|
Welkom en inleiding
Votum.
Wij zijn hier bij elkaar in de Naam van de Eeuwige wiens evenbeeld wij
zijn,
die ons van licht heeft geschapen om te kunnen stralen en glanzen in deze
wereld
en die ons stem heeft gegeven om de goede woorden van het Evangelie van
Jezus Christus door te geven aan iedereen die het maar horen wil.
Wij worden gesteund en gedragen door de Geest van God die in ons en met
ons is.
Amen
Inleiding
Welkom allemaal in deze dienst van Schrift en Tafel in de Duif. Het is
de 3e Zondag van de Advent, van de Verwachting van de Geboorte van het
Goddelijke op aarde.
Aansteken van de Adventskrans door Reinier
Wij leven deze 4 weken met een hedendaagse belofte die veel Evangelische
trekken heeft. De Belofte 2000 zoals die op de voorzijde van uw liturgieboekje
is afgedrukt.
Deze zondag staan de 3e en 4e belofte centraal . Ik lees ze u voor : Belofte
3 en 4.
In andere woorden spreken de twee Bijbelteksten die Reinier straks gaat
lezen over dezelfde thema's. Lukas vertelt in het 3e hoofdstuk hoe de
mensen vragen aan Johannes de Doper hoe zij om dienen te gaan met aardse
goederen; Johannes, de heraut van Jezus Christus meldt dat er in het nieuwe
leven waar hij toe oproept, gedeeld moet worden, geen afpersing of oneerlijke
geldhandelingen meer. Niet meer pronken met mooie kleren als er naast
je mensen leven die niks hebben.
Niet meer je te barsten eten terwijl een ander geen eten heeft om te overleven.
En in de brief van Paulus aan de Philippenzen spreekt Paulus van een openheid
naar anderen die gekenmerkt wordt door de vrede van God die alle begrip
te boven gaat. Luisteren om te begrijpen : vanuit een andere grondhouding
dan de eeuwige hoog-individualistische winnersstatus van deze tijd, leven
en laten leven in het Licht van het Koninkrijk.
Maar daarover straks meer. Ik wens ons allen een gezegende dienst toe.
Overweging
Ik liep gisteren in de HEMA en daar
stonden twee witte meiden met elkaar te praten, toen zij uit elkaar gingen
riep de een tegen de ander : "ik ga jouw zien "Nou zou dat niet misstaan
hebben uit de mond van een Surinaamse jonge vrouw, maar dit meisje was
blank en Westfries en zij sprak die woorden ook op zijn Westfries uit.
Jonge mensen hebben hun eigen taal gemaakt, een beetje Hollands, een beetje
Engels, een beetje Papiamento, een beetje Spaans, noem maar op....
Het is een taal van verdraagzaamheid, van omgaan van mensen van heel verschillende
culturen met elkaar. Een taal die ouderen niet beheersen, ouderen die
alleen opgegroeid zijn met witte mensen in een calvinistische Hollandse
cultuur met van die ouderwetse dodelijke gezegdes als "wie niet werkt
zal ook niet eten"en "zij moeten zich maar aanpassen" etc
Eigenlijk zouden wij allemaal op les moeten om de taal van het willen
verstaan te leren, om misschien wel te vergeten wat wij allemaal uit ons
hoofd hebben moeten leren. Want daar moet het Evangelie tegenop boxen.
Afgelopen maandagavond waren wij bijeen in de liturgievergadering rondom
de beloftes en de teksten van vandaag en het was toch een heftige avond.
Een avond waarop iedere Duif daar aanwezig eigenlijk nog eens een keer
opnieuw aan het vechten was voor de vrijheid die wij in onze Duif hebben
verworven. De boodschap was: dwing mensen niet om zich vast te leggen
aan woorden die niet de hunne zijn en dwing hen niet om te geloven op
een manier die wellicht niet de hunne is.
Toen merkten wij ook hoe moeilijk het eigenlijk is andere mensen vrij
te laten, om mensen niet af te wijzen op wat zij zeggen of op de woorden
die zij gebruiken.
Wij rolden over elkaar heen om de werkelijke, de echte vrijheid te behouden
die wij lang geleden of nog maar net verworven hebben.
Wij zijn op zoek naar het gemeenschappelijke in onze geloofsbeleving in
de Duif, naar de rode draad in ons gezamenlijke geloof en wij komen heel
duidelijk uit bij VRIJHEID, VRIJHEID VAN MENINGSUITING ook als het gaat
om wat je en hoe je gelooft.
En als ik dan weer aan mijn eigen geschiedenis denk en hoe ik de traditionele
protestantse kerken heb verlaten 11 jaar geleden, omdat ik niet kon zeggen
wat ik werkelijk geloofde, omdat ik mij niet kon uiten zoals ik was dan
weet ik ook waarom die Vrijheid ook voor mij nog steeds zo belangrijk
is.
Want het goddelijk laat zich niet vangen in regeltjes, in normen en wetten
en God laat zich niet opsluiten in een taal, in een spraak, in het z.g.
ware geloof van welke kerk dan ook want er zijn nogal wat kerken die dat
pretenderen te bezitten.
En dat hoort helemaal niet bij God en zijn Belofte : bezitten en er bovenop
gaan zitten.
In de derde belofte gaat het over delen van tijd en materiële middelen
om zo uitsluiting en onrecht, politieke en economische onderdrukking te
bestrijden. Delen van datgene wat je hebt met anderen die niks hebben.
Wereldwijd lukt dat nog niet erg ook al doen heel veel mensen erg hun
best, maar de taal van de macht en het grote geld is een andere dan de
taal van het delen, van het samen genieten van datgene wat je hebt. De
westerse samenleving is heel rijk, maar er wordt alleen maar geknepen
en bezuinigd op onderwijs, zorg en openbaar vervoer. Er worden kleine
injecties gegeven tot verbetering maar dat is een druppel op een gloeiende
plaat. Als je in de wereld van het grote geld verkeert dan is het steeds
belangrijk om de andere kant te blijven benadrukken, niet als een soort
Don Quischot maar gewoon omdat ook daar de Goede Boodschap moet blijven
klinken. En dan zijn er kleine persoonlijke acties die toch uiteindelijk
effect sorteren. Ik ken iemand die elke dag naar de Klachtenlijn van Schiphol
belt wegens de geluidsoverlast en de schadelijke invloed die het uitbreiden
van de aantallen vluchten heeft op mens en milieu.
Delen is eigenlijk heel leuk en vriendelijkheid kost ook niks meer,
zeg ik altijd. Want de vreugde van de ontvanger, van het samen delen maakt
het leven alleen maar waardevol. En de woorden uit Filippenzen over de
vrede van God die alle begrip te boven gaat, geven ons een rijk gevoel
: als je dat in je hart en in je gedachten kan ervaren is het niet zo
moeilijk meer om vriendelijk te zijn. Niet zo moeilijk om te glanzen en
te stralen naar hen die om je heen zijn.
Maar helaas het is niet altijd rozegeur en maneschijn, soms zijn er mensen
die die vriendelijkheid misbruiken, die de christelijk Vrijheid niet aankunnen,
die de openheid van anderen misbruiken. En dan is Jezus van Nazareth geen
doetje, Hij laat niet met Hemzelf en het erfgoed van zijn Goddelijke Vader
rommelen. Hij slaat de geldwisselaars uit de tempel, hij walgt van mensen
die alleen leven voor geldelijk gewin. Die aan een soort bewustzijnsvernauwing
lijden en niet meer zien de mens die naast hen is.
En Hij zal het kaf van het koren scheiden : wat bedoelt Johannes met
die uitspraak?
Is dit alleen een dreigement, of geeft hij hiermee aan hoe de Goddelijke
Zoon zijn ambt van Verlosser en Bevrijder zal aanvaarden. Niet mooi weer
spelen op een troon, met een batterij knechten om hem heen. Neen, Hij
gaat op pad om te vertellen hoe het beter kan, hoe mensen beter en echter
met elkaar kunnen leven. Hoe je kan genezen van 'heersen en misverstaan'.
En het is niet gemakkelijk en het is ook lang niet soft wat Jezus ons
heeft verteld en voorgeleefd. Daarom is het ook af en toe wel moeilijk,
want het ene moment moet je luisteren om te begrijpen, maar als mensen
alleen gif spuiten over anderen, als mensen foute dingen zeggen waarmee
zij heel sluipend een ander kapot maken, moet je misschien wel helemaal
niet zo vriendelijk zijn. Dan moet je misschien wel zeggen : Stoppen of
eruit !! Is dat onblusbaar vuur ?? Is dat de grens die mensen kunnen overschrijden,
is dat de drempel die politici kunnen overgaan of de onderdrukking die
in sommige landen gewoon is waardoor het vuur niet meer uitgaat ? Soms
moet je gewoon knokken tegen onrecht, laster duidelijk afwijzen en fanatisme
bestrijden als dat in je nabije omgeving is. En steeds voelen bij jezelf
of dat in overeenstemming is met je goddelijke even beeld of niet ,steeds
nagaan of de macht je niet in zijn greep heeft gekregen.
Leven volgens het Evangelie is simpeler gezegd dan gedaan, maar het is
te doen als je steeds weer opnieuw kunt toetsen met anderen of je op de
goede weg zit, of jouw geboorte uit de diep versteende moederschoot echt
tot een nieuw mens heeft geleid. Onstuitbaar vrij, zo licht als Hij.
Dat is een heerlijk doel, dat is ook een menselijk en een goddelijk doel
tegelijkertijd en daarvan zijn wij in blijde verwachting.
Amen
Nodiging
Zoals Jezus met zijn vrienden en discipelen Brood en Wijn deelde omdat
zij samen voor dezelfde klus stonden, zo delen ook wij met elkaar brood
en wijn omdat wij ook het leven samen willen delen. Wij zijn zoekers naar
Gods heil, wij zijn vragers naar de Weg naar het Koninkrijk van God op
aarde en wij leven vandaag en alle dagen van ons leven in de verwachting
van een Nieuwe Hemel en een Nieuwe Aarde waarin wij echt mens kunnen zijn.
Want niemand is vergeefs geboren, je kunt altijd opnieuw beginnen, vandaag,
hier en nu voor het Aangezicht van de Eeuwige en Zijn gemeenschap.
In Zijn Naam mag ik iedereen uitnodigen hier aanwezig, iedereen is welkom
aan de tafel van God en mensen zonder uitzondering wat je gelooft, hoe
je eruit ziet, wie je ook bent : je bent welkom !
Komt want alles staat gereed.
Zegenbede
De Eeuwige zegene ons en Zij behoede ons,
De Onnoembare doe Zijn Aangezicht over ons lichten en zij ons genadig,
De Barmhartige verheffe Haar Aangezicht over ons en geve ons vrede
Amen
|
|