|
Overweging
Mijn allereerste reactie was bij het lezen van de verzen uit Exodus,
hé bah het gaat over strijd, over twee legers die elkaar bevechten,
over winnen en verliezen, dus ook over dood en verderf.
Op dit moment met de dagelijkse berichten op de televisie en in de krant
over de enorme chaos in Israël en de trieste strijd van de Amerikanen
in Afghanistan maken het een mens moeilijk om met open oog en open hart
dergelijke verzen te kunnen lezen. Om toch te proberen wat meer de betekenis
van deze tekst te ontrafelen plaatsen we de tekst in de context van die
tijd en daar hoort dan het volgende beeld bij.
Het is in exodus 17 vers 9 dat er gezegd wordt: Ik zal op de hoogte van
de heuvel staan en de staf Gods zal in mijn hand zijn. Mozes stond op
de heuvel en kon door Israël gezien worden en hij hield de staf van
God in zijn hand. De staf die de plagen over Egypte had afgeroepen en
die het volk Israël uit de slavernij had geleid. De staf was opgeheven
als een banier om de mensen aan te moedigen. Ja, dat is de staf die ons
al zoveel diensten heeft bewezen, kijk daar staat hij. Als een symbool
voor de grote dingen die God reeds voor ons gedaan heeft. Maar Mozes was
niet slechts de man die de staf mocht dragen, hij was ook de voorbidder,
degenen die pleitte bij zijn God om voorspoed en overwinning. En Mozes
zijn armen werden moe, moe van het langdurig gestrekt zijn en moe van
het ophouden. En anderen schoten hem te hulp om hem te ondersteunen.
Wat geeft ons dit voor beeld, hoe kunnen wij deze teksten in woorden van
nu begrijpen. Het geeft ons het idee van aanmoediging, van ondersteuning,
van vertrouwen in de goede afloop. Wij worden aangemoedigd in onze dagelijkse
strijd, wij krijgen steun om elke dag weer opnieuw verder te gaan, niet
alleen om te overleven maar vooral ook om van het leven proberen te genieten.
Een ieder de laat blijken bereid te zijn zijn handen uit te steken, soms
ook hulp te vragen als hij of zij dat nodig heeft, ieder van ons zal ervaren
dat zijn God zijn of haar bereidwilligheid ziet en ons te hulp komt.
Ook Jacobus spoort ons in zijn brief aan te bidden met vertrouwen. Het
is belangrijk hij niet te weifelen maar altijd vertrouwen te hebben in
de goede afloop, want zegt hij dan komt die goede afloop er ook. We zien
dit verschijnsel ook op de televisie in allerlei met name Amerikaanse
praatprogramma's en ook boeken zijn erg populair over dit onderwerp: positief
denken, ervan overtuigd zij dat wat je wilt dat er gaat gebeuren of dat
wat je meent dat er veranderd moet worden dat dat ook gaat gebeuren.
Lukas gaat daarin nog een stapje verder en zegt dat we moeten bidden zonder
de moed op de goede afloop op te geven. In zijn verhaal over de rechter,
de man die recht zou moeten spreken, onpartijdig en onbevooroordeeld,
is hier iemand die deze titel bepaald niet met ere draagt. Het is iemand
die de wet aan zijn laars lapt en naar willekeur ik moet zeggen meer naar
wie de meeste steekpenningen betaalde, hij uitspraak deed. Het was door
haar volharding, haar geloof in het recht van de zaak waar ze voor streed,
haar vertrouwen in het feit dat recht over onrecht gedaan zou worden,
dat hij uiteindelijk niet doof zou kunnen blijven voor haar verzoek. Ze
verlangde geen wraak of strenge straffen voor degenen die haar onrecht
hadden aangedaan , nee ze verlangde alleen maar dat ze er mee opzouden
houden en dat ze terug zou krijgen, dat wat haar bezit was geweest. Ze
had geen vriend om haar zaak kracht bij te zetten of voor haar te spreken
en invloed uit te oefenen.
Ik denk dat we nu bij de kern aankomen waar het vandaag in de lezingen
omdraait. We kunnen onze ogen niet sluiten voor het onrecht wat er om
ons heen gebeurt, we kunnen niet doen af we niet horen en zien wat er
heel dicht bij huis gebeurt; we behoren ons bezorgd te voelen en ons het
lot aan te trekken van degenen die vervolgd of onderdrukt worden. We moeten
bidden tot onze God dat recht gedaan wordt en dat veiligheid voor hen
verkregen wordt. We moeten roepen om gehoord te worden, dag en nacht moeten
we roepen, niet als het ons uitkomt maar als het van ons gevraagd wordt.
Wat hiermee bedoeld wordt is niet zoals we nu vanuit de Verenigde Staten
krijgen voorgeschoteld dat er aan de ene kan precisie bommen worden afgegooid
en honderd meter verderop voedselpakketten; dat is iets dat het misschien
voor sommigen leuk doet op de voorpagina van de krant maar dat is niet
de helpende of troostende hand waar we het vandaag over praten. Ik denk
als het over politiek gaat dat het dan te ingewikkeld wordt dan spelen
er andere motieven en dubbele agenda's een rol waar u en ik geen weet
van hebben,
Nee, waar we het vandaag met elkaar over hebben en wat ons de lezingen
zo mooi verteld hebben kunnen we dichter bij huis zoeken. Waarschijnlijk
ook wel in ons eigen huis. Bidden is geen kastelen maken in de lucht,
het is geen plicht waar we ons aan te houden hebben, het is geen straf
die we ons dienen op te leggen, het is ook geen zoenoffer wat we willen
brengen. Het is het klinken van de stem in ons hart en stem die overal
doordringt, die overal door heen gaat en die ook klinkt bij diegene die
werkelijk naar ons luistert waar we ons vertrouwen in hebben gesteld.
Ja prachtig zult u zeggen maar kan ik nu vertrouwen op een goede afloop
hoe kan ik nu werkelijk geloven dat andere tijden zullen komen hoe kan
ik dat denken en ik ben een heel positief mens, zal mijn gevoel toch niet
beschaamd zal worden. Hoe kan ik blijven kijken naar die staf op de heuvel
en weten dat mijn gebed verhoord zal worden dat er iemand is die naar
me luistert en dat er iemand is de me vertrouwen geeft. Hoe kan ik dat
doen terwijl het in de wereld waarin ik leef een grote chaos is, waar
het woord vertrouwen niet lijkt te bestaan; hoe kan ik dat doen terwijl
er om we heen wantrouwen is naar elkaar en misverstanden en mensen elkaar
naar het leven staan, Hoe kan ik dat gevoel van vertouwen vasthouden of
terugwinnen?
Vorige week Heeft Diana ons verteld dat het voor ons moeilijk is om vertrouwen
te hebben in oplossingen die ons veel te simpel lijken, dat kan nooit
goed zijn. Toch ligt daarin de sleutel van hoe hiermee om te gaan. We
hebben vandaag dan ook niet voor niets de tekst gelezen uit de Tao, het
is in dit geval een aantal verzen uit een geschrift van een Taoïstische
leermeester. Het idee wat daarin wordt aangereikt is het volgende; probeer
nu maar niet te hard denk er niet tot in de treuren over na, probeer niet
alles te begrijpen; ga je er met volle kracht en onbeheerst tegen aan
dan is alles gedoemd te mislukken. Doe het nu maar gewoon. Geef je over
aan diegene die het goed met je meent. Heb vertrouwen in haar goedheid,
laat los.
Laat je niet bang maken, alle dingen gaan voorbij. Maar onze God verandert
nooit en het is onze God die ons onvoorwaardelijk steunt en die ons vertrouwen
geeft, nu en morgen en altijd.
En zo zij het.
|