Marina's bijdragen, dienst 7-6-1998

Thema: 7/6/98  

Lezingen


Welkom
Welkom aan iedereen die hier vanmorgen naar de Duif is gekomen,
of je hier nu voor het eerst bent of een regelmatige gast of een Duif in hart en nieren, iedereen is welkom in dit huis van de Eeuwige.
Vandaag is er weer kindernevendienst en Yvon Kemper zal onze kleinen daarvoor uitnodigen, kom maar alvast naar voren.


Inleiding
Vandaag is het de zondag in het kerkelijk jaar die Trinitatis heet, de zondag van de Drieëenheid. In de Lutherse Kerk de Gouden Zondag genoemd omdat hierin, de feesten Kerst, Pasen en Pinksteren nog eens dunnetjes overgedaan worden.
Vader, Zoon en Geest op het toneel vandaag, een hecht samenwerkingsverband, een gouden ketting van liefde gesmeed, niet in de zin van kerkelijke haarkloverijen over welke natuur die drieëenheid nu had, of wie er de belangrijkste was, nee vandaag proberen wij te doorgronden wat het verbond is wat wij met die drie hebben.
De Psalm van deze zondag spreekt over de mens dat de Eeuwige hem bijna goddelijk heeft gemaakt; in het gedeelte uit Spreuken wordt de Wijsheid genoemd als eerst geschapen voordat zelfs de elementen aarde vuur, lucht en water door God waren vormgegeven ; In het Evangelie van Johannes spreekt Jezus over de Geest als plaatsvervanger van de Zoon en de Vader,een kostbare erfenis voor ons mensen .
Wat moeten wij ermee ? Met die oude Wijsheid, met die Geest der Waarheid in een samenleving die niet erg op waarheid gesteld is ? Wat zegt ons dat drievoudig snoer van de Eeuwige als Schepper, Jezus de Verlosser en de Geest die als geweten en als Trooster voor ons zou moeten fungeren ?

Vandaag gaan Yvonne van der Velden en ik u voor in de Dienst van Schrift en Tafel. Wij moeten het doen zonder koor, want al onze vaste pianist en alle vervangers zijn op vakantie vandaag, dus draaien wij de Duif CD.
Ik wens ons allen een goede dienst


Overweging
"Om vijand en wraakgierige te doen verstommen", een zin die door mijn hoofd blijft spelen als ik met de zojuist gelezen teksten bezig ben.
Hoe kan dat dat je het kwaad de mond snoert, dat de kracht van het kleine, het tere groot genoeg is om tegenstanders te overwinnen?
Hoe kan het dat een mensenkind met of zonder Messiaanse erfenis zo’n sterke positieve macht heeft en hoe komt het dat wij ons dat zo vaak niet bewust zijn?
De verhalen over de mens en over de wijsheid zijn pure poëzie, alleen al de taal is genieten en ook de boodschap is prachtig, want de mens is bijna goddelijk gemaakt door haar Schepper. En dat de Wijsheid die er was voor alles werd geschapen , vreugde vond bij de mensen betekent dat Zij welkom is in de menselijke Geest. Dat Zij zich kan nestelen in de menselijke natuur.
Dat moet met elkaar een goed resultaat geven.
En hoe komt het dan dat wij niet allen als halve heiligen over straat gaan???
Hoe komt het dat het goede resultaat dikwijls zo ver te zoeken is? Hoe komt het dat wij ook zo onwijs zijn?
Komt doordat het net niet gelukt is, omdat God ons "bijna" goddelijk heeft gemaakt?

Misschien omdat wij het niet geloven dat wij bijna goddelijk zijn ? Omdat wij niet geloven dat de Geest der Waarheid onze leidsman is als vervanger van de Verlosser zelf ... Want als je deze mooie woorden niet echt heel wezenlijk tot je laat doordringen, als je niet het gevoel toestaat , dat je geleid wordt dan is de kracht niet sterk genoeg.
Ik moest denken aan de woorden van Jezus die zegt : "Eigenlijk heb ik jullie nog veel te zeggen, maar je kunt het nog niet verwerken. " ...
Ik geloof dat dat voor mij ook geldt, dat ik met mijn nuchtere boeren Hollandse verstand zoveel weerstand heb opgebouwd, dat het een heksentoer is om werkelijk te geloven. Om in de kracht en de liefde van Mijn Schepper, Mijn Verlosser en Mijn Trooster op te durven gaan. Zomaar zonder voorwaarden, om te beseffen dat ik wijs ben en gelukkig af en toe ook heel onwijs mag zijn.
En hoe is dat dan met het goddelijke, dat stukje van mijn wezen dat ik misschien nog niet eens ken, dat ik nog mag gaan verkennen.
Hoe zoek ik dat in Godsnaam op, wat moet ik ervoor doen. Misschien helemaal niet zoveel, misschien wel niks ofwel met liefde naar mijzelf toegaan, met barmhartigheid naar mijzelf kijken, met wijsheid mijn levenspad gade slaan.
Van anderen weet ik het altijd heel goed dat zij wijs zijn, of ik zie herhaalde malen de goddelijke vonk in een ander mens, maar van mijzelf ...
Heb uw naaste lief als uzelf !!! In het besef dat de Wijsheid vreugde vindt in mij dat de Eeuwige mij bijna goddelijk heeft gemaakt en dat de Geest der Waarheid mijn Leidsman is, zou dat laatste toch ook moeten lukken. Als ik bijna goddelijk ben, welk gedrag hoort daar dan bij ???
Mag ik dan nooit meer een beetje liegen om bestwil of weigeren om dienstbaar te zijn, of een ander een loer draaien, of iemand bewust het goede onthouden ???
Eigenlijk niet, maar ik denk dat het daar vandaag niet echt over hoeft te gaan, want dat weten de meesten van ons maar al te goed wat er niet mocht, wat je moest en wat je zou en anders... Hele schuldbelijdenissen vol.
Onze traditionele calvinistische cultuur zit vol met scheiding van het goddelijk en menselijk bestaan, de deining over de vermenging van protestant en katholiek bij het prinselijk huwelijk gaat hier ook over;
het goddelijke, heilige wat alleen is voorbehouden aan de gewijde rooms-katholieke priester en zijn op hun beurt gewijde parochianen, komt in handen van een protestante dominee die niet gelooft in de transsubstantiatie en wordt ontvangen door een aantal protestanten die er ook niet in geloven.

Vandaag gaat het over de andere kant: Geloven dat ik en jij liefde zijn, dat wij wijs zijn, dat wij Christus zelf als onze Leidsman hebben, dat de Trooster ons heel nabij is. En vooral wat dat betekent heel konkreet voor het dagelijks leven. Je open stellen op momenten dat je voelt dat je Schepper, je Verlosser, je Trooster dichtbij je is.
Tijd en rust nemen om überhaupt te voelen wat goddelijk zijn, is.
Toestaan dat er verbinding is tussen het menselijk en het goddelijk leven.

De wereld en ook wij zijn geschapen onder het toeziend oog van de wijsheid dus dat moet toch niet helemaal verkeerd zijn gegaan.

De drieëenheid ervaren als sterke kracht om ons heen, in onszelf en voor ons uit in het leven wat wij te leven hebben. Geen rozegeur en manenschijn, geen heiligen op straat, maar wel het besef dat je niet alleen bent.
Wijsheid is afgaan op je eigen ervaringen, leren van het leven, van elkaar;
Het betekent niet dat er geen verdriet is, geen scheiding, geen rouw, maar wel dat er altijd ook steun dichtbij is, dat er oases zijn in de woestijn.
Dat er ook anderen zijn die met je meegaan en die misschien jou de weg kunnen wijzen, die de vrijheid aandurven en het licht eerder zien als wij.

Amen.

Nodiging
Wij zijn hier bij elkaar omdat wij geloven in de kracht van de Wijsheid van het goede, van Troost en Liefde, van samen staan wij sterker.
Daarom delen wij elke zondag brood en wijn als tekene van Leven en van Samen.
Ieder hier aanwezig die zich geroepen voelt om mee te delen, nodig ik uit aan de Tafel van Gods vrienden.

Zegenbede
De Eeuwige zegene ons en hij behoede ons.
De Onnoembare doe haar aangezicht over ons lichten en zij ons genadig.
De Eeuwige verheffe zijn aangezicht over ons en geve vrede.

| Archief/Bijdragen | Marina's "Hoofdpagina" |


FV 3-7-1998 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl