|
||||
Reiniers bijdragen,
viering 1 april 2001
|
||||
Voorganger: Reinier ter Hart | ||||
Lezingen
|
||||
Welkom en Inleiding Hartelijk welkom allemaal, fijn dat U gekomen bent.
Over de lezingen De lezingen van vandaag zijn uit de profeet Jesaja en uit het Evangelie volgens Johannes. In de Jesaja-lezing betuigt de Eeuwige zijn liefde aan het volk Israël.
De Evangelielezing behandelt het verhaal over Jezus die door de Farizeeën en schriftgeleerden een overspelige vrouw krijgt voorgeleid. Ze proberen Jezus in de val te lokken. Hij moet een oordeel vellen.
|
||||
Overweging Vandaag is het de vijfde zondag in de veertigdagentijd, nog twee weken en dan is het Pasen. We bereiden ons voor om met Pasen zijn opstanding uit de dood te vieren. Een tijd van inkeer en bezinning, maar ook een tijd van hoopvolle verwachting, op vernieuwing en bevrijding. In de lezingen van vandaag gloort al een sprankje van het licht van Pasen. Voor het donker van de Lijdenstijd is al iets aan het kiemen, in het duister groeit onze verwachting op Christus' opstanding in ons lezen. De lezingen van vandaag laten naar mijn smaak zien dat God een God is die nimmer aflaat, die niet zijn handen aftrekt van mensen die de fout zijn ingegaan, een God die geen mensen afschrijft, een God die mensen ongeacht hoe ver ze zijn afgedwaald steeds weer kansen geeft om nieuwe wegen te gaan, wegen van inkeer en ommekeer. De Jesajalezing van vandaag laat zien hoe de Eeuwige zijn liefde betuigt aan het volk van Israël. De Eeuwige nodigt het volk uit niet te blijven vasthouden aan het oude, aan het verleden, maar om uit te zien naar iets nieuws, iets beters, nieuw leven, water in de woestijn, rivieren in de steppe. De Evangelielezing betreft een van de oudste verhalen uit de Evangelieliteratuur
en is waarschijnlijk door een andere schrijver geplaatst in het Evangelie
van Johannes. Zijn tegenstanders druipen af, de een na de ander. Jezus' antwoord gaat niet zozeer in op de fouten van de overspelige vrouw, maar confronteert zijn belagers met hun eigen onvermogen, hun eigen fouten. Het is een antwoord dat mensen de ruimte biedt tot bezinning en inkeer. Dat geldt naar mijn smaak evenzeer voor de overspelige vrouw als voor de schriftgeleerden en Farizeeën. Het is een reactie die bevrijdt, die mensen niet platslaat of afschrijft, maar nieuwe kansen biedt. In onze tijd waarin echtbreuk vreemdgaan heet en over het algemeen niet
meer beschouwd wordt als een ernstig misdrijf, is er niet veel veranderd.
Nog steeds gedragen mensen zich als schriftgeleerden en Farizeeën, wijzen
de ander met de vinger na, kunnen zich geen eigen mening vormen en lopen
anderen die het wél menen te weten achterna, gaan voorbij aan hun eigen
fouten en vellen een oordeel over hun naasten. Amen.
|
||||
Nodiging Om zijnentwil zijn wij dit uur bijeen. Hem gedenken wij, Jezus van Nazareth,
die ons voordeed wat leven is, wat recht en bevrijding is. |
||||
|
||||
|
||||
|
||||