Catrinus' bijdragen, dienst 30-4-2000

-

Lezingen:

Welkom

Van harte welkom U allen, op deze eerste zondag na Pasen. Welkom ook namens Ton, die samen met mij voorgaat. Onze vaste dirigent Henk is er niet, maar als we goed op Fons letten, dan zal het goed gaan.
Laten we in het begin van deze viering stil worden. Een moment om stil te staan bij ons zelf, bij wat er in onze hoofden en harten leeft en wellicht willen we daar iets van overleggen aan de Eeuwige.

Vrede. Vrede. Met deze woorden komt de opgestane Heer zijn mensen tegemoet.
Bidden wij om vrede.
Trouwe God,
Aan het begin van deze viering komen we tot u
en binnen in ons gaat misschien wel van alles te keer
vreugde, pijn, boosheid, teleurstelling, het gevoel het niet goed te doen,
dankbaarheid
Kom met Uw Geest over ons
dat wij rust inademen
mild worden en niet meer zo in gevecht zijn met ons zelf
zodat wij midden in dit leven
aanwezig kunnen zijn
als zonen en dochters van u.
Amen.

Inleiding

Vandaag op de eerste zondag van Pasen twee lezingen. De eerste gaat over wat er gebeurt in de jongste christengemeenschap. Het wonder van de opstanding van Christus zie je daarin verder gaan.
De tweede lezing gaat over het verhaal van de 'ongelovige Thomas' In mijn overweging zal ik me vooral op deze lezing concentreren. Wie zijn wij? Zijn wij net als Thomas? Moeten we eerst zien, voelen en dan geloven? In het evangelie wordt deze Thomas ietwat negatief afgeschilderd. In mijn overweging zal ik aangeven dat ik dat niet terecht vind..
Laten we eerst luisteren naar hetgeen uit de schrift tot ons komt.

Overweging.

Afgelopen donderdag was ik in een Turks buurthuis in Deventer. Normaliter zou ik daar nooit gekomen zijn, maar mijn zusje had een boek geschreven, dat onder meer over Turken in Overijssel ging, vandaar. Toen dat buurthuis werd geopend, had de gemeente gevraagd of de Turkse eigenaars nog iets bijzonders wilden hebben, want daar was wel geld voor. Gedacht werd aan een piano, een geluidsinstallatie of iets in die geest. Die mensen vroegen echter:
Wij willen graag een mooie foto van onze koningin. Ten teken dat zij ook koningin van allochtonen in Nederland is. Ze hebben het gekregen.
Soms hebben mensen iets tastbaars nodig om ergens in te geloven. Om een belangrijke gedachte levend te houden.
Hoe zit dat nu bij ons? Hebben we ook tastbare zaken nodig. Of zouden we zonder enig tastbaar teken van de Eeuwige toch in Hem kunnen geloven? En wat is dat dan, geloven?

De lezingen van vandaag geven een goed antwoord denk ik. Als we ons wat meer in de situatie verdiepen, dan komen we veel te weten. De discipelen waren bijeen. Dubbel verslagen denk ik.
Ten eerste was hun grote vriend en voorman Jezus gekruisigd. In Hem hadden ze nog de hoop dat hij zou kunnen optreden tegen de Romeinen en tegen de heersende Joodse klasse. Maar hij werd door het regime - zowel het Romeinse als het Joodse - uit de weg geruimd.
Naast dat Jezus overleden was, hadden ze ook nog eens te vrezen voor hun eigen leven. Uit vrees voor de Joden hadden ze hun deur gesloten.
Verslagen van verdriet en met de angst om het hart, zaten ze daar bijeen. En dan dringt Jezus tot hun midden door en hij zegt: Vrede. Hij herhaalt het en zegt Vrede. Vervolgens brengt hij de Geest van God over hen. Wat daarmee precies gebeurde, is niet geheel duidelijk. Toch waren ze verbaasd verheugd. We hebben de Heer gezien! riepen ze een week later.
Ik denk dat die Geest Gods toch een ommezwaai heeft bewerkt bij de discipelen. De dood heeft niet het laatste woord, de angst is niet alles verlammend, nee, ze kunnen weer ademhalen er lijkt weer perspectief te komen.

Om te geloven, moet er in de eerste plaats een vonk overspringen. Bij sommige mensen is dat te zien, dat er een vonk is overgesprongen. Die stralen iets uit. Bij die mensen kun je rustig worden, tot jezelf komen. Een mildheid, een acceptatie, compassie.

Voor sommigen is misschien een verhaal genoeg om die vonk te laten ontspringen. En die vonk ontspringt wellicht ook wel, omdat bij sommige mensen dat geloof misschien wel zit ingebouwd om het zo maar te zeggen.
Maar ik - en met mij verschillende anderen bleek op de maandagavond - heb soms concrete tekenen nodig. Gelukkig ontvang ik die ook.
Zoals bijvoorbeeld op goede vrijdag. Op die dag was mijn vader precies 20 jaar gestorven. Ik ging toen voor het eerst naar het graf van mijn vader, samen met mijn moeder. Met de bedoeling om mijn vader daar - nu pas - een waardige plaats te geven. Het graf was half overwoekert met kleine struiken tijm en lavendel. Ik had niets bij me en met m'n blote handen begon ik te snoeien. Eenmaal begonnen, wilde ik het ook goed doen. Dus ik was het hele grafperk aan het vernieuwen. Terwijl ik daarbij met m'n handen door de aarde ging, viel me op hoe enorm veel leven er in de aarde zat. Slakken, wormen, rupsen, pissebedden, het was een leven van betekenis. Ik was geraakt te zien dat leven verder gaat.
Soms moet je dus de dingen met je blote handen voelen, voordat de levende God tot je door kan dringen.

Dat bedoel ik dan ook met het thema van deze viering: Geloven gebeurt pas in contact
Het is geen abstracte theorie, maar het gaat om concrete ervaringen op essentiële momenten in het leven van mensen. En vaak gebeurt er dan iets tussen mensen of tussen mensen en God.
Zoals de beschrijving in Handelingen, daar wordt tastbaar en zichtbaar wat geloven inhoudt.
Delen.
En dat verhaal gaat verder ook vandaag. Dan is er een passagier in een bus, die de chauffeur te drinken geeft, nadat een akelige aanrijding heeft plaats gevonden.
Dan is daar een man, die op bezoek is bij zijn schoonmoeder, die net bijkomt van een zelfmoord poging. Het enige wat hij doet is heel lang haar hand vast houden. Na 3 kwartier zegt zij: Ik houd van je. Met andere woorden, zij kan weer contact maken met een stroom van liefde in haar leven.
En dan is er Thigh Nhat Hanh, een Vietnamese monnik, die vrede bracht in de oorlog in Vietnam door te zeggen - zoals Jezus - vrede. Door via meditatie technieken mensen innerlijk tot vrede te laten komen en mensen te laten verzoenen. Over de hele wereld heeft hij volgelingen. Mensen die meer in vrede en verzoening leven.
Vanuit die vonk, vanuit die eerste bezieling van het geloof, de adem van de Geest, worden we uitgenodigd het geloof concreet te maken. Tastbaar. Zodat ook ongelovige Thomassen kunnen zien en begrijpen waar het om gaat.
God geve het, dat we ingaan op zijn uitnodiging. Amen.

Nodiging

Ik mag u allen uitnodigen deel te hebben aan de maaltijd, zoals die is ingesteld door Christus.
Zoals God zich met ons mensen heeft willen verbinden bij uitstek door Jezus Christus, zo nodigt Hij ons allen weer opnieuw uit, deelgenoot te worden van Licht en Liefde en dat onder elkander te verspreiden.
Komt nu, want alles staat gereed en verheugt u in uw God en verheugt u in elkaar.

Zegenbede

Aan het einde van deze viering wil ik God vragen om zijn zegen.
Moge de Eeuwige ons zegenen en behoeden
Moge Hij de glans van zijn gelaat over ons spreiden en ons genadig zijn
Moge de Eeuwige zijn gelaat naar ons keren en ons vrede schenken.
Amen.

Gebeden uit de gemeenschap

Lieve God,
Soms is het goed om eens voetsstoots te geloven
zonder het verstandig te verklaren of een verklaring te zoeken aan een zinssnede
God, open ons hart, dat wij vanuit ons gevoel geloven
en het niet kapot maken met ons verstand.

Goede Herder,
Blijft U ons geloof en vertrouwen schenken in de mensen om ons heen,
zodat wij verder kunnen gaan
in dit leven op aarde.

Heer,
Vandaag wordt Uw leerling Thomas vweer voor het voetlicht gehaald.
Als er één leerling van U mij aanspreekt, dan is het Thomas wel.
Ook ik ben iemand van eerst zien en dan geloen
Maar U vraagt juist van ons om te geloven zonder gezien te hebben.
Dat is iets wat ik niet uit mijzelf kan,
daar is hulp bij nodig, Uw hulp.
God,
Kom mijn wankelmoedig geloof te hulp.

Lieve God,

Geloven gaat toch altijd wveel beter samen dan alleen,
Jouw gemeenschap 9s voor mij voorwaarde niet altijd als Thomas te zijn
Als ik zie wie Jij om Je heen hebt verzameld,
wordt ik er stil van.

God, Schepper,
Jij die er al was voor het begin,
die mee ons opgetrokken bent
met miljarden mensen
die wij ook vandaag opnieuw mogen aanspreken en toelaten;
U die er zult zijn tot op de jongste dag
dat wij U inademen en de wereld bezielen
dat we solidair zijn, elkaar vast houden zoals U dat bent en doet.
Amen.

| Archief | Archief 2000 | Catrinus' "Hoofdpagina" |

AM 27-8-2000 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl