|
Overweging
Van de week was ik met Carla op een galerie in het Brabantse plaatsje
Volkel. Daar woont Tinie van Lieshout, getrouwd en moeder van vijf kinderen,
die al jaren zich geroepen voelde tot het bekleden van een ambt in haar
kerk en meende dat dat bereikbaar werd toen van diakens geen celibaat
meer werd gevraagd.
Zij meldde zich dus aan voor een diakenopleiding maar werd afgewezen omdat
zij vrouw was. Ze liet het niet bij deze afwijzing zitten, ze oordeelde
namelijk dat dit een inbreuk was op de gelijkstelling van vrouwen en mannen
krachtens de Nederlandse en Europese wetten en begon een proces inzake
discriminatie. Zoals te verwachten was verloor zij deze processen want
de wereldse rechters branden zich liever niet aan kerkelijke zaken, maar
haar actie leverde wel veel publiciteit op. Temeer door de schilderijen
en gedichten die zij tijdens het proces maakte.
Waarom vertel ik dit in deze overweging? Omdat ik bij het bezoek aan deze
vrouw diep onder de indruk kwam van het vuur waarmede deze vrouw voor
haar roeping opkwam en tegelijk van het gebrek aan liefde die de r.k.kerk
betoont in zulke kwesties.
Uit heel de prediking van Jezus is het zonneklaar dat de voornaamste eis,
die Hij aan zijn Kerk stelt, de liefde is als menselijke omgangsvorm.
Nu zijn we de laatste jaren zozeer gewend geraakt aan het totaal gemis
aan menselijke liefde in kerkelijk verband, dat wij onderscheid zijn gaan
maken tussen de Kerk als lichaam van Christus en de kerk (met een kleine
k) als instituut. Dit is echter een doekje voor het bloeden. We zeggen:
de Kerk moet als gemeenschap het voorbeeld geven van de liefde, maar de
kerk als instituut, daar knijpen we een oogje voor dicht. Instituten zijn
immers anonieme en onpersoonlijke grootheden en daar mag je andere eisen
aan stellen. M.a.w. we zeggen: de Kerk van Christus daar houden we van
maar het instituut mag je haten. Maar ligt het wel zo eenvoudig ?
Er was onlangs weer zo'n kerkelijk schandaal. Henk Baars, pastoraal werker,
sinds 1991 werkzaak in het bisdom Haarlem, en al vele jaren coördinator
van het dekenaal bestuur. De waarnemend bisschop heeft nu die functie
opgeheven en Baars is ontslagen. Hij is tevens voorzitter van de 8 Mei-beweging,
u allen zeer bekend. Henk Baars is gaan solliciteren en kreeg bij een
half dozijn kerken een baan aangeboden op voorwaarde dat hij zijn voorzitterschap
van de 8 Mei-beweging zou opgeven. Voor deze functie, die niet betaald
wordt, is hij met algemene stemmen gekozen door alle participanten van
deze club, en dat zijn meer dan 100 kerkelijke organisaties, ordes en
congregaties van priesters en religieuzen. Het pleit voor Baars dat hij
dit weigerde en er zat voor hem dus niets anders op dan een baan aan te
nemen in de hervormde kerk. Zo worden de beste mensen in de r.k.kerk het
werken onmogelijk gemaakt, alleen omdat zij progressief zijn.
Dit is niet meer dan het zoveelste staaltje van een liefdeloos optreden
van kerkelijke organisaties. Wat hen beweegt blijft zoals altijd in het
duister gehuld want openheid van zaken is hierin geen gebruik. De Kerk
preekt het woord van Christus: de liefde tot God en de evenmens is het
hoogste en eigenlijk enige gebod maar juist aan dit gebod heeft de hiërarchie
kennelijk geen boodschap. Dit is langzamerhand zo gewoon geworden dat
de mensen er zich niets meer van aantrekken, maar het is blijft een gevaar
want juist op financieel gebied trekken de bisschoppen nog steeds aan
de touwtjes en broodroof en beroepsverboden zijn schering en inslag.
Ik weet dat ik niets nieuws vertel en dat u er langzamerhand aan gewend
bent geraakt maar juist daarom moeten we er tegen blijven opkomen want
hieraan mogen we niet wennen. Alles wat in de beschaafde wereld normale
praktijk is geworden, daaraan onttrekt zich de kerk. Democratie is heden
ten dage een bewijs van beschaving maar de kerk kent geen enkele vorm
van democratisch bestuur. Gelijkheid van beide sexen is een eis van deze
tijd maar de kerk is en blijft een ondoordringbaar mannenbolwerk.
Dat gehuwden zo nodig mogen scheiden is een algemeen menselijk recht maar
niet in de kerk. Als gehuwde mensen gaan scheiden en een nieuw huwelijk
aangaan mogen zij geen sacramenten meer ontvangen.
Priesters mogen niet trouwen maar als ze heimelijk een vriendin erop nahouden
is het geen bezwaar als het maar geheim blijft. Als ze gaan trouwen, verliezen
zij hun functie, mogen zij hun ambt niet meer uitoefenen, maar zolang
ze niet trouwen, is er geen bezwaar. Dat die priesters en zeker die vriendinnen
zo in een onmogelijke positie terechtkomen wordt niet als bezwaar gezien,
hypocritie wordt zo aangeraden.
Voor homoseksuelen is er geen redding mogelijk. De pil is en blijft verboden,
abortus ook en condoomgebruik is uit den boze. Deze week las ik dat de
befaamde morning after pill, die wij al jaren kennen, nu voor het
eerst in Italië te koop is. Het Vaticaan was er weer als de kippen bij
om ook dat weer te verbieden.
En zo kunnen we doorgaan, ik vertel u niets nieuws maar de reden dat ik
er toch maar weer eens de aandacht voor vraag is nu juist omdat we het
allemaal weten en eraan gewend zijn geraakt. En dat is funest. Dat het
gebod van de liefde door Jezus weer opnieuw is gegrondvest als het eerste
en voornaamste gebod en dat de hiërarchie van de Kerk alsmaar doorgaat
met de meest voor de hand liggende vormen van mensenliefde te weigeren
is te gek voor woorden. De paus heeft onlangs wel schuld erkend van misdaden
tegen de menselijkheid van eeuwen geleden maar niet erkend dat de Kerk
mede schuldig is geweest aan de holocaust door het antisemitisme niet
te bestrijden. Dat de Kerk nu nog in Afrika, dat geteisterd wordt door
een vloedgolf van aids, weigert het gebruik van condooms goed te keuren
wordt door menigeen gezien als een vorm van volkerenmoord.
En je moet aannemen dat de Kerk niet dom is, dat ze goede reden hebben
om al deze dingen te doen en zoveel te verbieden maar kom dan tenminste
daarmee voor de dag. Ga een dialoog aan met de wereld en leg uit wat niemand
begrijpt, wat de drijfveren zijn om de geest van de tijd zo te tarten
en de hedendaagse cultuur zo af te wijzen. Maar voor veel zaken zijn de
diepere achtergrond niet duidelijk en wat gebruikt wordt als argumenten
van het geloof wordt door de grote massa van de gelovigen zelf niet aanvaard.
Wat de redenen zijn dat vrouwen geen ambt mogen bekleden in de Kerk is
volkomen duister. Dat het nooit gebeurd is, kan geen reden zijn en dat
de moderne vrouw er anders over denkt dan veel vrouwen het verleden, kan
alleen maar als een positieve ontwikkeling worden gezien. En het gaat
niet alleen over vrouwen. We leven met zijn allen in een vreemde tijd.
Volgens de een is het einde van de Kerk aanstaande, volgens de ander beleven
we een herleving van de godsdienst, er is volgens hen zelden zo'n opleving
van de religie geweest.
Maar hoe het zij: de Kerk zal wel blijven bestaan maar naar ik hoop wel
in een andere vorm: minder leerstellig en dogmatisch, meer aangepast aan
de aard van elk afzonderlijk volk, dus minder eenvormig, meer pluriform.
We zullen, naar ik hoop, nooit meer van die stukken uit Rome krijgen,
zoals onlangs weer het document met de naam Dominus Jesus (de Heer Jezus)
waarin wordt beweerd o.a. dat alleen de r.k. kerk in echte zin Kerk kan
genoemd worden. De andere kerken zijn maar kerkelijke gemeenschappen en
het volledig heil is enkel en alleen in de r.k.kerk te vinden. Zo'n verklaring
maakt feitelijk een eind aan het oecumenisch gesprek tussen de kerken,
zij kunnen volgens Rome niet meer op voet van gelijkheid met elkaar praten.
Zo'n verklaring is niet alleen dom en onhandig, zij is in hoge mate beledigend
en liefdeloos. De grote consternatie die zulke documenten nog steeds veroorzaken
schijnen in Rome geen weerklank te vinden, zozeer lijkt men daar overtuigd
te zijn van eigen gelijk. Voor iemand die ondanks alles nog wel van harte
wil geloven in zijn Kerk en haar lief heeft, zijn dit allemaal zorgelijke
zaken.
Maar bij al die zorg zijn er ook hoopvolle signalen. Een daarvan is de
betekenis van internet in onze moderne wereld. Als je deze zorgen hebt
en je je abonneert op websites van r.k.organisaties, dan sta je dagelijks
versteld hoeveel kritiek er is op de kerk door organisaties over heel
de wereld, niet alleen in alle landen van Europa maar ook in Noord- en
Zuid-Amerika en in Azie. En ook door hoge kerkelijke kaders, door kardinalen,
bisschoppen en theologen. Er komt steeds meer verzet tegen met name de
curie in Rome, die alsmaar met verboden komt en weinig doet om de kracht
van het evangelie spiritueel te mobiliseren.
Voor een oecumenische basisgemeente als 'De Duif' blijkt er toch nog hoop!
Ton Wiemers
|
|