|
||||
Alets bijdrage,
viering 25 februari 2001
|
||||
Voorgangers: Alet Aalders en Yvonne van der Velden | ||||
Lezingen
|
||||
Welkom en inleiding Welkom, aan u die het slechte weer hebben getrotseerd. Deze week was er op AT5 een programma over het maken van een carnavalskraker. In een goede Carnavalshit, zo werd gezegd, zit zo min mogelijk tekst. Het liefs maar 1 regel. En het moet zeker geen zaken bevatten waar mensen over na moeten denken want dat host niet lekker. Het gaat er eigenlijk meer om dat het ritme goed is voor een polonaise. En uitgerekend dit weekeinde schrijft het leesrooster 3 lezingen voor
die juist gaan over de inhoud van gesproken woord. Drie lezingen over
wat de impact van woorden kan zijn. Ze kunnen je troosten, steunen en
van advies dienen, maar ze kunnen ook kwetsen, verdriet bezorgen, veroordelen.
Woorden kunnen onderdrukt worden door angst of omdat het je niet goed
uitkomt. Laten we deze viering beginnen met een moment van stilte en bezinning. |
||||
Overweging Een pond veren vliegt alleen als er een vogel in zit! Maar hoe herken je deze mensen en wanneer heb je recht van spreken? Jacobus richtte zijn brief aan de Joodse Christenen die nog verbonden
waren met de synagoge en nog altijd vast hielden aan de Joodse wet. Maar,
zegt Jakobus in zijn brief, de ware godsdienst bestaat niet uit woorden
of wetten, maar uit zich in goede werken die de vrucht zijn van het geloof.
Hij vaart daarom uit tegen misbruik van het woord. De Joden maakten toentertijd
veel indruk met lange leerstellige redevoeringen en de Chistenen volgden
maar al te gemakkelijk hun voorbeeld. 'Doe wel naar zijn woorden, maar
kijk niet naar zijn daden.' luidt een oud spreekwoord, wat wil betekenen:
het geen hij predikt kan men navolgen, ondanks het feit dat hij zich er
zelf niet aan houdt. Jezus Sirach gaat wel eerst af op dat spreken van de mens. Hij zegt: 'Aan de vruchten van de boom erkent men de boomgaard, en aan de woorden van de mens zijn gezindheid. Prijs daarom geen mens voordat hij gesproken heeft, want eerst daarvan kan men een mens beoordelen.' Maar taal heeft vaak macht door overredingskracht, we zien het door de
gehele geschiedenis heen. De kracht van Retorica bijvoorbeeld. Blijkbaar kun je woorden twee betekenissen geven: Ten eerste een ceremoniële
met prachtige maar loze woorden, woorden om de status mee op te krikken,
de inhoudsloze woorden. 'Je kunt alles verkopen', zegt de koopman, 'als
je het maar mooi inpakt'. Vertrouw op mensen die welgemeende woorden spreken en laat je niet in pakken door mooie woorden en beloftes. Als men de zeef schut zullen de loze woorden blijven liggen als het kaf, zij vormen geen oogst. Goed advies, welgemeende woorden, een arm om iemands schouder, zij vallen
door de zeef heen als het koren en ontkiemen in de aarde. Amen. |
||||
Nodiging Jezus was en is ons voorbeeld. Wij eten dan van dit brood en drinken van deze wijn, om niet te vergeten dat wij in staat zijn de weg van gerechtigheid en vrede te bewandelen. Hij heeft nooit iemand uitgesloten en dus is ook iedereen welkom aan zijn tafel. Kom dan want alles staat gereed. |
||||
Zegenbede Ik wens u allemaal een heel fijne zondag en een goede week. De Heer zij voor je Amen. |
||||
|
||||
|
||||
|
||||