|
Welkom
Hartelijk welkom vandaag op deze plek
waar mensen door de eeuwen heen
hun vreugde en verdriet gedeeld hebben
hun geloof en hun twijfel geuit
beklemming ervoeren en ruimte kregen.
We vieren dit uur
dat we gezien zijn door God,
gekend zoals we zijn
met al wat binnen in ons leeft,
onze hoop en onze onmacht,
onze haat en ons verlagen,
al wat ons drijft en draagt
Ik wens ons allen een goed uur toe.
Inleiding
Meer dan de andere evangelisten schildert Lucas Jezus af als een man die
altijd onderweg is. Dat is al zo vanaf zijn geboorte: Hij is onderweg
geboren, terwijl zijn ouders op reis waren. Zijn kinderjaren brengt Hij
als vluchteling door in Egypte.
Twaalf jaar geworden, blijft Jezus onderweg in Jeruzalem achter. Later
is Jezus steeds op weg door steden en dorpen om de goede boodschap van
het Koninkrijk van God te verkondigen.
Het tweede deel van zijn evangelie heeft Lucas de vorm gegeven van een
groot reisverhaal. Jezus slaat vastberaden de weg naar Jeruzalem in en
nodigt zijn leerlingen ertoe uit Hem op die tocht te volgen. Hij roept
hen ertoe op later zijn tocht voort te zetten. In het Emmaus-verhaal,
wat we vandaag lezen, begeeft Jezus zich op weg met twee ontmoedigde leerlingen.
Hij luistert naar het verhaal van hun hoop en wanhoop, en opent daarna
hun hart voor een nieuw verstaan van de Schrift en zij gingen vol moed
op pad met die boodschap.
Het thema van in beweging komen, op weg gaan en nieuwe, onbekende, wegen
inslaan staat de komende tijd in de diensten centraal.
Als eerste in die rij heb ik gekozen voor: 'Een schip voor anker komt
niet ver'. Het is een slagzin van de Bond Zonder Naam. Tegenspoed kan
je afstompen, zo kun je verzinken in verdriet, bij de pakken neer gaan
zitten en de moed verliezen om tegen onrecht in opstand te komen.
Voorspoed kan je op je lauweren doen rusten, het zal mijn tijd wel duren.
Maar wie verder wil komen in het leven zal voort moeten.
Jakob reist in de eerste lezing van Berseba naar Haran en ontdekt op zijn
weg God.
Kleopas en zijn metgezel trekken van Jeruzalem naar Emmaus, zij ontmoeten
Jezus en keren weer terug naar Jeruzalem, ook dat kan.
Zij komen in beweging, hebben het anker opgetrokken, hebben zich omgekeerd
of zijn op weg gegaan en leren daardoor begrijpen, en zien daardoor waar
het echt om gaat. Deze beweging, een andere manier van tegen zaken aankijken,
maakt alles nieuw.
|
|
|
Overweging
Hoe raakt God ons aan en hoe komen wij in beweging, dat is wat mij betreft
het hoofdthema in de lezingen.
Jakob wordt door zijn moeder Rebekka naar zijn oom Leban gestuurd om met
één van zijn dochters te huwen en tegelijkertijd was het een vlucht omdat
ze bang was dat Essau zich zou wreken op zijn broer. Jakob zou later inderdaad
trouwen en weer veilig terugkeren. Zijn reis vind echter een belangrijker
keerpunt tijdens zijn droom. Het thema en de vorm van de droom komt veel
vaker voor in verhalen en geschriften uit Mesopotamië en Egypte.
Een beroemde Egyptische tekst beschrijft eenzelfde soort droom, die een
jonge prins had toen hij tijdens het middaguur in de schaduw van de sfinx
lag te slapen na een vermoeiende jachtpartij in de woestijn. 'Ik ben uw
vader', zegt de Egyptische god bij wijze van inleiding, 'en ik zal u mijn
koninkrijk geven'. 'Ik ben de Heer, de God van uw vader Abraham en de
God van Isaak', zegt de onnoembare tegen Jakob in zijn droom. 'Het land
waar u op ligt, zal ik u en aan uw nakomelingen geven'. De strekking er
achter is de bewustwording dat God met zijn aarde verbonden is en wil
zijn, zo mooi omschreven in de psalm en hier gesymboliseerd door die trap.
Maar God geeft er ook in aan dat wij zijn schepping moeten beheren.
Jezus geeft ook zo'n boodschap aan de Emmausgangers.
Hij heeft ons voorgeleefd en helpt ons nu op weg te gaan, maar vraagt
tevens aan ons om zelf in beweging te komen.
Kleopas en zijn metgezel waren in feite op de vlucht voor dat geloof.
Ze hielden er, net als de menigte die na zijn arrestatie zo teleurgesteld
was, een eigen geloof op na: Jezus zou hen bevrijden van de Romeinen en
Gods koninkrijk vestigen op aarde.
Op Goede Vrijdag werden die verwachtingen de bodem ingeslagen.
De één wil dan niets meer van Hem weten, verloochend Hem. De ander verstopt
zich en doet de deur op slot, weer anderen willen zo snel mogelijk weg
van daar en door met het gewone leven. Ontgoochelt, te neergeslagen, vanuit
een droom ontwaakt.
Na drie dagen overkomt hen dan iets dergelijks als Jakob heeft meegemaakt.
Door zijn verschijningen wordt er een verbinding duidelijk tussen God
en de wereld en weer krijgen wij de opdracht deze te beheren, nu in de
vorm van de boodschap die Jezus verkondigde. Op de tocht naar Emmaus legt
Hij het hen nogmaals uit, niet Hij maar zij, en ook wij, moeten Gods koninkrijk
op aarde vestigen.
Hoe raakt God ons aan en hoe komen wij in beweging?
Wandel tot je in Emmaus bent, kijk om je heen en laat je raken door wat
je op je weg ziet, beleeft, ontmoet.
Laat je aanspreken door mensen die je onderweg tegenkomt.
Maar hebben we daar tijd voor, zin in, zien we er de noodzaak van in als
het ons zelf voor de wind gaat of als we liever juist lekker uit de wind
willen blijven, voor anker aan de veilige ree.
De Novib heeft voor deze mensen een pakkend spotje gemaakt:
'Hoe groot is jouw wereld', heet het.
Zij vragen aandacht voor de armoede, voor het lijden van mensen die je
niet kent, dichtbij en veraf, maar die er wel zijn.
Zij vragen aandacht voor het verborgen lijden of het lijden dat we liever
niet zien.
Herken daarin de opdracht van God, de boodschap van Jezus.
Keer dan terug en zeg: daar moeten we iets aan doen, dat mag niet zo verder
gaan.
Ik wil daarom ook aandacht vragen voor het probleem dat er al jaren is,
maar dat we tot voorkort niet zagen. Ik heb het over hoe dieren, Gods
schepselen, werden tot een economisch product. Nu we dit probleem, deze
schande, hebben gezien kunnen we toch niet zomaar doorlopen zoals gebeurt
is drie jaar geleden na de vakenspest.
Keer terug en zeg: daar moeten we iets aan doen, dat mag niet zo verder
gaan.
Duizenden gezonde dieren worden vernietigd omdat export niet mogelijk
is als die dieren gevaccineerd zouden zijn. Landbouwhuisdieren en dierentuindieren,
nooit gehouden om geslacht te worden mogen ook niet geent worden. Zeldzame
diersoorten als het schoonebeker schaap en diverse rundersoorten kunnen
voorgoed uitgeroeid worden door deze waanzin van de economie. De varkensboeren
zijn de wanhoop nabij door overvolle stallen, zeggen ze. De waarheid is
dat ze hun vee niet laten slachten omdat de slachtprijs te laag is.
Dit alles is niet de oorzaak van het MKZ virus, een vervelend virus waarvan
de dieren gewoon kunnen genezen en volledig onschadelijk is voor de mens.
De oorzaak ligt, zoals zo vaak bij onze grootste afgod: de economie. En
bij ons als consument daarvan, die steeds meer wil en daar liefst niet
veel voor betaald. We bevinden ons volgens diverse organisaties die opkomen
voor de rechten van dieren, op een doodlopende weg.
Dit schokkende voorbeeld staat niet alleen. Er worden vele problemen onder
het vloerkleed geschoven om wille van de ecomonie.
Waarom anders niet onze voedseloverschotten transporteren naar de derde
wereld.
Waarom word in oorlogstijd meegevochten met de partij die voor ons economisch
het meeste van belang is.
We hebben blijkbaar niet veel economisch belang in Indonesië en laten
twee bevolkingsgroepen elkaar rustig uitmoorden.
Een genocide in Turkije, aan het begin van deze eeuw, word door de Nederlandse
overheid niet erkend uit angst voor economische sancties.
Schulden van arme landen worden niet kwijt gescholden. En ga zo maar door.
Telkens als je je van deze onrechtvaardigheden bewust wordt herken je
Jezus.
Want je wordt herinnert aan zijn boodschap en je wordt herinnert aan de
opdracht die God ons gaf.
Loop dan niet door, keer je om, vertel het de anderen en doe iets.
Amen.
|
|