Lezingen:
Goedemorgen allemaal,
Welkom in de Duifgemeenschap, wij maken met elkaar deel uit van
Gods Gemeenschap onderweg, op zoek naar waarheid en liefde, kennis
en warmte, licht en muziek, even stilzijn en even mensen om ons
heen.
Welkom als je hier vaker komt, welkom als je hier voor het eerst
bent.
Welkom ben je in het huis van God en mensen.
Welkom ben je als het goed met je gaat, welkom ben je als het
minder goed gaat, want er zijn tijden van vloek en tijden van
zegen, tijden van lachen en tijden van huilen en dat breng je
allemaal mee als je hier komt.
Het gaat vandaag in de dienst over reiniging, rein worden en genezen
van datgene waar je onder lijdt.
De tekst uit Paulus die wij zoëven lazen, lijkt ook aan
ons gericht zoals wij hier met elkaar zijn
Een oproep om het mooi te doen met elkaar en zeker als het vandaag
over heling gaat, moeten wij dat wel proberen.
De andere twee teksten gaan op het eerste gezicht over een
lichamelijk genezingsproces en hoe mensen daarop reageren.
Ik stel u voor : Naäman, legeroverste van de koning van Aram,
een belangrijk man waar zelfs de koning van Israël voor siddert,
maar ook iemand die lijdt, lijdt aan een ernstige huidziekte;
alle particuliere klinieken al afgeweest natuurlijk en dan verwijst
het slavinnetje van zijn vrouw, een meisje van Israelische afkomst
hem naar Elisa, de profeet van de Eeuwige, de God van Israël.
Beladen met geschenken gaat hij naar Israël, maar de anticlimax
is groot : Elisa neemt geen geschenken aan en het genezingsproces
is te simpel voor woorden : de grote man moet zich zeven maal
onderdompelen in de rivier de Jordaan.
Dan het verhaal van de tien melaatsen, ook zij lijden aan hun
kwaal.
Zij zijn waarschijnlijk buitengesloten buiten de gemeenschap en
blijven op een afstand van Jezus staan , heel anders dan bij de
belangrijke Naäman. Maar de overeenkomst is een simpel genezingsproces,
geen hocus pocus,. Jezus stuurt de melaatsen weg en zegt : Ga
je maar laten zien aan de priesters !
Ga maar naar de heilige plek waar jullie onreinen eigenlijk niet
mogen komen.En onderweg worden zij gereinigd. Alle tien . De Samaritaan
komt terug om te bedanken.
Rein worden, gereinigd worden, uit je lijden verlost worden, helen,
genezen.
Wat gebeurt er als je gereinigd wordt ? Hoe voelt het als je genezen
bent en wat laat je daarvan zien aan de rest van de wereld.
Ik kom daar in de overweging op terug.
Ik hoop dat wij allen een goed uur samen beleven.
Ik kan mij de momenten in mijn leven dat ik intens gelukkig
was, nog heel goed herinneren.
Dat was dikwijls zo'n groot geluksgevoel dat ik er bijna van barstte.
En toch was er na een poosje de gedachte van 'hoe lang zal dit
duren ?' Kan dit wel doorduren ?, Zo gelukkig ?
En inderdaad aan tijden van geluk komt soms een einde. Dan is
het opeens tijd van troosten, tijd van tranen. Iets wat je niet
oproept, helemaal niet zelf wilt.
De afgelopen periode was het voor mij weer een tijd van troosten
en een tijd van tranen. Ik wist niet dat ik zo kon huilen. Jarenlang
was er niet een directe aanleiding geweest en dan opeens is er
ziekte, dood, rouw.
Lichamelijk ziek zijn, geestelijk in de knel zitten of zien dat
mensen in je naaste omgeving die je liefhebt, ernstig lijden dat
is onverdraaglijk. Daar wil je dolgraag iets aan doen.
Dan zou je wel willen dat er een profeet langskwam.
Want de profetenverhalen die wij zojuist hebben gelezen, gaan
over genezen en over gereinigd worden.
Het Hebreeuwse woord voor rein is 'tahor' en de oorspronkelijke
betekenis daarvan is 'naar het licht komen, stralen van licht'.
Naast de fysieke betekenis bezit 'tahor'ook de geestelijk betekenis
van ' rein' in de zin van een door God vernieuwd leven.
Stralen van licht, naar het licht komen of een door God vernieuwd
leven gaan leiden.
Het effect van gereinigd worden, van genezen is zichtbaar, net
zo zichtbaar als de kwalen van Naäman en de melaatsen. Zij
waren getekend door hun ziekte.
Naäman kon zich waarschijnlijk door zijn hoge positie nog
onder de mensen begeven, maar de melaatsen waren paria's. Zij
namen geen deel aan het leven en helemaal niet aan het 'heilige'
leven, zij mochten absoluut niet in de tempel komen. Daarom is
de opmerking van Jezus : Ga je maar tonen aan je priester ",
zo'n radicale uitspraak. Hij wist dat deze mensen het tempelplein
afgeslagen zouden worden.Dat zij niet gewenst waren op die heilige
plek.
Voordat zij genezen zijn, moeten zij van hem al een bewustwordingsproces
ondergaan .
Zij moeten hun ongewenst-zijn doorbreken. Zij moeten de wetten
tarten. De vanzelfsprekendheden onderuit schoffelen.
Het is allemaal niet groots en meeslepend wat er gebeurd. Een
man moet zich onderdompelen in de Jordaan en melaatsen gaan op
weg naar een plaats waar zij niet mogen komen.
Maar het effect is overweldigend.
Zij komen weer dichterbij het licht. Zij kunnen weer stralen naar
andere mensen.
Naäman doet dat : hij wil graag iets terug doen, teruggeven.
Maar bij de profeet van de Eeuwige , Elisa, is het niet 'voor
wat hoort wat'
Ook de Samaritaanse melaatse wil iets terugdoen : hij komt de
profeet Jezus bedanken voor zijn genezing. En Jezus is blij met
hem, met die stralende, genezen vreemdeling. Jezus zegt : Je vertrouwen
is je redding !
Genezen is lang niet altijd mogelijk, genezen van een ongeneselijke
ziekte is iets wat wij allemaal wel eens gewenst hebben voor een
ander of voor onszelf. Maar het gaat niet.
Genezen van een onhoudbare psychische toestand, of een eindeloze
conflictsituatie, een letterlijk knelpunt in ons leven of dat
van onze geliefden , wat zouden wij het graag willen.
Van ganser harte. Maar het lukt niet. En toch zijn er situaties
die uitzichtloos leken, waar het licht doorbreekt. Na een jarenlange
vreselijke scheiding en grote eenzaamheid verschrikkelijk verliefd
worden. Of na een groot verlies toch weer een nieuw leven op durven
bouwen.
Na een jarenlange zoektocht toch eindelijk ergens je thuis weer
vinden.
Of dat kleine liefdevolle gebaar, of die korte opleving tijdens
een ziekteproces waaraan je misschien wel 100 keer zoveel beleeft
als eerdere feestjes.
Wat is het belangrijk dat je durft te stralen op de momenten dat
daar aanleiding voor is.
Dat je durft te zoeken naar het licht in de duisternis. Dat je
beseft hoe kostbaar de hulp is die mensen je verlenen. Hoe belangrijk
het is, dat er mensen zijn op wie je kunt bouwen als je op instorten
staat.
Om dat te zien en te beseffen, heb je soms andere ogen en andere
oren nodig dan die van jezelf.
Soms heb je een gids nodig die je de weg wijst naar het licht
zoals Naäman het slavinnetje van zijn vrouw.
Of die stem binnen in je die zegt : Ik ben bij je al de dagen
van je leven. Vertrouw op mij en je zult weer stralen.
En ik weet ook dat er een andere stem kan zijn ,die zegt : Gelul,
bullshit, vertrouwen ! Ik vertrouw al zo lang en er gebeurd niets,
het wordt eerder slechter als beter. Stralen ? Ik weet niet meer
wat dat is.
Tijd van vloek en de zegen lijkt ver weg....
Maar ondanks de grootste ellende is er licht ergens, ga op zoek,
doe iets heel gewoons;
Weet dat het geluk niet ergens buiten je is, dat er diep binnen
in je een vuurtje brandt dat nooit uitdooft. Vertrouw erop dat
je weer rein wordt van buiten en van binnen.
Dat de Eeuwige je altijd kansen geeft om de zegen te vinden. Ook
al lopen de tranen uit je ogen en is er angst in je hart, hou
vol en kijk om je heen waar jouw Jordaan is.
Sta op en ga weer, je vertrouwen is je redding.
Amen
Omdat wij niet zoveel van elkaar verschillen, omdat wij hier
bij elkaar zijn in de Naam van de Eeuwige die in ons woont, nodigt
de profeet Jezus ons uit om het leven met elkaar te delen, brood
voor leefkost voor onderweg en wijn als teken van het bloed dat
zo kostbaar en levengevend door ons heen stroomt.
Als je je verbonden voelt met de mens die naast je is en met de
Godsgemeenschap over de gehele wereld van mensen die op zoek zijn
naar het licht, die wel willen stralen, maar niet altijd kunnen,
deel dan mee met ons.
Komt want alles staat gereed.
De Eeuwige zegene ons en hij behoede ons,
De Oneindige doe haar aangezicht over ons lichten en zij ons genadig,
De Onnoembare verheffe haar aangezicht over ons en geve ons vrede,
Amen