Lezingen:
Welkom in deze dienst in de Duif, als je hier voor het eerst bent hopen wij dat je je thuis voelt bij deze Godsgemeenschap en voor hen die regelmatig hier komen ook een hartelijk welkom: wij hopen op een gezegend en vruchtbaar samenzijn op deze zondagochtend.
Vandaag gaan de teksten over roepen, geroepen worden en horen, gehoor geven aan.
Even een stukje context van de verschillende teksten :
Samuël dienstbaar in het heiligdom in Silo wordt geroepen
door God, aan wie hij opgedragen is door zijn moeder: Samuëls
moeder Hanna was n.l. kinderloos in tegenstelling tot Peninna
de tweede vrouw van haar man Elkana.
Hanna smeekte de Heer om haar een kind te schenken en beloofde
dat zij -als dat zou gebeuren- haar kind zou doorgeven aan de
God van het Verbond. En Hanna hield haar belofte: nadat zij haar
triomf had uitgezongen in het lied dat in 1 Samuël 2 staat
opgetekend, gaf zij haar kind toen hij niet meer aan de borst
hoefde aan de priester Eli die de Eeuwige diende in het heiligdom
van Silo waar de ark van het verbond stond opgesteld.
Soms is de Bijbel net een spannende roman zo ook hier. Het verhaal
van Samuël kent al in de eerste vier hoofdstukken talloze
hoogtepunten.. Ik noem alleen maar : de strijd tussen de beide
vrouwen over de eer van het hebben van kinderen, de triomf van
Hanna als haar grote verlangen naar een kind wordt vervuld, de
roeping van Samuël en wat daarna gebeurt dat het heiligdom
Silo waar Eli en later Samuël hun Heer dienden, letterlijk
naar de Filistijnen gaat..
Paulus geeft in zijn brief aan de Romeinen aan ons een exposé over de boodschap en hoe deze tot mensen komt ; kortom hoe belangrijk het is dat de boodschap doorverteld wordt en dat als je je geroepen voelt, je er ook gehoor aan geeft.
Johannes verhaalt in zijn evangelie over het begin van de vorming
van de Jezus beweging vlak na de doop van Jezus in de Jordaaan
door Johannes de Doper. Saillant detail : Jezus wordt door Johannes
Lam van God genoemd waarmee hij verwijst naar een tekst uit Jesaja,
er zijn verschillende opvattingen over de betekenis van die naam
of bijnaam van Jezus, maar daar kom ik straks op terug.
En dan nog de tekst van Dag Hammerskjöld uit zijn dagboek
: Merkstenen. Deze tekst begint met het thema door de liturgievergadering
voor deze zondag gekozen : 'Ik weet niet wie of wat de vraag stelde
..'
Twee duidelijk verhalende teksten uit Samuël en Johannes
waarin duidelijk is wie wat doet, ofwel waar het noemen van namen
voorop staat.
En twee teksten meer beschouwend van aard van Paulus en Dag Hammerskjöld
zonder namen, maar wel met een hele duidelijke inhoud. Aan ons
om vandaag te verstaan wat God ons zeggen wil en daarnaar te handelen.
Ik lees u een fragment voor uit "Merkstenen":
Ik weet niet wie -of wat- de vraag stelde. Ik weet niet waarom
zij gesteld werd. Ik herinner mij niet, dat Ik antwoordde. Maar
eens zei ik 'ja' tegen iemand - of zoiets. Vanaf dat moment heb
ik de zekerheid, dat het leven zinvol is en dat mijn leven, in
onderwerping, een doel heeft.
Het is een beetje een gevaarlijk thema om het over roeping
te hebben. Er zijn mensen die zich in het verhaal van Samuël
best kunnen herkennen. Mensen die ook zo'n moment in hun leven
of verschillende momenten weten dat zij geroepen werden door de
Allerhoogste.
Bij anderen is dat heel wat minder duidelijk ook al is het er
wel zoals bij Dag Hammerskjöld die zegt :" Ik herinner
mij niet eens dat ik antwoordde, maar eens zei ik 'ja' tegen iemand
of iets."
En weer anderen herkennen het beeld van roeping duidelijk niet:
Ik hoor nooit wat; alles wat ik deed, ook al was het goed voor
anderen , was in mijn eigen belang, zei iemand op de liturgievergadering.
Een parallel met Kuitert die zegt : 'Alle spreken over boven,
komt van beneden, ook de uitspraak dat iets van boven komt.'
Wat moet ik dan met mijn uitspraak dat de Heilige Geest nog langs
moet komen op zaterdagmiddag ? Zit ik mijzelf en jullie een beetje
te belazeren ??
En wat te doen met al die oprechte ervaringen van mensen, van
hun herkenning vaak achteraf dat de Eeuwige in hun leven binnenstapte
op heel verschillende tijdstippen : bij vreugde en verdriet of
via de stem van een ander mens geroepen om de Bijbel te gaan lezen
en samen te kijken wat je ervan in praktijk kan brengen zoals
in de eerste Duifjaren .
Samuel bevindt zich in goed gezelschap met zijn roeping door
de Heer, ook Abram en Mozes werden tweemaal bij name door de Heer
geroepen en later ook Saulus die zich na zijn bekering Paulus
noemt alleen al om aan te geven dat hij echt een ander mens is
geworden . Samuel is een jongeman in de voorbereiding om dienaar
te worden van de Allerhoogste, hij slaapt in het heiligdom vlakbij
de ark van het Verbond en toch hoort hij niet dat God het was
die hem bij name riep. Ter verontschuldiging wordt gezegd dat
het niet zo vaak meer voorkwam dat de Eeuwige aan mensen verscheen.
Nou, dat is nu ook niet echt gebruikelijk heden ten dage dat God
aan ons verschijnt in werkelijkheid of in een visioen.
En dat Jezus aan ons verschijnt zoals aan Andreas en een andere
leerling van Johannes in het evangelie van Johannes daar kunnen
wij ook niet van meepraten.
En dan moet je Hem ook nog herkennen . Johannes de Doper wist
wie Hij was, hij had Jezus gedoopt en bij die gelegenheid bij
name genoemd en gaf het aan de leerlingen aan : Daar is het Lam
van God, daar is degene die de wereld bevrijdt van zonde en schuld
zoals Jesaja heeft gesproken of zoals sommige schriftgeleerden
zeggen : daar is degene die zelf zonder zonde is en die zich als
offer geeft voor de wereld vol geweld en verraad. De herder die
tegelijk het lam is wat nog zo onschuldig rondspringt.
Het wordt er niet simpeler op zo : Kunnen wij een conclusie
trekken ??
Het is simpel als iemand je bij name noemt : Cees, Marina, Mimi,
Rob, Mark, Werner, Ans, Lida, Carla, Gerda, Ton, Corstiaan, Hans
.en zegt : doe je met mij mee want ik heb een goed plan
voor de wereld.
Dan krijg je heel wat mensen mee vooral als het een verbetering
is ten opzichte van de huidige situatie : in de tijd van de discussies
over kernwapens kwamen er tienduizenden mensen de straat op om
te demonstreren tegen dat oorlogstuig waarvan wij niet wisten
wie dat nog in de hand had.
Nu krijg je heel veel mensen de straat op in een stil protest
tegen zinloos geweld, ook een goed plan om de wereld een beetje
schoner te maken.
En of het een goed plan is dat herken je meestal wel, de een maakt
het onderscheid op meer rationele gronden een ander laat vooral
gevoelsmotieven spreken, maar beiden komen eruit wat wel of niet
goed is..
Nog een component komen wij hier tegen: de ene mens laat zich
leiden door de ratio, door het denken; een ander zal meer zijn
emoties volgen en ook gevoeliger zijn voor signalen die je niet
met het blote oog kunt waarnemen, of geluiden die je zelfs met
een gehoorapparaat nog niet hoort. Daar is niks mis mee : de ene
mens zit nu eenmaal zus in elkaar en de ander zo. Je hebt mensen
voor wie geloven beter gaat als je erbij zingt en muziek maakt
; je hebt mensen die van een mooie goeddoordachte preek houden
en die daardoor gevoed worden; je hebt mensen die door het licht
van kaarsen in een open en meditatieve houding komen te staan
ten opzichte van hun Heer en Herder en je hebt mensen die God
in de natuur sterker ervaren dan in de stad.
Zoveel mensen, zoveel manieren om te geloven in degene die met
een goed plan op aarde kwam en ons allen bij name roept middels
de Schrift.
De boodschap is goed, het is het goede nieuws dat door lieflijke
voeten overgebracht wordt, zo spreekt Paulus. Maar hij maakt zich
ook zorgen dat mensen het niet horen omdat het niet verkondigd
wordt. En dat mensen niet weten dat zij gezonden zijn.
Want alleen dan kunnen mensen tot het geloof komen dat het evangelie
van Jezus Christus een goed plan is. En welke motieven je ook
bij jezelf herkent, het is goed als je meedoet met liefde en vriendschap
uitdragen, met positief te denken, het enthousiasme in elkaar
stimuleren, de hoop levend houden, blijven luisteren naar wat
je opvangt ook voor de ander, elkaar meenemen en niet loslaten
zoals Jezus doet die zegt : 'Kom maar mee en je zult het zien.'
Alles mag, dat is zo mooi van vandaag. Vroeger kwam er vuur uit
de hemel als je de foute dingen zelfs maar dacht.
Nu mag je zelf denken, voelen, horen wat je wilt en ook geloven
wat je wilt. Als jij hoort en een ander niet, is er niet een van
beide zondig of schuldig. Neen, je kunt elkaar wijzer maken. Soms
ben jij de rots in de branding en dan weer die ander bij de uitvoering
van het Goede Plan van Jezus Messias. Als wij het maar aan elkaar
blijven vertellen en elkaar in de waarde laten die ieder mens
heeft.
En natuurlijk is er geen onderscheid in wie waartoe geroepen wordt
: ieder die talenten heeft, kan zij - zeker in onze basisgemeente-
inzetten. En niet naar mekaar blijven kijken en wachten tot een
ander het doet, want waarschijnlijk heeft die iets anders waar
te maken. Het Evangelie van Jezus Christus moet via mensenhanden,
mensenmonden werkelijkheid worden op aarde. Door de woorden van
Paulus zijn wij allemaal geroepen, zijn wij allemaal gezonden
om gerechtigheid en vrede te verkondigen op een aarde die soms
overrompeld wordt door groot geweld.
En wij kunnen elkaar vragen om hulp bij die schijnbaar immense
taak, wij kunnen elkaar ook vragen om troost als het niet goed
dreigt te gaan, wij kunnen elkaar vragen om rust en ruimte als
wij even niet meer kunnen als het ons allemaal te veel wordt.
Want wij leven in de gemeenschap van Jezus Christus en ieder mens
is van belang.
Wij mogen geen naam vergeten van de mensen die bij ons horen want
de wereld is al onherbergzaam genoeg. Amen.
In de naam van de Jezus Messias die met goede bedoelingen op
deze aarde kwam om te mens te zijn samen met ons nodig ik jullie
uit aan zijn tafel.
Wij eten en drinken op het goede plan voor de wereld en op het
feit dat wij daar allen voor zijn uitgenodigd.
Komt want alles is gereed.
De Eeuwige zegene ons en Hij behoede ons,
De Barmhartige doe haar aangezicht over ons lichten en zij ons
genadig
De Onnoembare verheffe Zijn aangezicht over ons en geve ons vrede.