus, maar geleidelijk
aan steeds grimmiger. Ondanks alle terreur blijven de monniken vreedzaam.
Heel indrukwekend. Een stap verder zetten, je onttrekken aan de oog om oog en tand om tand
reflexen, is dat uitsluitend weggelegd voor die paar heiligen, in de samenleving?
De moeder Theresa’s , de Nelson Mandela’s? Ik noem nog een paar concrete voorbeelden van nieuwe antwoorden. Als het erom gaat onze vijanden lief te hebben, kan het zinvol zijn stil te staan bij heftige reacties, alvorens te reageren. Waarom ben ik of waarom is die ander zo geraakt? In plaats van er gelijk bovenop en een tegengestelde mening naar voren te brengen. Als je je geraaktheid kunt laten zien, ontstaat er veeleer verbinding. Felle reacties doen dat meestal niet. Of laat iets vaker een lichte glimlach op je gelaat ontstaan. Daarin ontstaat ontspanning waardering en respect, voor jezelf en de ander. Ten slotte, als we de andere wang willen toekeren, als we willen loskomen
uit onze soms angstige defensieve patronen, dan hebben we elkaar nodig.
Om bevlogen bezig te zijn, ook al zijn het kleine stappen, met waar Jezus
in zijn bergrede op doelt, heb je elkaar nodig. Om te delen, te inspireren,
om gaande te blijven op die nieuwe ongebaande wegen. Nodiging Zegenbede Moge de Eeuwige ons zegenen en behoeden, |
||||
|
||||
FV 2011-02-21 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl |
||||