Harris' bijdrage,
viering 10 februari 2002
|
||||
Voorganger: Harris Brautigam Thema: Ik zal er zijn |
||||
Lezingen |
||||
Overweging Ik las laatst in een artikel dat een dominee aan een 17-jarige jongen
vroeg of hij in God geloofde. "Of ben je a-theist, of anti-theist?"
Die jongen moet hem volgens het artikel wat verontwaardigd hebben aangekeken
en zei: "Ik ben normaal"! Wat is dat toch met die God? Een moeilijk artikel en daarom slecht te verkopen? Of juist een moeilijk artikel, omdat ie 'slecht verkocht wordt', als onberekenbaar, ver weg, wreed en een dwingeland? Ik wil die vraag ook eens omdraaien: "Wat is dat toch met ons mensen,
dat we zo moeilijk met God uit de voeten kunnen"? En ik denk dat
het wel eens aan onszelf te wijten zou kunnen zijn wat dat dichtregeltje
zegt: Midden onder u staat Hij die gij niet kent. Valt God dan te kennen: Ja en volstrekt niet. Eigenlijk zouden we alles precies willen weten: wie hij is; van welke sekse hij is, of dat hij helemaal geen sekse heeft; waarom dit, waarom dat: het houdt niet op. We zijn intens nieuwsgierig. Net als Mozes. Maar God trekt een grens. "Ho ho, niet verder, je staat op heilige grond." Handen af, is de boodschap. "Mijn naam is je genoeg! 'Ik zal er zijn'! 'Op mijn manier, niet op de jouwe'! En daar moet Mozes het dan mee doen. En dat doet ie. Hij gaat. Hij begint aan zijn zending van de verlossing. Hij voert zijn volk aan. 'For better and worse'. Over heuvels en door diepe dalen. Maar steeds in het volle besef, dat wat ie doet, doet uit kracht van Hem die beloofd heeft: "Ik zal er zijn". Die spreker uit het brandende braambos maakt zijn belofte waar, is getrouw: Hij í s er ook! Zo kan hij als gids fungeren, in 't heerlijke besef dat hij niet alleen is. En Mozes had wat te stellen met zijn reisgenoten. Altijd maar kankeren
die lui. Maar hij hield vol. Op één keer na. Toen ze weer
zo verschrikkelijk dwars waren ging hij tegen de aanwijzing van God in.
I.p.v. één keer op de rots te slaan voor water, ramde hij
er 2x op. Daarvoor werd hij stevig gestraft. Deze gebeurtenis, dit verhaal zoals het in de 9e eeuw voor Christus door
de priesters werd opgetekend, bevatte twee lessen: Tegen deze achtergrond, met dit Mozesverhaal in gedachten, lees ik die
tweede lezing van vandaag. Paulus is aan het woord. Zijn levensverhaal
vind ik een bewijs dat hij, van professie schriftgeleerde, de essentie
van de boodschap uit het brandende braambos, zich helemaal eigen heeft
gemaakt. "In Hem leven we, bewegen we en zijn we" zegt hij ergens!
Van uit dat bewustzijn, dat gelovig besef roept hij ons toe, dat we geen
geest van slaafsheid en angst hebben ontvangen. In de geest van het kindschap
Gods hebben wij onze eigen identiteit ontvangen die we ons niet moeten
laten ontnemen. Anders gezegd, met eigentijdse woorden wellicht: wij hebben
onze eigen verantwoordelijkheid. - Woord, als het eens gegeven woord: Ik zal er zijn Dat Woord was het Licht en het Leven, en dat Woord is mens geworden,
en het heeft onder ons gewoond. "En wij hebben zijn heerlijkheid
aanschouwd". De bijbelse schrijvers, uit wier werk ik vandaag mocht citeren, deelden met hun woorden de beleving van hun geloof uit. Ze geven het nog steeds aan ons door om er wat mee te doen. Eigenlijk is dat de normaalste zaak van de wereld. Misschien is die jongen die op de vraag van zijn dominee zei dat hij
normaal was dichter bij de oerbron van liefde dan zo op het eerste gezicht
leek. |
||||
Gebeden groene boek Eeuwige God, Nodiging Ik wil u allen uitnodigen |
||||
Zegenbede Bidden wij om de zegen van de Krachtige en Tedere |
||||
| Naar boven | Archief | Gastvoorgangers | |
||||
|
||||
FV 2002-04-03 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl |
||||