|
||||
Bijdrage Cees Blaauw, viering 18
juli 2004
|
||||
Voorganger: Cees Blaauw (foto) |
||||
Lezingen: Job 1, 1-5; Job 30, 16-23 Lohannes 9; 1-3 |
||||
Overweging Het boek Job zou je kunnen lezen
als een sprookje. Raar eigenlijk dat je door een paar woorden te veranderen, van een bijbel boek een sprookje kunt maken. U en ik weten dat sprookjes niet bestaan en dus moeten wij het boek Job met andere ogen gaan lezen. Ik neem direct aan, dat er in de dagen dat Job leefde, dat is circa 200 jaar voor Christus, er best een paar rechtvaardige en gelovige mensen hebben geleefd, net zo goed als zij heden ten dage leven, maar je zult ze moeten zoeken met een lantaarntje. Maar waarom nu juist Job, of wat je ook wel hoort waarom ik? Job klaagt niet en vraagt zich niet af waarom ik? Hij aanvaart zijn tegenslagen en rampspoeden met de woorden: De Heer heeft gegeven, de Heer heeft genomen, de Naam des Heren zij geprezen. Kunnen wij op deze wijze tegenslagen opvangen? Menigeen van ons zou in
opstand komen bij deze rampen en God ter verantwoording roepen. Wat houdt
Job dan op de been? En daar is nog de evangelie lezing van vandaag. Eigenlijk wordt daar
het zelfde thema behandeld. Is de blind geborende nu blind geboren voor
de zonden die hij toen nog niet had begaan of waren zijn ouders of voorouders
hier debet aan? Jezus veegt deze vooroordelen van tafel. Niks eigen schuld
of van de familie; het is God die verheerlijkt moet worden. En daarom
geneest Jezus deze mens, maar legt hem tevens een zwijgplicht op om het
door te vertellen. Nu behoeven wij straks na de dienst niet hard hollend de straat op te gaan om te kijken of er ergens iemand is die geholpen moet worden. Maar als er zo een iemand onze weg kruist, steun deze mens dan zover dat in je vermogen ligt; ga er niet achteloos aan voorbij, want wie weet is deze mens ook een soort Job. Grenzen verleggen is verantwoording durven nemen voor wat je doet. Grenzen verleggen is over je eigen schutting te durven kijken of er ergens hulp nodig is. En als je het dan niet alleen afkan, zoek dan hulp, of sluit je aan bij diegenen die hetzelfde zoeken. Je hoeft niet bang te zijn dat je zult vallen, want je doet dingen die de Eeuwige welgevallig zijn en dus laat Hij jou niet in de steek. In het begin zei ik dat het boek Job gelezen zou kunnen worden als een sprookje, vandaar het thema: fantasie of werkelijkheid. Nu aan het eind van deze overweging kunnen wij zeggen: het klinkt als een sprookje, maar het is werkelijkheid. Job wordt hier als voorbeeld gesteld als iemand
die ondanks alle tegenslagen trouw blijft aan zijn God. Dat is een les
waarvan wij wat kunnen leren. Als wij deze levensles tot de onze kunnen
maken, dan geldt ook voor ons de zin waarmee elk sprookje eindigt: en
zij leefden nog lang en gelukkig. |
||||
| Archief/Bijdragen | Archief 2003 | Cees' "Hoofdpagina" | Gastvoorgangers | |
||||
|
||||
RG 2004-07-25 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl |
||||