|
||||
Alet's bijdrage, viering 10 augustus 2003 | ||||
Voorganger: Alet Aalders | ||||
Lezingen
|
||||
Welkom De afgelopen zes weken zijn we door een cyclus gelopen van een vraag
en van een antwoord dat weer een vraag oproept. Ons verhaal is er een
van verlangen, zoeken, kiezen, vinden en daarmee is het niet voorbij,
het verhaal gaat verder. We verlangen al wel weer wat anders gaan weer
op zoek, kiezen iets anders en vinden weer een antwoord en zo gaat het
verhaal maar door... |
||||
Overweging "Het verhaal gaat dat God in den beginne hemel en aarde schiep." Met deze woorden zet dominee Nico ter Linden in de openingszin van het eerste deel de toon voor zijn megaproject: de bijbel, dat oude boek vol prachtige verhalen, zo opnieuw vertellen dat ze weer verstaanbaar worden. Voor de dominee is de Bijbel niet een door God gedicteerd handboek van de kerk, maar een oerboek van mensen, van mensen die zich gegrepen voelen door God en die vertellen over mensen die gegrepen zijn door God, niet in de taal van geschiedenis of journalistiek, maar in de enige taal die daarvoor geschikt is, die van de poëzie, van de mythen. Dat is duidelijk een andere opvatting dan dat Timoteüs heeft. Die eerste zin van ter Linden geeft aan dat het verhaal door gaat... De Bijbel wordt gezien als het moeilijkste boek ter wereld. Waarom: waarschijnlijk omdat verhalen van mensen, 2000 jaar geleden geschreven en beleeft, niet zondermeer op onze maatschappij kunnen worden gelegd hoewel we dat krampachtig soms toch proberen. En omdat een vertaling van een boek altijd meer ruimte laat en voor meerdere uitleg vatbaar is. In de laatste jaren van de 20ste eeuw was er daarom veel discussie over de nieuwe Bijbelvertaling. De discussie over het woord 'Heer' voerde daarin de boventoon. Die discussie over de Bijbel is van alle tijden. In de eerste eeuwen was het christendom veel breder en veelkleuriger
geweest dan het vanuit hedendaags perspectief gezien wordt. Ook toen al
waren er verschillende stromingen binnen het Christendom. Toen het christendom
doordrong in andere gebieden gaf ook elke stroming weer een eigen invulling
aan de overleveringen aangaande Jezus. Toch ontwikkelde zich hierin gaandeweg
een bepaalde hoofdstroom. De Paasbrief van Athanasius van Alexandrië
uit 367 is daarvan een voorbeeld. In de brief somt Athanasius op welke
27 christelijke geschriften 'goddelijk' en 'geïnspireerd' waren en
daarom als gezaghebbend konden worden erkend. De opsomming stemt exact
overeen met de 27 bijbelboeken van het nieuwe Testament. Het waren die
boeken die in de gemeenten geliefd waren en het vaakst werden gelezen.
Een top 27. Geliefd, zo je wilt standaard maar ook niet authentiek overgeleverd.
Maar zo gauw als het vastgelegd wordt, zo gauw als het verhaal niet verder kan, begint de ellende. Het heeft oorlogen veroorzaakt, heeft bevolkingsgroepen uitgestoten en veel narigheid gegeven. De oorspronkelijke leer van Jezus is in 2000 jaar omgevormd en aangepast en steeds weer vastgelegd als waarheid. Een leer kwam in de plaats van een zich vrij ontwikkelde spiritualiteit. Wij hebben toch allemaal onze verlangens, onze vragen. Wij zoeken, maken
keuzes en hopen te vinden. |
||||
O God, wiens aanwezigheid vrijheid
is, |
||||
Zegenbede Geen voetstap die je zet blijft zonder gevolgen, |
||||
| Archief/Bijdragen | Archief 2003 | Alets "Hoofdpagina" | Gastvoorgangers | |
||||
|
||||
RG 2003-10-01 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl |
||||