Frank's bijdragen, dienst 22-2-1998

Lezingen:

Overweging

Mooie woorden klinken er vandaag. Maar passen ze wel bij onze werkelijkheid? In een andere bijbellezing worden we opgeroepen ons te verzoenen met een ander die iets tegen ons heeft, voordat we in de tempel aan het bidden slaan. Dat is ook niet gemakkelijk, maar je kunt je er misschien nog iets bij voorstellen. Je weet waarom iemand iets tegen je heeft en je gaat op hem af om het weer goed te maken. Maar neem dan eens de teksten van vandaag: je vijanden lief hebben, de andere wang toekeren ... hoe kun je dat nou doen? Denk maar eens aan veel verschillende situaties:
· het conflict tussen Irak en de Verenigde Staten
· een familieruzie die al jaren sleept
· stel dat er een mens is die je kind mishandelt en doodt en je komt hem op straat weer tegen
· mensen die je haten zonder dat je ze ooit iets misdaan hebt, die je vervolgen om je geloof, je vrije uitspreken van je mening, omdat je een andere huidskleur hebt, tot een ander volk behoort
· mensen voor wie je hebt moeten vluchten
· mensen die jouw vreedzame actie alleen maar zullen uitleggen als een teken van zwakheid en die vervolgens nog harder zullen toeslaan en je minachten.
Hoe kun je dan nog denken, dat het mogelijk is, ja zelfs goed is, om je vijanden lief te hebben?

Daarom is het misschien maar goed dat het verhaal van Saul en David vandaag gelezen wordt. Dat lijkt heel wat meer met beide benen op de grond te staan. De verleiding zal groot zijn om David direct de witte mantel van de held, "the good guy" om te hangen. David is toch de grote koning, het grote voorbeeld? Toch is dat ook in dit verhaal niet eenduidig. David doodt Saul niet, omdat hij de gezalfde van de Eeuwige is. Of toch gewoon bang voor wat hemzelf in dat geval boven het hoofd zal hangen? Het risico om de toorn van God over zich af te roepen was misschien toch een beetje te groot. Is het dan toch eerder berekening?
Wat nog wel voor David pleit, is dat niet hij maar Abisai komt met het plan om Saul te doden. Maar dit bijbelse verhaal over Saul en David reikt misschien toch verder. David is dan wel degelijk de grote koning, ook in dit dubbelzinnige verhaal.
Saul zal in het vervolg steeds verder in het nauw gedreven worden. Uiteindelijk staat hij dan oog in oog met vijandelijke soldaten. Zijn zonen worden gedood. Hijzelf wil zichzelf de vernedering van een dood door vijanden besparen en stort zich in zijn eigen zwaard. Zo komt Israëls eerste koning aan zijn einde. Ook in het verhaal van vandaag is hij al de zwakste partij. Omringd door vele soldaten had hij toch gedood kunnen worden. David echter is degene die vertrouwt op God en zo met slechts één metgezel bij zich zijn vijand uit de weg zou kunnen ruimen. Maar hij doet dat toch niet; God is in het spel, want Saul is de gezalfde van de Eeuwige. Saul is gezalfd om de goede koning van God te worden, om het volk ten goede te leiden. Vertrouwend op de rechtvaardige God doodt David Saul niet. Maar fijntjes wijst hij Saul er nog even op, dat God een god is die zich wil laten verzoenen. En zo is de lucht tussen hen dan weer even opgeklaard, al gaan ze direct ook weer ver van elkaar vandaan.

David is niet degene die zijn vijanden lief heeft in dit verhaal, maar hij lijkt wel te raken aan een zin uit de brief aan de Romeinen: "Leef, voorzover het in uw macht ligt, met alle mensen in vrede. Wreek uzelf niet, geliefden, maar laat dat over aan Gods toorn".
Het is Gods ordening die vandaag telkens weer centraal staat. David geeft God het laatste woord. Paulus zegt dat het oordeel over mensen uiteindelijk alleen aan God toekomt. Lucas beschrijft een houding waarmee je kinderen van de Allerhoogste wordt, "want ook hij is goed voor ondankbare en slechte mensen".
Ondanks de harde werkelijkheid blijft er dus een hoog, goddelijk ideaal geschetst worden. Je kunt daardoor terneer gedrukt worden. Je zult onder dat ideaal gebukt gaan als je het opvat als iets dat precies zo gedaan moet worden. Maar dat is niet de bedoeling van de Blijde Boodschap die Jezus brengt. Paulus heeft dat heel goed door. Hij spreekt voortdurend over bevrijding van de wet, over de vrijheid van de kinderen Gods. En vandaag blijkt dat in het zinnetje: "voorzover het in uw macht ligt".
Het is niet de bedoeling je op te zadelen met een onmogelijke en ondraaglijke last, maar om je te bevrijden. Er wordt een lonkend perspektief geschetst. Dezelfde woorden kun je net zo goed lezen als een oproep. Het ligt er maar aan hoe je ze wilt uitspreken en horen.
Bedenk dit en neem dan de sleutel tot Jezus' woorden in je handen: "Behandel de mensen, zoals je wilt dat ze jullie behandelen". Wil je zelf bestolen, geslagen, en vernederd worden? Of wil je met begrip, toegeeflijkheid en respect benaderd worden? Neem die sleutel in handen en streef zo naar het goede voor allen.

De harde werkelijkheid waarin velen moeten leven wil ik hiermee niet wegpoetsen. Ik kan dat ook niet. Ik weet ook niet hoe ik in zo'n situatie zou reageren. Veel hangt waarschijnlijk ook af van de tijd die je dan hebt om je reactie te bepalen. Niettemin blijft het streven voor mij recht overeind staan, omdat dit streven de weg ten leven is:
"Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwint het kwade door het goede".

| Archief/Bijdragen | Frank's "Hoofdpagina" |

AM 25-3-1998 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl