|
||||
Bijdrage
Cor Ofman, viering 12 mei 2002
|
||||
Voorgangers: Cor Ofman, Catrinus Mak Cor Ofman is als pastor verbonden aan de Open Deur te Amsterdam Thema: Zondag van het weeskind |
||||
Inleiding Hij wist , dichtte Anton Korteweg, Dat kon niet goed gaan. En het ging ook fout. Drie dagen later dook hij toch weer op. Hij had een prachtig huis. We zouden daar Op de zondag na Hemelvaartsdag, de zondag van het weeskind, zes dagen
na de moord op Pim Fortuyn, zoeken we naar sporen van hoop. |
||||
Overdenking Zo doende wat hij doen kon ten dienste van de mensen viel hij in mensenhanden, vond veel te jong de dood. ( ) Wij gaan met dichte ogen als vreemdelingen verder; waarom is hij gekruisigd, wij hadden zo gehoopt - ( ) Woorden uit een lied over Jezus, bijna letterlijk van toepassing op de vermoorde politicus Pim Fortuyn. Een man waaraan mensen hun hoop ontleenden, zeiden ze, de één na de ander op de televisie. Een onbestemd gevoel. Als van een weeskind. Als ergens iemand de laatste tijd is opgehemeld door mensen uit alle lagen van het volk, dan is dat Pim Fortuyn met zijn flamboyante verschijning en uitdagende politieke stijl. In amper zes maanden veroverde hij de harten van velen en leek er sprake van een politieke aardverschuiving bij de komende verkiezingen. Voor de één geworden tot een messias en voor de ander tot een cultfiguur zonder weerga in ons ogenschijnlijk zo rustige land, waar doorgaans het 'doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg' tot evangelietekst verheven lijkt. Een bevlogen man, een driftkikker, hard in zijn oordeel, scherp in zijn bewoordingen. Hoe komt het dat een provocerende relnicht, met de trekken van grootheidswaan, zozeer lijkt te zijn uitgegroeid tot een man met een missie, dat mensen in de emotie van het ogenblik op een spandoek schrijven dat 'Nederland een minister-president begraaft' en uitspreken dat de dag van zijn begrafenis een belangrijke dag is, niet alleen voor Nederland maar voor de hele wereld? Pim Fortuyn laat mensen ontheemd achter. En er stond iemand met een bord, met de tekst: 'Pim leeft'. De verering krijgt religieuze trekken. Om hem en om zijn dood kunnen we ook hier vandaag niet heen. Eigenlijk is dat vreemd voor een gemeenschap die de dood van een Ander tot centraal punt van geloof en leven heeft gemaakt. Jezus Messias. Voor de één een relschopper en oproerkraaier en voor de ander de heiland en heelmaker van het leven. Wat is het verschil tussen de gebeurtenissen uit pakweg het jaar 33 en het jaar 2002? Wat is er anders, na 11 september? De werkelijkheid eist Welke moraal hieruit voortvloeit. Waarschijnlijk geen. Wat maakt ons, christenen, mensen van de weg van Jezus, tot mensen die anders in de samenleving staan. Waarin verschillen wij? Lopen wij evenzeer achter nieuwe messiassen aan, of blijven wij onze hoop ontlenen aan die Ene, die unieke mens, die 2000 jaar geleden de toon zette, die onze muziek ook hedentendage bepaalt? Handelingen: hoe mensen elkaar opzoeken Later zou het gedachtegoed van Petrus ook een plaats krijgen in de bijbel,
in een paar brieven, waaruit we vanmorgen een gedeelte hebben gelezen.
Na een voorafgaande oproep tot liefde, en gastvrijheid zonder morren,
om elkaar te dienen naar ieders talenten, klinkt nu de bede dat niemand
zou moeten lijden, tenminste niet omdat je veroordeeld zou zijn als moordenaar,
dief of boosdoener - Van hiernumaals naar hiernamaals Wie dat lijden herkent en erop reageert komt in de buurt van dat leven
dat de moeite waard is. Zit onze angstige samenleving op zo'n boodschap
te wachten? Komt de Geest van de hoop bij ons, kleine gemeenschap, binnen?
Zullen we volharden in het gebed dat zijn rijk komt? Moge dat zo zijn. |
||||
|
||||
FV 2002-05-14 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl |
||||