| Voorganger: Harris Brautigam
 Lector: Natalie Hakhoff
 Thema: Vrijheid
 
 1e Lezing: Esther (aanvulling A: 11.2)2e Lezing: Vervolg Esther: 4.13-17
 
 
  “... Die speelse en onopvallende Goddelijke hand die ... af en toe een gootje graaft, een deur op een kier zet
 om ons weer eens goed en helder voor ogen te stellen
 “hoe wij zouden moeten leven'”!
 Het blijft een kwestie van “Wij”!   ...”
 
 WelkomHet is vandaag ‘Bevrijdingsdag’! Het is onmogelijk en  volkomen onjuist om daaraan voorbij te zien.Voor mij is vandaag, precies 68 jaar geleden en bijna op  precies dezelfde tijdstip als nu, die Bevrijdingsdag begonnen. Ik hoorde toen dat  de Duitsers zich hadden overgegeven. De oorlog was afgelopen.
 Iedereen had vanaf toen zijn ‘bevrijdingsverhaal’. In het  Groene Licht van Pinksteren zal iets van mijn Bevrijdingsdag geplaatst worden.Ik beperk me nu tot het verhaal van Esther. Ook een bevrijdingsverhaal.  Met een bedenkelijk kantje.
 De Joden vieren die bevrijding met hun jaarlijks terugkerend  Poerimfeest.Moge ons samenzijn tot zegen zijn!Het is een bevrijdingsverhaal geworden met vele kanten, maar  één daarvan licht ik vandaag er uit: hoe gaan we om met vrijheid.
 
 
 
       Overweging “Het boek Esther zou een draaiboek voor een lange TV serie  kunnen zijn. Elke aflevering zou zinderen van de spanning. Intriges:  vrouwenhandel, vrouwenemancipatie, list en bedrog, geweld en wraak, moord en  doodslag, noem maar op, het is allemaal volop aanwezig. Een wonderlijk boek.  Eerste aflevering:Koning Xerxes – in de bijbel Ahasverus genaamd – heeft met  rijksgroten een wild feestje en roept zijn vrouw uit het vrouwenverblijf op om  zich aan al die licht bezopen maatjes te vertonen in haar naakte schoonheid.
 Ze vertikt het om die gijle mannen terwille te zijn en komt  niet!
 Gevolg: de koning is zeer boos, en zijn vrouw is  koningin-af. Hij geeft zijn dienaren meteen opdracht om van uit zijn hele rijk  nieuwe, en vooral heel mooie meisjes te verzamelen, waaruit hij dan een nieuwe  koningin zal kiezen.
 Dit gebeurt en de jonge meisjes worden in de  vrouwenvertrekken opgepoetst en mooi gemaakt om aan de koning voor een nachtje  op proef aangeboden te worden.
 Eén van die meisjes is Esther. Een Joods weesmeisje. Haar  oom en stiefvader Mordochai, ook van Joodse komaf, heeft haar afgestaan, maar  houdt wel zo goed mogelijk een oogje in het zeil. Hij geeft haar het advies te  verzwijgen dat ze Joodse is.
 Esther wordt een jaar lang getraind, schoon gemaakt en  opgeleid voordat ze een nachtje bij de koning mag doorbrengen. Ze doet dat zo goed dat de koning helemaal gek van haar is,  ze mag elke nacht terugkomen en hij maakt haar ook koningin.
 Je ziet het voor je. Oom Mordochai houdt alles in de gaten in de stadpoort. Maar  hij haalt zich de woede op de hals van Haman, de 1e minister van de  koning, omdat hij weigert voor hem te knielen. En als die man dan nog ontdekt  dat Mordochai een Jood is speelt hij het bij de koning klaar dat hij alle Joden  mag uitmoorden. Hij hanteert daarbij het argument dat het een vreemd volk is  met eigen wetten en tradities, dus niet te vertrouwen. Ze moeten uitgeroeid  worden.
 Waar en wanneer hebben wij dit soort argumenten meer  gehoord?
 Mordochai komt er achter en spoort Esther aan om bij de  koning genade te vragen. 3e deel, als intermezzo:Mordochai had ontdekt dat er een samenzwering tegen de  koníng gesmeed werd en heeft dit bij de bevoegde instanties aangekaart, zodat  de schuldigen bestraft konden worden. De koning is daarom erg blij met  Mordochai.
 Deze dringt er bij Esther op aan voor de Joden te bemiddelen  bij de koning. Maar die durft niet, want ze is al een maand niet uit de harem  gehaald voor een nachtje bij de koning. En als je zomaar ongevraagd binnenkomt  kon dat wel eens de kop kosten.
 Dan stelt ze een voorwaarde: het hele volk moet drie dagen  vasten, zij zal het ook doen, en dan gaat ze naar de koning. Kome wat komt.
 De koning reikt haar de scepter als teken van genade en  vraagt wat er is.
 4e deel:Esther zegt het niet meteen, maar nodigt de koning in haar  paleis uit en wil dat ook Haman, de eerste minister ook komt eten.
 Zo geschiedde. Heel gezellig allemaal. En de koning vraagt  aan zijn geliefde of ze nu wil vertellen wat er aan de hand is. En Esther, ook  niet gek, houdt nog een potje op het vuur, en vraagt de koning wat hij zou doen  met de burger die zijn leven heeft gespaard. En zijne majesteit vraagt aan  Haman: wat zou jij met zo iemand doen. En die weet het antwoord, want hij denkt  dat de koningin hem op het oog heeft, hij zegt: “Die man moet op een paard door  de stad geleid worden in een goud gewaad met eretekenen, en de hoogste  ambtenaar moet voor hem uit lopen en roepen: “Zo worden goede burgers door onze  koning geëerd”!
 Haman denkt dat het over hem gaat, maar als de koning aan  Esther vraagt wie de man is, dan noemt ze haar oom Mordochai, ze roept daarbij  in herinnering dat hij die samenzwering tegen de koning ontdekte. En nu mag de  eerste minister zijn aartsvijand zo begeleiden.
 De eerste wraak is zoet.
 5e deel.Bij de tweede maaltijd vraagt de koning weer wat Esther  wilde vragen. En dan vertelt ze hem dat haar volk met vernietiging bedreigd  wordt, en dat Haman daar achter zit. Met deze onthulling haalt hij zijn eigen  doodsvonnis op zijn nek. Hij wordt opgehangen aan de paal die hij eerst voor  Mordochai bestemd had.
 6e deelHet joodse volk wordt gespaard en krijgt het recht wraak te  nemen, en maakt heel veel slachtoffers. De bijbel noemt zelfs het getal van  75000 slachtoffers.
 Wat een verhaal. Dank zij Esther blijven de Joden voor de genocide bespaard.  Maar zij richten uit wraak wel een genocide onder de landgenoten aan.
 Esther is de heldin. De Joden vieren dat elk jaar nog met de  Poerimfeesten. Maar wat te doen met dat gegeven van die wraak? Kon dat zomaar?  Met goedkeuring van de Eeuwige?
 Deze vragen, deze ontnuchterende vragen liggen me zwaar op  de maag.
 Kon dat zomaar? Waar kwam die vrijbrief om te moorden  vandaan? Een massamoord als wraak door de bijbel gesanctioneerd?
 Ik zei het toch: het verhaal van Esther is een uitstekend  draaiboek voor een 10 delige TV serie met een onthutsend einde, dat je ademloos  achterlaat: wat moet ik hier in godsnaam mee?Ik weet er geen raad mee. Ik kom niet verder dan: die  vrijheid is toen misbruikt. Waarom wordt er in dat Bijbelboek geen veroordeling  over uitgesproken.
 Ik deed een tijdje over dat antwoord: maar gaandeweg werd me  duidelijk dat ik mezelf met mijn neus op de feiten moet drukken. Anders gezegd:  zelf je blijven afvragen: hoe ga je met de verkregen vrijheid verantwoord om.
 Ik moest denken aan die 68 jaar terug: hoe wraak hoogtij  vierde; vrouwen die een Duits vriendje hadden werden kaalgeschoren en met menie  beklad; NSBérs werden in kampen verschrikkelijk gepakt, kinderen van NSBers  bleven lang slachtoffers van spot en hoon vanwege het gedrag van hun ouders.
 Hoe langzaamaan, na een periode van “herrijzend Nederland”,  ‘bestedingsbeperking’, ‘wederopbouw’, de vrijheid werd verpakt en verkwanseld  in politieke en economische systemen die geen partners willen zijn maar elkaar  bestrijden en de kwetsbare mensen uitsluiten en vertrappen.
 “Vrijheid is een afspraak”, zegt het herdenkingscomité. En  ze heeft gelijk.Vrijheid is geen verstard moment; geen ogenblikje waarna  alles zijn gewone gang kan gaan. Vrijheid is een proces van ontmaskeren, van  aankaarten en aanklagen, van zoeken en tasten, van durven springen, van vooruit  en soms achteruit, van kunnen stoppen en andere wegen ingaan. Vrijheid is niet  een kwestie van “Ik” en “Zij”. Maar van “Wij”, zoals gisteren oud generaal Ulm  bij de herdenking op de dam zei. Dus: een kwestie van je niet uit elkaar laten  spelen door bevolkingsgroepen te minachten en belachelijk te laten maken, door  vluchtelingen niet illegaal te laten verklaren, maar te durven zeggen dat geen  enkel mens illegaal is!
 Van uit het verhaal van Esther ben ik zo in de actualiteit  beland. Op het presenteerblaadje van een geweldig verhaal krijgen we iets te  zien: hoe vrijheid net als toen ook nu misbruikt kan worden. Hoe verkeerd  gebruik van vrijheid angst en onheil brengt: als een boemerang werkt en dus  zich tegen ons keert! Het verhaal is niet overbodig. We moeten constateren dat er  niet veel is veranderd. Het laat zien dat goed en fout kunnen samengaan. Maar  omdat het een Bijbelverhaal is dat een thema biedt wordt ons een gegeven in  handen gelegd. Met ook nog één heel belangrijk aspect:In de wirwar van gebeurtenissen, van misvattingen, intriges  en gedachten is er die speelse en onopvallende Goddelijke hand die langs  ongebaande wegen af en toe een gootje graaft, een deur op een kier zet om ons  weer eens goed en helder voor ogen te stellen “hoe wij zouden moeten leven”!  Het blijft een kwestie van “Wij”!
 Doe er je voordeel mee!Amen |