Marina's bijdragen, dienst 22-10-2000

-

Lezingen:

Welkom en inleiding.

Goedemorgen allemaal, welkom in deze Dienst van Schrift en Tafel in de Duif.
Welkom aan ieder die hier voor het eerst is, welkom aan onze vaste bezoekers, iedereen is even welkom in dit Godshuis waar wij vandaag weer op zoek gaan naar de betekenis van de Goede Boodschap voor ons in deze tijd. In plaats van Diana sta ik hier samen met Els Veenhof om jullie voor te gaan in de liturgie van vandaag. Diana belde mij gisterenavond op dat zij ziek was en vroeg of ik voor kon gaan...
Ik vond het jammer dat Diana ziek was, wilde haar helpen en ik zei ja omdat ik kon en omdat mijn hart opsprong van vreugde in mij.
Ik word er altijd heel erg blij van om bezig te zijn met de woorden van de Goede Boodschap en dat is mijn insteek vandaag: dienstbaarheid is heerlijk, geeft vreugde en doet jezelf en de ander goed. Bij goede dienstbaarheid is er sprake van een win-winsituatie. Daarover zingt Maria in haar lofzang en Jezus spreekt erover met zijn leerlingen. Hij wil hen de andere kant van de machtsmedaille laten zien.
Dat onze maatschappij nog steeds door merendeels mannelijke waarden wordt gedomineerd, betekent dat het moeilijk is om macht in te ruilen voor dienstbaarheid. Het betekent ook dat vrouwen in dezen een voorsprong hebben. Wij zijn meer opgegroeid en opgevoed met dienstbaarheid dan de mannen onder ons. Echter bij vrouwen is dienstbaarheid opgedrongen en is de vrije keus vaak ver te zoeken.
Maar daarover later. Zullen wij eerst met elkaar het gebed om vergeving bidden..

Overweging

Afgelopen vrijdag liep ik een van de schoenwinkels van Hoorn in en ik zag een ik vrouw die ik via mijn werk ken en vroeg aan haar hoe het met haar ging. Ik wist dat zij vorig jaar overspannen was geraakt en zag haar nu weer in de winkel waar zij voorheen werkte.
Zij was net weer op Arbeidstherapie aan het werk voor 3 dagdelen en vertelde dat het allemaal gekomen was omdat zij zo slecht nee kon zeggen : altijd maar helpen, zorgen voor iedereen en alles, rouwprocessen overslaan, altijd maar aan de ander denken en dan is na 51 jaar het touwtje echt gebroken. Een lieve vrouw die op en top dienstbaar is in haar leven maar voor wie het niet meer gaat. Verwarring, verdriet bij haarzelf, haar man en kinderen en nu ook onbegrip bij mensen verder weg omdat ze af en toe nee gaat zeggen. Wat een weg om te gaan. Zij heeft niet voor dienstbaarheid kunnen kiezen, zij moet nu leren te kiezen voor zichzelf en voor de ander. En vooral een flinke tijd nemen voor zichzelf om te genezen van de uitholling van de overspannen verwachtingen van zichzelf en haar omgeving als het over zorgen, klaarstaan etc. gaat.

Opeens is er aandacht voor haar, iedereen is geschrokken want als je naar haar ogen kijkt, zie je grote vermoeidheid en diep verdriet. Dat is de opgedrongen dienstbaarheid die onze cultuur van vrouwen heeft geëist en nog doet. Tot zij er bij neervallen. En dat is tegelijk ook hun waarde: zorgen, er zijn voor de ander. Voor mannen geldt dat zij moeten presteren, punten scoren anders ben je een watje, een sappie. Voor mannen die zorgen, geldt dat zij moeilijker hun waarde verkrijgen. Voor mannen die zorgen uit zichzelf, uit eigen vrije keus is dienstbaarheid een houding, een levensvisie. Dat voel je.

Wat dat betreft zijn beide lezingen verbazend actueel. Het gesprek van Jezus met Johannes en Jacobus lijkt een loopbaangesprek avant la lettre. "Waar kunnen wij op rekenen. Meester? "Links of rechts van u in de heerlijkheid ?? Word ik prins of kroonprins, is de vraag. Maar dat blijkt geen goede vraag te zijn. De leerlingen kennen het beeld van gezag en gezagsdragers zoals wij dat ook kennen. En hun beeld bij dienen, zijn vrouwen en slaven. Nou daar word je niet vrolijk van; dat is echt geen promotie.
Dienstbaarheid afgedwongen door de cultuur, door onze normen en waarden zonder dat de dienaar zelf waarde heeft, holt uit, maakt dood en dood moe.
Maar als de Schepper Maria haar plaats gunt, haar betekenis geeft als toekomstige moeder van onze Messias dan wordt de Dienstbare verheven uit haar nietigheid. Als de revolutie van de waarden echt goed plaatsvindt, is er alleen maar vreugde omdat dienen net zo heerlijk is als gediend worden. En ook is het heerlijk als het afgewisseld kan worden, want dan worden wij pas echt gelijk zoals Paulus in Galaten zegt, man en vrouw, slaaf en vrije, heer en knecht.
Maria kende de onderdrukking en de bevrijding, Maria voelde de vreugde in haar ontwaken over de omkering van waarden, het ging er anders toe dan zij gedacht had. De barmhartigheid die aan de vaderen was toegezegd, werd ook bewezen aan een vrouw, een jonge aanstaande moeder. En dat is op zich al een bewijs van een echte omwenteling.

Vreugde over dienstbaarheid daar zijn de discipelen nog niet aan toe, die snappen waarschijnlijk nog niet waar Jezus het over heeft. Dat is ook nu moeilijk te snappen voor de gemiddelde westerse mens die opgroeit met machtssystemen en machtsspelletjes. Die als kind al leert manipuleren om zijn zin te krijgen van vader of moeder, op school of bij vriendjes en vriendinnetjes. Dan is het goed als dat niet werkt, als macht geen macht heeft over de mensen die je omgeven. Dan leer je vanzelf dat het leuk is om iets voor een ander te doen en niet omdat dat nu zo mooi christelijk is.
Dienstbaarheid voelt goed als het niet afgedwongen is, niet gemanipuleerd wordt, als je uit eigen vrije wil ervoor kiest. Dan is het de weg naar vrede, veiligheid en respect voor elkaar. Eigenlijk is het de basis voor het omgaan met mensen onder elkaar. Eigenlijk is het ook de basis voor onze omgang met God, bescheiden vanuit de rol van dienaar en dienares vragen om wat wij te doen hebben vandaag op deze wereld met de mensen die nu om ons heen zijn. En wij weten het antwoord al, want het is ook aan ons om machtigen van de troon te stoten, hongerigen te kleden, het bezit met anderen te delen en barmhartigheid te doen aan de mens die naast ons is. Met plezier, niet zwoegend en ploeterend. Want dienstbaarheid hoeft echt niet saai en vervelend te zijn. Je hebt er zelf dikwijls het meeste plezier van.
Gods Zoon was de revolutionair bij uitstek. Hij wist dat Gods Goede Boodschap een andere levenshouding vereist dan onze vrije markteconomie. Het gaat n.l. om mensen en hoe wij het beste met elkaar omgaan. En dat is eigenlijk heel simpel: iedereen is welkom, iedereen is gelijk en niemand is meer waard dan de ander. Leven is dienen en dienen is leven. Tot genoegen van God en mensen. Amen.

Nodiging

Geliefden van Christus, ik mag jullie uitnodigen aan de tafel van de gelijken, van ons allen even veel waard en even uniek in Gods ogen. Iedereen is welkom om te delen en breken.
Komt want alles is gereed.

Voorbede

Onnoembare, ik heb vaak de neiging dat als ik naar mijn mening iets goeds heb gedaan, ik graag waardering wil ontvangen.
Uw Zoon heeft ons echter voorgehouden dat het daarom niet gaat.
Wij moeten handelen in de Geest van Uw Zoon en niet voor eigen glorie.
Dan doen wij wat u van ons vraagt en helpen u zo Uw Koninkrijk te vestigen op aarde.

Zegenbede

De Eeuwige zegene ons en Zij behoede ons,
De Onnoembare doe Zijn aangezicht over ons lichten en zij ons genadig
De Barmhartige verheffe Haar aangezicht over ons en geve ons vrede. Amen

| Archief/Bijdragen | Marina's "Hoofdpagina" |

AM 24-10-2000 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl