|
Welkom en inleiding
Welkom vandaag in de Duif, de gemeenschap van Godzoekers, vredelievende
mensen, ballingen in Amsterdam Noord, die zich ontheemd voelen na met
kerst even thuis te zijn geweest.
Vele Duiven hebben ons verlaten in de ballingschap, de spirit, de Geest
is soms ver te zoeken en wij zijn nog met een kleine schare. Dan krijg
je de neiging om naar elkaar te gaan kijken, extra op elkaar te gaan letten
of het wel goed gaat. Hoe kleiner de kring, des te kleiner de ruimte voor
Gods vernieuwende Geest.
Hebben wij te weinig voorgangers ??? Hoe moet het als wij terugkomen aan
de Prinsengracht ?? Doen wij het nog wel goed met elkaar in de liturgievergadering
?? Zijn wij nog wel betrokken op elkaar ?? Gaan wij wel zorgvuldig genoeg
met elkaar om ??? Wij, allemaal vrijwilligers van God, wij zijn net echte
mensen die ook een schouderklopje, een stukje bevestiging nodig hebben,
wij willen graag zeker weten dat wat wij doen echt tot heil is van de
ander en van onszelf.
Wij hebben Iemand nodig die ons de weg wijst, die ons soms even bijstuurt
als wij de weg kwijt zijn.
Wij hebben net zoals de joodse ballingen ergens weggestopt in het grote
wereldrijk Babel behoefte aan hoop en perspectief.
Wij hebben behoefte aan helderheid en zekerheid dat God met ons is net
zoals de Eeuwige zich aan zijn menselijke Zoon Jezus van Nazareth heeft
verbonden om de heilzaamheid van Jezus optreden te versterken.
Soms zitten wij vast in angst en twijfel, wanhoop en onzekerheid, dat
lijken wel heuse kerkers waar het knap moeilijk is om uit te ontsnappen.
En als je nog moed hebt, is dat vaak niet genoeg om weer naar het licht
te komen met de gehele groep.
Dan is het nodig om hier te zijn, om bij elkaar te zijn in Gods huis waar
de Eeuwige ons vergezelt zo luidt de belofte van "waar twee of drie
in Mijn Naam bijeen zijn, ben Ik in jullie midden".
Ik wens ons een goede en gezegende dienst toe.
|
|
|
Overweging
Het is vandaag de zondag in het kerkelijk jaar waarin naar de traditie
de doop van Jezus van Nazareth door Johannes de Doper herdacht wordt.
Heel snel na het kleine Kerstkind raken wij weer gewend aan de verschijning
van de bijna volwassen Jezus omdat er nu eenmaal weinig babyfoto's zijn
gemaakt van die kleine Godszoon.
In de evangeliën van de hand van Marcus en Lucas wordt het verhaal
over Jezus' doop uitgebreider verteld, met nog meer nadruk op de "omgekeerde
wereld" : Jezus die een schepsel als Johannes macht geeft over Hem.
Mattheus geeft een weergave van de feiten, niet te veel ouwe hoeren.
Jezus zegt tegen Johannes "Laat nu maar, want dat is het volledig
vervullen van de gerechtigheid", . Wat zou dat te betekenen hebben
??
Lucas vertelt dat Jezus samen met vele anderen door Johannes wordt gedoopt
in de rivier de Jordaan.
Doelt Jezus hier op de profetie van Jesaja uit hoofdstuk 42, het beeld
van de dienstknecht, die het recht bekend maakt aan het volk, hij roept
niet, hij schreeuwt niet; hij is er niet op uit om datgene of diegene
die al gebroken is nog meer te molesteren, hij blaast niet het laatste
vlammetje uit, hij dooft niet het laatste lichtpuntje in iemands leven.
Jezus voldoet niet aan het beeld van degene die Johannes schetst : hij
die machtiger is dan ik. Ik ben het niet waard zijn schoenriem vast te
maken.
Is gerechtigheid dat de Godszooon echt mens wordt, zich bij de schare
gewone mensen voegt en bij wijze van spreken in de rij gaat staan voor
de genadegave van de heilige Geest ?? Zich niet te groot en te machtig
voelt om door een schepsel als Johannes gedoopt te worden ??
Jezus geeft steeds een voorbeeld hoe je het bestaan makkelijker en lichter
kan maken.
Doe maar gewoon, ieder van ons heeft de Geest Gods nodig, ieder van ons
wil de vrijheid van de duif voelen en zijn of haar vleugels uitslaan om
te onderzoeken waar en wat leven is (zoals na de zondvloed)
Dat is het beeld wat Petrus schetst in de Handelingentekst : God maakt
geen onderscheid als wij maar bezig zijn met het doen van gerechtigheid
vanuit respect voor de Eeuwige en Zijn schepping.
Dan zijn wij allemaal zonen en dochters van de Eeuwige, dat is gerechtigheid
Gerechtigheid is ook het doorbreken van de macht van de duivel in je eigen
leven en in dat van anderen. Als een mens geregeerd wordt door angst,
achterdocht, wantrouwen kan je niet ten volle leven. Ik schrik altijd
als ik het bij een ander zie, maar ik weet lang niet altijd wanneer ikzelf
in de greep ben van die duivel die mij alleen maar verwijdert van mijn
medemens.
De profetie van Jesaja spreekt van ruimte, verlichting, weer zien wat
er werkelijk is, kerkers die opengaan.
De Eeuwige die adem geeft aan de mensen die op aarde wonen en levensgeest
aan ieder die er zijn weg gaat.
En dat is nodig als je je gevangen voelt in de druk van je werk, de angst
voor verlies van een dierbare, de druk onmisbaar te zijn voor je medemens,
de verwarring van je geest, de angst voor verandering, de dwangbuis van
alles te moeten doen zoals het hoort, de benauwdheid van verdriet en rouw.
Hoe is het mogelijk dat wij soms zover afdrijven van wat de Eeuwige bedoeld
heeft toen Zij ons mensen schiep en bij name noemde.
Steeds is het belangrijk om de 'omgekeerde wereld' te blijven zien, om
je te laten leiden vanuit het duister naar de helderheid van de andere
kant. Dat er iemand is die zegt: laat mij maar even, jij bent even aan
zet ! Wat ga jij doen op weg naar de vrijheid.
De Duif in Amsterdam Noord is een gemeenschap in ballingschap, wij zijn
geslagen door verlies van leden van de gemeenschap, mensen die hun heil
ergens anders zijn gaan zoeken of door ziekte van goede, gerechtige mensen.
Het is moeilijk om nog te zien hoe het verder moet als je opgesloten zit
in de gedachte van de neerwaartse spiraal. Het is zo gemakkelijk om te
zeggen dat de profeet, de mens die nog hoop heeft op een vrije vogelvlucht,
die de weg naar de vrijheid niet loslaat, dat die niet realistisch is.
Dat wij kwaad en hebzucht, angst en twijfel laten winnen is het tegendeel
van gerechtigheid.
De genade van het visioen van vrede, de droom van de vrijheid, de Enige
in wiens vreugde wij ons mogen wentelen, de mond snoeren, kerkert ons
bestaan.
Wij zijn gedoopt met water en met de Heilige Geest; als wij de heldere
kracht van water en de troostende en bevrijdende macht van Gods Geest
ontkennen, vergeten wij dat verbondsmoment tussen de Eeuwige en ons.
Waar twee of drie in mijn naam bijeen zijn, ben ik in hun midden !
Af en toe hebben wij het nodig om symbolen te horen of te zien zoals de
doop van Jezus die ons aan onze eigen doop herinnert.
De dienstknecht werd ook niet zwak van het dienen en recht doen, van het
helen en bevrijden.
Wij worden niet zwak als wij de angst kennen, de twijfel toegeven, het
kwaad onderkennen, de verwarring ervaren en zien, de veranderingen met
angst in ons hart tegemoet zien, ons benauwd voelen door verlies en rouw.
Wij verliezen alleen wel onze vrijheid als wij ons blijven opsluiten er
in, als wij geen moeite meer doen om eruit te komen, als wij eigenlijk
niet meer geloven in de droom van de profeet Jesaja, in de Godszoon Jezus.
De Eeuwige heeft ons in de vrijheid van de Geest gezet, de Barmhartige
heeft ons haar eigen adem ingeblazen en daarmee rekent God erop dat wij
toch echt Zijn Schepping willen zijn.
Dat is een kostbaar aanbod, wat je moeilijk af kunt slaan.
Amen
|
|
|
Nodiging
Wij zijn bij elkaar om te delen in de vrijheid van de Eeuwige, in de
liefde van Zijn Zoon en in de ruimte van de Geest, die ons heilig is.
Er is brood en wijn, leeftocht voor onderweg en wij zijn er in het besef
dat God met ons is.
Iedereen is welkom aan de Tafel, wie je ook bent, wat je ook voorstelt.
Als je mee de gerechtigheid wilt dienen, het licht zoeken, de vrijheid
tegemoet, komt dan want alles is gereed.
|
|
|
Zegenbede
Moge de Eeuwige voor ons uitgaan om ons de juiste weg te wijzen,
moge de Onnoembare naast ons zijn om ons in zijn armen te sluiten en ons
te beschermen,
moge de Enige achter ons zijn om ons te bewaren tegen de listen en lagen
van boze mensen,
moge de Barmhartige onder ons zijn om ons op te vangen als we vallen en
ons te bevrijden uit een verborgen schrik,
moge de Eeuwige in ons zijn om ons te vertroosten als we verdriet hebben,
moge de Onnoembare om ons heen zijn om ons te verdedigen als anderen ons
overvallen,
moge de Enige boven ons zijn om ons te zegenen.
Zo zegene ons de goede God, Vader, Zoon en Heilige Geest,
Amen
|
|