|
||||
Bijdrage
Jan Andreae - zondag 20 maart 2011 |
||||
Overweging Pasen, vertaald: doorgang, overgang. Van dood naar leven. Verrijzenis uit de dood. Het feest van grote transformatie. Vrijheid, maar niet zonder de dood. Opstaan, maar niet zonder pijn. De oorspong van Pasen ligt in de joodse traditie. Het joodse Pesach is nauw verbonden met de uittocht uit Egypte, de exodus. In die betekenis komt Pasen en Pesach bij elkaar. Bij elkaar in het begrip: bevrijding. Veertig dagen en nachten verbleef Mozes op de berg. Veertig jaar verbleef het volk in de woestijn. Veertig dagen vastentijd voor Pasen. Ook Jezus vastte veertig dagen voor zijn grote taak. Lieve mensen: De afgelopen weken heb ik vooral gelet op wanneer ikzelf in contact was met waarden. Of zoals zondag 13 maart, toen een paar honderd mensen in Amsterdam een menselijke keten vormden van de Selimeye moskee, naar de Gerard Dou synagoge en toen naar de Oranjekerk. En op elke plek schonken vertegenwoordigers hun heilige boeken aan anderen: Thora, Koran en de Bijbel. Een politieagent zei: “ Het is eigenlijk zo gemakkelijk om een beetje aardig te doen met elkaar.” Of in de voorbereiding op deze dienst: een wonderschoon gesprek over aanvaarden. Waarden gaan over het goede, waarden gaan over verdiepende wijsheid, waarden gaan over schoonheid. Om in contact te komen met onze ziel, als tempel van waarden, is stilte nodig. Want: We hebben in deze tijd geruststelling nodig, troost, leren verduren van wat is. Vrouwelijke waarden in de verhardende tijd. We moeten allemaal moeder worden en vroedvrouw. Daar heb je je ziel voor nodig. Want het gevaar van een chaotische tijd is dat als wij gaan vechten tegen allerlei verschijnselen er weinig tijd overblijft om contact te maken met dat wat nodig is en dat wat goed is. Meer dan 100 miljoen japanners hangen het shintoïsme aan. Een godsdienst is het niet echt te noemen. Het is meer een manier van leven. In die manier van leven wordt deze immense ramp gezien als iets wat bij het dagelijks leven hoort. De hele wereld is één, inclusief rampen. Uit het idée van verbondenheid met alles staat collectiviteit boven het individu. Een collectiviteit die over de grens van het eigen graf heen gaat. Dat is de waarde. Ons grootste menselijke talent is dat we kunnen visualiseren. We kunnen dingen zien die er niet zijn. Alles wat om ons heen is, is gemaakt omdat we dat eerst gevisualiseerd hebben. In die onzichtbare altijd positieve werkelijkheid bevinden zich de wortels van de ziel. Als je wilt weten wat de wereld van de ziel is? Dat is alles wat je ontroerd. En stel je zelf de vraag, ooit al geformuleerd door Socrates: Wat is voor mij een goed leven? Laten we nog stiller worden en een poging doen om al onze zintuigen tot rust te laten komen. Dat doen we door ons te concentreren op de ademhaling in de buik. Opgaan en neergaan, rijzen en dalen, rijzen en dalen, rijzen en dalen. Samen stil zijn is stiller dan alleen stil zijn. Als we luisteren naar gezamenlijke stilte en als je de stilte kan verduren dan ontstaat er een heilig moment. Daar is vastentijd voor bedoeld. Voor stilte en inkeer. Daar komt kennis en inzicht uit voort. Zonder dat wordt je een vreemdeling. Delf mijn gezicht op, maak mij mooi Dat is het verhaal van Pasen. Dat is het verhaal van verrijzenis. Dat vraagt voorbereiding en alle grote tradities spreken daarover: Boeddha roept op tot meditatie, Mohammed roept op tot de Ramadan en tot dagelijks vijf maal bidden. Ook Jezus vastte veertig dagen. Ik sprak deze week met een vrouw hoog in de top van Nederland bv. Omdat ze zaken echt aan de kaak durft te stellen wordt ze nu heel subtiel, maar bijna gewelddadig uit haar functie geduwd. Met tranen in haar ogen zei ze tegen me: Jan, het is wat het is. Het is wat het is. Dwars door de pijn verscheen er een grote ontroerende wijsheid. |
||||
|
||||
FV & RG 2011-03-26 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl |
||||