|
Welkom en inleiding
Hartelijk welkom in de Duif, fijn dat u gekomen bent naar dit huis van
God en mensen, naar deze plek waar wij stil zijn, waar wij zingen, waar
wij proberen de nuances van het leven in essentie te doorgronden. Of gewoon
de plek waar je even bij kan komen van alle levensgewoel, al die impulsen
die op je af komen en waar je toch weer geen weerstand aan kon of wilde
bieden.
Ik mag jullie vandaag samen met Lida Alberse voorgaan in de liturgie,
in ons vertrouwde ritme waaraan wij gewend zijn om bij elkaar te zijn;
vandaag is het koor nog aanwezig en ook Irina speelt nog voor ons, maar
de komende weken zullen wij het even zonder 'levende muziek' moeten doen.
Wij starten volgende week met een serie van 4 meditatieve vieringen tijdens
de zomerperiode en Diana zal op de eerste zondag voorgaan en uitleggen
wat de bedoeling is.
Maar nu naar vandaag: het thema is "Ode aan het leven"
Dat thema kwam maandagavond op naar aanleiding van de tekst uit het boek
Wijsheid die wij vandaag lezen
Het boek Wijsheid is geschreven in het Grieks in het jaar 100 voor Christus
in Alexandrië de stad die door Alexander de Grote zelf tot hoofdstad
van Egypte is uitgeroepen.
De stad is gelegen aan de Middellandse Zee en was in die tijd een centrum
van hellenistische en joodse wetenschap en cultuur.
Als het gaat om de opmerkingen van de schrijver ten aanzien van het bestuur
van het land moeten wij beseffen dat onder de dynastie van de Ptolemaeeën
Egypte aanvankelijk een briljante tijd beleefde, maar helaas ging het
land langzamerhand aan politieke en morele corruptie ten onder.
De joodse schrijver wil kennelijk de oude wijsheden van Israël in
zijn leefwereld doorgeven en de mensen voeden met goede waarden in tijden
dat dat hard nodig is.
Het boek is nooit in de officiële Bijbel, in de canon terechtgekomen.
Maar gelukkig zijn in de katholieke traditie de apocriefe (dwz verborgen)
of ook wel deuterokanonieke (tot de tweede canon behorend) boeken waartoe
dit boek behoort, wel opgenomen.
Want er staat veel moois in wat anders echt 'verborgen' was gebleven.
Gelukkig deden de katholieken heel vroeger al niet wat de paus en de bisschoppen
zeiden.
Het boek Wijsheid staat m.i. op de grens van de oude en de nieuwe Joodse
wereld. Tekenend daarvoor is het gebruik van het woord heilige geest.
In de Joodse traditie is de Geest, de adem van God in alle volheid en
leven aanwezig, bron van leven en levenskracht, stoffelijk, hemels en
aards tegelijk.
In de tekst die wij straks lezen is de heilige geest veeleer onstoffelijk,
verstandig; een gedachtegang die door de Griekse filosofie lijkt te zijn
beïnvloed.
Welaan, ik wens ons allen een mooi uur toe !
|
|
|
Overweging
'God heeft de mens immers geschapen voor een onvergankelijk leven en
Hij heeft hem gemaakt tot een beeld van zijn eeuwigheid'.
Daar zit je dan met je goede gedrag !! Soms kan ik nog wel eens een gevoel
hebben bij zo'n volzin, maar gisteren wilde dat maar niet lukken.
Je kan het wel eens hebben dat de ene grote zorg na de andere je bekruipt
en dat je maar niet los kan raken van je eigen vergankelijkheid en eindigheid,
van de shit die je zo levenderwijs verzamelt.
Als ik mij zo voel, ga ik altijd een eindje lopen, in de beweging en in
de ademhaling kan ik dikwijls wat positiever denken over de dingen die
mij dwars zitten.
En wat kom ik tegen : het draaiorgel van Hoorn; wonderlijk genoeg voelde
ik mij met de seconde beter, vrolijker, levendiger en ik had bijna de
neiging om achter de muziek aan te gaan.
De tobberij leek lichter, de zorgen waren er nog net zo als daarvoor,
maar toch voelde het anders.
Misschien had God wel draaiorgelman willen worden vroeger toen ie klein
was.
Door de muziek kon ik weer voelen dat schepselen in de wereld heilzaam
zijn en dat de onderwereld niet heerst over de aarde.
Hoe was dat toen in de tijd dat de tekst geschreven werd : de joodse
schrijver leeft in Egypte, het land waar de religie zich concentreert
op het leven na de dood, waar de goden je begeleiden op je pad naar en
door de onderwereld. Het bestuur van het land blinkt niet uit door rechtvaardigheid
en recht. Wat te doen : wellicht kunnen de oude joodse wijsheden het tij
keren.
Van corruptie naar gerechtigheid, van dood naar eeuwig en onvergankelijk
leven, van de Egyptische goden van dood en onderwereld naar de joodse
God van leven en gerechtigheid.
En hoe is dat bij ons ?? Iemand zei maandagavond : dit is wel een heel
toepasselijke tekst nu tijdens de kabinetsformatie, wij zouden het op
moeten sturen naar Den Haag : kronkelige redeneringen verwijderen de mensen
van God ; heb gerechtigheid lief; laat zij niet de grenzen verkennen van
datgene wat goed is voor de mens; wees niet uit op het kwaad, want dan
neemt de wijsheid geen intrek in je ziel.
De Eeuwige trekt zich terug waar ongerechtigheid nadert. Dat is bijna
vlek op vlek : als het een klerezooi is, trekt God zich nog terug ook.
Dan gaat het licht helemaal uit.
Dat gevoel hebben we ook wel eens dat het Licht met een hoofdletter helemaal
uitgaat, dat je de heilzame weg echt kwijt bent, dat je bijna zeker weet
dat de onderwereld regeert over de aarde.
Zeker de media dragen daar lekker aan bij, goed nieuws is geen nieuws
!! Naar goed nieuws moet je zelf op zoek. De ellendige sensaties worden
je ongevraagd aangeboden, de reality wereld schuift zo je kamer binnen.
Eigenlijk is de Bijbel echt een bron van het Goede Nieuws alleen is het
vaak onze taal niet meer.
"Want God heeft de dood niet gemaakt en hij vindt geen vreugde in
de ondergang van hen die leven, maar alles heeft hij geschapen om te bestaan
en de schepselen in de wereld zijn heilzaam"
Als je dat kunt geloven, betekent het dat je kunt helen in dit leven aan
de mensen om je heen; dan betekent het dat je het leven kunt liefhebben
en dat God de dood niet wenst voor mensen.
Dat betekent niet dat er geen dood is, dat er geen ziekte is, maar het
leven met ziekte en met rouw
is er en wij mogen elkaar en onze naasten zoveel mogelijk bijstaan om
er een heilzaam bestaan van te maken.
In het helpen kiezen voor leven met een hulpmiddel als je niet meer goed
kunt horen of als je niet meer goed kan zien of als je niet meer goed
kan lopen.
In het respectvol begeleiden van een geliefde in ziekte en sterven; in
het helder maken van onbewuste ziekelijke patronen waar een mens zich
uit overlevingsdrang aan vast houdt.
En het gaat niet aan om een ander een kruid aan te bieden wat tot verderf
leidt, neen wij willen allemaal het beste voor de ander.Dat is wat ik
altijd bedenk als de wereld mij wat rottig overkomt, dan denkt ik : ieder
afzonderlijk is toch van goede wil, dus het moet wel weer goed komen.
Er zijn maar weinig mensen die echt helemaal niet een goede wil hebben,
er zijn maar weinig mensen die bij hun geboorte besloten hebben om iedereen
in zijn/ haar omgeving nu eens lekker dwars te zitten.
Als je 'the wrong side of life' hebt gekozen, moet je de kans krijgen
om terug te keren.
Want wij zijn geschapen voor een onvergankelijk leven. Letterlijk een
leven dat niet vergaat, dat niet ten onder gaat. Een leven dat elke keer
weer boven kan komen. Een leven dat eeuwig gespiegeld kan worden aan het
beeld van God. Dat kan je zelf doen, maar dat kan een ander ook doen.
Ieder mens is geschapen naar het beeld van die Eeuwige, Barmhartige, Liefdevolle
God die het gerechtigheid liefheeft, die al het goede wenst voor haar
schepselen.
Dat spiegelbeeld is prettig om te bekijken, dat is ook een beeld waaraan
je je kan optrekken als het een beetje donker wordt om je heen. Als je
als puber het thuis niet meer kan vinden, als je alleen bent, als je ziek
bent en geen uitweg meer weet voor je verduisterde geest en gedachten.
Het spiegelbeeld van de goddelijke muziekmaker die het beste voor heeft
met alle mensen, kan je weer opvrolijken. Je keert je vanzelf af van dom
geredeneer, van onoprechtheid, van liefdeloosheid en haat.
Als je durft te geloven dat dat onze God is en dat die God een levende
God is, die ons ook geschapen heeft om een heilzaam bestaan te leiden,
dan ziet de wereld er anders uit.
En natuurlijk is het woord geloven soms een beetje eng, maar het is toch
niet meer dan je overgeven aan diegene die de bron is van alle leven ?
Je handen in de Zijne leggen en zeggen : hier ben ik : ik ben een van
jouw schepselen, geef mij wat van jouw power, van jouw levenskracht; geef
mij zicht op jouw gerechtigheid, zodat ik je beelddrager kan zijn en geef
vooral veel van je wijsheid, want dat heb ik nodig in deze ingewikkelde
wereld.
Amen
|
|