|
Welkom
Namens de Duifgemeenschap mag ik u allen, groot en klein, van harte welkom
heten en een gelukkig en gezegend nieuwjaar toe wensen.
Aan het einde van deze dienst zal Henk een nieuwjaars toespraak houden
waarna we ons tegoed kunnen doen aan versnaperingen en wijn.
Tevens bestaat er dan de tijd om de voordrachtformulieren voor de voorgangersverkiezingen
in te vullen en in te leveren.
Maar nu eerst zal Cees Blaauw voor klein en groot het evangelieverhaal
van vandaag vertellen.
Inleiding
We hebben al een verhaal gehoord, het verhaal van de drie wijzen. We lezen
straks nog twee lezingen. Lezingen over een groot licht, over geschenken
en over de openbaring van de Heer.
Epifanie staat er voor op het boekje. Epifanie is een oud feest, dat een
herdenking is aan de drievoudige openbaring van de Heer:
|
|
|
Overweging
-De wijzen op zoek naar het kindje
Al vanaf het vroegste christendom is het verhaal over de wijzen uit het
oosten een verhaal gebleken dat tot de verbeelding sprak. Op de meeste
schilderijen van de geboorte staan drie wijzen afgebeeld, ook wel koningen
of magiërs, zoals ze vaak worden genoemd. Ook de kerststal wordt
neer gezet met drie wijzen die eerst op de achtergrond geplaatst worden
en langzaam dichterbij komen. Maar nergens in de Bijbel staat hoeveel
het er waren. Uit het aantal geschenken maakte men op dat het drie zijn.
Nergens in de Bijbel wordt genoemd hoe ze heten. Ze worden Caspar, Melchior
en Balthasar genoemd. In oude legenden dragen ze echter andere namen.
Het verhaal spreekt tot de verbeelding en is gaan leven in beelden en
legenden, in liederen en folklore.
Maar er steekt veel meer achter dit verhaal dan al die romantiek en mooie
legenden en plaatjes. De teksten rondom de geboorte van Christus zitten
vol met aanwijzingen al waar het in de nieuwe Godsdienst om zal draaien.
Wat oneerbiedig gezegd misschien zou je het oprichtingsteksten kunnen
noemen. Het gaat in die nieuwe godsdienst om de zorg voor allen in
een gemeenschap waarin allen elkaar ondersteunen. Dat is voor die
tijd een nieuwe gedachte.
In de dagen dat Mattheus zijn evangelie schrijft, en dat is 40 jaar na
de dood van Jezus, was er heibel onder de Christenen over de vraag of
de zogenaamde heidenen, afkomstig uit andere volken, niet eerst de Joodse
wetten en verplichtingen moesten naleven, voor ze tot de jonge kerk konden
toetreden. De eigenlijke bedoeling van de evangelist met dit verhaal is
dan ook dat in Jezus God zich niet enkel heeft laten zien aan zijn eigen
volk, maar hij is onder ons verschenen voor alle volken, kleuren, rassen
en talen.
En even als Paulus benadrukt de evangelist het universele karakter van
Jezus' boodschap: allen zijn mede-erfgenamen, samen zijn wij deelgenoten
van de belofte. Dus ook de vreemden uit een ver land.
-Geleid door een ster
Volgens het bijbelverhaal verscheen de ster aan de wijzen. Zij volgden
de ster. Er is geen enkele aanwijzing dat de ster ook door anderen werd
waargenomen. Als anderen haar hadden kunnen zien en haar betekenis hadden
begrepen, had koning Herodes Jezus gemakkelijk kunnen vinden en doden.
Het is opmerkelijk dat heidense wijzen de boodschap wel begrepen en de
hogepriesters en schriftgeleerden die alle aanwijzingen op schrift hadden
staan dit niet zagen gebeuren. De profetieën van Jesaja, de ster
als symbool van een nieuwe koning zoals beschreven in Numeri (24:17).
De wijsheid zit blijkbaar niet alleen in die oude profetieën.
Een tweede hot item van het nieuwe geloof.
Wetten, regels en oude boeken zeggen je niet letterlijk hoe je moet leven.
Om te vinden moet je zoeken, en God zoeken doe je voornamelijk door om
je heen te kijken. Door de mens naast je te ontdekken en door het licht
te zoeken. De situatie zal je vertellen hoe te handelen.
-overladen met geschenken
De wijzen uit het Oosten werden op een wonderbaarlijke wijze geleid naar
het huis waar het pasgeboren Christuskind en zijn ouders verbleven. Zij
hadden voor Jezus geschenken meegenomen. Het drievoudige geschenk vertegenwoordigt
de rijkdom en de parfums uit Arabië. Maar het gaat niet in de eerste
plaats om rijkdom. De keuze van die geschenken - goud, wierook en mirre
- was niet toevallig, maar was rijk aan betekenis.
- Goud was één van de geschenken die zij de toekomstige
'koning der koningen' aanboden. Goud was een gepast geschenk voor een
koning.
Het goud is ook symbool van de zon en de geest en het spirituele.
- Wierook was een welriekende stof die door hogepriesters werd gebruikt
bij de eredienst in de tabernakel of tempel. Wierook was een passend geschenk
voor een kind dat onze hogepriester zou worden.
Wierook is ook symbool van de lucht, van het mentale, het denken aan God.
- Mirre werd gebruikt om de lichamen van de doden te balsemen. Mirre was
een juist geschenk voor iemand die zou sterven voor de mensheid.
Mirre staat symbool voor het gevoelsleven, voor de bittere ervaring soms
van het leven.
In het christendom maakte materiële rijkdom plaats voor geestelijke
rijkdom.
Het gaat er meer om het idee dan om de waarde van het geschenk. Dat zit
dus even anders dan de manier waarop velen een kerstpakket uitpakken en
constateren dat het weer niet veel is dit jaar. Dat stadium van het gaat
om het idee zijn wij in onze materialistische samenleving vergeten. Krijgen
is ook niet vanzelfsprekend in het Christendom: 'Het is zaliger te geven
dan te ontvangen' staat er in Handelingen (20:35). En geven kan iedereen.
In liefde en aandacht voor elkaar, in de vorm van hulp naar elkaar toe,
door elkaar te inspireren en te sterken in geloof, door te zingen, door
piano te spelen, door koffie te zetten, door er te zijn, door mogelijkheden
te scheppen, door zorg te dragen voor elkaar. Het lijkt zo logisch maar
in onze drukke tijden, in onze individualistische maatschappij komen we
zovaak alleen toe aan consumeren en vragen veel van de ander maar komen
niet meer toe aan geven.
Laten wij met elkaar toch weer terug keren naar die nobele uitgangspunten
van die jonge kerk.
Het gaat in het Christendom om de zorg voor allen in een gemeenschap
waarin allen elkaar ondersteunen. Waarin:
- Allen mede-erfgenamen zijn en samen deelgenoten zijn van de belofte,
en er geen onderscheid is tussen mensen.
- De wijsheid blijkbaar niet alleen zit in die oude profetieën, maar
afhangt van
de behoeften van de mens naast je en jou optreden naar die mens toe.
- Het materiële rijkdom plaats maakte voor geestelijke rijkdom. Waardoor
iedereen in staat is om te geven ook al heb je geen bezit.
Daar kunnen we in dit nieuwe jaar eens flink tegen aan want we zijn er
nog lang niet.
Amen
|
|
|
Zegenbede
Eeuwige God,
Voor kleine mensen
Bent U bereikbaar
Maak ons klein,
open en ontvankelijk genoeg
Om uw zegeningen te genieten,
Maar - boven alles
Houd ons gaande,
Op zoek naar U,
Op weg naar elkaar
Zegen ons
De barmhartige zegene ons en behoede ons:
Het gelaat van de levende lichte over ons
En kijke ons liefdevol aan,
Het gelaat van de eeuwige verheffe zich over ons
en geve ons vrede.
Amen.
|
|