Voorgangers: Hans Ernens, Helma Schenkeveld
Thema: Verdraagzaamheid - Wat kan een mens (ver)dragen
Eerste lezing: 1 Samuël 24:3-21
Tweede lezing: Twee vrienden
“ ...
Vrijheid en verdraagzaamheid
zijn nauw verbonden begrippen.
Terwijl we bij vrijheid vooral denken aan de persoon die vrij is,
ligt het accent bij verdraagzaamheid
meer op de persoon die anderen vrij laat ...”
Tweede lezing
Twee vrienden
Een verhaal vertelt over twee vrienden die door de woestijn liepen.
Op een moment tijdens de reis kregen ze ruzie en de ene vriend sloeg
de ander, uit woede,in het gezicht.
Degene die geslagen werd was gekwetst, maar zonder iets te zeggen
schreef hij in het zand:
Vandaag sloeg mijn beste vriend mij in het gezicht.
Zij liepen verder totdat zij een oase vonden, waar zij besloten een
bad te nemen.
Degene die was geslagen, raakte vast in de modder en dreigde te
verdrinken, maar de vriend redde hem.
Nadat hij was bijgekomen schreef hij op een steen:
Vandaag redde mijn beste vriend mijn leven.
De vriend die had geslagen èn zijn beste vriend had gered vroeg
hem:
"Nadat ik je had geslagen, schreef je in het zand en nu schrijf je
op
een steen, waarom?"
De andere vriend antwoordde: "Als iemand ons pijn doet moeten we
het
in zand opschrijven waar de wind van vergeving het kan uitwissen. Maar
als iemand iets goeds doet voor ons, moeten we het in steen graveren,
waar geen wind het ooit kan uitwissen.
Leer om je pijn in het zand te schrijven en om je goede ervaringen
in steen te graveren.
Men zegt dat er een minuut nodig is om bijzondere mensen te ontmoeten,
een dag om hen te waarderen, een week om van hen te houden, maar daarna
een heel leven om hen te weer vergeten.
Overweging
Ik lees u een bericht voor van het ANP van10 mei 2009 –
Paus Benedictus XVI en zijn gevolg hebben gisteren hun schoenen aan
mogen houden toen hij in de Jordaanse hoofdstad Amman de gebedsruimte
van de El Hussein bin Talal-moskee betrad. Begeleiders vonden het niet
nodig dat de leider van de Rooms-Katholieke Kerk zijn schoenen uittrok.
Dat de paus zijn schoenen aanhield heeft dus niets te maken met een gebrek
aan respect voor de islam, haastte het Vaticaan te verklaren. Benedictus
zou van plan zijn geweest zijn schoenen uit te trekken, overeenkomstig
islamitisch gebruik, zei de pauselijke woordvoerder Federico Lombardi.
Prins Ghazi Bin Muhammed Bin Talal, neef van koning Abdullah II en diens
adviseur in godsdienstzaken, begeleidde de Heilige Vader in de moskee.
Dat de paus zijn schoenen mocht aanhouden was volgens de prins een "gebaar
van goede wil, verdraagzaamheid, en een teken van wederzijds respect tussen
moslims en christenen".
Wat een markant gebaar van verdraagzaamheid. De Paus die zijn schoenen
mocht aanhouden van Prins Ghazi van Amman in een Moskee in Amman.
Ook al is dit artikel luchtig en misschien zelfs een beetje grappig, er
zit een kern in.
Wederzijds respect en verdraagzaamheid tussen moslims en christenen. En
dat is het mooie van dit artiktel.
Verdraagzaamheid vind je talrijk terug in de Bijbel, in onze Duif roepen
voorgangers regelmatig op tot respect en verdraagzaamheid. Je hoort het
in onze liederen.
In ons dagelijks leven worden we er ook vaak mee geconfronteerd, direct
of indirect. Wij mensen proberen te verdragen en dat is soms moeilijk.
Veel mensen vinden zichzelf over het algemeen vrij verdraagzaam of tolerant
ten
opzichte van onze medemens. Wat is tolerant?
Tolerantie komt van het Latijnse tolerare en dat is 'dragen, ·verdragen,
het uithouden'. Maar wat kunnen wij verdragen? Als wij zo verdraagzaam
zouden zijn zoals we beweren, waarom zijn er dan nog zoveel conflicten
en oorlogen?
Waarom zie je steeds vaker verharding ipv tolerantie. Of die kleine irritaties
en meningsverschillen die kunnen uitmonden in afstand en verwijdering.
Familie vetes bv om een onbenullige ruzie die jaren kan duren.
Het TV programma van de EO “het familie diner” is er een vb
van. Of iets minder religieus getint, “herrie met de buren”.
Goed voor redelijke kijkcijfers van mensen die elkaar niet meer verdragen.
Wat heeft de Bijbel ons nu over dit thema te melden? Paulus bv spreekt
van de "verdraagzaamheid van God".
In Romeinen "Of veracht gij de rijkdom van Zijn goedertierenheid,
verdraagzaamheid en lankmoedigheid, en beseft gij niet, dat de goedertierenheid
van God u leidt?"
Of ook in Romeinen: "Laten wij dan niet langer elkaar veroordelen,
maar komt liever tot dit oordeel: “uw broeder geen aanstoot of ergernis
te geven"
Verdraagzaamheid heeft hier alles weg van geduld, lankmoedigheid, goedertierenheid.
God is geduldig met ons, verdraagt onze zonden, Hij laat ze geworden.
Hij is genadig, zou je kunnen zeggen. Dat is Zijn rechtvaardigheid. Dat
Hij ons niet veroordeeld naar wat wij eigenlijk verdienen, maar geduld
met ons heeft. De ondertoon van de verdraagzaamheid van God is dus Zijn
liefde en genade voor ons.
Een inspirerende gedachte, God verdraagt ons mensen met al onze zonden
en tekortkomingen en is dus altijd genadig.
Wat we bij God aanschouwen, zou ook bij de mensen zo moeten zijn. Daarom
zegt Paulus in Romeinen 14, 1: "Aanvaardt de zwakke in het geloof,
maar niet om over meningsverschillen te twisten.”
Nou, twisten over meningsverschillen kunnen wij mensen als de beste, toch?
In diezelfde Bijbel kent het begrip verdaagzaamheid ook een sterke relatie
met de liefde.
Ook weer in Paulus: "Dat gij elkaar in liefde verdraagt met alle
zachtmoedigheid, ootmoedigheid en geduld". Elkaar verdragen kan alleen
als je ook om elkaar geeft, als je liefde hebt voor elkaar en als je je
zelf kunt wegcijferen. Dat wordt bedoeld met nederigheid en ootmoedigheid
oftewel zachtmoedigheid.
Het klinkt allemaal mooi en ook ergens heel simpel.
Wees goed voor een ander, respecteer en verdraag elkaar.
In de Duif bv roepen we ook regelmatig op tot verdraagzaamheid en vredelievenheid.
We veroordelen vreemdelingenhaat en pleitten voor een dak voor iedereen
boven zijn hoofd in Nederland. En dat menen we natuurlijk ook oprecht,
dat is niet de kwestie.
Maar hoe concreet zijn onze mooie woorden? Oproepen tot, lezen en preken
over verdraagzaamheid, maar hoe vergaat ons de dagelijkse praktijk? Wat
kan een mens verdragen?
Ook al gunnen wij onze medemens in principe alle vrijheid en geluk, verdraagzaamheid
stelt je soms flink op de proef.
In vrijheid kun je uiteraard beter verdragen zou je zeggen, maar in een
democratisch land als het onze is het soms flink mis met de tolerantie
en solidariteit.
Vrijheid en verdraagzaamheid zijn nauw verbonden begrippen. Terwijl we
bij vrijheid vooral denken aan de persoon die vrij is, ligt het accent
bij verdraagzaamheid meer op de persoon die anderen vrij laat. Da’s
toch wel anders niet?
Denk even aan de lezing over David en Saul. David had Saul heel makkelijk
kunnen laten doden, maar deed dit niet, hij liet hem leven, liet hem vrij.
Of over de twee vrienden in de woestijn, die zijn grieven in het zand
schreef en zijn dankbaarheid in steen.
De essentie van verdraagzaamheid is, “een persoon die anderen vrij
laat, in zijn waarde laat, tolereert”.
En dat is, in ons dagelijkse leven best heel lastig soms, zo ondervind
ik ook.
Als ik alleen al kijk hoe kort soms mijn lontje is in het dagelijkse verkeer,
soms te snel geirriteerd als ik moe ben of gewoon weg te ongeduldig zijn,
het sluipt er soms zo makkelijk in.
Simpele alledaagse voorbeelden waadoor ik kan concluderen dat ik best
wat verdraagzamer zou kunnen zijn, hebben me mede getriggeerd dit thema
te kiezen. Jezelf een flinke spiegel voorhouden dus. ( of de blik van
je man die boekdelen spreekt, helpt ook.... ‘mijn stille kracht’)
Maar van die spiegel naar de TV; een willekeurig Journaal.
Als je het leed ziet van onderdrukte volkeren buiten Nederland raakt je
dat enorm. We worden ermee overspoeld op de TV dagelijks; hartverscheurend
zijn de beelden uit oa Syrie. Ben je er dan ook nog deelgenoot van, doordat
je bijvoorbeeld hulpverlener bent of correspondent, zie je die onverdraagzaamheid
met eigen ogen.
Wij spreken hier over in de Duif en dragen deze mensen een warm hart toe
en bidden of collecteren voor hun welzijn.
Maar stel als diezelfde onderdrukte mensen in Nederland zijn of naar
Nederland willen komen?
Welke gemeente staat te popelen om een asielzoekerscentrum te openen en
welke inwoners staan te juichen uit naam van verdraagzaamheid als zo,n
centrum vlak bij hun huis wordt geplaatst? Of dichter bij huis, 2 mannen
in Utrecht die uit pure wanhoop verhuizen omdat ze niet getolereerd werden
en zijn weggepest?
Hoe verdraagzaam zouden zij nu nog zelf zijn?
Ik heb er wel eens over nagedacht, stel je toch voor dat je je huis moet
verkopen omdat je buurtgenoten jou niet zou kunnen verdragen?
Hoe onverdraagzaam zou ik dan zelf niet worden? Zou ik niet beter, zoals
God, steeds weer kunnen vergeven? Dat lijkt me heel erg moeilijk.
Ik geef eerlijk toe dat dit mij dit eerder zou kunnen verharden.
Verdraagzaamheid is daarom misschien makkelijker als het jezelf niet
direct confronteert en je eigen veilige leventje niet direct bedreigd.
De “onverdraagzamen” liever niet bij jou in de buurt of verdraagzaamheid
alleen in je eigen veilige referentiekader.
Hoe tolerant kan een mens zijn?
Passief; bijvoorbeeld geen contact met de afwijkende minderheid, dus “leven
en laten leven” zolang ik er maar geen last van heb.
Maar in minder tolerante landen zelf? De joden in een eigen stadsdeel,
religieuze minderheden die wel samenkomen, maar alleen in schuilkerken
zoals bv de Christenen in sommige Islamitische landen. Of homo's die worden
getolereerd, mits ze zich ‘normaal’ gedragen. Dus je mag wel
homo zijn, maar je moet er niets mee doen. Een ondraaglijk lot. Leven
en laten leven?
Actieve verdraagzaamheid gaat een stap verder. Dan luisteren we ook naar
de andersdenkende en willen daarmee in gesprek gaan vanuit de gedachte
dat we daarvan iets kunnen opsteken. Dat klinkt typisch als onze Duif,
toch?
Wij sluiten ons niet af voor een ander en zoeken ook niet onze kracht
in het isolement, maar we stellen ons open op, in de hoop iets wijzer
te worden van de ander - al is het soms in de vorm van een beter inzicht
in de eigen opvattingen. Dat kan en mag natuurlijk ook! Interessant allemaal
wat die ander doet en beleefd, maar laat mij maar lekker mijn eigen ding
doen.
Als voorbeeld denk ik aan de wat “creatieve” diensten die
af en toe in de Duif werden geintroduceerd de afgelopen jaren. Dat was
in het begin wennen voor sommigen!
Rituelen uit een ander geloof, nieuwe gast sprekers, onbekende zangers,
andere teksten, we kregen als Duiven opeens een hoop nieuwe dingen te
verdragen, of was het simpelweg wennen?
We zijn verdraagzaam, maar nooit hoorden wij andere stemmen dan de onze?
Heeft dit dan – tenslotte- misschien ook te maken met het feit
dat wij mensen ons ook moeilijk kunnen làten dragen?
Immers dat woord dragen zit ook weer in die verdraagzaamheid.
Wat moeten we daar dan mee?
Om makkelijker te kunnen verdragen moet je je volgens mij ook kunnen làten
dragen!
Door je medemens, door je geliefde, je kinderen, door God.
Zoals genoemd, de ondertoon van de verdraagzaamheid van God is Zijn liefde
en genade voor ons, hij die ons steeds verdraagt en altijd vergeeft.
‘Dan dragen mensen het samen, zo zouden wij moeten leven’..
zingen wij straks.
Ik denk dat we in dit licht meer tolerant kunnen zijn, indien we ook
ons zelf meer openstellen om gedragen te worden. En dat is voor sommigen
ook heel lastig.
Openstellen bijv. om te delen, zoals bijvoorbeeld tijdens het Seidermaal
verleden week donderdag. Tijdens de maaltijd was het de bedoeling om een
bepaalde donkere periode in je leven te delen met je tafelgenoten.
Dat ging ons goed af, een beetje onwennig in het begin, want wie neemt
als eerst het woord? Wie stelt zich kwetsbaar op en deelt dit met tafelgenoten?
Verdragen zij dat en....dragen zij je dan ook?
Uiteindelijk werden sommige gebeurtenissen of gevoelens gedeeld met alle
aanwezigen die avond. ‘Samen dragen maakt de last lichter’
kwam goed tot zijn recht.
Verdragen en je laten dragen.
Niet alleen in woorden, niet alleen in de Duif, maar in de dagelijkse
praktijk.
Niet alleen luisteren naar iemand met een afwijkende mening, maar je misschien
ook wat meer verdiepen in zaken die je zo in eerste instantie verwerpt.
Zelf die verandering zijn die je in de wereld wilt zien.
Je richten tot God als je iets niet kunt verdragen.
God die òns verdraagt met onze tekortkomingen, door altijd naar
ons te luisteren en ons steeds weer opnieuw te vergeven, en de God die
ons draagt omdat hij de mensen ziet zoals geen mens, dat zou onze dagelijkse
inspiratie kunnen zijn voor een wereld met wat meer tolerantie.
Het veel bezongen lied in de Duif, “die mij droeg op Adelaarsvleugels”
is daar een mooi voorbeeld van.
Gedragen te worden op adelaarsvleugels
Hij die ons steeds weer opwerpt in de ruimte en die ons altijd opvangt
En altijd over ons waakt, zelfs als we kunnen vliegen op eigen kracht.
Moge het zo zijn.
Amen.
|