|
||||
Diana's bijdrage,
dienst 24 december 2000
|
||||
Lezingen
|
||||
Inleiding Goedemorgen allemaal, fijn dat jullie gekomen zijn op deze laatste adventszondag, de laatste dag van verwachting voordat vannacht midden in het diepste duister van de winter en de nacht het licht opnieuw geboren wordt in ons. Om die verwachting uit te drukken steken we de laatste kaars op de adventskrans aan. Vandaag is een speciale dag, vanmiddag is er een kinderkerstviering en
vannacht om 12 uur is er de nachtmis. Daarom zijn we vanmorgen maar met
een kleine kring die samen bidt en zingt zonder koor, zonder pianiste.
We zullen dus steun bij elkaar moeten zoeken in het zingen van de liederen,
en hopen op een goede toonhoogte. Als thema van deze adventstijd hebben
we de Belofte 2000, die uit 6 onderdelen bestaat. Het is de hedendaagse
pendant van de 10 geboden. Ze zijn niet in religieuze termen geformuleerd.
Het zijn deugden als basis voor een liefdevolle en rechtvaardige samenleving.
Nooit zullen we kunnen zeggen dat we ze volledig uitoefenen, altijd zullen
we onszelf eraan moeten blijven herinneren, altijd zullen we met aandacht
moeten leven om ze trouw te zijn. Ik herhaal ze nog een keer in mijn eigen
woorden: De vorige weken hebben de eerste vier beloften centraal gestaan, nu gaat
het over de laatste twee beloften. Twee bijbelteksten passen daarbij,
een die ons in strijdbare termen voorhoudt wat onze wapens zijn tegen
de heerschappij van kwade machten en een die ons uitnodigt te vertrouwen
op onze intuïtie voor wat waar en goed is, en om te jubelen en juichen.
|
||||
Overweging Ja zeggen, zonder bedenking of terughoudendheid, voluit ja zeggen tegen
het goede dat je herkent. Een ontmoeting met een bijzonder mens, een onweerstaanbare
uitda-ging, of je krijgt iets in de schoot geworpen, dat je vervult en
op pad stuurt. Ieder mens draagt waarheid en kwade machten in zich, die je soms drijven,
die je tot bepaalde daden aanzetten of je ervan weerhouden. Het is onze
opdracht om te zorgen dat we de goede machten in ons toelaten, de goede
kwaliteiten inslijten en de slechte een ho toeroepen. Het gaat er dan
om je niet tegen mensen of tegen jezelf te keren (in Paulus' worden: we
strijden niet tegen vlees en bloed) maar steeds te blijven kiezen voor
het goede. Zo is het ook met de beloften, ze wijzen ons op onze kwetsbaarheid,
op iets waar we ons tegen teweer zullen moeten stellen, tegen geweld,
tegen onrecht, tegen inper-king van vrijheid van meningsuiting. Dus de beloften zijn geen beloften tegen de verloedering, maar de uitnodiging van het Koninkrijk Gods. De uitnodiging om zorg te dragen voor onze planeet is de uitnodiging om met liefde voor alle levende wezens en alle levenloze dingen, om met liefde voor de cultuur in het leven te staan. De uitnodiging om open en liefdevol te zijn is ook de uitdaging om kwetsbaar te durven zijn, om te beseffen dat we kwetsbaar en afhankelijk zijn van natuur en machten buiten ons en in ons. Dit doet ons beseffen dat ook alles om ons heen afhankelijk is van ons en onze zorgvuldigheid. De uitnodiging solidariteit te ontwikkelen: hoe kun je dat beter doen
dan door goed te kijken naar de levens van andere mensen. Kijken naar
de mensen met wie je dagelijks te maken hebt, voorbij aan je verwachtingen
en ergernis. Op zoek te gaan en te kijken naar diegenen die buiten het
bereik van je veilige wereld liggen. Kijken, beter kijken, praten, meeleven,
nog eens kijken en zien. Het eerste dat je ziet is de realiteit van verwoeste
levens door armoede, misbruik, oorlog, depressie, criminaliteit, onderdrukking,
noem maar op. Hier vallen de schellen van je ogen, je eigen kleine wereldje
gaat open, je bent begaan, je hart loopt over. Slachtoffers zijn geen engelen. In het nauw gedrongen maakt ieder mens
rare sprongen. In het nauw worden mensen maar al te vaak intolerant, zelfzuchtig,
en gebruiken ze alles om onder hun lot uit te komen, dus als het helpt
om slachtoffer te spelen, dan spelen mensen de slachtofferrol en zijn
niet meer wie ze zijn. Om dat vertrouwen te kunnen houden herinneren we ons dat midden in de meest duistere nacht een groot licht zal worden geboren, telkens weer opnieuw. We herin-neren ons dat voor God niets, maar dan ook niets onmogelijk is. Daartoe houden we vannacht een kerstwake, daartoe mediteren we in stilte, bidden en smeken we onze God. Ondertussen zullen we ons omgorden met waarheid en de gerechtig-heid dragen als een pantser, onze voeten richten op de weg van de vrede. En we beloven onszelf te zullen zorgen voor het welzijn van onze planeet en een gemeenschap te ontwikkelen die solidair is met allen. Amen. |
||||
Nodiging Een beter samenzijn, een huis om te delen, een wereld om samen voor te zorgen in solidariteit met elkaar - dat is toch wat ons te doen staat? Als teken van onze vurige wens en niet aflatende ijver delen wij brood en wijn, zoals Jezus ons vroeg. Kom, laat je inspireren door zijn daden, breek en deel, Tekst bij breken en delen: Over de belofte |
||||
Zegenbede Hierbij zijn we aan het eind gekomen van deze viering, vanmiddag en vannacht
kunt u u hart ophalen, en er weer bij zijn. U bent welkom voor een kop
koffie. Ons rest nu nog de zegen te vragen van de Eeuwige. Amen. |
||||
|
||||
|
||||
|
||||