Marina's bijdragen, dienst 16-7-2000

-

Lezingen:

Welkom en inleiding.

Welkom in deze dienst van Schrift en Tafel in de Duif, welkom als je hier voor het eerst bent, welkom als je een regelmatige gast in ons midden bent, welkom ben je en dat was al duidelijk toen wij het openingslied met elkaar zongen.
Op deze zondagmorgen is er even tijd om bij te komen, om op te laden, om ons te laven aan de muziek en aan de goede woorden en om even pas op de plaats te maken in Gods huis.
Wij lezen vanmorgen 3 teksten : een stukje proza uit het boek Amos, een gedeelte uit het Marcus-evangelie en een stukje uit de 1e brief van Paulus aan Timotheus.
Ik geef een korte toelichting :
AMOS is een profeet die optreedt in de tijd dat Israel in tweeën is verdeeld, het rijk Israël en het rijk Juda. Jerobeam koning van het rijk Israël heeft Bethel ( wat in het Hebreeuws huis van God betekent) tot nationaal heiligdom verheven en de in de tekst genoemde Amasja is hogepriester van dat heiligdom.
Amos profeteert in 750 voor Christus in Israël in een tijd, die gekenmerkt wordt door grote welvaart, politieke rust en ogenschijnlijke vroomheid. Amos treedt op tegen het onrecht in de maatschappij en tegen het feit dat mensen zich beroepen op God om hun kwade praktijken goed te praten.
MARKUS vertelt over de uitzending van de apostelen. Het verhaal spreekt voor zich en ik zal er in de overweging uitgebreid op terug komen.
Dan PAULUS 1E BRIEF AAN TIMOTHEUS, geen makkelijke kost, je zou bijna zeggen een foute tekst niet zozeer naar de inhoud van het 1e gedeelte, maar het is de toon die hier wat vals klinkt. In goed gereformeerde kringen kijkt niemand hiervan op, maar voor ons kritische mondige mensen lijkt de tekst totaal achterhaald.
Paulus schrijft aan Timotheus hoe hij een gemeente moet opzetten en onderhouden, een soort briefing eigenlijk, vergelijkbaar met de peptalk die ik wel eens van mijn direktie krijg te horen. Ook dan denk ik dikwijls: kan ik het niet wat minder, is dit niet zwaar overdreven…
Maar bij allemaal, Amos, Jezus en zijn discipelen en Paulus gaat het uiteindelijk over de opdracht om het goede te doen in deze wereld.
Naar aanleiding van de teksten en de wijze waarop daarin beschreven staat hoe je een opdracht kunt vervullen, wil ik met jullie verder denken over de vraag : hoe wij erachter komen wat ons te doen staat in deze wereld.
Ik wens ons allen een goede en gezegende dienst toe.

Overweging.

Wie weet precies wat zijn of haar opdracht is in het leven ?? Of anders gezegd wie weet waarom ie hier op aarde rondstapt, nu in het jaar 2000 ??
Veel mensen zijn op de een of andere manier op zoek naar de zin van hun bestaan.
Er zijn glasheldere redenen waarom jij nodig bent hier en nu : voor je gezin,voor je man, voor je vrouw, voor je kinderen, je kleinkinderen, je ouders, je zuster, je broer, je vrienden en vriendinnen en voor buren voor wie jij wat kunt betekenen; voor konkrete acties voor goede doelen, voor het werk in de buurt , bij de politieke partij, de sportclub of in je werk vrijwillig of betaald ook daar heb je verantwoordelijkheid op je genomen voor jezelf en voor andere mensen. Dat is heel konkreet. Daar heb je bij die vraag naar de zin van je bestaan houvast aan.
En dan zijn er nog de echte spirituele zoekers, die dieper gaan dan het zichtbare. In kerkelijk verband of elders.Elke keer is er wel een nieuwe groeigroep, bewustwordingskader, voor elk wat wils, elke tijd heeft haar eigen ontwikkeling daarin.Dat levert dikwijls veel op…

Maar het gekke is als je het weet, zegt dat nog niks want zowel Amos als de twaalf apostelen hadden eerder andere dingen gedaan dan wat zij in de teksten doen die zoëven gelezen zijn.
Amos was een hereboer, hij was schapenfokker in Tekoa en hij kweekte ook nog vijgen. En de discipelen waren merendeels vissers die Jezus ergens opgediept had langs de kant van het meer.
Amos krijgt een opdracht van de Heer; hij moet de mensen herinneren aan wat recht is : in het vorige hoofdstuk zegt Amos : jullie hebben recht veranderd in gif en rechtvaardigheid in venijn.En wat zo prachtig is, hij reageert zeer nuchter en professioneel op de aantijgingen van Amasja de hogepriester van het heiligdom. Hij is gewoon geroepen door de Heer zelf en wie of wat kan daar tegenop?

De apostelen hadden zich niet aangemeld bij Jezus'uitzendburo avant la lettre maar ze worden er wel op uitgestuurd. Twee aan twee, goede koppels worden uitgerust met veel geestelijk macht, macht over onreine geesten ( letterlijjk niet gereinigde geesten) en macht om te genezen.
En daarnaast gaan zij heel prozaïsch alleen met een stok en sandalen en verder niks op reis.
Zij krijgen een lesje in loslaten, zowel loslaten van materie, van de dingen die je als mens graag bij je hebt, van de zekerheid van proviand, een reistas met spullen en geld voor onderweg, maar ook loslaten van het mogelijke heilandcomplex : als mensen je niet horen of als ze je ergens niet ontvangen , stamp dan het zand van je voeten. Nu is dat bijna onmogelijk, want overal daar in Israël is zand, zoals wij hier in Nederland bijna altijd omgeven worden door water.Dus je moet heel hard en heftig stampen om het stof van je voeten te krijgen.Nadrukkelijk afstand nemen. Zoals een kind een afslaand gebaar maakt als iemand hem of haar aanraakt van wie zij het niet prettig vinden, zo moeten ook de apostelen niet blijven bij mensen die niet geholpen willen worden. Dat klinkt ons hard in de oren, maar het is wel duidelijk en ook veilig.
Het is gevaarlijk om in een foute omgeving te blijven, op een plek waar de normen tegen het menselijke ingaan, waar de menselijke waarden ontbreken. Ook daar kan een mens door besmet raken. Twee aan twee er op uit om elkaar te kunnen helpen en elkaar te kunnen corrigeren als het fout dreigt te gaan.

Eergisteren was ik bij een buschauffeur die net geopereerd is. Een zware operatie waarbij zijn lichaam zodanig aangedaan is dat hij niet meer kan zitten, alleen nog maar staan en liggen voorlopig. En buschauffeur zijn, is een zittend beroep. Zijn middel van bestaan maar ook een van de belangrijkste drijfveren van zijn leven, de bus en zijn klanten zijn voorlopig buiten beeld. Letterlijk grepen zijn handen in de lucht op zoek naar datgene wat hij kwijt is : houvast, duidelijkheid, weten wat je te doen staat, omdat je er goed in bent. Omdat je mensen kan helpen om van A naar B te komen.
Wat een loslatingsproces is er voor hem begonnen !!

Is de zin van je bestaan dan gelegen in kunnen loslaten ?? In genieten als je iets of iemand een tijdje mag vasthouden ?? In ermee kappen als de dingen waar je mee bezig bent, een doodlopend spoor lijken te zijn ?? Of opbreken als de mensen die jij wilt duidelijk maken wat voor jou belangrijk is, niet naar je willen of kunnen luisteren???
Ligt het in openstaan als er een andere opdracht voor je komt, als je iets totaal anders moet gaan doen voor mensen ?? Op het gevaar af dat je als onbetrouwbaar bestempeld wordt …

Weet jij wat je opdracht is in het leven, weet jij of je alleen of met z'n tweeën op pad moet ??
Het verhaal van Paulus komt ons wat ongeloofwaardig over : wat een zekere Tinus : ik spreek de waarheid, ik lieg niet !!

Maar als je het mij zou vragen, durf ik ook te zeggen dat ik het zeker weet. Dat ik geboren ben om het licht te brengen in mijn eigen leven en in dat van mijn kinderen en van de mensen die in mijn omgeving verkeren. Dat is een opdracht, waar ik in geloof en waar ikzelf ook kracht uit put, want dat doe ik niet alleen op eigen kracht.
Het is wel prettig als je het zeker weet wat jouw opdracht is, als er diep in je het besef is: dat kan alleen ík doen !! Of ík ben de enige die in die zaak scherp ziet . Of ik krijg niet voor niks die ingeving !! Helaas zijn wij soms een beetje kwijtgeraakt om te luisteren naar onze innerlijke heraut. Amos zei doodgewoon : de Heer heeft mij gezegd….
Paulus zegt: ik weet het zeker….dat God wil dat alle mensen gered worden en dat zij tot de kennis van de waarheid komen.
Belangrijk is dat je je niet laat leiden door oude twijfels, door vergane boodschappen, door beschimmelde autoriteiten. Nu is het leven zo en morgen is het weer anders. Amos trekt zich niks aan van de machtsstrijd die Amasja wil aangaan. Hij trapt er niet in.
De apostelen wordt geleerd om zonder ballast op weg te gaan, waar het goed is, ben je welkom en is oud en beschimmeld brood niet nodig.
Soms is het wel lekker om je vast te houden aan oude dingen, om je te verschuilen achter je ballast omdat je dan het nieuwe en onbekende nog niet hoeft aan te gaan. Want op elke dag van de week kan jouw opdracht gewijzigd worden. Dat is het enge en tegelijk spannende van jouw levensreis.Weet jij wat de zin is van jouw bestaan ??? Weet jij waar je vandaag voor leeft en wellicht morgen ook ?? Ik weet zeker dat wij redelijk lijken op die arrogante Paulus : wij weten het zeker wel. Misschien zit er nog wat oud spul voor. Misschien richten wij ons teveel op datgene waar wij nu net niet voor hoeven te leven in tegenstelling tot die ander die naast je zit. Ik betrap mijzelf erop dat ik dikwijls meer kijk naar wat er niet in mijn leven is dan wat er wel is. Eigenlijk is het heel simpel Amos was hereboer en is nu profeet; de apostelen waren vissers en zijn nu healers in dienst van God.
Wat heeft de Eeuwige in jou gelegd, welk Godsgeschenk heb jij voor ons en voor de wereld of nog beter gezegd welk Godsgeschenk ben jij voor ons en voor de wereld ?
Dat klinkt heel groots, en voor een nuchtere Nederlander knap overdreven maar de waarde van ons mensen voor de samenleving en voor de wereld, klein of groot is onschatbaar en het zou zonde zijn als wij die schat in onszelf laten liggen.

Amen

Nodiging.

Zoals Jezus eens het brood brak en de wijn schonk, zo delen wij hier brood en wijn omdat wij Gods mensen zijn en omdat wij het leven in al zijn facetten met elkaar delen.
Ieder van ons kent twijfels over hoe het moet in het leven en ieder van ons heeft ook het licht in zich van de Eeuwige die zegt : ik zal er zijn, ik zal bij je zijn.
Iedereen zonder uitzondering is welkom aan deze Tafel, als je je verbonden voelt met degene die naast je is of tegenover je, komt dan want alles is gereed.

Zegenbede.

De Eeuwige zegene ons en hij behoede ons,
De Barmhartige doe haar aangezicht over ons lichten en zij ons genadig
De Onnoembare verheffe zijn aangezicht over ons en geve ons vrede.
Amen

| Archief/Bijdragen | Marina's "Hoofdpagina" |

AM 18-7-2000 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl