|
Overweging
Zoals iedere zondag hebben we ook vandaag weer drie lezingen. Ik heb
lang nagedacht en getracht deze drie lezingen tot één geheel
te maken, maar het is mij niet gelukt daar een goed samenhangend verhaal
van te maken.
De eerste twee lezingen -uit Deuteronomium en uit de brief van Paulus
aan de Korinthiërs- zouden gebruikt kunnen worden als een verkiezingsspeech,
want tenslotte zijn er vandaag voorgangersverkiezingen. Ik heb mij daartoe
niet laten verleiden, want wij voorgangers hebben niet ieder een eigen
programma. Wij kennen slechts één programma en dat is de
Schrift, waarin wij elke zondag lezen.
Wij beperken ons dus tot de lezing uit het evanglie naar Marcus.
Angst om macht te verliezen
Jezus is in Kafarnaum en spreekt op de sabbat de aanwezigen in de synagoge
toe. Hij legt op de Hem bekende wijze de schrift uit. En plosteling is
daar één van de toehoorders, die zich daaraan stoort. Hij
is bang, dat jezus’ zienswijze en uitleg van de Schrift, de mensen
anders tegen hun leiders zal doen opzien. De macht van de leiders zou
kunnen worden ondermijnd. Het is de boze, zeg: onreine geest, die hem
dan doet uitroepen: “Ik weet wel wie je bent Jezus van Nazareth.
Jij bent de Zoon van God! Ben je soms gekomen om ons te vernietigen?”
Hier spreekt de angst om de macht te verliezen en die angst kan alleen
maar ontstaan uit een kwade geest en daarom beveelt Jezus dezekwade, onreine
geest om die man te verlaten.
Onreine geesten
Toen ik nog jong was, werd deze evangelielezing gebruikt om ons te waarschuwen
tegen de onreine geest, de geest van onkuisheid. In onze tijd weten wij
dat er méér is dan de onreine geest van onkuisheid, want
als dat de enige onreine geest is, dan kunnen wij ons daar tegen wapenen.
Nee, er zijn méér onreine geesten waarvan de ene gemakkelijker
is te onderscheiden dan de andere.
Deze “verlichte geest in Washington” die oproept tot oorlog
tegen wie en wat dan ook en deze oproep dan ook nog durft te besluiten
met de bede dat God zijn land mag zegenen, is nu eenmaal niet bepaald
een reine geest.
God wil geen oorlog, waarin onschuldige budgers het slachtoffer worden;God
wil helemaal geen oorlog en zal zijn zegen daar dan ook nooit aan geven,
denk ik. En naar mijn mening, is ook de nu al jarenlang durende broederstrijd
in het Midden oosten, de strijd tussen Israël en de palestijnen het
werk van kwade geesten, die uit zijn op macht en bezit.
Zien we ook kleine misstanden?
Maar er zijn andere kwade geesten op onze wereld en wij behoeven maar
om ons heen te zien en ze te ontdekken.Want de onreine geest om méér
te verkrijgen en te bezitten dan onze buren, bekenden of familieleden
is ons niet onbekend. Ook de onreine geest van discriminatie en rassenhaat
is ons niet vreemd, maar de meesten onder ons zullen zeggen dat zij daar
niet aan mee doen. Hopelijk is dat wáár, maar wat doèn
zij er ook tegen?
Het is zo gemakkelijk om te zeggen dat je tegen discriminatie bent, tegen
rassenhaat, tegen zinloos geweld, maar wat stel je daar tegenover? Onder
ons zijn velen, die instellingen als Webam, Foster Parents Plan of soortgelijke
instellingen financieel steunen, maar zien we ook de kleine misstanden
onder ogen? Het is precies wat Jezus heeft gezegd: “Haal eerst de
balk uit je eigen ogen, want dan kun je beter zien om de splinter uit
het oog van je broeder te verwijderen”.
Naar vermogen helpen
Als wij ook deze vermaning van Jezus ter harte nemen, dan kunnen wij net
als Jezus ook de kwade, onreine geesten uitdrijven. Wij kunnen verhinderen
dat deze geesten bezit nemen van de mensen. Jezus heeft een boodschap
van liefde voor ons nagelaten, het is als het ware zijn talent. Je naaste
liefhebben, open staan voor zijn moeilijkheden en daar waar nodig is,
naar vermogen helpen, dat is onze opdracht.
De wereld behoeft niet onder te gaan aan oorlog, broedermoord en hongersnood.
Als wij door ons gedrag ten opzichte van onze medemens, dichtbij en veraf,
laten zien wat christendom inhoudt, dan zàl de wereld veranderen.
En maken wij dat niet meer mee, dan zullen zij die na ons komen de boodschap
wel oppikken en doorgeven. De uitleg van de schrift die Jezus in Kafarnaum
gaf, was een uitleg van de liefde van de eeuwige voor ons mensen en tevens
de opdracht aan ons om ook zo te handelen. Als wij daar naar luisteren
en handelen, dan wordt deze wereld een hemel op aarde en daaraan behoeven
wij niet te twijfelen, want de Eeuwige heeft het zelf gezegd door dit
zijn Zoon te laten verwoorden.
De Eeuwige heeft nog nóóit en zal ook nooit zijn woord breken,
maar wij moeten ons door dat woord willen laten leiden. Als wij dat doen,
dan wacht ons een prachtige toekomst.
Moge het zo worden en blijven. |
|