|
||||
Bijdrage:
Diana Vernooij |
||||
Eerste lezing uit de Hadith Qoedsi (Heilige Hadith) “ ... Zo zei profeet Mohammed eens:“Help je broeder [of zuster], Inleiding Voor deze interreligieuze vredesviering heb ik Ceylan Weber uitgenodigd, een vrouw die ik door de jaren heen op vele plekken ben tegengekomen als het ging over emancipatie en islam en dialoog tussen religies. Ceylan is voortrekker en voorzitter geweest van Al Nisa, de organisatie van Nederlandse moslimvrouwen. Ceylan heeft vele publicaties op haar naam staan en is zeer actief voor de website Nieuwemoskee.nl, het islamitisch platform voor kritische denkers. Ceylan zal de overweging houden, welkom Ceylan – fijn dat je er bent! We houden vandaag dus een dubbele viering. Eigenlijk zijn doop en interreligieuze viering door een misverstand op dezelfde datum gepland. Toen het eenmaal zo was werd het van harte omarmd door Martine en Chantal, de ouders van Isaac. Zij laten graag hun prachtige zoon dopen tijdens deze interreligieuze viering. Interreligieuze viering, die term is nieuw in De Duif. Oecumenische viering, dat is bekend, maar interreligieus niet. Ik heb al wat bezorgde mailtjes en vragen ontvangen. Toen ik Ceylan vroeg voor deze viering zei ik: en dan moet het niet óver de islam en het christendom gaan, want dan zouden we weer de scheiding tussen onze religies benadrukken. Ik wil heel graag met jou vieren vanuit jouw islam en vanuit mijn christendom. Onze religies zijn onze inspiratiebron om te zoeken naar een juiste en goede levenswijze. Het is dus een avontuur om in een christelijke setting een viering te maken waar Ceylan zich als moslima gedragen en bevestigd voelt. En samen zetten wij ons in voor een viering waarin u allen zich gesterkt en bevestigd weet in úw geloof. Daarom sluiten we deze inleiding af met een gezamenlijke bede: In de naam van God, de Barmhartige, Een mooie viering voor u allen. Eerste lezing uit de Hadith Qoedsi (Heilige Hadith) Ik ben zoals Mijn dienaar denkt dat Ik ben. Overweging - Energie voor Vrede Geloven met hand, tong en hart Soms klonken er stemmen dat de nalatenschap van de ouders een belangrijke motivatie voor hun keuze zou zijn geweest. Ik wist beter. Die erfenis kregen beide kinderen toen ze volwassen werden. Ik heb deze valse beschuldiging dan ook altijd weersproken. Daarnaast is hun stille handelen voor mij een overtuigend argument dat God ons niet kàn beoordelen op de naam die we onszelf als gelovige geven, maar veeleer op hoe we handelen. En vooral op dat wat we in ons hart laten bloeien. In de eerste lezing van vandaag zegt God dat als iemand zich met een armlengte tot Hem wendt, Hij Zich met uitgespreide armen tot diegene zal wenden. En dat als iemand naar Hem toeloopt, God zal komen toe rennen. De harmonie die ik nog altijd ervaar in het gezin van mijn oom en tante, ook nu er intussen talrijke kleinkinderen bijkwamen, lijkt hiervan sterk te getuigen. Het thema van deze interreligieuze vredesviering is het geloven met hand, tong en hart om energie voor vrede te ontwikkelen. Mohammed noemt in de openingstekst het met het hart afstand nemen van onrecht, de zwakste vorm van geloof. Uiteraard wordt vrede sneller zichtbaar als we daar in daad en woord naar handelen. Maar diezelfde daden en woorden kunnen niet tot stand komen, als we ons niet eerst bewust worden van de bron voor Vrede die God daarvoor in ons hart plantte. Aandacht geven en ruimte maken voor de aanwezige Energie voor Vrede in ons hart, leidt misschien minder snel tot zichtbare veranderingen. Maar het is wel de meest noodzakelijke voorwaarde om ons streven naar vrede vorm te geven. Ook al werd het in de openingstekst de zwakste vorm van geloof genoemd als het om het bestrijden van onrecht gaat, is geloven met ons hart tegelijkertijd de eerste en belangrijkste voorwaarde, en dus een enorm krachtige bron van Energie voor Vrede. Wint het onrecht altijd? Laten we die laatste zin nog eens overdenken: ‘het onrecht lijkt altijd te winnen’. Is dat werkelijk zo? Als we het nieuws dat ons dagelijks bereikt, volgen, lijkt het daar wel vaak op. Zeker als we blijven rondrennen terwijl schokkende nieuwsberichten ons vanuit alle uithoeken bereiken, stapelt zich al snel, bewust of onbewust, een steeds grotere berg van onmacht en hopeloosheid in ons op. Maar als we de moeite nemen om een moment stil te staan, te gaan zitten of liggen en luisteren naar wat ons hart ons influistert, zou het zomaar kunnen dat we een andere, duizend maal krachtiger energie ontdekken. Een bron die luid en duidelijk ‘NEE’ tegen onrecht zegt. Een geloof in het goede dat ons voedt. Een krachtige Bron van Energie voor Vrede die om aandacht schreeuwt. Die aandacht kunnen we er zelf aan geven, maar we kunnen dat ook samen doen. Vandaag kunnen wij het hier samen zijn gebruiken om te ervaren hoe rijkelijk de Energie voor Vrede in onze harten huist. En elkaar aanmoedigen om die bron te voeden, door stil te zijn samen en te bidden. Zoals Jezus in de tweede lezing van vandaag Zijn leerlingen herinnerde aan de oorsprong van al het goede: het gebed. Want is het gebed niet dit: Het gedenken van God door te geloven in het goede. Zoals ook Chantal en Martine dat aan hun zoon Isaac willen doorgeven. Daarbij bijgestaan door zijn peter en meter, Thijs en Irene. Zwak of sterk? Soms blijkt overigens een simpel goed woord of een eenvoudige goede daad helemaal niet zo ver weg. Zo zei profeet Mohammed eens: “Help je broeder [of zuster], of hij nu een onderdrukker of een onderdrukte is.” Toen iemand antwoordde: “Ik zou helpen als hij onderdrukt werd, maar hoe kan ik helpen als het een onderdrukker is?”, zei hij: “Houd hem tegen wanneer hij onderdrukt. Dat is hulp.” Hoe vaak krijgen we in ons dagelijkse leven niet de kans om bijvoorbeeld onze kinderen, familie, vrienden, buren of kennissen op een blinde vlek te wijzen, die mogelijk tot onrecht kan leiden, als zij ons over een voornemen vertellen? Hoe vaak moedigen ouders hun kinderen niet aan om hun speelgoed of iets lekkers met andere kinderen te delen? Zo maar twee voorbeelden die rechtstreeks voortkomen uit die zogenaamde ‘zwakste vorm van geloof’, het geloof met het hart. Het geloof dat feitelijk de Bron voor alle energie voor vrede is. Laten we deze overdenking daarom afsluiten door een kort moment van stilte om met elkaar te ervaren hoe we hier samen een krachtige bron van Energie voor Vrede vormen. En God daar dankbaar voor zijn.
Iedere zondag delen we brood in de vorm van matzes en delen we wijn, een beker om de matze in te dopen. Lang geleden al zijn wij in deze gemeenschap afgestapt van de letterlijke betekenis van brood en wijn als lichaam en bloed van Christus. Nu willen wij nog een stapje verder gaan. Het gaat niet om brood of wijn als symbool – het brood en de wijn zijn niet heilig – het gaat ons om het breken en delen van ons leven. Water is basaal voor ieder levend wezen. Wij bestaan uit water, wij leven van water. Wij hebben zo even Isaac met water gedoopt. En sprak Jezus niet: “Het water dat ik geef, zal een bron worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven geeft.” Brood is een basisvoedsel voor het grootste deel van de mensheid. Brood en water delen samen betekent dat je de basis van het leven en de bron voor eeuwige vrede met elkaar wilt delen. Daarom voor vandaag: we delen brood en we delen water, in navolging van iedereen die ons heilig is. We delen brood en water om ons te sterken in onze zoektocht naar elkaar. Wees welkom, want iedereen is genodigd, en alles staat klaar.Zegenbede Ceylan: |
||||
Archief alle overwegingen 2011 en voorgaande jaren | Archief overwegingen 2012 |
||||
|
||||
FV/RG 2012-10-30 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl |
||||