Frank's & Mimi's bijdragen, dienst 13-12-1998

Collage "Monument voor de eerste dag"
op de derde zondag van de advent
Wordt de wereld rond?

Lezingen:

Welkom:

Vandaag is het de derde zondag van de advent. De derde zondag in een reeks waarin we opgeroepen worden ons voor te bereiden en ons te bezinnen op licht en duister.
Vandaag is ook de derde zondag in de reeks diensten onder het thema De weg van gerechtigheid en vrede. Vandaag staat daarin de 50e verjaardag van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens centraal. In de collage van teksten en liederen die u zodadelijk zult horen is daaruit het taaie eerste stuk opgenomen. Het geeft de gedachten weer die aan de verklaring ten grondslag liggen. Niet makkelijk om te lezen, maar ik hoop dat ze door voorbeelden in de overweging wat verteerbaarder worden. Verder zijn het woorden die erom vragen herlezen en herkauwd te worden. Mede daarom zal na de dienst ook de volledige tekst van de Universele Verklaring te verkrijgen zijn.
Ik zou hier ook graag Fons Ruitenbeek bedanken voor het enorme werk dat hij voor deze themadiensten verzet heeft. Zonder hem was het absoluut niet mogelijk geworden.

Thema vandaag is: Wordt de wereld rond? Zou het dan waar zijn dat zoveel eeuwen na de ontdekking dat onze aarde rond is, onze wereld ook daadwerkelijk rond wordt? Zou het einde van de platte aarde dan toch nabij zijn? De platte aarde, met haar grenzen waar mensen vanaf geduwd kunnen worden, zou die rond worden en zo ons de mogelijkheid geven elkaar te omarmen en de cirkel van verbondenheid te sluiten?

Overweging:

We bevinden ons vanmorgen op het scherp van de snede, door de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens zo centraal te stellen in onze viering. Gaan we te ver door deze verklaring onder de titel "blijde boodschap" voor te lezen? Is dit werkelijk een stap in Gods goede richting?
Ik denk van wel, anders had ik hier vanmorgen ook niet gestaan. Ik kan zelfs zeggen dat ik in de voorbereidingen hiervoor en door de aandacht die de verklaring in de media gekregen heeft, meer en meer in de waarde ervan ben gaan geloven.
Met al de moeilijke, min of meer juridische woorden die we vandaag gekozen hebben, wordt toch een visioen opgeroepen. Een visioen dat spoort met wat in de bijbelse traditie gehoopt en beleden wordt: een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; een nieuw Jeruzalem waarheen de volken in drommen zullen opgaan; een leven in Christus waarin geen onderscheid tussen Jood of Griek, slaaf of vrije meer zal bestaan; een wereld van sjaloom, van alomvattende vrede, net als op de eerste dag waarop de mens door Gods adem het leven zag.
Worden in de bijbel niet ook veel visionaire, profetische én juridische woorden met elkaar verbonden om een goede, goddelijke wereld vorm te geven? De goede verhouding tussen God en mensen wordt vorm gegeven in een verbond, een gebruikelijke, juridische vorm om de verhoudingen tussen mensen goed te regelen, zodat vrede en voorspoed mogelijk worden voor allen.
Met de woorden die we vandaag gekozen hebben, wordt ook het visioen opgeroepen waarop we hopen als we de geboorte van het kerstkind elk jaar gedenken. Meer nog: door de geboorte van dat kind te gedenken, belijden we elk jaar opnieuw dat Gods goede wereld niet alleen iets is waarop we hopen, maar ook iets wat we dagelijks geboren kunnen laten worden.
In die gelovige traditie mogen ook de woorden van de Verklaring van de Rechten van de Mens eens opgenomen worden. Ze mogen dan bepaald zijn door de omstandigheden en overtuigingen van onze eigen tijd, maar geldt dat niet voor alle woorden die ons overgedragen worden, ook die in de Schrift, ook die van de Blijde Boodschap?

Zoals visioenen, net als de geboorte van het kind, altijd ook voortdurend werkelijkheid worden, zo worden ook de woorden van de Universele Verklaring voortdurend waar, ondanks alle tegenspraak die we ook tegenkomen.
Meest sprekende voorbeeld is nu de arrestatie en mogelijke uitlevering en berechting van Augusto Pinochet. Het is toch mogelijk dat de reuzen, de beesten van onze tijd ter verantwoording geroepen worden. Zoals na de Tweede Wereldoorlog processen gevoerd konden worden in Neurenberg en Tokio. Zoals de roep om internationale tribunalen steeds sterker wordt. Zoals in Den Haag steeds hoger geplaatsten uit het voormalig Joegoslavië ter verantwoording geroepen worden. Zoals daar erkend wordt dat verkrachting een oorlogsmisdaad is. Zo kan de "suprematie van het recht" voorkomen dat geweld voor mensen noodzakelijk wordt om groot onrecht te bestrijden.
Het recht kan zo voorkomen dat mannen en vrouwen ongelijk behandeld worden in salaris en pensioenen, zoals pas nog is gebleken bij 'onze eigen' KLM. Het recht kan zo voorkomen dat mensen die gediscrimineerd worden geen bescherming krijgen van hun politie. Het recht kan zo voorkomen dat mishandeling in een gezin maar doorgaat, omdat men geen vluchtweg kan zien.
Natuurlijk is er nog op vele plaatsen tegenstand tegen deze boodschap van vrijheid en gelijkwaardigheid. Maar het handvat is ons gegeven om hier tegenin te gaan, al is het soms een lange weg. Een nieuwe twijg kan zo ontspruiten aan de stronk van Isaï.

Laat deze Verklaring van de Rechten van de Mens zo een oproep voor ons zijn om menswaardig te leven, om Gods verbond recht te doen. In ons eigen leven en in onze eigen kring, maar ook in het grote politieke bedrijf en onze keuzen daarin.
Laten we zo de weg bereiden van de Heer. Maak zijn paden recht en maak zijn wereld rond.

| Archief/Bijdragen | Frank's "Hoofdpagina" | Mimi's "Hoofdpagina" |

AM 2-1-1999 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl