|
||||
Bijdrage
Diana Vernooij |
||||
Stil betekent ook zonder geluid, er is geen lawaai. En het betekent ook rustig, vredig. (...) Stilte is de bodem, stilte is de grond van alle dingen. Uit stilte wordt alles geboren ...”
Een viering van stilte – dat lijkt snel georganiseerd, daar heb ik al wat grapjes over gehoord. Immers, je pakt de stilte in, in een inleiding en een zegenbede en klaar ben je. Maar zo simpel is het niet. Als we zo makkelijk bij de stilte konden komen hadden we geen vieringen en stiltedagen nodig. Stilte zoeken is van deze tijd. Het woord stilte in de bijbel zoeken is zoeken naar een speld in een hooiberg. Jezus en de profeten spraken er niet direct over maar zochten de woestijn wel op om zich te bezinnen. Zij kenden de stilte. Wij hebben het zo druk en er gaat altijd zoveel in onze geest om – dat we de stilte verleerd zijn. We hebben deze viering met ons drieën voorbereid, Mayke, Anna en ik. En Jasper, die straks zal zingen, dacht aan de zijkant mee. Anna zal straks een stuk tekst lezen uit het boek ‘Het verstoorde leven’ van Etty Hillesum. Etty Hillesum is een jonge joodse vrouw die tijdens de oorlog in Amsterdam woont en een bijzondere verhouding tot God ontwikkelt. Ze schrijft daar prachtig over in haar dagboek en in brieven vanuit het concentratiekamp naar vrienden. Etty Hillesum heeft de oorlog niet overleefd. Mayke zal ons de stilte inleiden. Dat doet ze met een korte begeleide meditatie. Voor wie dat nog nooit heeft gedaan – er komt geen hokuspokus aan te pas. Het is onze bedoeling dat u even de plek aanraakt in uzelf waar het weldadig stil is, ondanks alle woelingen die er ook zijn. Voel u vrij om er aan mee te doen, of om niet mee te doen. En Jasper zingt, hij bezingt de stilte, de mystieke stilte, die de ondergrond is voor alle vormen. Hij doet dat onder andere op een oude Sufitekst van Mevlana Rumi. (…) Ik wens ons een inspirerende viering. Overweging Als je een glas vult met water uit een modderige sloot, dan zie je drabbig vocht. Je kunt er niet doorheen kijken. Als je dat vocht laat staan, het glas niet roert en niet beweegt dan zakt het zand naar de bodem. Het duurt even maar het water wordt helder en stil. Tegenover doen staat zijn. Er zijn, aandachtig zijn met wat er is, niet direct een plan maken om dat wat is te veranderen. Nee, zijn met wat er is. Binnen laten komen wat er is. Kijken, luisteren, voelen. Ontvangen en ervaren. Verwerken. Voelen, pijn en vreugde, waarderen. En de ervaring ook weer voorbij zien gaan, niet vasthouden. Dat is zijn. In de stilte, ontvangend. ‘Stil’ is een mooi woord – het betekent onbeweeglijk, het water is stil als het niet waait. Stil betekent ook zonder geluid, er is geen lawaai. En het betekent ook rustig, vredig. Een stille geest is ingetogen en kalm. Er is een filmpje op you-tube gemaakt voor deze dag, de Dag van de Stilte. Midden op een drukke weg in Amsterdam, tussen alle geluiden staat iemand stil en zegt: sssst. Steeds weer zie je iemand midden op een plein of een luidruchtig terras, waar dan ook in de drukte stilstaan, kijken en ssst zeggen – en juist dat zachte geluid is zo mooi, zo stil, daar valt alles bij weg. Je hoeft niet in ideale stilte te zitten om het ssst te kunnen horen. Je hoeft niet in een ideale omgeving te verkeren om de rust van je eigen ziel te ervaren. Je hoeft het drukke doen niet te vermijden. Nee, de strijd van deze tijd, de weerstand van ons lijf, het verlangen en de onrust – de stilte in ons zelf heeft ruimte voor alles. Alles kan tot rust komen en gekend worden. Dat kost amper tijd maar het vraagt vooral aandacht. Sufimeester Rumi roept ons op om ons niet te schamen voor alle keren dat we de grond van ons bestaan zijn voorbijgelopen. Duizend keren verdwaald, duizend keren geschreeuwd, duizend keren verloochend, het is goed – kom maar terug naar de grond van je wezen, de stilte in je bestaan. Ooit vertelde ik mijn lerares tijdens een retraite dat ik het stil zijn, het vele zitten en mediteren zo saai vond. Toen zei ze mij: als je iets saai vind dan kijk je niet goed. Als je meer aandacht hebt voor wat er is, is het niet saai. Als je in je hectische gedrag zit, opgejaagd door de drukte om je heen, dan denk je dat je wel móet meegaan. Je moet wel éven actief zijn, éven hectisch, lijkt het. Hectisch zijn heeft iets zuigends. En dan vraag je je misschien af: wat heb je nu aan stilte als de wereld om je heen raast. De vragen van deze tijd moeten in ons hun oplossing vinden. Uit de stilte komen betere oplossingen voor de vragen en problemen van nu, dan uit het haastige hectische denkwerk. Uit de stilte komt helderheid, concentratie, afstemming en de juiste ingevingen. Van Jezus kennen we verhalen dat zijn innerlijke kracht zo sterk was dat hij malende geesten tot rust en stilte kon brengen en duivels uit mensen kon verdrijven. Hij kon zieken genezen en hij bracht de wind tot bedaren. De wind ging liggen en het water kwam tot rust. Het is een wonder boven wonder dat wij allen in ons deze helderheid kunnen ontwikkelen, net als in dat glas water. Wij kunnen de helderheid ontwikkelen om op het juiste moment simpelweg het juiste te doen. Dankzij de kracht van de stilte in ons. Amen Nodiging Voorbeden Laat ons hart zijn bij de mensen die ons na staan, Laat ons bidden voor mensen die ziek zijn of wanhopig, Zegenbede |
||||
|
||||
FV/RG 2011-11-09 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl |
||||