Thema: "Kebberrutvollevrtrouwenin"
Voorgangers: Alet Aalders
en Paul van Ewijk
Welkom en inleiding
Namens de Duifgemeenschap wens ik u allen een zalige nieuwjaar, en een warm
welkom aan hen die hier voor het eerst zijn en aan allen die hier geregeld
komen.
Waar gaan we in het nieuwe jaar naar toe? Velen van ons zullen goede voornemens
hebben gemaakt of plannen hebben. Je kunt een nieuwe start willen maken.
De agenda geeft aan dat we collectief aan iets nieuws beginnen. 'We beginnen
opnieuw te tellen', zoals Jos het vorige week al zei. Toen ik me begon in
te lezen over de lezingen van vandaag, en de achtergronden las over de 'legende'
van de drie wijzen viel voor mij de totale kerkelijke agenda in duigen. De
geboorte van Christus zou niet op de 25ste december zijn geweest maar in
de zomer. 6 januari is in het oosten de geboorte dag. Op deze dag werd in
het westen eerst het feest van de doop van de Heer gevierd en nu is het drie
koningen. Samen met de bruiloft van Kana vormen deze gebeurtenissen het feest
van Epifanie, de verschijning van de Heer. Al met al een heel gepuzzel. Maar
is een exacte datum dan zo belangrijk? Iedere dag begint er een nieuw jaar
en iedere dag zijn we net als de drie magiërs op weg. In winter en zomer.
Wij gaan dit nieuwe jaar in, waarin we vaak niet van te voren weten hoe de
weg zal zijn.
Bidden wij daarom samen een gebed om vertrouwen...
1e lezing: Jesaja 60:1-6 (KBS)
2e lezing: De brief aan de Efeziërs 3:2-6 (KBS)
3e lezing: Matteüs 2:1-12 (KBS)
Overweging
De ster die de wijzen volgden is volgens astrologen een samenvallen van de
planeten Jupiter en Saturnus in het sterrenbeeld Vissen en een samenvallen
van de zon en de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw. Regulus is het symbool
voor de geboortedag van een farao of koning en het sterrenbeeld Leeuw het
symbool voor de stam van Juda.
De magiërs uit het oosten, waarschijnlijk astrologen, zouden deze stand
van de sterren hebben gezien als een voorteken van een mogelijke Messiaanse
geboorte. Ze moeten zich hebben afgevraagd waar die dan zou gaan plaatsvinden
en op zoek zijn gegaan. Ze namen geschenken mee welke Jezus'lot als het ware
symboliseren: goud voor een koning, wierook voor een priester en mirre voor
een genezer. Die lotsbeschikking haalden zij uit de sterren.
En uitgaande van deze 'ster van Bethlehem' zou Jezus geboren moeten zijn
op 29 juli in het jaar 7 voor het begin van onze jaartelling.
De kerkvader Origines (185-254) zei over de ster: 'Het moet een nieuwe ster
zijn geweest, die aan de Wijzen verscheen. Een licht dat niets gemeen had
met die welke zich gewoonlijk aan ons voordoen. Een hemelvuur, zoals dat
soms verschijnt en door de Grieken met namen wordt onderscheiden.' De datum
van verschijning doet er hier niet zo toe, het is een symbool. Een Goddelijke
aankondiging. Volgens schrijvers uit de eerste eeuwen van het Christendom
waren de drie magiërs vertegenwoordigers van de toen bekende drie
werelddelen: Europa, Afrika en Azië. Ze zagen in de drie van toen alle
volken, kleuren en talen die op zoek waren naar God. En in de westerse geest
stond het verhaal van de drie magiërs voor alles wat exotisch en beschaafd
was. Zij waren voorname pelgrims, heilige mannen die wisten dat zij, hoe
groot hun materiële welstand en macht in deze wereld ook was, toch hun
schatten kwamen aanbieden aan een klein kind, geboren in een stal.
Uit het verhaal van de zoektocht van de magiërs blijkt dat de een niet
zonder de ander kan. De wijzen hadden vanuit hun traditie (de astrologie)
weet van de geboorte van een koning terwijl Jeruzalem vanuit de profeten
de plaats van de geboorte kent. De komst van de verlosser en de komst van
de koningen waren al jaren geleden door Jesaja vermeld.
De joodse schriftgeleerden kenden de leer, maar verbonden daaraan echter
geen consequenties. Ze wisten precies waar Jezus volgens de boeken geboren
zou worden, maar gingen niet naar Hem op zoek.
Als een rode draad loopt door het evangelie volgens Mattëus zijn
teleurstelling dat Jezus niet begrepen werd door zijn eigen volk, en dat
Hij wel werd gewaardeerd door de zogenaamde Heidenen. De blijde boodschap
is bedoeld voor de hele wereld en voor alle volkeren. Dat is ook de strekking
van de brief aan de Efeziërs. Door het evangelie zijn niet alleen de
joden meer erfgenamen in de belofte maar een ieder die deze weg wil volgen.
De weg die de wijzen gingen werd bepaald door de astrologie, profeten en
dromen. Maar de meeste dromen zijn bedrog.
Veel mensen doen lacherig over horoscopen en astrologie, toch lezen we ieder
jaar het verhaal over de ster en de drie wijzen.
Wat gebeurt er op 24 augustus 1999 als de ster van Bethlehem terug keert?
Zouden er dan weer wijzen op stap gaan? Computerdeskundigen doen tegenwoordig
voorspellingen van uit de bijbel door middel van een bijbelcode, een verborgen
tekst in het Oude Testament. Zij beroepen zich daarbij op een uitspraak van
de wijze van Wilna die in de 18e eeuw schreef :'Alles wat was, is, en tot
het einde der tijden zal zijn, bevindt zich tussen het eerste en laatste
woord van de Thora. En niet in algemene termen, maar ook met bijzonderheden
van elk soort en ieder levend wezen, en details van alles wat hem tussen
geboorte en dood zal geschieden.' Dat zou betekenen dat de toekomst vaststaat.
En als de toekomst vaststaat wat kunnen we er dan nog aan doen?
In de Talmoed staat echter: 'Alles is voorzien, maar vrijheid van handelen
is gegeven.' We kunnen keuzes maken en daarmee onze toekomst bepalen. Zo
hebben wij onze eigen 'profeten' die ons waarschuwen of sturen. Waarschuwen
tegen opkomend zinloos geweld, armoede en oorlogen. Waarschuwen voor het
alsmaar verslechteren van ons milieu. Maar ook goede zaken bereiken ons.
Bagage die je meeneemt uit voorgaande jaren en waar je mee op weg moet.
Het allerbelangrijkste is dat we net als de wijzen in beweging komen. Op
zoek gaan, niet stilletjes de toekomst afwachten. Niet gemakkelijk, maar
ook de wijzen raakten meer dan eens de weg kwijt doordat het niet altijd
lukte de ster te zien en daardoor goed te volgen. De weg er heen is geen
gebaande weg maar het doel is helder en klaar. God heeft ons gezocht in een
kind. Wij moeten Hem zoeken in dat kind en Hem lof verkondigen. Door net
zoals de wijzen, het beste van onszelf te geven aan wie klein en kwetsbaar
zijn. Ondanks de enorme lange reis die ze te gaan hadden, geloofden zij in
het licht, en in de kracht en de waarheid die ervan uitgingen. En zij gingen
samen op weg, om als er één hulp nodig heeft en een slechte
hobbelige weg voor zich vind, deze te kunnen helpen.
Jesaja zei het al: 'En volken komen naar uw licht, koningen naar de glans
van uw dageraad.'
Wij moeten een lichtend teken zijn dat in de wereld wordt opgericht om de
juiste richting aan te geven.
Amen.
Nodiging
Wij vieren hem die brood deelt met een ander
en zegt: wil je van mij drinken.
Wij vieren zo een gemeenschap te kunnen zijn.
Iedereen is welkom aan de maaltijd, niemand uitgezonderd
Kom want alles is gereed.
Zegenbede
Aan het eind van deze viering
vragen wij om Gods onmisbare zegen
voor de week en het nieuwe jaar dat voor ons ligt
waarin wij een licht zullen zijn voor,
maar ook mogen ontvangen van de mensen
om ons heen
en zo een ware gemeenschap zullen zijn
(Num.6:22-26)
De Here zegene en behoede ons
De Here doe zijn aangezicht over ons lichten
en zij ons genadig
De Here verheffe zijn aangezicht over ons
en geve ons vrede
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest
Amen.
| Archief/Bijdragen
| Alet's "Hoofdpagina" |