|
||||
Bijdrage Catrinus Mak - viering
14 oktober 2007
|
||||
Voorgangers:
Harris Brautigam en Catrinus Mak |
||||
Lezingen: 2 Koningen 5, 14-17 - De genezing van Naäman Lucas 17, 11 – 19 - In het grensgebied van Samaria |
||||
Welkom en inleidingVoor deze zondag hebben we twee lezingen uit het leesrooster genomen. Zowel de lezing uit het eerste testament als die uit het tweede, gaat over genezing van melaatse mensen. En het opmerkelijke is, dat de hoofdpersonen daarin niet inwoners van Israël zijn, maar dat ze over de grens wonen. Het is al boeiend genoeg om de Bijbel verhalen nog wat preciezer te lezen. Maar er komt nog bij, hoe speelt het thema van grenzen bij ons, hier en nu in 2007? Aan de ene kant leven we mondialer dan ooit. We kunnen vrij eenvoudig naar iedere plek op de wereld met vakantie tegenwoordig. En het lijkt alsof we op ieder moment op de dag, wat we ook aan het doen zijn, bereikbaar willen zijn. Onlangs kwam er nog iemand hard pratend langs me rennen, joggen dus. Hij bleek een mobiel te bellen. Aan de andere kant moeten we ons afschermen tegen de ongelofelijke veelheid van indrukken en mensen. En weten soms niet precies hoe we met buren om moeten gaan. En de Polen, die hier werken, moeten die nu een inburgeringscursus krijgen of niet? niet? In de overweging zal ik nader op het thema van grenzen ingaan. Laten we nu stil zijn en ruimte bieden om de Eeuwige in stilte te begroeten. Gebed Eerste lezing: 2 Koningen 5, 14-17 Tweede lezing: Lucas 17, 11 – 19 Overweging Beste mensen, gemeente van Christus, Vlak voor de liturgievergadering van de maandagavond, waarop deze viering werd voorbereid, was ik bij een speciale maaltijd. Ik heb een baan in een van die prachtwijken van Nederland en daar werk ik veel samen met de politie en met de Marokkaanse wijkagent Mustafa in het bij bijzonder. Mustafa had mij uitgenodigd voor die maaltijd, een iftar maaltijd, georganiseerd door het netwerk van Marokkaanse politiemensen. Ik was op weg naar, wat ik dacht, een soort achteraf zaaltje, ergens bij een manege van de politie links van de Amstel. Toen ik daar kwam, bleek dit zaaltje nogal groot uitgevallen te zijn. Het was een flinke hal, feestelijk versierd en er stonden een paar honderd ronde tafels waar zo’n tien personen om heen konden zitten. Het ging om een iftar maaltijd, de maaltijd die na zonsondergang in de Ramadan tijd wordt genuttigd. Deze bleek al voor het 5e achtereenvolgende jaar georganiseerd te worden. Een van de dingen die me het meest opviel, was de toespraak van commissaris Welten. Om te zorgen dat we in Amsterdam, een stad met 170 nationaliteiten, in vrede met elkaar leven, is het essentieel dat we binnen de politie bruggenbouwers hebben. Nieuwe Nederlanders, van buitenlandse afkomst, die een brug weten te slaan tussen de verschillende culturen hier in onze stad. De manier waarop deze hoogste politieman sprak over de noodzaak bruggen te slaan, vond ik een indrukwekkend voorbeeld hoe je heden ten dage concreet kunt werken aan vrede en ontspanning. Hoe je om kunt gaan met dat soms lastige grensvlak, van mensen die samen leven, maar heel anders zijn in cultuur, doen en laten. Van de opperbevelhebber van de Amsterdamse politie gaan we naar de opperbevelhebber
van het Syrische leger in ons Bijbelverhaal van vandaag. Naäman,
zo valt te lezen in 2 Koningen, was de hoogste baas van het Syrische leger
en had al lang last van melaatsheid. Het is interessant om het verhaal
nog breder te bekijken dan alleen het stukje dat afgedrukt staat. Het
blijkt namelijk dat een meisje aan het hof van Naäman hem overhaalt
om naar Elisa te gaan. Let op, dit meisje was een gastarbeider uit Israël.
Dat mensen de grens over gaan voor werk, is dus niets nieuws. Als we bij Lucas gaan kijken, zien we dat er ook een genezing plaats vindt. En hier is het opnieuw een buitenlander, die de God van Israël gaat prijzen. Wat mij opvalt in dit verhaal, is hoe de mensen met de huidziekte, in beweging komen, ondanks het feit dat ze in een isolement zitten. Volgens de voorschiften moesten ze afgezonderd leven – logisch gezien de besmettelijke ziekte. Maar toch komen ze in beweging, ze liepen Jezus tegemoet. En op een afstand houden ze halt en dan zetten ze hun stem in. Ze verhieven hun stem, staat er. Jezus stuurde ze volgens de voorschriften naar de priester. Normaliter, zo valt te lezen in het oude testament, moeten deze mensen nauwgezet de aanwijzingen van de priester opvolgen om te genezen. Maar nu werden ze al beter, terwijl ze onderweg gingen. Lieve mensen, wat zeggen deze verhalen ons nu? Wat zeggen deze verhalen
ons in de gekte dan deze tijd? Waarin een tiener een moord op zijn klasgenoot
pleegt, waarin normen en waarden dwars door elkaar heen en tegen elkaar
in lopen, waarin mensen zoeken naar de ander of juist helemaal niets meer
met elkaar te maken willen hebben. Het is niet altijd super baanbrekend, die bewegingen. Maar laat ik gewoon
een paar voorbeelden noemen, zoals ik die het afgelopen half jaar tegen
kwam. Zo sprak ik vorige week iemand, die bezig is met het organiseren
van een broers en zussen dag. Ze zei: “Ja vaderdag en moederdag
hebben we al, maar waarom geen broers of zussendag? Veelal is de relatie
met je broers of zussen onuitgesproken. Soms is die goed, soms matig en
sommigen hebben helemaal geen contact. Maar wat zou er gebeuren als je
daar nu eens samen met je broer of zus, ruimte voor zou maken. Aandacht
geven. Die kennis van mij gaat er mee door en gaat dit initiatief concretiseren
in heel het land. Wat betreft ruimte scheppen en in beweging komen heb ik nog een laatste
punt. Hier in de Duif hebben we het eigenlijk nauwelijks over wat Jezus
persoonlijk voor ons betekent. Wel zeggen we, dat het de mens is, die
God helemaal vertegenwoordigde of woorden van gelijke strekking. Maar
wie is Jezus nu, vandaag de dag? Ik kom erop omdat de zieke mensen in
Lucas zich in het bijzonder tot Jezus richten en omdat ik zelf de laatste
tijd merk, dat er bij mij ruimte kom, als ik me voorstel dat Jezus met
mij contact heeft of andersom. Zo zat ik hier een paar keer in de Duif
naar het kruis hierboven te kijken. En ik verbeeld me dan dat Jezus daar
is. En het opmerkelijke is, dat Jezus dan ook reageert. Zo was het alsof
er een grote glimlach op zijn gezicht verscheen, toen ik me voor het eerst
tot hem richtte. Nodiging Gebeden uit de gemeenschap Lieve God, |
||||
| Archief/Bijdragen | Archief 2007 | Catrinus' "Hoofdpagina" | |
||||
|
||||
FV 2007-11-13 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl |
||||