Catrinus' bijdragen, dienst 15-11-1998

Lezingen:

Welkom

Goedemorgen en van harte welkom u allen in deze viering binnen de Duif.
Van harte welkom ook namens Mieke, met wie ik voorga, en namens Fons,Henk en het koor, die voor de muzikale ondersteuningen zorgen.
Of u hier nu voor het eerst bent of een oude bekende, we hopen dat deze viering u goed zal doen.
Ik wil u nu uitnodigen tot een moment stilte en inkeer. Een moment om bewust te voelen wat u meegenomen hebt aan gedachten, gevoelens verwachtingen in deze viering en wellicht dat u daar iets van aan de Eeuwige wilt voorleggen.

Inleiding

Dan wil ik u vragen dit moment van inkeer af te ronden en dan ga ik verder met de inleiding. Toen ik de lezingen van vandaag voor het eerst onder ogen zag, dacht ik, mijn hemel, wat een heftige lezingen. In alle drie de lezingen gaat het om iets als het einde der tijden, oorlogen, natuurgeweld, heftig louterend vuur, mensen die zullen vergaan en die gespaard zullen worden. Een predikant uit de kerk van Maarten 't Hart zou waarschijnlijk smullen van deze teksten en er een prachtige hel en verdoemenis preek van kunnen maken.
Ik wil het niet hebben over het einde der tijden, maar over nu. Als we nu om ons heen zien, dan zijn er natuurrampen, dan zijn er miljoenen die het oorlogsgeweld ontvluchten, dan worden weer massaontslagen aangekondigd door multinationals in hun klopjacht naar nog meer winst. Binnen onze gemeenschap lijkt het soms ook even oorlog als mensen onbarmhartig met elkaar omgaan. En een enkeling van ons wordt direkt geconfronteerd met een onmenselijk vluchtelingen beleid.
Paulus zegt tot de gemeente van Tessalonici: Gij zijt kinderen van het licht. Dat is voor mij dan ook de grote uitdaging. Hoe kun je kinderen van het licht zijn?
De viering van vandaag is hier dan ook op gericht en ik hoop dat u iets van dat licht mee kunt nemen.
Laten we nu eerst samen bidden.

Overweging

Beste mensen, gemeente van Christus.
Hoe kunnen we kinderen van licht zijn?
Als je af en toe laat doordringen wat er in de wereld gaande is, welke donkere wolken er hangen, dan zou je soms enorm somber kunnen worden. Wat me onlangs nogal schokte, is dat er de meest akelige biologische wapens gemaakt en ontwikkeld zijn. Onder meer in Rusland, onder Gorbatjov, van wie we dachten dat dat toch een goede vent was. Dat er allerlei bacterieën voor de meest afgrijselijke ziekten zijn ontwikkeld, waarmee zeer eenvoudig hele bevolkingen vernietigd kunnen worden. Door Zuid-Afrika zijn ze gebruikt.
De resten liggen onder meer nog in het Paul Krüger Park, waar dieren soms aan vreemde ziekten overlijden. Via internet kan een beetje chemicus zo recepten krijgen om voor een paar honderd gulden deze wapens te maken. Je zou in een doemdenken kunnen vervallen.
Wat hier tegenover te stellen? Ik denk niet, dat het zin heeft om alle ellende, dreiging, oorlog etc. te gaan zitten opnoemen. Daar moet je niet je energie in steken, want meestal kun je daartegen niet zoveel doen.
Wat mij omhooghaalt, wat mij ook buitengewoon fascineert is dat mensen ook vanuit Licht en Liefde kunnen leven. Twee voorbeelden. Toen ik het laatste nummer van HGL samen met Hortense maakte, kwamen we op het idee om een kaart van Lars Sundberg, een van onze Duiven, af te drukken. Hij maakte een reis door de Verenigde staten en genoot enorm van de indrukwekkende schoonheid van de Grand Canyon. Ondanks zijn eigen ziekte, ondanks het verlies van zijn partner ruim een half jaar geleden schrijft hij ons:
Deze reis is een droom die is uitgekomen. Ik heb geleerd door dit alles te zien dat er altijd mooie dingen en momenten zijn in je leven. Ik denk aan jullie.
Liefs, Lars. Ik raakte daarvan helemaal in een goed humeur.
Een ander voorbeeld is dat van mijn oom, die ik opzocht toen hij opnieuw kanker had gekregen en het zag er slecht voor hem uit. Toen ik vroeg hoe hij zich voelde zei hij: Een van de gevoelens die ik heb, is die van grote dankbaarheid. Ik ben zo blij dat ik nog zo lang heb kunnen leven en dat ik twee weken geleden nog zo fijn heb kunnen zwemmen samen met mijn vrouw in een mooi meer. Twee maanden geleden overleed hij. De laatste tijd besef ik hoe zeer ik hem mis en ik heb veel verdriet over hem. Tegelijk fascineert me het enorm hoe hij, met vele keren dat hij in zijn leven dicht bij de dood was, licht heeft kunnen geven aan zoveel mensen, zeker ook aan mij.
Mijn conclusie is dat een mens in licht en liefde kan leven. Mensen kunnen boven de ellende, boven het middelmatige, boven het negatieve uitstijgen.

Als we naar de eerste lezing kijken, die van Maleachi, dan zijn er mensen in vertwijfeling. Wat heeft het zin om te geloven, om gemeente te zijn, want de slechterikken gaat het beter dan diegenen die goed doen. Toen kwam er een actie, waarin een gedenkschrift voor de Eeuwige werd opgericht. Dat bracht iets teweeg.
Ik denk dus dat het erop aan komt, om de gedachte aan hen levend te houden, die in de liefde van God geloven. Door verhalen en ervaringen van hen door te vertellen. Dat helpt je om te leven vanuit een ander uitgangspunt, namelijk dat de God van liefde en licht er is, en dat je van daaruit leeft en kunt leven.
Opvallend dat bij Maleachi gesproken wordt over degenen die de Eeuwige vrezen. Is onze God iemand om bang voor te zijn? Ja en nee denk ik. Ja, als ik denk dat de God het meest grootse is wat je je kunt voorstellen. Als je die grootsheid tot je door laat dringen, God als Schepper bijvoorbeeld, als diegene vanuit wie al wat leeft is gaan ademen, alles met een fascinerende schoonheid en perfectie, dan zou het gek zijn als je niet diep onder de indruk zou zijn en een beetje bang zou worden van die kracht.
Wij zijn met iets van die kracht begiftigd. Om kind van het licht te zijn vraagt het soms moed. Moed om grootsheid toe te laten, moed om te geloven dat jij zelf of een kerkgemeenschap tot grootse dingen in staat bent. Dromen, denken en doen zeiden we in het beleidsweekend. Om echt te geloven in je dromen, om ze echt te gaan doen, dat vraagt moed. Maar God gaat met je mee als je de eerste stappen zet.
In Maleachi staat verder dat we de Naam van God moeten hoog houden. De andere lezingen geven aan hoe we dat kunnen doen. Paulus roept op om wakker en alert te blijven. Ik versta dat als: je kunt meegaan in de waan van de dag, van de economie van het nog steeds niet genoeg, van Nederland is vol etc.. Maar je kunt ook kiezen voor zaken waar je werkelijk heil van verwacht. Of je kunt nuchter blijven als iedereen paniekerig doet.
Paulus roept op tot steun aan elkaar en steunt hen daarin door te stellen dat ze dat al aan het doen zijn. Juist ook mensen die het goede doen, die vastgelopen relaties proberen te herstellen, die goede initiatieven nemen, ook die hebben soms bemoediging, waardering nodig. Zonder dat wordt het lastig.
En in Lucas roept Jezus vooral op tot standvastigheid. Blijf staan voor de zaak van Jezus, die leefde met lef en liefde en zo talloze mensen genas en bevrijdde.
Hij haalde Zacheüs uit de boom, ontzette de overspelige vrouw, praatte met Samaritanen, de Palestijnen voor de Israëliërs van toen.

Hoe kun je nog meer kinderen van licht zijn?
Van geld wordt gezegd dat geld moet rollen, van licht zou ik willen stellen dat je licht moet laten schijnen. Door verwonderd en dankbaar te zijn over het goede dat ons en anderen overkomt. Door gewoon goede dingen te doen, humor en lichtheid te brengen onder mensen wier gemoed bezwaard is. Dan wordt je samen lichter.
Natuurlijk kunnen er dingen zijn, waardoor je verdrietig, angstig of moedeloos wordt. Ja, wat dan. Zelf kijk ik in deze kerk dan naar de ramen. Hoe komt het licht binnen? Het meest licht komt binnen door die plekken wit, waar een barst is gekomen in de mooi geschilderde ramen. Soms moet er dus iets in je barsten, voordat licht binnen kan komen.

Maar boven alles komt het erop aan, te beseffen en vanuit een houding te leven dat je kind van het licht bent. Toe te laten, wat er aan goedheid is, in jouw leven en in deze wereld. Gewoon net als Lars op een berg gaan zitten en kijken naar alle mooie dingen die je omringen. Niet altijd eenvoudig, maar als je het doet wordt je heel blij.

Amen.

| Archief/Bijdragen | Catrinus' "Hoofdpagina" |

AM 18-11-1998 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl