Cees' bijdrage, viering 2 februari 2003
 
  Voorganger Cees Blaauw, lezingen Natasja Bakker  
     
         
 

Lezingen

  • Deuteronomium 18: 15-20
  • Korinthiërs 2:; 1-5
  • Marcus 1: 21-28
         
         
 

Overweging

Zoals iedere zondag hebben we ook vandaag weer drie lezingen. Ik heb lang nagedacht en getracht deze drie lezingen tot één geheel te maken, maar het is mij niet gelukt daar een goed samenhangend verhaal van te maken.
De eerste twee lezingen -uit Deuteronomium en uit de brief van Paulus aan de Korinthiërs- zouden gebruikt kunnen worden als een verkiezingsspeech, want tenslotte zijn er vandaag voorgangersverkiezingen. Ik heb mij daartoe niet laten verleiden, want wij voorgangers hebben niet ieder een eigen programma. Wij kennen slechts één programma en dat is de Schrift, waarin wij elke zondag lezen.
Wij beperken ons dus tot de lezing uit het evanglie naar Marcus.

Angst om macht te verliezen
Jezus is in Kafarnaum en spreekt op de sabbat de aanwezigen in de synagoge toe. Hij legt op de Hem bekende wijze de schrift uit. En plosteling is daar één van de toehoorders, die zich daaraan stoort. Hij is bang, dat jezus’ zienswijze en uitleg van de Schrift, de mensen anders tegen hun leiders zal doen opzien. De macht van de leiders zou kunnen worden ondermijnd. Het is de boze, zeg: onreine geest, die hem dan doet uitroepen: “Ik weet wel wie je bent Jezus van Nazareth. Jij bent de Zoon van God! Ben je soms gekomen om ons te vernietigen?” Hier spreekt de angst om de macht te verliezen en die angst kan alleen maar ontstaan uit een kwade geest en daarom beveelt Jezus dezekwade, onreine geest om die man te verlaten.

Onreine geesten
Toen ik nog jong was, werd deze evangelielezing gebruikt om ons te waarschuwen tegen de onreine geest, de geest van onkuisheid. In onze tijd weten wij dat er méér is dan de onreine geest van onkuisheid, want als dat de enige onreine geest is, dan kunnen wij ons daar tegen wapenen. Nee, er zijn méér onreine geesten waarvan de ene gemakkelijker is te onderscheiden dan de andere.
Deze “verlichte geest in Washington” die oproept tot oorlog tegen wie en wat dan ook en deze oproep dan ook nog durft te besluiten met de bede dat God zijn land mag zegenen, is nu eenmaal niet bepaald een reine geest.
God wil geen oorlog, waarin onschuldige budgers het slachtoffer worden;God wil helemaal geen oorlog en zal zijn zegen daar dan ook nooit aan geven, denk ik. En naar mijn mening, is ook de nu al jarenlang durende broederstrijd in het Midden oosten, de strijd tussen Israël en de palestijnen het werk van kwade geesten, die uit zijn op macht en bezit.

Zien we ook kleine misstanden?
Maar er zijn andere kwade geesten op onze wereld en wij behoeven maar om ons heen te zien en ze te ontdekken.Want de onreine geest om méér te verkrijgen en te bezitten dan onze buren, bekenden of familieleden is ons niet onbekend. Ook de onreine geest van discriminatie en rassenhaat is ons niet vreemd, maar de meesten onder ons zullen zeggen dat zij daar niet aan mee doen. Hopelijk is dat wáár, maar wat doèn zij er ook tegen?
Het is zo gemakkelijk om te zeggen dat je tegen discriminatie bent, tegen rassenhaat, tegen zinloos geweld, maar wat stel je daar tegenover? Onder ons zijn velen, die instellingen als Webam, Foster Parents Plan of soortgelijke instellingen financieel steunen, maar zien we ook de kleine misstanden onder ogen? Het is precies wat Jezus heeft gezegd: “Haal eerst de balk uit je eigen ogen, want dan kun je beter zien om de splinter uit het oog van je broeder te verwijderen”.

Naar vermogen helpen
Als wij ook deze vermaning van Jezus ter harte nemen, dan kunnen wij net als Jezus ook de kwade, onreine geesten uitdrijven. Wij kunnen verhinderen dat deze geesten bezit nemen van de mensen. Jezus heeft een boodschap van liefde voor ons nagelaten, het is als het ware zijn talent. Je naaste liefhebben, open staan voor zijn moeilijkheden en daar waar nodig is, naar vermogen helpen, dat is onze opdracht.
De wereld behoeft niet onder te gaan aan oorlog, broedermoord en hongersnood. Als wij door ons gedrag ten opzichte van onze medemens, dichtbij en veraf, laten zien wat christendom inhoudt, dan zàl de wereld veranderen. En maken wij dat niet meer mee, dan zullen zij die na ons komen de boodschap wel oppikken en doorgeven. De uitleg van de schrift die Jezus in Kafarnaum gaf, was een uitleg van de liefde van de eeuwige voor ons mensen en tevens de opdracht aan ons om ook zo te handelen. Als wij daar naar luisteren en handelen, dan wordt deze wereld een hemel op aarde en daaraan behoeven wij niet te twijfelen, want de Eeuwige heeft het zelf gezegd door dit zijn Zoon te laten verwoorden.

De Eeuwige heeft nog nóóit en zal ook nooit zijn woord breken, maar wij moeten ons door dat woord willen laten leiden. Als wij dat doen, dan wacht ons een prachtige toekomst.

Moge het zo worden en blijven.

       
       
 

| Archief/Bijdragen | Archief 2003 | Cees' "Hoofdpagina" | Gastvoorgangers |

 
 

FV 2003-02-14 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl