|
||||
Diana's bijdrage,
viering 8 april 2001
|
||||
Voorgangers: Diana Vernooij en Marc Jorritsma (lector) | ||||
Lezingen
|
||||
Inleiding Goede morgen lieve mensen, Duiven en Duifjes, kinderen die voor de kinderneven-dienst zijn gekomen, bekenden, mensen die hier voor het eerst zijn, welkom bij deze dienst van schrift en tafel. We volgen tussen Pasen en Pinksteren een serie 'Nieuwe wegen inslaan', en vandaag zullen we het hebben over het thema: Uittocht uit je land. Voor ik dit thema voor de volwassenen zal toelichten wil ik Fred vragen de kinderen voor te lezen over een verhaal van een volk dat vol hoop op weg ging naar een beter land om in te leven. Door alle eeuwen heen zijn mensen uit hun land weggetrokken naar andere landen op zoek naar een beter leven. We hebben er allerlei verschillende beelden bij. Op de lagere school leerde ik over de Grote Volkverhuizing, met -als ik het me goed herinner- de Hunnen die de oorspronkelijke bewoners van Europa verdreven. Zelf waren we veroveraars van exotische landen, de bewoners daar tot slaven makend, we waren emigranten zoals naar Amerika en verdreven of vermoordden de oorspronkelijke bewoners, en na de 2e WO emigreerden we naar Canada, Australië en Nieuw-Zeeland, als heldhaftige ondernemers. Ook waren er altijd immigranten: Spanjaarden, Fransen, Joodse mensen, later Chinezen, Turken en Marokkanen, en sinds een decennium of zo hebben we te maken met een nieuw fenomeen: de illegaal. Tegenwoordig is het niet alleen voor ons wester-lingen goed mogelijk om exotische landen te bereiken ook voor de mensen uit de exotische landen is het steeds makkelijker om ons land te bereiken. Dus maken we het mensen onmogelijk door hen rechten te onthouden en op te sluiten of terug te sturen. Praten over illegalen verhit altijd onmiddellijk de gemoederen. We voelen ons schuldig over de armoede die voor een deel veroorzaakt is door ons koloniale verleden. Wij zijn begaan maar voelen ons ook bedreigd. Ongetwijfeld hebben velen van u tijdens mijn korte inleiding tot hier toe al minstens een keer gedacht: maar we kunnen ze toch niet allemaal maar toelaten? Dat is ook zo. Maar die gedachte wordt vooral ingegeven door afweer tegen het probleem. We willen snel een oplossing vinden. En dat zoeken naar een oplossing weerhoudt ons er juist van om nu eens goed te kijken naar wat er gebeurt met de mensen die het betreft. Ik wil u uitnodigen die oplossing even te laten voor wat die is. Laten
we even beseffen machte-loos te zijn en kijken, gewoon kijken, zien wat
voor drijfveren mensen hebben, hoe zij overleven, waar zij hun kracht
opdoen, waar zij schade ondervinden; zien wat mensen echt meemaken. |
||||
Overweging In de boekwinkel las ik een oud boek over de psychologie van de krijgskunst. Het citaat dat ik las zei: als een vijandelijk leger verslagen is, laat dan altijd een weg open voor hen om te ontsnappen. Zonder hoop op uitweg zullen zij zich dood vechten. Twee Ghanese vrienden vertrekken lopend uit hun land, om aan te landen bij de Noord-Afrikaanse kust, in een illegale kampement van mensen met eenzelfde wens. Al die mensen wachten maanden in de hoop op een kans met een wrakke boot naar Italië of Malta of Spanje te kunnen oversteken. De twee Ghanezen bereiken Italië, ze weten dat ze daar jaren als illegaal zullen leven - maar de hoop op een betere toekomst houdt hen op de been. Wat kan mensen stoppen die hun verlangen volgen naar vrijheid, ontplooiing, welvaart? Zodra zij hun schepen achter zich hebben verbrand kan niets hen stoppen. Met de moed der wanhoop doen mensen dingen die onvoorstelbaar zijn. Een volk dat leeft als goed gevoede slaven heeft het lef de woestijn in te trekken, omdat ze een verhaal hebben gehoord over een land van vrijheid, een land van melk en honing. Dat volk zal later het land waar ze binnentrekken veroveren, de bewoners die er een redelijk bestaan hadden uitmoorden en het land en de steden in bezit nemen. Sommige illegalen zijn ondersteund door het familievermogen van een uitgebreide
familie in het thuisland, vertrokken naar een nieuw land waar verwanten
hen opvangen. Er is geen legale manier om hier te komen, tenzij je een beroep uitoefent
waar hier een schreeuwend gebrek aan is. Ja, er is nog een manier. Ons
systeem maakt dat veel mensen zich presenteren als politiek slachtoffer,
terwijl ze dat niet zijn. Die noemen we asiel-zoekers. Asielcentra worden
voor een groot deel bevolkt door mensen zonder het netwerk zoals ik beschreef.
Er is hen geen andere kans gelaten. Hun drama en paniek is echt, ze voelen
het zelf als absoluut noodzakelijk dat ze weg moesten uit hun land - maar
hun verhaal klopt vaak niet, ze dikken de verhalen aan, verzinnen er wat
bij. Ik wil het niet hebben over politieke vluchtelingen, ik heb het over
die grote groep mensen die geen andere noodzaak hebben om te vluchten
dan een verlangen naar vrijheid, toekomst, ontplooiing, kwaliteit van
leven. Het Joodse volk leefde ook in Egypte, ze werden niet met de dood
bedreigd. Ze hadden een bestaan als minderwaardige burgers, maar ze hadden
genoeg te eten, toch gingen ze weg bij de vetpotten van Egypte. Het verlangen
naar vrijheid gaat altijd het verlangen naar veiligheid te boven. Die
uittocht is nu geïndividualiseerd. Het overleven van het volk in de woestijn
is nu een individuele strijd geworden. Mensen wagen het erop en ze komen,
bereid alles ervoor op te geven, iedere kans te grijpen. Zelfs al wacht
hen niet dood of marteling, niemand wil die hel voor niets hebben meegemaakt.
Liever doorgaan in die hel dan met al die verloren jaren terug naar het
land waar je geen toekomst wacht. Van zwarte theologes heb ik geleerd te letten op 'overleven', voor hen
is dat een belangrijker metafoor dan die van de 'uittocht'. In de geschiedenis
van kolonialisme en slavernij is voor slaven en gekolonialiseerden geen
uittocht mogelijk geweest, het overleven was de enige strategie. Familiesystemen en ons geïndividualiseerd asielbeleid zijn de gaten in ons fort Europa. Het asielbeleid, de kans op een huwelijk, geeft zoveel mensen hoop en tegelijkertijd legt het zware druk op hen en brengt hen schade toe. Lieve mensen, er is geen happy end aan deze overweging, ik heb geen oplossing
voorhanden. Maar misschien is het even delen van een uitzichtloze en machteloze
situatie, de wanhoop, de hoop, even erbij zijn op dit moment het beste
dat we kunnen doen. Laten we daar even stil bij zijn. |
||||
Nodiging Wij herhalen vanmorgen dit oud gebaar van breken en delen omdat we willen
leven in solidariteit met armen en vertrapten, de mensen van vandaag.
Vrede en alle goeds. |
||||
Zegenbede Moge onze geliefde God dicht bij ons zijn de komende dagen Amen. |
||||
|
||||
|
||||
|
||||