Cees' bijdrage, viering 21 september 2003


 
  Voorganger Cees Blaauw  
  Lectrix: Yvonne van der Velden  
         
 

Lezingen

Hos. 2; 16b-22

Ef. 5; 2a, 21, 25-28

Marcus 2; 18-22
         
         
 

Overweging

Vrede; een klein woord waar een wereld van uitleg achter schuil gaat. Toen ik mij voorbereidde op deze toespraak, heb ik eerst de oude.vertrouwde dikke van Dale ingekeken. Van Dale geeft voor dit woord vrede als uitleg: toestand van rust en verwijst tevens naar het 1SK boek Kronieken hoofdstuk 12, de versen 17 tot en met 19a. Deze tekst hebben wij net gelezen. Maar is hier sprake van een toestand van rust? David, door de profeet Samuel tot koning gezalfd, wordt belaagd door

koning Saul, de koning die hij. David, moet opvolgen. Maar ook omliggende volken hebben het op David voorzien. En daar komt Asaia naar David toe, vergezeld van enige Benjaminieten en Judeeërs, totaal zo'n dertig man. David die bang is voor een valstrik, waarschuwt Amasai dat de God van hun vaderen alles ziet en zijn eventueel verraad zal wreken. Maar Amasai steekt zijn handen naar voren, de handpalmen naar boven gekeerd om te laten zien dat hij geen wapens in zijn hand houdt. En dan zegt Amasai: "Vrede voor u David en vrede voor uw helpers. want God helpt u.'' Eigenlijk een raar soort van vrede wordt hier aangeboden. Amasai zegt dat hij niet gekomen is om tegen David te vechten, maar met hem de strijd tegen zijn vijanden aan te gaan. Het woord vrede wordt hier dus vertaald in helpen. Er is dus vrede mogelijk als men elkaar helpt en in helpen ligt voor ons de kans om als vredestichters te gaan werken. Nee, we behoeven niet naar de diverse plaatsen in de wereld te gaan om daar onze hulp aan te bieden, maar laten we eerst in onze eigen

omgeving proberen vreedzaam met elkaar te leven en dat is al moeilijk genoeg. Kunnen wij uit de 2 e lezing nog iets opsteken?

 

De psalmist laat God plaats nemen tussen de goden, zeg maar de machtigen der aarde, de regeringsleiders en de bestuurders van de grote internationale concerns. En God houdt hen voor dat het uit moet zijn met net onderdrukken van de miljoenen die geen recht en bezit hebben en dat het uit moet zijn met het voortrekken van de rijken en de veelbezitters. De psalmist toont ons dat er dus vrede en gerechtigheid kan zijn, als de machtigen der aarde bereidt willen zijn hun rijkdom met de armen te delen.

In de derde lezing zien wij Jezus nadat Hij zijn taak op aarde heeft voltooid. Ruim drie jaar is Hij lerende door het Joodse land getrokken. Hij heeft de mensen voorgehouden elkaar lief te hebben, elkaar te helpen daar waar men kan, niet uit te zijn op winst bejag, maar ieder het zijne te geven waarop hij recht heeft. Als men zo leeft dan vervult men de wens van zijn Vader, maar die ook onze Vader is. En omdat deze leer niet welgevallig was aan de toenmalige heersende klasse, is Hij vermoord, maar na drie dagen was Hij verrezen en is Hij verschenen aan zijn leerlingen.

En het eerste woord dat Jezus tot zijn leerlingen sprak was juist: Vrede, en Hij herhaalde het nog eens: vrede zij u.

Dat woord vrede was nu net het woord wat zijn leerlingen op dat moment nodig hadden, want zij waren bang dat hun hetzelfde lot zou kunnen treffen als Jezus. Het woord vrede is hier dus: heb geen angst.

 

Drie lezingen waarin het woord vrede een andere betekenis heeft. lste Lezing: vrede is helpen.

2 e Lezing: vrede is gerechtigheid. 3 e Lezing: vrede is geen angst hebben.

Drie verschillende begrippen voor een woord: vrede.

Toch zijn deze drie begrippen samen te vatten.

Want als wij helpen, als wij rechtvaardigheid nastreven en als wij de angst uit de wereld kunnen helpen, dan is er vrede. Ik zei het al eerder, we kunnen niet allemaal naar die plekken op de wereld gaan waar hulp nodig is. waar onrecht heerst en waar de mensen bang zijn voor alle mogelijke rampen door mensen gebracht of voor natuur rampen. Jezus trok niet de hele wereld door om zijn leer te verkondigen; Hij beperkte zich tot het toenmalige Joodse land. Maar als wij, die zich zijn volgelingen noemen, zijn leer gestalte willen geven . dan zal zich dat als een olievlek over de wereld verspreiden. Door elkaar te helpen zal er uiteindelijk gerechtigheid over heel de aarde komen en zal de angst zijn uitgebannen. Dan zal er vrede heersen op aarde.


       
       
 

| Archief/Bijdragen | Archief 2003 | Cees' "Hoofdpagina" | Gastvoorgangers |

 
 

RG 2003-10-01 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl