Alet's bijdragen, dienst 3-9-2000

-

Lezingen:

Welkom.

Namens de Duifgemeenschap heet ik u allen van harte welkom in deze dienst.
U had mij hier niet verwacht, ik zelf ook niet tot vrijdagavond maar Reinier ter Hart is helaas ziek en ik heb zijn taak hier overgenomen.
U zult begrijpen dat de inkt van mijn overweging nog nat is en dat ik niet veel tijd heb gehad alles rustig te kunnen overwegen en heroverwegen. Ik heb dus de komende week net als u, hoop ik, nog iets te overwegen.

Inleiding.

In de liturgievergadering is besloten de volgorde van de lezingen om te draaien en ik ben daar erg gelukkig mee. Ze staan nu in opvolging van tijd naar gebeurtenissen.
De wetten, waar de lezingen over gaan, worden geschreven, aangepast, heroverwogen en telkens in een andere kontekst bekeken. Het volk dat op het punt staat het nieuwe land te betreden krijgt de tien geboden ter vervanging/aanpassing van oudere wetten. Ten tijde van Jezus heeft dit volk deze wetten tot WET gemaakt en wijst Jezus hen erop dat de mens er niet is voor de wet, maar de wet voor de mens. En Paulus tenslotte helpt de Christengemeenten om niet in dezelfde valkuil te trappen. Dat dat maar ten dele gelukt is weten wij allen. Want omwille van wetten die mensen gemaakt hebben om zogenaamde God te dienen, ontstaan conflicten - zelfs oorlog. Wij zoeken God en als we denken deze gevonden te hebben maken we er een wet van of bestempelen het als het ware geloof en vinden dat als iemand in strijdt hiermee handelt, tegen God handelt.

De lezingen van vandaag willen duidelijk maken dat God niet aanbeden kan worden door wetten maar door ons gevoel te laten spreken.
Laat ons aan het begin van deze dienst even stil worden.
Laten wij ons afstemmen op God met onze blijdschap, met ons verdriet of zorgen...

Overweging

Je handen wassen voor het eten is een goed voorschrift. Het voorkomt dat er met het eten ook allerlei vuil naar binnen gaat. Het voorkomt besmetting en ziekte.
Zo hebben de joden meer voorschriften die uitermate wijs zijn. Sommige vleessoorten bederven sneller bijvoorbeeld, die zijn hun verboden. Deze spijswetten stammen van voor de ballingschap en werden opgesteld om ziekten te voorkomen.

Voor het trekkende volk beschreven in Deuteronomium, lopend door de woestijn en geen supermarkt om de hoek met dagverse produkten, zijn dit ook goede geboden. Maar zij komen straks in een nieuwe situatie terecht en hebben behoefte aan een hernieuwing van de andere oude wetten. Het kleine volk is dan eindelijk vrij en onderweg naar een leven van zelfbepaling en onafhankelijkheid. De voorschriften en bepalingen die Mozes hun brengt, de tien geboden, brengen de oudere voorschriften terug naar de kern van de zaak: het welzijn van de mensen. Ze zijn erop gericht om gelukkig en vrij te kunnen leven in een nieuw land. Het is niet de bedoeling de bevrijden opnieuw in afhankelijkheid en onderdrukking te brengen. Wetten zijn er voor mensen, niet om mensen te onderdrukken en te veroordelen.

De ontwikkeling van de mens gaat voort, wetten moeten dagelijks aangepast worden. Anders gaan ze een eigen leven leiden. Precies dat is waar Jezus steeds weer op botst in zijn omgang met farizeeën en schriftgeleerden. En steeds weer wijst Jezus hun op de geest van de wet. Die blijft hetzelfde. Wetten zijn er voor het welzijn van mensen.
Jezus wijst hen op een uitspraak uit Jesaja 29 vers 13:
'Dit volk nadert Mij wel met de mond en eert Mij wel met de lippen maar zijn hart is ver van Mij en zijn vrees voor Mij is niet meer dan een wet van mensen, die door mensen wordt aangeleerd.'
Zij verschuilen zich achter een zogenaamd ' geloof' dat ze zelf gecreeërd hebben. Zij laten wetten gelden boven het welzijn van de mens, boven wat zij in hun hart voelen.
'Wee u, wetgeleerden, want u legt de mensen lasten op die niet te dragen zijn...' Wee u, wetgeleerden! U hebt de sleutel weggenomen die toegang geeft tot de ware kennis. Zelf bent u niet naar binnen gegaan en anderen, die wel wilden, hebt u het verhinderd!'
Als je alleen leeft naar de wetten is het gemakkelijk je hart te sluiten, en de verantwoordelijkheid af te schuiven. Maar de mens is nog altijd zelfstandig en heeft een eigen verantwoordelijkheid, zoals we vorige week hoorden. Er is geen garantie dat je doordringt tot God als je alle wetten en regels opvolgt. Het kan zelfs precies andersom zijn:
-Moet je iemand honger laten lijden of geef je hem te eten, ondanks dat die persoon onrein word genoemd.
-Red je een dier van de verdrinkingsdood of laat je hem verdrinken omdat het sabbat is.

Deze wetten nalaten maken je niet onrein, als je niet handelt en je hart niet laat spreken, dan ben je verkeerd bezig. Dat is hier de boodschap van Jezus.

Paulus schrijft aan de Romeinen : 'Ik beweer juist dat de mens gerechtvaardigd wordt door te geloven, niet door de wet te onderhouden.' Inhoudelijk zegt hij hetzelfde als Jezus maar het lijkt in tegenstrijd met de opvatting dat Jezus de wet niet heeft willen afschaffen. Hij heeft ons laten zien dat er veel verstandige voorschriften zijn, maar dat ze hun betekenis verliezen als we Gods voorschrift van de liefde en welzijn van de mens vergeten.
En ook dat zegt Paulus verderop in zijn brief: 'Zo moet de eis van de wet vervuld worden door ons die geen zondig leven meer leiden, maar leven volgens de Geest.' (Rom.8:5)

In die nieuwe Christengemeenten zal veel gesproken zijn over nieuwe wetten en voorschriften, om de nieuwe leer ondergrond te geven en structuur. Een niet gemakkelijke opgave. Mensen willen graag structuur omdat dat rust geeft en duidelijkheid schept maar het is dan gemakkelijk om weer terug te glijden in de oude situatie. Om je weer te gaan verschuilen achter die wetten en structuur en verzuimt zelf verantwoordelijkheid te nemen.
En dan bestonden die nieuwe gemeenschappen ook nog eens uit allerlei volken met allen een zware erfenis: de joden met al hun wetten, de grieken met hun naïeve geloof in de logica en het verstand en de Romeinen met hun overschatting van Romeinse orde en discipline.
Moet je elkaars wetten respecteren of
moet je proberen samen tot één wet te komen of
toets je iedere wet afzonderlijk aan de gegeven situatie en aan je hart, zoal Jezus dat deed.

En in die moeilijke omstandigheid zitten wij ook vaak. We leven in een land met vele godsdiensten en culturele verschillen. We komen uit diverse tradities en hebben allen een eigen erfenis uit het verleden. Respecteer je de wet van een ander als het tegen jou gevoel, jou geloof indruist?
Moet je een compromis sluiten? Wordt iedereen daar gelukkig van?
Hoe vertel je iemand dat naar jou gevoel hij of zij dan wel naar zijn of haar wet handelt, maar toch niet goed bezig is. Daar is lef voor nodig. Je laat mensen wankelen en daar is niet iedereen blij mee.
Jezus deed dat wel. Hij was daarom gevaarlijk voor de Joodse machthebbers. Het evenwicht tussen het Sanhedrin en de Romeinen was wankel en dat konden ze niet in de waagschaal stellen. Ondanks de gevolgen voor de bevolking.

Het lijkt moeilijk het iedereen naar de zin te maken, de ene wet geeft een beperking aan de ene, de andere wet aan de andere. Toch staat er in het eertste artikel van onze grondwet dat dat niet mag. Iedere wet en regeling zou als slot moeten krijgen dat zaken per situatie moeten worden bekeken en het geluk van de mens doorslaggevend zou moeten zijn.
En wij, laten wij handelen vanuit ons geloof dat vertelt dat wat God in ons hart heeft gelegd goed is. Amen.

| Archief/Bijdragen | Alet's "Hoofdpagina" |

AM 4-9-2000 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl