|
||||
Alets bijdrage, viering 9 september 2001 | ||||
Voorganger: Alet Aalders, lector: Gerard van Deijl | ||||
Lezingen
|
||||
Welkom en inleiding Namens de duifgemeenschap mag ik u van harte welkom heten in deze viering
van schrift en tafel. Laten wij ons zelf de tijd gunnen om ons in stilte voor te bereiden op de dienst. God,
|
||||
Overweging Als je ergens 100% toegewijd aan bent heb je weinig tijd voor andere zaken. Zelfs te weinig tijd om aan geloven toe te komen, laat staan aan de consequenties daarvan. Als je het zo druk hebt kom je niet eens toe aan jezelf of je familie, je verloochend daarmee jezelf en ook de ander. Jezus kan die kortzichtige levenshouding niet waarderen denk ik. Als je 100% van je tijd met het geloof zou bezig houden, zou dat zoveel beter zijn? Er zijn mensen die dagen doorbrengen met bidden, er zijn mensen die deuren plat lopen met stichtelijke lectuur, er zijn mensen die niets meer van hun familie willen weten omdat zij hun geloof niet hebben. Zou op deze manier de wereld vooruit gaan? Er moet een tussenoplossing zijn, denk ik. De woorden van Jezus klinken hard en ontnuchterend. Leerling van Jezus worden is geen vrijblijvende zaak. Het is alles of niets. En daarbij zul je goed moeten weten waaraan je begint. De weg van Jezus volgen zal offers van je vragen. Wie Jezus' leerling wil worden, moet al het overige los durven laten. En volgens mij bedoeld hij daarmee dat je oude tradities, ideeën en zekerheden die je van thuis hebt meegekregen moet durven heroverwegen, en dat is iets anders dan ze verwerpen. De tijd gaat immers voort, en alles om ons heen verandert voortdurend. Wat vroeger zinvol was hoeft dat nu niet meer te zijn. Zeker ook in de tijd van Jezus was dat het geval. De nieuwe leer leek enorm te botsen met tradities, opvattingen en wetten. En zoals dat ook nu nog altijd het geval is ontstaan er, door hiermee te breken, spanningen. Met vreemden ga je dan veel sneller de discussie aan dan met bekenden , zoals je familie. Om nog eens te onderstrepen dat een keuze voor de nieuwe leer, een keuze van alles of niets is, haalt Jezus juist dit gevecht met jezelf en je familie aan. In de tien geboden staat dat we onze vader en moeder moeten eren. Dat
is toch precies het tegenovergestelde van verfoeien. Maar het vijfde gebod
zegt feitelijk dat men zijn vader en moeder het gewicht, in het hebreeuws:
kabod, zal geven dat hen toekomt. In plaats van het ouderlijk gezag boven
alle kritiek te verheffen, houdt dit gebod mogelijkheden open om vraagtekens
te zetten bij de "eerbiedwaardigheid"; van de ouders. Het zal
moeten blijken of ouders van gewicht zijn. Hooghouden zul je mensen die
jou leren beleven hoe goed het leven is. Eren zul je mensen die jou leren
niemand anders dan God te vereren. Ontzag zul je hebben voor mensen die
een fantastische geschiedenis met God doorgeven en doorleven met hun kinderen.
Maar is hiervan geen sprake en houden ouders hun kinderen tegen op hun
weg dan mogen, moeten zegt Jezus, zij zich van die ideeën afkeren.
Om iets nieuws te beginnen, om mee te gaan met Jezus, heroverweeg je je standpunten en moet je leren omgaan met de consequenties daarvan. Het gebeurt niet zelden dat mensen zwaarwichtige theorieën aanhangen, terwijl zij de balans in de praktijk laten doorslaan naar gemakkelijke, materiële voordelen. Veel rechtschapenheid is zo lang als het eigen belang breed is. Dat is aardse wijsheid. Er bestaat al heel lang een volkswijsje over: Als je je 100% in wil zetten voor je geloof en je wilt inzetten voor
hemelse wijsheid: die zuiver is en vredelievend, altijd voor rede vatbaar
is, rijk is aan barmhartigheid en aan vruchten van goede werken, onpartijdig
is en oprecht, dan zal ook je omgeving moeten aanvaarden dat je niet altijd
aan je werk toekomt, dat je soms te laat zult zijn op afspraken, kortom
dat je je niet alleen maar wilt richten op werk en het vergaren van 'materieel
geluk'. Daar hebben we met elkaar nog een zware dobber aan. |
||||
Nodiging Delen wij met elkaar in woord en gebaar |
||||
Zegenbede Zegen ons met een wijsheid In de naam van de Vader , de Zoon en de Heilige Geest |
||||
|
||||
|
||||
|
||||