|
||||
Diana's bijdrage,
viering 16 september 2001
|
||||
Voorganger: Diana Vernooij | ||||
Lezingen
|
||||
Inleiding Goede morgen beste mensen, hartelijk welkom in deze kleine kerk van vrede. De lezingen van vandaag zullen God laten zien als een wrakende eisende
God die verandert in een God van mededogen, die niet vergeldt en die ons
ook niet opgeeft. Ik wens ons allen een goede inspirerende viering toe.
|
||||
Overweging "Kinderen, wij moeten niet liefhebben met woorden en leuzen maar met daden die waarachtig zijn". Deze dagen hebben we een enorme behoefte aan waarachtige daden. De reddingswerkers in New York, waarvan velen zelf omkwamen, die stelden waarachtige daden. De miljoenen mensen die vrijdag om 12 uur drie minuten stilte in acht namen, die stelden een kleine maar waarachtige daad. Zijn er nog andere waarachtige antwoorden mogelijk, waarachtige daden als antwoord op de terreurdaden die Amerika onderging? Zijn de daden, waar Amerika zich op voorbereid: daden van vergelding, wraak en straf, zijn die waarachtig - kunnen die ooit waarachtig zijn? Verhaal 1: God is vertoornd, zijn volk heeft hem verloochend. Hij dreigt
zijn volk uit te roeien en belooft Mozes een groot nageslacht. Hij wil
als het ware met een schone lei opnieuw beginnen, dit volk is verpest,
een nieuw volk zal wel waarachtig zijn. Mozes pleit voor het volk en brengt
God tot bezinning. Dan accepteert God het volk, dat weliswaar dwaalt maar
dat nog steeds zijn volk is. Deze twee verhalen tonen ons verschillende gezichten van God. De God uit Exodus waar Mozes mee onderhandelt is een eisende God. Het verdel-gen van zijn volk dat hem verloochent, is in Gods ogen gerechtvaardigd. Ze verpesten het keer op keer. Maar dan brengt Mozes God tot een nieuwe deugd. Dat afge-dwaalde volk dat blijft gespaard. De nieuwe deugd heet mededogen, barmhartigheid. En mededogen met wie zwak is wint het van rechtvaardigheid. De eisende God heeft zichzelf veranderd in een God die de zondaars accepteert. Maar dan moet hij dus ook afwachten of zij zich tot hem keren. Hij kan hen niet dwingen. Dan de God uit het Lucasverhaal, deze God gaat nog verder. Het verdwaalde schaap wordt niet als verloren beschouwd. God zoekt naar de afgedwaalden. Deze God is nu blij met een doodsimpele ziel die is gered. Zij zoekt net zo lang totdat zij haar kleinste schat heeft gevonden. Dit is het beeld van een God die ons niet opgeeft, die ons zal blijven zoeken, hoe ver wij ook zijn afgedwaald. Samen vormen deze twee verhalen de opmaat voor de vermaning uit de brief van Johannes, daarin zegt Johannes wat deze God voor ons betekent. De God aan wie wij verantwoording moeten afleggen, die ons oordelen en straffen kan, die God heeft afgedaan. Hij heeft zichzelf verootmoedigd. Wij hoeven niet meer voor God te staan met vrees. Onze God is de God die ons zoekt als wij verloren zijn. Met deze vrijheid kunnen wij dus ook onszelf en anderen zien zoals we zijn. Niet langer hoeven we te bewijzen dat onze daden rechtvaardig zijn en met mooie woorden te maskeren wat we doen en wie we eigenlijk zijn. Altijd kunnen wij weer gevonden worden. En met al onze beperkingen en fouten kunnen we waarachtig voor God staan. God is groter dan ons hart, wij hoeven onszelf niet te veroordelen, hij heeft ons reeds bevrijd door ons te accepteren als een dwaling die hij zoekt om terug te keren. Wij hoeven niet volmaakt te zijn of onze ware aard te verbergen. We hoeven alleen maar altijd en steeds weer opnieuw bereid te zijn ons te laten vinden door onze God. En nu natuurlijk terug naar de terroristen en Amerika. Wat wil deze God
dat we doen? Wij, van wie niets meer geëist wordt, wij, die geen
wraak ondervinden als we zijn afgedwaald; kunnen wij wel eisend en wrekend
tegenover elkaar staan? De terreur die Amerika werd aangedaan is te verschrikkelijk om te kunnen
beantwoorden. Maar misschien wil Amerika getroffen zijn en gewond. Misschien
wil Amerika zich weer hoog houden. Misschien wil Amerika zijn imago van
onaantastbare wereldmacht weer terug. En misschien roept Amerika daarom
om wraak en vergelding. En dat neigt naar overkill. Als Amerika zich door
deze angst en hoogmoed laat leiden is dat funest voor de wereldvrede.
|
||||
Nodiging Wij verlangend naar de dag van Gods gerechtigheid, een dag van verzoening
en heelwording. Tot die dag zullen wij gebroken levens leiden, waarin
ons geweld en terreur, angst en pijn, niet zullen worden bespaard. Wij
geloven in en hopen op die dag van verzoenende rechtvaardigheid. Laten
we daarom het teken herhalen dat Jezus ons voordeed: brood breken en wijn
delen met elkaar. Om samen te zijn en met hem te zijn. Komt dan want alles
staat gereed en iedereen is genodigd. |
||||
Voorbede Krachtige, tedere God, wees bij ons en versterk ons mededogen met de
vele doden en gewonden in Amerika, |
||||
Zegenbede Moge onze geliefde God dicht bij ons zijn de komende dagen en alle dagen
in ons verdere leven. Wat de toekomst ook brengen zal: Moge Hij onze ogen
en ons hart openen, opdat we onverschrokken en vol mededogen voort kunnen
gaan. Amen. |
||||
|
||||
|
||||
|
||||